Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Moderator: Redaktion
Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
I morse upptäckte jag att laddningen av min TM3 2021 med LG-batteri övergått från 3-fas till 1-fas under natten. Jag använder Easee laddbox. Data från Teslamate.
1. Kl 01:00 startade laddningen med 3x11A (7,5kW)
2. Efter 38min avbröts laddningen för att omedelbart fortsätta med 1x11A (2,5kW)
3. Under natten fram till kl 09:15 gjordes ytterligare 5 avbrott (med varierande tidsintervall) med omedelbart fortsatt laddning med 1x11A (2,5kW)
4. Kl 09:15 avbröt jag laddningen, tog bort laddkabeln, satte tillbaka den igen och laddade åter med 3x11A (7,5kW).
Temperaturen under natten var mellan -3degC och -6degC.
Nätspänningen på morgonen varierade mellan 223V - 236V för de tre faserna.
Någon som kan förklara detta beteende?
1. Kl 01:00 startade laddningen med 3x11A (7,5kW)
2. Efter 38min avbröts laddningen för att omedelbart fortsätta med 1x11A (2,5kW)
3. Under natten fram till kl 09:15 gjordes ytterligare 5 avbrott (med varierande tidsintervall) med omedelbart fortsatt laddning med 1x11A (2,5kW)
4. Kl 09:15 avbröt jag laddningen, tog bort laddkabeln, satte tillbaka den igen och laddade åter med 3x11A (7,5kW).
Temperaturen under natten var mellan -3degC och -6degC.
Nätspänningen på morgonen varierade mellan 223V - 236V för de tre faserna.
Någon som kan förklara detta beteende?
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Glapp?
Jag hade liknande problem med min trefaskontakt (CEE) på landet, det visade sig vara glapp i kontakten, Tesla UMC switchade då mellan en- och trefas till synes slumpmässigt.
/fth
Jag hade liknande problem med min trefaskontakt (CEE) på landet, det visade sig vara glapp i kontakten, Tesla UMC switchade då mellan en- och trefas till synes slumpmässigt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Verkar som kontaktorn i boxen inte har riktigt bra kontakt på alla 3 faser.Petah52 skrev:I morse upptäckte jag att laddningen av min TM3 2021 med LG-batteri övergått från 3-fas till 1-fas under natten. Jag använder Easee laddbox. Data från Teslamate.
1. Kl 01:00 startade laddningen med 3x11A (7,5kW)
2. Efter 38min avbröts laddningen för att omedelbart fortsätta med 1x11A (2,5kW)
3. Under natten fram till kl 09:15 gjordes ytterligare 5 avbrott (med varierande tidsintervall) med omedelbart fortsatt laddning med 1x11A (2,5kW)
4. Kl 09:15 avbröt jag laddningen, tog bort laddkabeln, satte tillbaka den igen och laddade åter med 3x11A (7,5kW).
Temperaturen under natten var mellan -3degC och -6degC.
Nätspänningen på morgonen varierade mellan 223V - 236V för de tre faserna.
Någon som kan förklara detta beteende?
Den har väl gått till och från många gånger eftersom du kör tibber.
Ena tillslaget har den kontakt nästa tillslag har den inte inte.
Men visst det kan vara sladden som är glapp i.
Ta en annan sladd först för att utesluta den.
Kvarstår felet så får du fixa boxen.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Har hört att vissa laddboxar är känsliga för låga volt tal då kan de ta bort de faserna under pågående laddning. Dra ut och sätt i igen nollställer normal detta.Petah52 skrev:I morse upptäckte jag att laddningen av min TM3 2021 med LG-batteri övergått från 3-fas till 1-fas under natten. Jag använder Easee laddbox. Data från Teslamate.
1. Kl 01:00 startade laddningen med 3x11A (7,5kW)
2. Efter 38min avbröts laddningen för att omedelbart fortsätta med 1x11A (2,5kW)
3. Under natten fram till kl 09:15 gjordes ytterligare 5 avbrott (med varierande tidsintervall) med omedelbart fortsatt laddning med 1x11A (2,5kW)
4. Kl 09:15 avbröt jag laddningen, tog bort laddkabeln, satte tillbaka den igen och laddade åter med 3x11A (7,5kW).
Temperaturen under natten var mellan -3degC och -6degC.
Nätspänningen på morgonen varierade mellan 223V - 236V för de tre faserna.
Någon som kan förklara detta beteende?
Det är ju kallare tider nu och de dras normalt mer ström speciellt om man har uppvärmning som grundar sig på el. Lägg sedan till en eller två större enfasförbrukare (t.ex. spabad, torktumlare etc) som går i gång under laddningen vilket belastar de faser på extra mycket vilket resulterar ofta i lägre volt. Som grädde på moset lägger man 3x11A till bilen på detta.
Har du haft den ett tag så att du kan se hur den beter sig vid låg volt?
Prova att som test sänka A rejält för att se hur den då fungerar. Funkar det då så är det inte kontaktproblem utan belastningsproblem och vice versa.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag har köpt boxen av Tibber men jag köper inte min el från dem.Dexter skrev:Den har väl gått till och från många gånger eftersom du kör tibber.
Förändrar det något i din analys?
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Min Model S pendlade mellan 2 och 3 faser. Den fick ombord-laddaren bytt.
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Nej kan fortfarande vara för många till och frånslag oavsett leverantör.Petah52 skrev:Jag har köpt boxen av Tibber men jag köper inte min el från dem.Dexter skrev:Den har väl gått till och från många gånger eftersom du kör tibber.
Förändrar det något i din analys?
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Lastballansering? Prova ändra fasläge från auto till 3-fas i easee appen.
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag använder "manuell lastbalansering". Kontinuerlig övervakning av strömmen i de tre faserna på en skärm vid elmätaren. Med start av laddning kl 01:00 vet jag att 3x11A aldrig är något problem.Hoppsan_84 skrev:Lastballansering? Prova ändra fasläge från auto till 3-fas i easee appen.
Tack för tipset om 3-fas i appen!
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
- nallebrean
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2021 13:35
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag har ett liknande problem. När jag ansluter kabeln till min MY på Brfens easse system laddar bilen med 16A 3 fas, 11 KW . Om bilen slutar ladda och börjar ladda igen blir alltid 1 fas 32A. Dvs 7 KW. Vi är bara 2 elbilar men har 4 laddare. Så överlast är osannolikt samt att det alltid har beteendet 1 fas efter återupptagen laddning.
Är det här en easse bugg?
Är det här en easse bugg?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3707
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Exakt samma för mig. Easee säger att det är Teslan som gör fel. Har gjort en tråd om det tidigare.
Att schemalägga laddning i bilen fungerar alltså inte eftersom det blir enfas när det väl drar igång.
Att schemalägga laddning i bilen fungerar alltså inte eftersom det blir enfas när det väl drar igång.
Model Y LR AWD 2022
- tobias_rullar
- Teslaägare
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 24 maj 2021 21:14
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Intressant, jag har inte tänkt på det tidigare då jag sällan laddar AC annat än 1-fas. Här är 2 skärmdumpar från Teslalogger.
1a laddningen startar direkt, laddgränsen är satt till 80%. Enligt grafen så används bara 2 faser men den laddar max (11KW).
2a laddningen är laddgränsen 100% men jag bokade tid att bilen skulle vara klar kl. 10. Det kan kanske förklara den lägre laddningen då bilen fick bestämma själv. Dock så laddar den fortfarande med 2 faser även om det är 4KW.
1a laddningen startar direkt, laddgränsen är satt till 80%. Enligt grafen så används bara 2 faser men den laddar max (11KW).
2a laddningen är laddgränsen 100% men jag bokade tid att bilen skulle vara klar kl. 10. Det kan kanske förklara den lägre laddningen då bilen fick bestämma själv. Dock så laddar den fortfarande med 2 faser även om det är 4KW.
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag har samma symtom - men upptäckt om jag pausar laddningen easee appen och sedan startar den igen så blir det tre-fas och 11kwh. Men vill man ha schemalagd laddning under natten så blir det jobbigt. Vår brf har bara 2 elbilar med 10 laddplatser.nallebrean skrev:Jag har ett liknande problem. När jag ansluter kabeln till min MY på Brfens easse system laddar bilen med 16A 3 fas, 11 KW . Om bilen slutar ladda och börjar ladda igen blir alltid 1 fas 32A. Dvs 7 KW. Vi är bara 2 elbilar men har 4 laddare. Så överlast är osannolikt samt att det alltid har beteendet 1 fas efter återupptagen laddning.
Är det här en easse bugg?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag har låst mina boxar till 3-fas i Easee-appen och då försvann problemet med att de växlade över och ”fastnade” i 1-fas.
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag bor i en brf och just talat med installationsfirman och de säger att easee inte tillåter att man sätter trefas till manuellt då laddhybrider kan komma och ladda och då får det inte vara trefas - därför måste det stå i automatik. Men problemet blir då att sätter man tidsladdning så blir det bara 7kWh.LarsL skrev:Jag har låst mina boxar till 3-fas i Easee-appen och då försvann problemet med att de växlade över och ”fastnade” i 1-fas.
Någon mer som diskuterat detta med Easee?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3707
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Eller 3.6kW om man har 3x16A vilket nog är det vanligare. Jag har dock 3x32A då det befintliga kablaget som återanvändes var väl tilltaget.
Men det måste ju gå att lösa, andra boxar har inte samma problem. Borde också kontakta Easee support.
Men det måste ju gå att lösa, andra boxar har inte samma problem. Borde också kontakta Easee support.
Model Y LR AWD 2022
- nallebrean
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2021 13:35
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Alltså jag tycker att det är magstarkt av easse att bestämma att man inte får välja det själv. Här laddar hybriderna på motorvärmarna (lämplig eller ej). Så det är bara rena elbilar på laddarna... Dessutom har vi fasta platser så det förändras långsamt och kan styras vid behov..
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Vi har exakt samma problem med en Easee charge installation i vår förening. Det går inte att använda sig utav tidsbokning för laddning i Teslan om man vill ladda tre-fas, för då slår boxen om till en-fas direkt. Kalaskul för oss eftersom föreningen har timpris på elen...
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Svårt att komma i kontakt med Easee - allt måste gå via deras återförsäljare.jonasl skrev:Eller 3.6kW om man har 3x16A vilket nog är det vanligare. Jag har dock 3x32A då det befintliga kablaget som återanvändes var väl tilltaget.
Men det måste ju gå att lösa, andra boxar har inte samma problem. Borde också kontakta Easee support.
Ska försöka ge mig på vår installatör igen. Eftersom som vi har fasta parkeringsplatser så borde det inte vara något problem att kunna använda fast tre-fas.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Har en easee-box. Jag måste ha sladden intryckt helt i botten i boxen. Har sladden fastlåst i boxen och drar man ut sladden nån millimeter tills låset tar stopp så blir det 1fas eller helstopp.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Jag hade detta bekymmer ett litet tag. Visade sig att det var kommunikationen mellan laddbox och balanseringsenheten som inte fungerade. Då gick boxen ner i enfasläge.
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Har en box på ett ställe där jag laddar ibland. Den boxen har en dålig kobtaktor och ger ungefär det beteendetDexter skrev: ↑22 nov 2021 20:30Verkar som kontaktorn i boxen inte har riktigt bra kontakt på alla 3 faser.Petah52 skrev:I morse upptäckte jag att laddningen av min TM3 2021 med LG-batteri övergått från 3-fas till 1-fas under natten. Jag använder Easee laddbox. Data från Teslamate.
1. Kl 01:00 startade laddningen med 3x11A (7,5kW)
2. Efter 38min avbröts laddningen för att omedelbart fortsätta med 1x11A (2,5kW)
3. Under natten fram till kl 09:15 gjordes ytterligare 5 avbrott (med varierande tidsintervall) med omedelbart fortsatt laddning med 1x11A (2,5kW)
4. Kl 09:15 avbröt jag laddningen, tog bort laddkabeln, satte tillbaka den igen och laddade åter med 3x11A (7,5kW).
Temperaturen under natten var mellan -3degC och -6degC.
Nätspänningen på morgonen varierade mellan 223V - 236V för de tre faserna.
Någon som kan förklara detta beteende?
Den har väl gått till och från många gånger eftersom du kör tibber.
Ena tillslaget har den kontakt nästa tillslag har den inte inte.
Men visst det kan vara sladden som är glapp i.
Ta en annan sladd först för att utesluta den.
Kvarstår felet så får du fixa boxen.
- nallebrean
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2021 13:35
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Vi har landat i att helt enkelt låsa alla laddare till enfas. Om en bil börjar ladda på 3fas 16A=11kw får se andra bara 16A 1fas=4kw. Nu får vi 32A 1fas =7kw vardera och det är en god kompromis. Vi är just nu 3 bilar med 32A matning.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 756
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Har inte upplevt detta problem med Zaptec i brf. Man kan se i teslaappen att bilen kan växla mellan en och tre faser när den är inkopplad utan att ladda, enligt hur lastbalanseringen begränsar. Schemaläggning i bilen går att använda, däremot står det i dokumentationen för Zaptec Pro (gäller nog även Go) att om laddboxen väl växlar ner till enfas *när bilen laddar* växlar de inte upp till tre faser igen. Detta påstås vara för att en del bilar då slår ifrån laddningen eller något sådant. Men helt uppenbart växlar Zaptec upp igen om man inte laddar, så det är lugnt att låta bilen stå och vänta på schemalagd laddning. Har av förklarliga skäl aldrig testat att sitta uppe på natten och manuellt stoppa laddningen för att se om den växlar upp från en till tre faser om jag manuellt stoppar och startar... det är så pass mycket ledig kapacitet på natten att laddningen sker med tre faser.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Varför övergår laddningen från 3-fas till 1-fas
Kom på att Easee boxen är Wi-Fi ansluten. Kan vara så att Easee boxen tappar Wi-Fi ibland när den ska ladda.Bengt-re skrev: ↑18 jan 2023 16:35Har en box på ett ställe där jag laddar ibland. Den boxen har en dålig kobtaktor och ger ungefär det beteendetDexter skrev: ↑22 nov 2021 20:30Verkar som kontaktorn i boxen inte har riktigt bra kontakt på alla 3 faser.Petah52 skrev:I morse upptäckte jag att laddningen av min TM3 2021 med LG-batteri övergått från 3-fas till 1-fas under natten. Jag använder Easee laddbox. Data från Teslamate.
1. Kl 01:00 startade laddningen med 3x11A (7,5kW)
2. Efter 38min avbröts laddningen för att omedelbart fortsätta med 1x11A (2,5kW)
3. Under natten fram till kl 09:15 gjordes ytterligare 5 avbrott (med varierande tidsintervall) med omedelbart fortsatt laddning med 1x11A (2,5kW)
4. Kl 09:15 avbröt jag laddningen, tog bort laddkabeln, satte tillbaka den igen och laddade åter med 3x11A (7,5kW).
Temperaturen under natten var mellan -3degC och -6degC.
Nätspänningen på morgonen varierade mellan 223V - 236V för de tre faserna.
Någon som kan förklara detta beteende?
Den har väl gått till och från många gånger eftersom du kör tibber.
Ena tillslaget har den kontakt nästa tillslag har den inte inte.
Men visst det kan vara sladden som är glapp i.
Ta en annan sladd först för att utesluta den.
Kvarstår felet så får du fixa boxen.
Flytta routern eller extendern närmare Easee boxen och testa om det blir bättre.
Sorry för sent svar. Har ej varit inne på forumet ett tag.