I lördags publicerade Volkswagens koncernchef Herbert Diess ett mastodontinlägg på sitt LinkedIn konto med titeln “How we transform Volkswagen”. Han verkar använda LinkedIn på ungefär samma sätt Teslas VD Elon Musk använder twitter.
“Världens största biltillverkare genomgår för närvarande den mest omfattande omvandlingen i ekonomisk historia” skriver han i sitt inlägg. “För närvarande släpper koncernens bilpark ut cirka en procent av de globala koldioxidutsläppen. Bara av den anledningen har vi ett särskilt ansvar när det gäller att bekämpa klimatförändringar. Mitt mål för framtiden är klart: leda koncernen in i en hållbar och framgångsrik framtid.”
“För att mildra klimatförändringarna måste vi elektrifiera våra drivlinor” slår Herbert Diess fast.
Han berättar om hur utsläppsskandalen skyndade på koncernens omvandlingsprocess. Ett av de viktiga besluten de tog redan 2015 var att ta fram MEB-plattformen, en bottenplatta speciellt utformad för elbilar. “Som ett resultat kommer vi bara nästa år att lansera tio modeller från fem märken baserade på vår modulära elektriska drivlineplattform (MEB)” berättar stolt Herbert Diess, “och Ford bygger också en bil på plattformen. Vi utvecklade också en ny elektronisk arkitektur med bara några centrala datorer – uppdaterbara och med direkt kundåtkomst – och introducerar den med elbilarna.”
I april i år, när pandemin härjade på kontinenten sammankallade Herbert Diess de 31 högsta cheferna från Volkswagen, Audi och Porsche för att lansera Mission T: “Vad måste vi uppnå under de närmaste sex månaderna för att komma ikapp Tesla när det gäller teknologi 2024?”
Svaren de kom fram till var att snabba på mjukvaruutvecklingen och samla mjuk- och hårdvaruresurser hos Audi under Artemis-projektet, en enhet utanför de befintliga företagsstrukturerna.
Volkswagen verkar alltså “göra en Polestar” – istället för att försöka få de stela befintliga företagsavdelningarna utveckla en elbil låter de skapa ett “internt uppstartsföretag” som kan ta sig an uppgiften med en helt annan energi och dynamik.
Artemis som sjösattes i Augusti “är grunden på vilken vi kan bygga teknologin, särskilt digital teknologi, som vi behöver för koncernen som helhet” menar Herbert Diess. “Detta kommer att göra våra bilar till digitala enheter som erbjuder mobilitetskunder oöverträffade nya alternativ, säkerhet, komfort och hållbarhet.”
Volkswagen verkar alltså på allvar satsa på elbilar och hoppas en dag kunna bygga lika bra sådana som Tesla. Koncernchefen Herbert Diess sticker inte under stol med att han använder Tesla som måttstock att jämföra sitt företag och dess produkter med. Han erkänner att utsläppsskandalen var en väckarklocka som skyndade på företagets omställning. På flera ställen i sitt LinkedIn-inlägg låter han läsaren förstå att han har fått strida mycket internt för att få obstinata chefer att förstå han menar allvar med att Volkswagen måste ändra kurs om de vill överleva i framtiden.
Herbert Diess har tidigare även sagt:
“50:50 chans att tyska biltillverkare kommer överleva”
“VW kan bli nästa Nokia”
“Volkswagen ska köra om Tesla”
“Vätgasbilar är bara nonsens”
Långfärdstest av Volkswagen ID.3
Provkört Tesla Model Y
Tolkar kroppsspråket på en del av deltagarna på bilden som en smula avståndstagande.
Det som Herbert Diess nu försöker åstadkomma är betydligt svårare än de utmaningar som Elon Musk har. Vi får hålla tummarna som att Herbert lyckas för allas vår miljö, och för Tesla.