Vad betyder "utrullning" 0-100?
Postat: 12 jan 2022 08:06
Plaid lär göra 0-100 på 2.1 "Utan utrullning inräknad". Vad betyder det?
https://en.wikipedia.org/wiki/Rollout_(drag_racing)Rollout or rollout allowance in North-American drag racing is the difference between actual acceleration time and measured acceleration time. For the published 0 to 60 mph acceleration time in North America, a rolling start is used, beginning 1 foot (0.3 m) after the initial standing start position. The method approximates the behaviour of dragstrip measurement equipment for 1/4 mile racing, which was historically limited to only recording after the vehicle had passed over a start line. This leads to a 0.2–0.3-second apparent difference, with larger wheel sizes giving a larger exaggeration in timing.
Vet inte hur mycket 30 cm gör på 0-100 så säger pass.mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
Vet inte heller men tror de påverkar ganska mycket, man har bättre fäste mot vägbanan när man har rörelse (även om de är lite rörelse) än helt stillastående.mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
Är väl typiskt amerikanskt om inte annat.mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
Tror det är ganska vanligt på speciellt tyska prestanda modeller, att dom är lite snabbare än uppgivna siffror.dd88 skrev:Är väl typiskt amerikanskt om inte annat.mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
På andra sidan skalan har vi BMW som för i4 M50 anger 0-60 mph på 3.9s när den i själva verket gör det på 3.6s. Vid lägre SOC stämmer siffrorna bättre så man har betydligt bättre förutsättningar att nå specificerad prestanda och inte bara under optimala förhållanden.
Även gällande Model 3 så har du oftast en bättre verklig acceleration än den uppgivna.Credde skrev:Tror det är ganska vanligt på speciellt tyska prestanda modeller, att dom är lite snabbare än uppgivna siffror.dd88 skrev:Är väl typiskt amerikanskt om inte annat.mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
På andra sidan skalan har vi BMW som för i4 M50 anger 0-60 mph på 3.9s när den i själva verket gör det på 3.6s. Vid lägre SOC stämmer siffrorna bättre så man har betydligt bättre förutsättningar att nå specificerad prestanda och inte bara under optimala förhållanden.
Polestar 2 som har specad 0-100 km/h på 4.7 sekunder klarade 0-60 mph med rollout avdragen på 4.05 i Alex on cars test, så det är ganska stor skillnad i det fallet åtminstone. (Taget ur minnet)mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
Det var en nödlögn/efterhandskonstruktion Tesla drog till med när P85D skulle tangera/slå Mclaren F1 men så visade det sig att den inte gjorde det. Drog man av för one-foot-rollout så räckte det dock!mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
Ja det var ju en ganska stor skillnad får man säga... Skulle ju översatt rakt av (om det nu går) betyda att Plaid gör 0-100 på c:a 2.7-2.8 snarare.Maw skrev:Polestar 2 som har specad 0-100 km/h på 4.7 sekunder klarade 0-60 mph med rollout avdragen på 4.05 i Alex on cars test, så det är ganska stor skillnad i det fallet åtminstone. (Taget ur minnet)mans71 skrev:Aha, tack. Märkligt att Tesla tar till ett sånt knep - eller betyder dom där första 30cm mycket på en 0-100 tid?
Så var det ja, hade glömt det, fast vad vill dom slå den här gången då? Några tiondels sekunder långsammare är ju knappast en deal-breaker?dstr skrev:Det var en nödlögn/efterhandskonstruktion Tesla drog till med när P85D skulle tangera/slå Mclaren F1 men så visade det sig att den inte gjorde det. Drog man av för one-foot-rollout så räckte det dock!
Ja, det är ju få förunnat att verkligen jämföra olika bilars 0-100dd88 skrev:Gäller ju att vara snabbast på pappret
Avsåg Model 3 LR.dd88 skrev:Gäller ju att vara snabbast på pappret
Tror du att din Tesla Model 3 Long Range behöver 4.7 sekunder för att accelerera 0 till 100 km/h? Det stod ju så på sidan där du beställde bilen…
Det var ju iofs innan Tesla trådlöst skickade ut mjukvaruversion 2019.8.2 som boostade motorernas prestanda med 5%. Och som därmed kapade en tiondel från officiella siffran. Tittar du på Tesla Model 3 beställningssida idag står det 0-100 km/h på 4.6 sekunder för Long Range, LR versionen.
Fast Tesla ljuger dig rätt upp i ansiktet.
De angivna accelerationssiffrorna stämmer inte alls.
När amerikanska tidningen Motor Trends testmätte Tesla Model 3 klockade de LR versionen av bilen till 4.0 sekunder blankt på 0-60 mph. De blev själva chockade av resultatet och mätte om flera gånger.
Nu är 60 mph endast 96 km/h så för att komma upp till 100 behöver bilen en tiondels sekund till. Men faktum kvarstår att Tesla Model 3 LR är 0.5 sekunder snabbare att accelerera än Tesla själva uppger, 4.1 sekunder mot officiella 4.6
Medan de flesta biltillverkare brukar fuska så mycket de bara vågar med accelerationssiffrorna gör Tesla precis tvärtom.
Varför vill Tesla inte skryta med Long Range versionens blixtrande prestanda? Jo naturligtvis för att kunna sälja så många Performance versioner som möjligt av bilen.
Enligt databladet är LR versionens 0-100 acceleration på 4.6 sekunder hela 1.2 sekunder långsammare än Performance versionens 3.4 sekunder.
I verkligheten uppmätte dock Motor Trends 0-60 mph acceleration på 4.0 sekunder för LR versionen – och 3.1 sekunder för Performance versionen.
Även Performance versionen var snabbare än vad Tesla officiellt uppgett.