Biltillverkarna gör sig av med bilhallarna?

CadillacBEV3nose

Ovilliga återförsäljare som inte vill sälja elbilar verkar ha blivit ett ok runt halsen för många traditionella biltillverkare.

I USA erbjuder nu biltillverkaren General Motors att köpa ut återförsäljare som inte vill sälja deras kommande elbilar. Bilhallar och verkstäder som inte vill investera i utbildning av personal och uppsättning av laddare kan få uppemot 500,000 dollar för att hoppa av. General Motors betalar dem miljontals kronor bara för att slippa ha med dem att göra!

VolvoXC40Recharge

Utrensningen i Sverige verkar bli mer brutal. När Volvo sa upp Bilias återförsäljaravtal förra veckan skickade det chockvågor genom hela branschen.

Bilia har 140 anläggningar runt om i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Men vad hjälper det när Volvo vill röra sig mot försäljning online och elbilar med mindre servicebehov? När Internet tar över behövs inga tjusiga bilhallar längre.

Istället visar Volvos systermärke Polestar vägen, genom att öppna visningslokaler som liknar Tesla showrooms: du kan titta på bilen och ställa frågor om den, du kan provköra den – men du beställer din bil online.

Bilia kommer fortsätta sälja begagnade Volvobilar. De kommer även serva och laga Volvos bilar. Fast nästa “problem” lurar runt hörnet: elbilar kräver mindre service än bilar med förbränningsmotorer. Enligt Bilia kommer 75% av deras vinst från deras verkstäder. En inte alltför vågad prognos är att även den inkomstkällan kommer minska kraftigt i framtiden.

finansavisen-largeVår grannland Norge ligger flera år före Sverige när det gäller elbilar. Där började utvecklingen redan 2014 när tidningen Finansavisen utnämnde bilverkstäder som nästa krisbransch.

Det som accelererar utvecklingen är att sedan 2015 har även Internet på allvar gjort sitt intåg i folks vardag. Köper man sina prylar, kläder, ja till och med sin matkasse online känns det väldigt konstigt att åka iväg till en bilhall och på gammaldags sätt försöka pruta och köpslå med en slipad bilförsäljare när man ska köpa en bil.

Speciellt i dessa korona-tider. Det märktes som tydligast i våras när bilhall efter bilhall fick stänga i Europa och folk satt hemma i karantän. Enda biltillverkaren som ostört kunde fortsätta sin försäljning var Tesla – som sålde sina bilar online. De införde till och med “touchless delivery” där du kunde signera bilens papper digitalt och hämta ut din nya bil alldeles själv utan att över huvud taget behöva träffa en enda mänsklig säljare under hela processen.

Hela bilbranschen verkar nu snegla åt Teslas håll och smida planer på hur de ska göra sig av med sina återförsäljare.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • http://Top12.se Top 12

    Här gäller det att tänka om.
    Så blir det för föraren också. FSD kan mycket väl bli lag i framtiden. Vill man köra bil manuellt får man åka till en bana. :-)

  • Axel Holm

    Jag har för mig att även Volkswagen ska “göra om” sin relation till återförsäljarna så att du som kund inte är lika hårt hänvisad till din lokala återförsäljare.

  • Axel Svensson

    I de fall bilen behöver service har Tesla också infört “touchless service”. Information om detta skickades ut till appen igår.

  • Vs

    Var på VW i Lund i lördags. Hade läst på lite på ID4 var relativt bestämd i att byta ut vår Model S mot den. Herregud ”säljaren”. Ville han ens sälja mig en bil?
    Svar på varje fråga ”jag vet inte.” Inte ens ”jag kan kolla upp det”.

    Blir ny Tesla även nästa gång.

    • Jocke Gustafsson

      Jag var och provkörde ID3 när den kom i oktober. En bedrövlig upplevelse i alla avseenden. Gick och köpte 400 aktier i Tesla istället …

      • Vs

        Haha helt rätt

  • Tanaxia

    Tänk va coolt om Tesla sen när dom har FSD på plats, kan säga åt bilen att åka ut till kunden. Touchless indeed!

  • Björn

    Det funkar väl för nya bilar, men med växande begagnat marknad kommer Tesla antigen få avsäga sig rollen att hantera dessa, eller ha visnings platser som alla andra. Tror väldigt få köper en begagnad Tesla utan att ha sett den.

    • Jan-Erik Sebestyen

      Det kommer att gå utmärkt sälja begagnande bilar på nätet. Det handlar om att köparna ska ha förtroende för säljaren.

  • Patrik Hast

    Jag skulle köpa en BMW i3 men blev utsparkad från butiken i Uppsala. Gick hem och bokade en Tesla Model 3 istället. Hann inte få den tillverkad/levererad innan jag köpte en beg X istället. Aldrig mer en bilhandlare man blir blåst av, två gånger per besök. När man köper nytt och byter in den gamla.

    • Kenneth

      Varför blev du utsparkad?