Fjällresa och SuC förkonditionering

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av marklubb »

Hej! Vet inte om den här frågan ska ställas här eller under Övrigt i skidortsdiskussionen, men den är rätt specifik för Tesla så jag kör här. Vi ska till Funäsdalen under sportlovet (Model Y), och jag blev lite tveksam till det hela efter en tur till Kungsberget igår. Vi åkte med 90% batteri från 2 mil söder om Uppsala, och bilen angav direkt att det behövdes SuC vid Gävle Bro. Varningsrutan om förberedelse för SuC kom upp nästan direkt efter avresa, och under de dryga 100 km dit gick batteriet ner till under 30%. Det var -17 under hela den tiden så jag förstår att bilen behöver en del el, men det hamnade över 400 Wh/km i genomsnitt. Det betyder att konditioneringen av batteriet tog mer än 150 Wh/km under 100 km, är det normalt? Det blir ju väldigt långa SuC stopp om man ska åka hela vägen till fjällen och det råkar vara lika kallt då ... På väg hem, efter ett till SuC stopp i Gävle, drog bilen bara drygt 225 Wh/km (130 km/h på E4) vilket är väl som väntat vid -10 då. Ska förkonditioneringen för supercharger verkligen dra så mycket batteri?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2221
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av pejvic »

marklubb skrev:
Hej! Vet inte om den här frågan ska ställas här eller under Övrigt i skidortsdiskussionen, men den är rätt specifik för Tesla så jag kör här. Vi ska till Funäsdalen under sportlovet (Model Y), och jag blev lite tveksam till det hela efter en tur till Kungsberget igår. Vi åkte med 90% batteri från 2 mil söder om Uppsala, och bilen angav direkt att det behövdes SuC vid Gävle Bro. Varningsrutan om förberedelse för SuC kom upp nästan direkt efter avresa, och under de dryga 100 km dit gick batteriet ner till under 30%. Det var -17 under hela den tiden så jag förstår att bilen behöver en del el, men det hamnade över 400 Wh/km i genomsnitt. Det betyder att konditioneringen av batteriet tog mer än 150 Wh/km under 100 km, är det normalt? Det blir ju väldigt långa SuC stopp om man ska åka hela vägen till fjällen och det råkar vara lika kallt då ... På väg hem, efter ett till SuC stopp i Gävle, drog bilen bara drygt 225 Wh/km (130 km/h på E4) vilket är väl som väntat vid -10 då. Ska förkonditioneringen för supercharger verkligen dra så mycket batteri?
Låter ju mycket men kan du inte bara ta bort stoppet så förvärmer den inte. Och starta med 100%
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av dhogborg »

Uppvärmningen är väldigt aggressiv redan från början. Bilen vill optimera så att du kommer fram med låg laddning och hög temperatur, det är då bilen kan ladda med riktigt hög effekt vilket gör stoppet kortare.

När du fortsätter resan kan bilen hämta tillbaka värme från batteriet och sänka din förbrukning motsvarande.

I teorin i alla fall.
Har varit med om 250 wh/km innan ladd och 155 wh/km efter.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av marklubb »

pejvic skrev:
marklubb skrev:
Hej! Vet inte om den här frågan ska ställas här eller under Övrigt i skidortsdiskussionen, men den är rätt specifik för Tesla så jag kör här. Vi ska till Funäsdalen under sportlovet (Model Y), och jag blev lite tveksam till det hela efter en tur till Kungsberget igår. Vi åkte med 90% batteri från 2 mil söder om Uppsala, och bilen angav direkt att det behövdes SuC vid Gävle Bro. Varningsrutan om förberedelse för SuC kom upp nästan direkt efter avresa, och under de dryga 100 km dit gick batteriet ner till under 30%. Det var -17 under hela den tiden så jag förstår att bilen behöver en del el, men det hamnade över 400 Wh/km i genomsnitt. Det betyder att konditioneringen av batteriet tog mer än 150 Wh/km under 100 km, är det normalt? Det blir ju väldigt långa SuC stopp om man ska åka hela vägen till fjällen och det råkar vara lika kallt då ... På väg hem, efter ett till SuC stopp i Gävle, drog bilen bara drygt 225 Wh/km (130 km/h på E4) vilket är väl som väntat vid -10 då. Ska förkonditioneringen för supercharger verkligen dra så mycket batteri?
Låter ju mycket men kan du inte bara ta bort stoppet så förvärmer den inte. Och starta med 100%
Det var det här bilen föreslog. Om jag hade kört direkt till Kungsberget utan laddning hade jag bara precis hunnit tillbaka till SuC vid Gävle, vill inte riskera det. Men ja, starta med 100% hade kanske fungerat bättre.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av yps »

Instämmer, tycker förvärmningen drar rejält jämfört med tidigare versioner, möjligtvis att det kalla vädret påverkar också.
Startade förvärmningen "manuellt" inför första stoppet, men de två övriga stoppen fick den hantera det manuellt och då var batteriet redan varmt.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av HansET »

yps skrev:
Instämmer, tycker förvärmningen drar rejält jämfört med tidigare versioner, möjligtvis att det kalla vädret påverkar också.
Startade förvärmningen "manuellt" inför första stoppet, men de två övriga stoppen fick den hantera det manuellt och då var batteriet redan varmt.
Hur startar du förvärmningen för SuC manuellt?
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av yps »

HansET skrev:
yps skrev:
Instämmer, tycker förvärmningen drar rejält jämfört med tidigare versioner, möjligtvis att det kalla vädret påverkar också.
Startade förvärmningen "manuellt" inför första stoppet, men de två övriga stoppen fick den hantera det manuellt och då var batteriet redan varmt.
Hur startar du förvärmningen för SuC manuellt?
Jag körde mot SuC utan navigeringen, och när jag hade ca 5mil kvar så startade jag navigering mot SuC.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Lacho »

Man klarar väl Stockholm - Kungsberget utan att ladda på vägen även i den kylan? Vi kommer fram med 15-20% kvar med Enyaq och takbox. Finns sen gott om laddare i Kungsberget
henben
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jan 2022 15:59

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av henben »

marklubb skrev:
Hej! Vet inte om den här frågan ska ställas här eller under Övrigt i skidortsdiskussionen, men den är rätt specifik för Tesla så jag kör här. Vi ska till Funäsdalen under sportlovet (Model Y), och jag blev lite tveksam till det hela efter en tur till Kungsberget igår. Vi åkte med 90% batteri från 2 mil söder om Uppsala, och bilen angav direkt att det behövdes SuC vid Gävle Bro. Varningsrutan om förberedelse för SuC kom upp nästan direkt efter avresa, och under de dryga 100 km dit gick batteriet ner till under 30%. Det var -17 under hela den tiden så jag förstår att bilen behöver en del el, men det hamnade över 400 Wh/km i genomsnitt. Det betyder att konditioneringen av batteriet tog mer än 150 Wh/km under 100 km, är det normalt? Det blir ju väldigt långa SuC stopp om man ska åka hela vägen till fjällen och det råkar vara lika kallt då ... På väg hem, efter ett till SuC stopp i Gävle, drog bilen bara drygt 225 Wh/km (130 km/h på E4) vilket är väl som väntat vid -10 då. Ska förkonditioneringen för supercharger verkligen dra så mycket batteri?
Hade samma upplevelse vid resa från Stockholm till Åre ToR i minus -10 - -15 grader. Bilen (LR 2021) drog 270-300 wh/km när vi navigerade till supercharger, mot under 200 när vi körde utan förkonditionering. Bilen värmde batteriet konstant för att hålla uppe temperaturen. På hemvägen utan förkonditionering klarade vi oss med mindre laddning och förbrukning under 200 wh/km. Laddstoppen blev något länge med långsammare SuC men då hann vi äta lunch i lugn och ro :) Man kan också tänka att det är ganska dyra minuter man sparar på snabbare SuC med varmt batteri. För resan upp med förkondiitonering blev kostanden för SuC 570kr och på vägen tillbaka bara 360 kr dvs ca 200 kr för att värma batteriet. Känns som något är feloptimerat åtminstone i kalla temperaturer i de senare mjukvarorna.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av marklubb »

Lacho skrev:
Man klarar väl Stockholm - Kungsberget utan att ladda på vägen även i den kylan? Vi kommer fram med 15-20% kvar med Enyaq och takbox. Finns sen gott om laddare i Kungsberget
Ja det gör man alla gånger, men sen ska man ju tillbaka till Gävle för att ladda. Jag såg igår att man absolut inte kan räkna med laddare i Kungsberget, de var upptagna allihopa när vi kom dit runt kl. 10. Mest av hybrider som säkert hade laddat klart innan 12 men de står ju ändå där efter det ....

Men det var väl ett nybörjarmisstag; jag borde inte ha låtit bilen välja SC i Gävle på väg upp, då hade den inte förkonditionerat och jag hade bara behövt ladda på väg hem.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Lacho »

marklubb skrev:
Lacho skrev:
Man klarar väl Stockholm - Kungsberget utan att ladda på vägen även i den kylan? Vi kommer fram med 15-20% kvar med Enyaq och takbox. Finns sen gott om laddare i Kungsberget
Ja det gör man alla gånger, men sen ska man ju tillbaka till Gävle för att ladda. Jag såg igår att man absolut inte kan räkna med laddare i Kungsberget, de var upptagna allihopa när vi kom dit runt kl. 10. Mest av hybrider som säkert hade laddat klart innan 12 men de står ju ändå där efter det ....

Men det var väl ett nybörjarmisstag; jag borde inte ha låtit bilen välja SC i Gävle på väg upp, då hade den inte förkonditionerat och jag hade bara behövt ladda på väg hem.
Var alla 20 upptagna hela tiden? :O jag har också märkt att vissa står kvar långt efter att de laddat färdigt, otroligt dålig stil...
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av marklubb »

Lacho skrev:
marklubb skrev:
Lacho skrev:
Man klarar väl Stockholm - Kungsberget utan att ladda på vägen även i den kylan? Vi kommer fram med 15-20% kvar med Enyaq och takbox. Finns sen gott om laddare i Kungsberget
Ja det gör man alla gånger, men sen ska man ju tillbaka till Gävle för att ladda. Jag såg igår att man absolut inte kan räkna med laddare i Kungsberget, de var upptagna allihopa när vi kom dit runt kl. 10. Mest av hybrider som säkert hade laddat klart innan 12 men de står ju ändå där efter det ....

Men det var väl ett nybörjarmisstag; jag borde inte ha låtit bilen välja SC i Gävle på väg upp, då hade den inte förkonditionerat och jag hade bara behövt ladda på väg hem.
Var alla 20 upptagna hela tiden? :O jag har också märkt att vissa står kvar långt efter att de laddat färdigt, otroligt dålig stil...
Varje gång jag kollade var åtminstone de 14 på stora parkeringen upptagna. Är de vid skilodge för allmänn bruk eller bara för skilodgegäster? Efter kl. 16 blev några platser lediga men det kändes inte så meningsfullt att flytta bilen dit då när vi ändå skulle åka därifrån vid 17.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av tor-ake »

De vid skilodgen i Romme kunde man åtminstone förra året förboka genom att ringa till skilodgen dagen innan. Ganska bra om man måste måste ha laddning. Ring och kolla om det är samma i Kbgt
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2688
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av frippe »

marklubb skrev:
Men det var väl ett nybörjarmisstag; jag borde inte ha låtit bilen välja SC i Gävle på väg upp, då hade den inte förkonditionerat och jag hade bara behövt ladda på väg hem.
Ett problem med elbil och övergången till eldrift på fordonflottan. Man ska inte behöva läsa på en massa om hur man ska köra eller inte köra, välja SuC som mål i navigator eller inte. Det borde kunna fungera klart bättre än vad det gör.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Pontus »

Hade en liknande erfarenhet I förra veckan. Åkte från Mora med 100% mot Gävle och Stockholm. Då ville den stanna i Gävle vilket bara är ca 20 mil, jag chansade och fortsatte till Uppsala och kom precis fram ca 25 mil. Det var typ -15 ute och snöade stundtals. Dock visade den bara på en förbruknink av 240 wh/km vilket skulle betyda att jag bara har 60 kWh i batteriet. Kan det vara så att en del av värmen och ev en del av förvirringen inte visas i förbrukningen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Tellus »

yps skrev:
Instämmer, tycker förvärmningen drar rejält jämfört med tidigare versioner, möjligtvis att det kalla vädret påverkar också.
Startade förvärmningen "manuellt" inför första stoppet, men de två övriga stoppen fick den hantera det manuellt och då var batteriet redan varmt.
Flera saker verkar fel i nya versionen. Här uppskattar bilen att det är 25 minuter kvar för att ladda 1% ytterligare då det tidigare stod 5 minuter som är korrekt.
0BCEA516-2FA6-4FD5-B65E-B03121D5F50B.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Matte
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Matte »

Jag tror ni lurar varandra. Ja, förkonditioneringen tar lite energi, men den har väl inte en effekt på ca 15kw va? Min gissning är att det var en kombination av att du gasade väldigt fort, det var liiite snömodd och batteriet var kallt. Jag tror nämligen det är farligt att utgår från att du sparar supermycket energi på att ta bort förkonditioneringen
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00
Referralkod: ts.la/per52083

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av perkabolo »

Vår fjällresa i helgen hade kunnat bli ett reportage om elbilar som inte klarar kylan och korkade elbilister. 2019 Model 3 LR. 22,3 mil till SuC inga andra laddmöjligheter längs vägen -20grader. Först trodde navigatorn att vi skulle ta oss hela vägen till målet 33 mil. Efter en mil eller två drog den om rutten till SuC. Startade med 100% kom fram till SuC med 0% sista kilometern. Nästa gång tar jag nog bort laddstoppet från navigatorn och lägger till det igen när jag känner mig helt säker.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Lacho »

marklubb skrev:
Lacho skrev:
marklubb skrev:
Lacho skrev:
Man klarar väl Stockholm - Kungsberget utan att ladda på vägen även i den kylan? Vi kommer fram med 15-20% kvar med Enyaq och takbox. Finns sen gott om laddare i Kungsberget
Ja det gör man alla gånger, men sen ska man ju tillbaka till Gävle för att ladda. Jag såg igår att man absolut inte kan räkna med laddare i Kungsberget, de var upptagna allihopa när vi kom dit runt kl. 10. Mest av hybrider som säkert hade laddat klart innan 12 men de står ju ändå där efter det ....

Men det var väl ett nybörjarmisstag; jag borde inte ha låtit bilen välja SC i Gävle på väg upp, då hade den inte förkonditionerat och jag hade bara behövt ladda på väg hem.
Var alla 20 upptagna hela tiden? :O jag har också märkt att vissa står kvar långt efter att de laddat färdigt, otroligt dålig stil...
Varje gång jag kollade var åtminstone de 14 på stora parkeringen upptagna. Är de vid skilodge för allmänn bruk eller bara för skilodgegäster? Efter kl. 16 blev några platser lediga men det kändes inte så meningsfullt att flytta bilen dit då när vi ändå skulle åka därifrån vid 17.
Alla där är för allmänt bruk.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av Bjelke »

frippe skrev:
marklubb skrev:
Men det var väl ett nybörjarmisstag; jag borde inte ha låtit bilen välja SC i Gävle på väg upp, då hade den inte förkonditionerat och jag hade bara behövt ladda på väg hem.
Ett problem med elbil och övergången till eldrift på fordonflottan. Man ska inte behöva läsa på en massa om hur man ska köra eller inte köra, välja SuC som mål i navigator eller inte. Det borde kunna fungera klart bättre än vad det gör.
Kan hålla med men samtidigt är det ju faktiskt en hel del som man ska hålla reda på med en fossilare också, och
som inte har sina motsvarigheter i en elbil, så lite kluven är jag…
Ibland känns det smått stört med vissa saker som man som ägare ”måste” ha koll på i en elbil (som tex hur
laddning funkar i kyla) och ibland känns det lika stört med fossilare och deras egenheter (kallstarter, glykol och
motorstopp vid dåliga växlingar tex)….
Det ÄR lite besvärligt med bilar helt enkelt men med elbilar känns det totalt lite enklare iaf :)
Jag har däremot ingen bra idé på hur man ska få till det med just kyla och laddning rent generellt tyvärr :( och
än värre är det att tillverkarna inte heller verkar kunna det här tillräckligt bra än (det varierar iaf mycket hur bra
dom fixar det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fjällresa och SuC förkonditionering

Inlägg av tor-ake »

Det har ju fungerat extremt bra förut (model 3 2019) med bara ett fåtal procents diff mellan planerad resa och verklighet oavsett årstid och väglag, så det är nog bara en tidsfråga och några uppdateringar innan det funkar rimligt igen. Tesla har nog helt enkelt inte agerat på den data som blev av förra vintern som väl var den första med Y och octovalve? Från norden lär de ju inte haft någon data alls att gå på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar