Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 procent

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 procent

Inlägg av Zalman3 »

Färre fossilbilar.

Personbilstrafiken är uppdelad i tre delar mellan diesel-, bensin- och elbilar – där varje kategori står för ungefär en tredjedel av trafiken.
Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 procent av trafiken – en ökning med 5,7 procentenheter det senaste året.
De flesta dieselbilar passerar fortfarande betalringen, med 33,3 procent – ​​men andelen har fallit med en minskning på 3,9 procentenheter de senaste tolv månaderna. Bensinandelen faller också till 27,2 procent - 2,2 procentenheter ned från samma tid förra året.
https://www.elbil24.no/nyheter/verre-en ... n/76322523

Vore intressant att få veta hur stor andel av trafiken i Stockholm som är elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mati »

30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Sant om du nu inte är typ 15 år nu. :roll:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Mats79 »

mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Även om inte användandet av fossilbilar förbjuds tog EU-parlamentet nyligen iallafall beslut om förbud om nyförsäljning av dessa från 2035. Ganska långt fram i tiden men det i kombination med satsningarna från vissa biltillverkare kanske ändå gör att utfasningen åtminstone inte mattas av.

https://www.dn.se/varlden/eu-parlamente ... fran-2035/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Sant om du nu inte är typ 15 år nu. :roll:
Inte riktigt. Jag är upplevt 26. Och har varit det de senaste 22 åren. Frågan är om jag kan upprätthålla den illusionen tillräckligt länge, typ 50 år till eller nåt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Det tar tid att byta ut fordonsparken, så det kommer som du säger att ta tid innan det blir 100 % fossilfria bilar. Men viktigare än andelen bilar är egentligen andelen körda mil. Jag misstänker starkt att den genomsnittliga körsträckan per år är klart högre för bilar som är säg 0-5 år gamla än de som är 6-10 år gamla och de som är 10+ gamla körs ännu mindre. Det kan göra att situationen är lite bättre än vad andelen elbilar av bilar totalt antyder.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av LarsL »

Det var ju faktiskt inte många år sedan som Norge gick upp över 50% elbilar av nybilsförsäljningen. Det är klart att det tar ett bra tag av nära 100% innan det slår igenom på totalen. Men tillväxten är inte linjär vilket det här fallet borde vara uppenbart för alla utan andelen elbilar accelerera idén befintliga flottan.

Sen tycker jag kanske att det är körda mil som är den intressanta siffran. Här tror jag att elbilar kommer accelerera ännu snabbare än i absolut andel. Nya bilar kör längre än gamla helt enkelt.

2035 kommer det vara nära 100% nya elbilar då förbränningsmotorn förbjuds. Sedan tar det 10 år innan fossilerna brukats färdigt av betongarslen så 2045 är nog en fossilbil en sevärdighet.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Franz »

Det är lite kul med att det finns en stad som ligger några år före på den fronten. Särskilt en stad som haft så stora problem med luftföroreningar. Det jag tänker är att det blir mycket tydligare med alla samband. Säg att man jämför föroreningarna mellan två vintrar i en stad där elbilsanvändningen är några %. Vindar, temperaturer etc. kan lätt göra att ett år blir sämre än ett annat även om utsläppen egentligen minskat (något). I Oslo går det trots allt så snabbt med omställningen att det borde gå att få väldigt intressanta trender. Detta tror jag kan bli väldigt inspirerande för andra länder och städer. Jag tror, personligen, att det går mycket snabbare/enklare att byta ut bilar till elbilar än att försöka förbjuda/göra det svårare för biltrafiken i allmänhet. Jag tror till och med att försöken att straffa bort bilar med hänvisning till att (andra) bilar ger höga utsläpp är något som förlöjligar miljödebatten och inställningen till elbilar. Kan Olso påvisa en markant bättre luft i staden på grund av att man bara bytte bilar, snarare än att man tog bort dem, tror jag mycket är vunnet. Det är helt enkelt enklare att få folk att byta bil än att göra sig av med den helt.
Vad gäller förbud etc. tror jag att det trots allt är mycket lättare att förbjuda viss sorts (smutsig) trafik när det finns alternativ, tillräckligt många redan har bytt ändå samt att trenden är så positiv.

Statistik över luftkvaliteten i Oslo senaste åren. En påtaglig utveckling åt rätt håll på nästan allt. https://www.miljodirektoratet.no/tjenes ... mmune=0301
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av LarsL »

Ja vi ska vara enormt tacksamma emot Oslo och Norge som kan visa på så mycket statistik kring elbilar. Nästan allt går att visa genom att granska statistiken från Norge.

En sak som kanske vore intressant där vore att ta reda på varför en Norrman idag köper en fossilbil. Det säljs ju fortfarande nya fossilbilar i Norge trots allt. Hur tänker de när den är så mycket dyrare?
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Ja vi ska vara enormt tacksamma emot Oslo och Norge som kan visa på så mycket statistik kring elbilar. Nästan allt går att visa genom att granska statistiken från Norge.

En sak som kanske vore intressant där vore att ta reda på varför en Norrman idag köper en fossilbil. Det säljs ju fortfarande nya fossilbilar i Norge trots allt. Hur tänker de när den är så mycket dyrare?
Visserligen en tre år gammal artikel.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/

Man ser ofta norska bilar nere på kontinenten. Kanske det i kombination av kostnadsokänslighet?
Skulle vara intressant med statistik på priserna på dom fossilbilar som säljs. Jag tror dom fossilbilar som säljs är dyrare än innan.
Norge har ju nästan uteslutande ekonomiska incitament. Det fungerar ju bara på den som måste prioritera i sin ekonomi.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Ja vi ska vara enormt tacksamma emot Oslo och Norge som kan visa på så mycket statistik kring elbilar. Nästan allt går att visa genom att granska statistiken från Norge.

En sak som kanske vore intressant där vore att ta reda på varför en Norrman idag köper en fossilbil. Det säljs ju fortfarande nya fossilbilar i Norge trots allt. Hur tänker de när den är så mycket dyrare?
Vi jobbade ihop med ett norskt företag för några år sedan. De hade då precis beslutat att inte skaffa elbilar till sina anställda och till företaget, utan att istället fortsätta med diesel. När jag frågade om de inte hade alla hästar hemma (jag uttryckte mig nog något mer diplomatiskt) så fick jag som svar att de hade övervägt detta mycket noggrant. Anledningen var att de ofta måste köra långa sträckor, utföra servicearbeten nånstans på vischan, köra vidare till nästa kund osv. Snabbladdning finns inte överallt, inte ens i Norge, och destinationsladdning hade inte fungerat i deras fall. Inte sällan var de dessutom på uppdrag i Sverige, och jag tror att det var starkaste argumentet varför elbilar aldrig skulle fungerat för dem. Det var förvisso 3-4 år sedan, men läget har väl knappast förbättrats. Nu finns fler laddare, men istället riskerar man att hamna i laddkö.
Jag kan tänka mig att de norrmän som köper fossilbilar idag resonerar ungefär på samma sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja vi ska vara enormt tacksamma emot Oslo och Norge som kan visa på så mycket statistik kring elbilar. Nästan allt går att visa genom att granska statistiken från Norge.

En sak som kanske vore intressant där vore att ta reda på varför en Norrman idag köper en fossilbil. Det säljs ju fortfarande nya fossilbilar i Norge trots allt. Hur tänker de när den är så mycket dyrare?
Vi jobbade ihop med ett norskt företag för några år sedan. De hade då precis beslutat att inte skaffa elbilar till sina anställda och till företaget, utan att istället fortsätta med diesel. När jag frågade om de inte hade alla hästar hemma (jag uttryckte mig nog något mer diplomatiskt) så fick jag som svar att de hade övervägt detta mycket noggrant. Anledningen var att de ofta måste köra långa sträckor, utföra servicearbeten nånstans på vischan, köra vidare till nästa kund osv. Snabbladdning finns inte överallt, inte ens i Norge, och destinationsladdning hade inte fungerat i deras fall. Inte sällan var de dessutom på uppdrag i Sverige, och jag tror att det var starkaste argumentet varför elbilar aldrig skulle fungerat för dem. Det var förvisso 3-4 år sedan, men läget har väl knappast förbättrats. Nu finns fler laddare, men istället riskerar man att hamna i laddkö.
Jag kan tänka mig att de norrmän som köper fossilbilar idag resonerar ungefär på samma sätt.
Då Tesla nu börjar öppna upp SuC-nätverket så ser jag sannolikten att fastna i laddkö (för elbil icke Tesla) som mindre. Mycket har hänt på några år och Tibor posterade denna bra artikel kring ämnet:

https://teslaclubsweden.se/eu-parlament ... fran-2035/

Kontentan att ingen lär köpa ICE - bil innan 2035 då omställningen går fortare än förbudsregelverket.

Tycker att LarsL ligger ganska nära vad jag själv misstänker (nämligen att ICE-bilar ca år 2040 lär vara lika ovanliga som elbilar var ca år 2010).

MVH
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Det säljs ju ca 30% elbilar idag, och den andelen ökar fortfarande. Så med tanke på ökningen borde det inom 8-12 år vara minst 30% anled elbilar på de flesta ställena i Sverige. De flesta av oss får säkert uppleva det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Tycker att LarsL ligger ganska nära vad jag själv misstänker (nämligen att ICE-bilar ca år 2040 lär vara lika ovanliga som elbilar var ca år 2010).
Om vi pratar bruksbilar tror jag också det. När det gäller entusiastbilar tror jag intresset t.o.m. kommer öka.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Jerka »

Priserna måste ner lite till och utbudet öka innan elbilarna dominerar. Elbilar kan vara något dyrare än fossilbilar pga lägre driftskostnader, men inte så stor skillnad som det är idag. Dessutom krävs fler modeller (kombi någon?).

Dessutom måste elbilarna ha funnits tillräckligt länge så att begagnatmarknaden blir någorlunda vettig. Behöver man en rejäl familjebil idag och har en budget på 150 000 finns det helt enkelt inga elbilar att få tag i. Det är ingen kritik mot någon, bara ett konstaterande. Utbudet matchar inte efterfrågan än på långa vägar och då väljer folk fossildrivet. Alla har inte en halv miljon att lägga ut på en bil.

Jag är dock övertygad om att allt det där är på gång, det behöver bara gå lite mer tid. Nu är en ny generation elbilar på väg ut på marknaden. Inom 10 år tror jag elbilarna börjar väga över i nyförsäljning i Sverige och ganska snart efter det lär folk sluta köra runt i sina bensinbilar pga kostnaden. När det finns billiga nya och begagnade elbilar kommer det saknas anledning att välja fossilt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Det säljs ju ca 30% elbilar idag, och den andelen ökar fortfarande. Så med tanke på ökningen borde det inom 8-12 år vara minst 30% anled elbilar på de flesta ställena i Sverige. De flesta av oss får säkert uppleva det.
Det går nog fortast i och kring storstäderna såklart. Det är där de nya bilarna köps och körs. Ju längre ut på landsbygden du kommer desto äldre blir bilarna. Det är ju redan idag så att man ser relativt många elbilar i t.ex. Göteborg. Men så fort man åker ut ur staden och kör mot mer lantliga områden så försvinner elbilarna, och Volvo 850, gamla V70 eller Saab dyker upp istället. Som jag skrev tidigare, det är inte alls ovanligt med 20+ år gamla bilar där jag bor. Det är nästan det vanliga skulle jag vilja påstå. Dessa personer kommer alltså inte byta till elbilar på ett bra tag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
joel80 skrev:
mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Det säljs ju ca 30% elbilar idag, och den andelen ökar fortfarande. Så med tanke på ökningen borde det inom 8-12 år vara minst 30% anled elbilar på de flesta ställena i Sverige. De flesta av oss får säkert uppleva det.
Det går nog fortast i och kring storstäderna såklart. Det är där de nya bilarna köps och körs. Ju längre ut på landsbygden du kommer desto äldre blir bilarna. Det är ju redan idag så att man ser relativt många elbilar i t.ex. Göteborg. Men så fort man åker ut ur staden och kör mot mer lantliga områden så försvinner elbilarna, och Volvo 850, gamla V70 eller Saab dyker upp istället. Som jag skrev tidigare, det är inte alls ovanligt med 20+ år gamla bilar där jag bor. Det är nästan det vanliga skulle jag vilja påstå. Dessa personer kommer alltså inte byta till elbilar på ett bra tag.
Det betyder dock att utsläppen minskar totalt sett ändå. Jag tror man ska vara försiktig med dom där sista 10-15% som byter sist. Det är väldigt lätt att man trycker dom i famnen på missnöjespartier. Om dom inte redan är där.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av Jerker »

Jag bor i en liten "by" på landet och här finns det nu faktiskt 4 elbilar. Vi står iofs för 2 av dem, men iaf! ;) Vi har en Tesla 3 och en e-Golf och de andra är en Polestar 2 och en Tesla S. De båda andra har den säkert som företagsleasingbil (båda familjerna har familjeföretag). Teslan är dessutom en begagnad; den har den gamla noskonen. En familj till har funderat på en elbil. De övriga har nog inte råd med en elbil eftersom de antingen har häst eller är pensionärer. De elbilar som kan dra en hästtransport är fortfarande rätt dyra. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mati »

Här ökar det också, men långsamt. Vi står med våra två elbilar - precis som ni - fortfarande för en signifikant andel av elbilarna häromkring. Men sedan några månader tillbaka susar dagligen en Polestar förbi här. Jag vet inte var den hör hemma. Men så himla långt bort kan den inte bo. Inom 1 mils radie skulle jag gissa. En kvinna några 100m bort kör sedan flera år tillbaka en Zoe. Hon hade faktiskt elbil nummer två här. Min Model S var nummer ett. :) Sen finns en Zoe till tror jag. Och en BMW I3.
Nu har en direkt granne skaffat en Leaf. Jag trodde att jag drömde när jag såg det. Han var verkligen den sista som jag trodde skulle skaffa elbil. En grinig gammal gubbe som aldrig pratar med nån. Men men, lite vett i huvudet verkar han i alla fall ha.
Sen är det ytterligare en Leaf som brukar passera här. Inte helt säkert var den bor, men den syns rätt ofta. Den bor alltså också inom närområdet nånstans.
Och så var det en bonde några kilometer bort som skaffade sig en P100D för ganska länge sen vet jag. Han frågade mig om råd när det begav sig. Oklart om han har den kvar. Har inte sett den på evigheter.
That's it so far med elbilar här. Det är inte mycket, men det händer lite ändå. Men man får ändå komma ihåg att jag har haft 5 elbilar såhär långt. Det är lika många eller fler som alla elbilar tillsammans som finns i nuläget inom mit närområde. Jag har verkligen gjort mitt bästa för att förbättra statistiken. :shock:
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av nek0 »

Där jag bor är det 52 lägenheter och bara en laddbar bil och en billaddare (min bil och laddare)
Nu har man börjat prata om att installera laddare oklart hur många.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av MGHG »

Elfordonskonferensen 35th International Electric Vehicle Symposium and Exhibition (EVS35) pågår 11-15 juni i Oslo https://evs35oslo.org/.

Det kommer säkerligen fler norska nyheter de närmsta dagarna.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev:
Där jag bor är det 52 lägenheter och bara en laddbar bil och en billaddare (min bil och laddare)
Nu har man börjat prata om att installera laddare oklart hur många.
Där jag bor finns 25 lägenheter, en laddbar bil (min) ingen laddbox, inga parkeringsplatser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av martinot »

mati skrev:
30% är bra, men det är fortfarande mindre än en tredjedel, trots att vi pratar om Oslo, vilket måste anses vara den elbilstätaste fläcken på jorden. Trots att norrmännen har hållit på i så många år och trots att de har alla förutsättningar på plats, ser man tydligt hur långsamt det går att byta ut hela fordonsflottan.
Det skulle vara roligt att få uppleva 30% elbilsandel här hos oss på den svenska landsbygden, men jag tror ärligt talat inte (längre) att det kommer ske under min livstid. Såvida man inte inför ett regelrätt förbud mot användandet av fossilbilar. Men det är nog ännu mer orealistiskt.
Tror inte du kommer uppleva det. Minskad bonus visar att svenska politiker prioriterar övergången till utsläppsfria bilar bara allt mindre. Nu kommer det ta ännu längre tid, och vi laggar som sagt redan stort i jämförelse med Norge som har mycket mer kraftfulla och positiva åtgärder än bara momsbefrielse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av martinot »

mati skrev:
LarsL skrev:
Ja vi ska vara enormt tacksamma emot Oslo och Norge som kan visa på så mycket statistik kring elbilar. Nästan allt går att visa genom att granska statistiken från Norge.

En sak som kanske vore intressant där vore att ta reda på varför en Norrman idag köper en fossilbil. Det säljs ju fortfarande nya fossilbilar i Norge trots allt. Hur tänker de när den är så mycket dyrare?
Vi jobbade ihop med ett norskt företag för några år sedan. De hade då precis beslutat att inte skaffa elbilar till sina anställda och till företaget, utan att istället fortsätta med diesel. När jag frågade om de inte hade alla hästar hemma (jag uttryckte mig nog något mer diplomatiskt) så fick jag som svar att de hade övervägt detta mycket noggrant. Anledningen var att de ofta måste köra långa sträckor, utföra servicearbeten nånstans på vischan, köra vidare till nästa kund osv. Snabbladdning finns inte överallt, inte ens i Norge, och destinationsladdning hade inte fungerat i deras fall. Inte sällan var de dessutom på uppdrag i Sverige, och jag tror att det var starkaste argumentet varför elbilar aldrig skulle fungerat för dem. Det var förvisso 3-4 år sedan, men läget har väl knappast förbättrats. Nu finns fler laddare, men istället riskerar man att hamna i laddkö.
Jag kan tänka mig att de norrmän som köper fossilbilar idag resonerar ungefär på samma sätt.
Skulle säga att iaf. Sverige så är läget bra mycket sämre med snabbladdning än för iaf. 2-3 år sedan. Finns nu klart färre snabbladdningspunkter/elbil än tidigare. Trenden är negativ, och nu när Tesla öppnat upp så är inte ens en Tesla längre någon garanti för trygg snabbladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Oslo: Andelen elbilar ökar och står nu för totalt 30 pro

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Ja vi ska vara enormt tacksamma emot Oslo och Norge som kan visa på så mycket statistik kring elbilar. Nästan allt går att visa genom att granska statistiken från Norge.

En sak som kanske vore intressant där vore att ta reda på varför en Norrman idag köper en fossilbil. Det säljs ju fortfarande nya fossilbilar i Norge trots allt. Hur tänker de när den är så mycket dyrare?
Vi jobbade ihop med ett norskt företag för några år sedan. De hade då precis beslutat att inte skaffa elbilar till sina anställda och till företaget, utan att istället fortsätta med diesel. När jag frågade om de inte hade alla hästar hemma (jag uttryckte mig nog något mer diplomatiskt) så fick jag som svar att de hade övervägt detta mycket noggrant. Anledningen var att de ofta måste köra långa sträckor, utföra servicearbeten nånstans på vischan, köra vidare till nästa kund osv. Snabbladdning finns inte överallt, inte ens i Norge, och destinationsladdning hade inte fungerat i deras fall. Inte sällan var de dessutom på uppdrag i Sverige, och jag tror att det var starkaste argumentet varför elbilar aldrig skulle fungerat för dem. Det var förvisso 3-4 år sedan, men läget har väl knappast förbättrats. Nu finns fler laddare, men istället riskerar man att hamna i laddkö.
Jag kan tänka mig att de norrmän som köper fossilbilar idag resonerar ungefär på samma sätt.
Skulle säga att iaf. Sverige så är läget bra mycket sämre med snabbladdning än för iaf. 2-3 år sedan. Finns nu klart färre snabbladdningspunkter/elbil än tidigare. Trenden är negativ, och nu när Tesla öppnat upp så är inte ens en Tesla längre någon garanti för trygg snabbladdning.
Hur man än gör blir vissa aldrig nöjda.
Ni som klagar hela tiden starta eget parti,vinn valet och fixa så alla blir nöjda. Vad är problemet?
Du har ju ändå val. Köp en diesel och betala massa skatt eller en elbil och räkna med att få vänta på din tur till laddaren några timmar per år.
Skriv svar