Tesla tror att min adress är ett postombud

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frallanfrallan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 jan 2022 23:27

Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av frallanfrallan »

Upptäckte något riktigt intressant när jag försökte beställa ett par mattor till min Model Y från https://shop.tesla.com/.

När jag vid betalningen skulle ange min leveransadress så fick jag ett felmeddelande:

Bild
(min riktiga adress är inte Povägen 12345, men den följer ungefär samma format)

Sidan tycker alltså att jag har angett en adress som tillhör en postbox/postombud, vilket inte stämmer. Så jag börjar undersöka saken och inser att alla adresser som börjar med "Po" ger samma fel, exempelvis "Postvägen" och "Porslinsgatan".
Jag gräver vidare, och laddar ner Javascriptet som används på sidan och hittar den här kodraden:

Kod: Markera allt

e.match(/^\d.* /i) && !!e.match(/^ *((p\.|po|p o|p_o|p-o|box|bin|number|num)|((box|bin)[-. \/\\]?\d+)|(.*p[ \.]? ?(o|0)[-. \/\\]? *-?((box|bin)|b|(num)?\d+))|(p(ost)? *(o(ff(ice)?)?)? *((box|bin)|b)? *\d+)|(p *-?\/?(o)? *-?box)|post office box|((box|bin)|b) *(number|num)? *\d+|(num|number) *\d+)/i)
Koden säger i princip att adresser som innehåller "po", "post office", "post box" och liknande inte är giltiga.

Så nu har jag alltså två alternativ:

1. Flytta till en ny adress
2. På nått sätt komma i kontakt med Tesla support och göra dem uppmärksamma på det här felet
Senast redigerad av frallanfrallan, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla tror att min address är ett postombud

Inlägg av Fredrik j »

frallanfrallan skrev:
Upptäckte något riktigt intressant när jag försökte beställa ett par mattor till min Model Y från https://shop.tesla.com/.

När jag vid betalningen skulle ange min leveransadress så fick jag ett felmeddelande:

Bild
(min riktiga adress är inte Povägen 12345, men den följer ungefär samma format)

Sidan tycker alltså att jag har angett en adress som tillhör en postbox/postombud, vilket inte stämmer. Så jag börjar undersöka saken och inser att alla adresser som börjar med "Po" ger samma fel, exempelvis "Postvägen" och "Porslinsgatan".
Jag gräver vidare, och laddar ner Javascriptet som används på sidan och hittar den här kodraden:

Kod: Markera allt

e.match(/^\d.* /i) && !!e.match(/^ *((p\.|po|p o|p_o|p-o|box|bin|number|num)|((box|bin)[-. \/\\]?\d+)|(.*p[ \.]? ?(o|0)[-. \/\\]? *-?((box|bin)|b|(num)?\d+))|(p(ost)? *(o(ff(ice)?)?)? *((box|bin)|b)? *\d+)|(p *-?\/?(o)? *-?box)|post office box|((box|bin)|b) *(number|num)? *\d+|(num|number) *\d+)/i)
Koden säger i princip att adresser som innehåller "po", "post office", "post box" och liknande inte är giltiga.

Så nu har jag alltså två alternativ:

1. Flytta till en ny adress
2. På nått sätt komma i kontakt med Tesla support och göra dem uppmärksamma på det här felet
Känner du ingen som bor på någon annan adress än du själv?
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Tesla tror att min address är ett postombud

Inlägg av emiliooo »

Skriv in Puvägen istället för Povägen? Borde komma rätt ändå kan man tycka. Gissar att det är den enkla vägen, jämfört med att få dom att ändra ett regexp i sin shop. Lycka till!
Användarvisningsbild
frallanfrallan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 jan 2022 23:27

Re: Tesla tror att min address är ett postombud

Inlägg av frallanfrallan »

Fredrik j skrev:
Känner du ingen som bor på någon annan adress än du själv?
Det är mitt tredje alternativ :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tror att min address är ett postombud

Inlägg av mikebike »

emiliooo skrev:
Skriv in Puvägen istället för Povägen? Borde komma rätt ändå kan man tycka. Gissar att det är den enkla vägen, jämfört med att få dom att ändra ett regexp i sin shop. Lycka till!
Eller Pövägen...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla tror att min address är ett postombud

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev:
emiliooo skrev:
Skriv in Puvägen istället för Povägen? Borde komma rätt ändå kan man tycka. Gissar att det är den enkla vägen, jämfört med att få dom att ändra ett regexp i sin shop. Lycka till!
Eller Pövägen...
Haha.. Lite kul att behöva lägga till prickarna.. Jag har ett efternamn med Ö och där är jag så van att ändra de till ett O när de ska vara internationellt :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av jbark »

Kanske räcker med att lägga till en accent, typ póstvägen... alla svenskar läser ju det som ett o...
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av P_EL »

Eller ännu bättre skriva med stora bokstäver och använda siffran 0 istället: P0STVÄGEN

Nu slipper du flytta 8-)
Model S90D -16
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av chox »

Läste nånstans att posten nu sorteras maskinellt i större utsträckning, så att byta O mot Ö eller 0 medför en risk att försändelsen inte hittar fram.
Har du testat att byta plats på postnumret och gatuadressen?
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
frallanfrallan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 jan 2022 23:27

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av frallanfrallan »

chox skrev:
Läste nånstans att posten nu sorteras maskinellt i större utsträckning, så att byta O mot Ö eller 0 medför en risk att försändelsen inte hittar fram.
Har du testat att byta plats på postnumret och gatuadressen?
Testat alla möjliga kombinationer av postnummer och adress, men så fort en adress börjar med "Po" så får jag felmeddelandet. Byter jag plats på dem så står det att postnumret inte är giltigt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av jonasl »

När det sorteras automatiskt så är det 99.9% postnumret det går på ändå. Tror inte du riskerar något genom att modifiera din adress lite. Med tanke på hur massakrerad min adress varit några gånger tidigare av märkliga teckenuppsättningar osv utan att det påverkar leveransen så lär en liten ô istället för o inte spela någon som helst roll.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av peza »

Har märk samma bekymmer, blir tydligen så då man bor på vischan. själv bor jag 1 mil utanför Sundsvall. Jag finns inte enligt teslas adress regelverk. Brukar skrivit nån random adress i Sundsvall så den blir tyst (vid service ärende) men då du handlat så känns inte det som ett alternativ.
Har inte orkat påtala detta haveri.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla tror att min address är ett postombud

Inlägg av bylund »

mikebike skrev:
emiliooo skrev:
Skriv in Puvägen istället för Povägen? Borde komma rätt ändå kan man tycka. Gissar att det är den enkla vägen, jämfört med att få dom att ändra ett regexp i sin shop. Lycka till!
Eller Pövägen...
Då lär väl shoppen haverera :)
Tidigare fanns en topplista i värvningsprogrammet med vilka städer (i praktiken postorter) som hade flest värvningar. Stockholm låg högst. Malmö och Göteborg fanns inte ens med på listan. Inga städer med åäö fanns med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av FinaFisken »

Postbox och inte postombud va?
Eftersom man bara skriver BOX i Sverige så är kanske lösningen att du skaffar en postbox? :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6535
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av spacecoin »

Prova att klippa in https://www.compart.com/en/unicode/U+25CB istället eller snarare https://www.compart.com/en/unicode/U+FFEE

P○vägen.

Tesla shop, vilken amatörsajt... Den där regexpen är ju så trasig så man dör.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av Rubiks »

Ett mellanslag framför vägnamnet kanske är tillräckligt för att ta dig förbi kontrollen. Alternativt kan du ju använda konsolen till att ändra på uttrycket. :)
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av Henkens »

sätt en nolla istället
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av Jerker »

Posten överraskar ibland och levererar post där adressen är till 80% fel. Min exfru fick ett julkort från en gammal bekant som notoriskt vägrar att ändra i sitt julkortskartotek trots upprepade påminnelser från exet. Grejen är att vi bodde på samma ställe och fick ändrad adress några gånger. Ibland tyckte posten att namnet på vårt hus skulle få en annan utformning (vi bor på landet där det inte finns gator). Det hände två ggr. Sen har vi fått postnumret ändrat 3 ggr och postorten ändrad 2 ggr.

På julkortet var det:
1. Fel efternamn (sedan 16 år)
2. Delvis fel namn på vårt hus
3. Helt fel postnummer och postort

Detta julkort hamnade i min brevlåda 9 månader efter att hon hade flyttat härifrån. Tack Postnord!

En annan kuriosa om postadresser lärde jag mig i Antikrundan häromåret. De var i Höör i Skåne och då berättade man historien bakom varför det är två ö i ortens namn. Det stavades nämligen tidigare bara med ett ö. Förr, när man skrev postadress på kuvert och man inte hade infört postnummer, så kunde man, om brevet skulle skickas inom orten, bara skriva "Här", inte "Kvarstad" om det nu var där man bodde. Men många skrev "Här" så slarvigt att de som sorterade posten tyckte att det stod "Hör" och brevet skickades alltså dit. Orten Hör fick ohanterligt många felskickade brev och till slut bestämde man sig för att lägga till ett ö till i ortnamnet!

Postnummer är bra, särskilt i dessa tider många försändelser från utlandet, och särskilt om det finns prickar i ortnamnet. Fråga t.ex. dem som bor i Habo i Västergötland och Håbo i Uppland! ;) Problemet med webbsidor kvarstår dock. När Internet var ungt och Habo kommun skulle skaffa sig en officiell webbsida visade det sig att kommunen Håbo hade hunnit före och lagt beslag på domänen habo.se! Habo kommun har nu adressen habokommun.se. Det är inte lätt när det är svårt...
habo.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7255
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av fth »

Det här är ju ett så dumt fel att man allvarligt börjar tvivla på den rådande övertygelsen att Tesla är ett ledande mjukvaruföretag... :roll:

Det finns ju bokstavligen tusentals adresser även i USA som börjar på PO (Poland Street, Potsdam Place, Post Street, etc), som alltså också är utestängda från Tesla Shop. :roll:

Man hoppas ju att testning och verifiering av bilarnas mjukvara görs lite mer seriöst.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av thebishop »

Testa lägga in ett mellanslag, "P ostvägen"
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
Det här är ju ett så dumt fel att man allvarligt börjar tvivla på den rådande övertygelsen att Tesla är ett ledande mjukvaruföretag... :roll:

Det finns ju bokstavligen tusentals adresser även i USA som börjar på PO (Poland Street, Potsdam Place, Post Street, etc), som alltså också är utestängda från Tesla Shop. :roll:

Man hoppas ju att testning och verifiering av bilarnas mjukvara görs lite mer seriöst.

/fth
Tesla är definitivt inte "ledande" som mjukvaruföretag. Folk gör misstaget att jämföra dem med billeverantörer istället för riktiga mjukvaruföretag på den fronten.

Tittar man på mjukvaran i bilen, så är det ju nivå B egentligen (eller C...). Dåliga användargränssnitt på det mesta, avsaknad av enkel basal funktionalitet (molnlagring av profiler, waypoints kommer väl nu till sist 10 år senare, extremt dåliga mediaspelare (spelar från telefonen istället för att undvika)) och rena buggar (jasså, du hade bluetooth inkopplat förra gången du körde? Nej men då startar vi att spela från telefonen när du öppnar dörren, det är säkert det du vill. Not. Felanmäler man det beteendet så säger de "bluetooth funkar så" (nej, det gör det inte)). Men det klart, det finns spel och pruttkuddar, det är ju rätt ledande onekligen.

Ja, lite trött på lekstugan där - det är ok att lägga tid på easter eggs på engineering - EFTER BASALA FUNKTIONER FUNKAR BRA.

Jag säger inte att Teslas gränssnitt är sämre än andras - det är klart bättre, tveklöst - men det betyder inte att det är i närheten av den nivån man kan förvänta sig att de skulle fått till med tio års+ utveckling - och det är mest avsaknad av fokus och vettig product management (hade de lagt hälften av resurserna som lagts på "toy box" på de basala funktionerna, så hade det kunnat varit riktigt bra).

Tyvärr gissar jag att Elon är problemet - och han lär aldrig växa upp - så det kommer nog inte fixas förrän han slutar peta runt där.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Det här är ju ett så dumt fel att man allvarligt börjar tvivla på den rådande övertygelsen att Tesla är ett ledande mjukvaruföretag... :roll:

Det finns ju bokstavligen tusentals adresser även i USA som börjar på PO (Poland Street, Potsdam Place, Post Street, etc), som alltså också är utestängda från Tesla Shop. :roll:

Man hoppas ju att testning och verifiering av bilarnas mjukvara görs lite mer seriöst.

/fth
Fast de börjar oftast med en siffra, typ "12321 Post Street", så de kanske hanterar amerikanska adresser? Det är fortfarande extremt dumt dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
fth skrev:
Det här är ju ett så dumt fel att man allvarligt börjar tvivla på den rådande övertygelsen att Tesla är ett ledande mjukvaruföretag... :roll:

Det finns ju bokstavligen tusentals adresser även i USA som börjar på PO (Poland Street, Potsdam Place, Post Street, etc), som alltså också är utestängda från Tesla Shop. :roll:

Man hoppas ju att testning och verifiering av bilarnas mjukvara görs lite mer seriöst.

/fth
Fast de börjar oftast med en siffra, typ "12321 Post Street", så de kanske hanterar amerikanska adresser? Det är fortfarande extremt dumt dock.
Man kanske kan prova att skriva även en svensk adress med numret först? Brevbäraren lär ju fatta. Maskinell sortering sträcker väl sig bara till och med postnummer.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av Mickep »

Är det någon som är bra på regex och kanske f å jobb på tesla. för det verkar som vad som behövs ändras är att få in mellanslag efter po.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av tommyd »

Med tanke på Teslas uppenbara programmeringskompetens så låter det som att du kanske kan ändra på den regeln själv om du hittar på nåt klurigt namn.

https://xkcd.com/327/
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Skriv svar