Biltillverkarna gör sig av med bilhallarna?

CadillacBEV3nose

Ovilliga återförsäljare som inte vill sälja elbilar verkar ha blivit ett ok runt halsen för många traditionella biltillverkare.

I USA erbjuder nu biltillverkaren General Motors att köpa ut återförsäljare som inte vill sälja deras kommande elbilar. Bilhallar och verkstäder som inte vill investera i utbildning av personal och uppsättning av laddare kan få uppemot 500,000 dollar för att hoppa av. General Motors betalar dem miljontals kronor bara för att slippa ha med dem att göra!

VolvoXC40Recharge

Utrensningen i Sverige verkar bli mer brutal. När Volvo sa upp Bilias återförsäljaravtal förra veckan skickade det chockvågor genom hela branschen.

Bilia har 140 anläggningar runt om i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Men vad hjälper det när Volvo vill röra sig mot försäljning online och elbilar med mindre servicebehov? När Internet tar över behövs inga tjusiga bilhallar längre.

Istället visar Volvos systermärke Polestar vägen, genom att öppna visningslokaler som liknar Tesla showrooms: du kan titta på bilen och ställa frågor om den, du kan provköra den – men du beställer din bil online.

Bilia kommer fortsätta sälja begagnade Volvobilar. De kommer även serva och laga Volvos bilar. Fast nästa “problem” lurar runt hörnet: elbilar kräver mindre service än bilar med förbränningsmotorer. Enligt Bilia kommer 75% av deras vinst från deras verkstäder. En inte alltför vågad prognos är att även den inkomstkällan kommer minska kraftigt i framtiden.

finansavisen-largeVår grannland Norge ligger flera år före Sverige när det gäller elbilar. Där började utvecklingen redan 2014 när tidningen Finansavisen utnämnde bilverkstäder som nästa krisbransch.

Det som accelererar utvecklingen är att sedan 2015 har även Internet på allvar gjort sitt intåg i folks vardag. Köper man sina prylar, kläder, ja till och med sin matkasse online känns det väldigt konstigt att åka iväg till en bilhall och på gammaldags sätt försöka pruta och köpslå med en slipad bilförsäljare när man ska köpa en bil.

Speciellt i dessa korona-tider. Det märktes som tydligast i våras när bilhall efter bilhall fick stänga i Europa och folk satt hemma i karantän. Enda biltillverkaren som ostört kunde fortsätta sin försäljning var Tesla – som sålde sina bilar online. De införde till och med “touchless delivery” där du kunde signera bilens papper digitalt och hämta ut din nya bil alldeles själv utan att över huvud taget behöva träffa en enda mänsklig säljare under hela processen.

Hela bilbranschen verkar nu snegla åt Teslas håll och smida planer på hur de ska göra sig av med sina återförsäljare.

Bookmark the permalink.