Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Oddbjorn »

Var ligger egentligen smärtgränsen på den lägsta laddeffekt för att ladda elbilen över natten i bostadsrättsförening?
Vad bör varje laddare minst kunna leverera?

6, 7, 8, 9, 10, 16 ampere.

8A ger ungefär 1mil per timme.
16A ger ungefär 2mil per timme.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av NEO »

Smärtgräns är väl 10A enfas, 16A trefas är det optimala men måste man hålla sig till enfas är 16 en OK lösning.

Mil per timme varierar per bil då förbrukning skiljer sig åt. Bättre att prata kW. 2.3kW är 10A, har du då bil ned 80kWh får du räkna med 35h för 0-100%.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Dafro »

Enfas känns sådär, trefas vill man nog ha om man vill ligga lite på framkant om det inte bara är laddhybrider vill säga men det ör övergående skull jag säga. Jag som har ca 86 kWh batteri skulle få ladda en stund med 6A, men med 6A trefas så tuggar det på ändå, typ 20 h alltså 2 nätter om jag varit iväg och om man ligger på 80% så klarar man sig nog rätt långt. Det viktigaste är att det blir av och att det ev går att bygga ut. Finns väl rätt smarta lösningar som delar sprider ut laddningen.
27,8 kWp solceller
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Lacho »

Vi har enfas 32A och det är en riktigt korkad lösning. Det ska vara 7,4kW men med säkerhetsmarginal på laddarna handlar det om högst 6,5kW. Jag har 77kWh batteri och det handlar om 10ish timmar att ladda fullt om vi kommer hem med nästan tomt batteri och ska iväg på långresa nästa dag. Vilket inte är så ofta så det går väl an. Grannen har 100kWh batteri och reser en del så där är det värre. Men det kommer helt klart bli jobbigare när det är tillräckligt många som laddar och ens "partner" som har stolpen på samma koppling, eller hur man nu ska förklara det, som en själv och lastbalanseringen kickar in och man laddar i 3,4kW. OBS detta förutsätter att du skaffar en 32A kabel. Vad jag vet så är kablarna som följer med bilen 20A så med en sån laddar man 4,5ish kWh istället för 7,4. Vet att de flesta på detta forum tycker det är fine men jag tycker det är riktigt illa. Tycker 11kW är mini. Speciellt om det går åt att batterierna har större kapacitet.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av B99 »

Samtidigt är det väl onödigt att dimensionera anläggningen för några få storförbrukare, dessa får väl räkna med att snabbladda på sina långresor.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av jonasl »

Beror ju på hur medlemmarna kör också. De flesta i vår BRF kör några mil om dagen normalt sett, snittdebiteringen året månad är någonstans mellan 100 och 150 kWh.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Java »

Runt 5kW borde räcka för de flesta, den som laddare behöver dock lära sig att planera i förväg, jag laddar med 4,7kW till 90% ett par tre gånger i veckan och det funkar fint, men det är ju högst personligt hur laddbehovet är.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av themax »

Vi har enfas 16A som standard till våra 62 platser. Det räcker till alla – även om lastbalanseringen ibland trycker ner det till 10A.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av yps »

Tekniskt sett är 6A, lägre än så får en del bilar fel på laddningen.
Körmönster kan se olika ut, en del laddar dagtid (plugins, pensionärer), en del kvällstid (plugins som arbetar) + helger, kanske någon rullar många mil, tex taxi.
Kör man 1200 mil i snitt per år / 100 mil i månaden krävs 200KWh om man laddar allt hemma per månad, krävs inte mycket effekt för det.

Bifogar en bild på hur laddningen ser ut per månad för 10 bilar, varav tre elbilar där en är taxi. ChargeAmps Halo boxar.
Screenshot 2022-07-28 212640.png
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

yps skrev:
Tekniskt sett är 6A, lägre än så får en del bilar fel på laddningen.
Körmönster kan se olika ut, en del laddar dagtid (plugins, pensionärer), en del kvällstid (plugins som arbetar) + helger, kanske någon rullar många mil, tex taxi.
Kör man 1200 mil i snitt per år / 100 mil i månaden krävs 200KWh om man laddar allt hemma per månad, krävs inte mycket effekt för det.

Bifogar en bild på hur laddningen ser ut per månad för 10 bilar, varav tre elbilar där en är taxi. ChargeAmps Halo boxar.
Det ser ut som att taxibilen tar 75% av laddningen hos Er.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av yps »

Off Grid Byggaren skrev:
yps skrev:
Tekniskt sett är 6A, lägre än så får en del bilar fel på laddningen.
Körmönster kan se olika ut, en del laddar dagtid (plugins, pensionärer), en del kvällstid (plugins som arbetar) + helger, kanske någon rullar många mil, tex taxi.
Kör man 1200 mil i snitt per år / 100 mil i månaden krävs 200KWh om man laddar allt hemma per månad, krävs inte mycket effekt för det.

Bifogar en bild på hur laddningen ser ut per månad för 10 bilar, varav tre elbilar där en är taxi. ChargeAmps Halo boxar.
Det ser ut som att taxibilen tar 75% av laddningen hos Er.
Är nog synvilla, men var tvungen att kolla själv, 37% för 2022, något mera tidigare år, men då var det färre bilar.
Elbilar får 11KW tilldelat, lastdelas ner vid effektbrist. Taxi´n hade inte klarat sina behov med bara enfas.
Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Oddbjorn »

Tänk er att laddarna som används i en brf kan last och fasbalansera och stödjer upp till 22kw laddning.
Tänk så här ang min fråga.
Det finns inga gränser uppåt(förutom 22kw så klart) på hur fort du kan ladda utan istället styrs det av hur många som laddar samtidigt. Laddar 1 får den 22kw men laddar 20st får man bara runt 2,2kw ifall du har 63A 3fas som matning och fasbalanserar.

Oftast laddar inte alla samtidigt, Bäbilar är olika mycket urladdade, bilar laddas på olika tider tom olika dagar.
Men även om alla inte laddar samtidigt blir elbilar vanligare och vanligare och majoriteten laddar sin elbil på kvällen efter jobbet.

I en brf vill man använda så många bilar som möjligt på samma matning eftersom med fasbalansering uttnyjar man elnätet effektivare.
Vid högre lägsta laddeffekt krävs större matniningar/abonemang vilket ger dyrare elnätsavgifter som då måste betalas av dem som laddar.

Därav frågan, vad är då den lägsta acceptabla effekten om alla skulle ladda samtidigt?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Dinsdale »

Oddbjorn skrev:
Tänk er att laddarna som används i en brf kan last och fasbalansera och stödjer upp till 22kw laddning.
Tänk så här ang min fråga.
Det finns inga gränser uppåt(förutom 22kw så klart) på hur fort du kan ladda utan istället styrs det av hur många som laddar samtidigt. Laddar 1 får den 22kw men laddar 20st får man bara runt 2,2kw ifall du har 63A 3fas som matning och fasbalanserar.

Oftast laddar inte alla samtidigt, Bäbilar är olika mycket urladdade, bilar laddas på olika tider tom olika dagar.
Men även om alla inte laddar samtidigt blir elbilar vanligare och vanligare och majoriteten laddar sin elbil på kvällen efter jobbet.

I en brf vill man använda så många bilar som möjligt på samma matning eftersom med fasbalansering uttnyjar man elnätet effektivare.
Vid högre lägsta laddeffekt krävs större matniningar/abonemang vilket ger dyrare elnätsavgifter som då måste betalas av dem som laddar.

Därav frågan, vad är då den lägsta acceptabla effekten om alla skulle ladda samtidigt?
Det kan skilja mellan olika nätägare men hos Vattenfall har effektabonnemang samma fasta abonnemangskostnad oavsett om du har 63A eller 630A. Att göra en uppsäkring från 63A till tex 120A är en engångskostnad, man betalar per ampere man säkrar upp om jag minns rätt. Man kan behöva byta inkommande kabel till en tjockare, eller bygga om elcentralen så den klarar av fler inkommande kablar, även det engångskostnader.

Den rörliga kostnaden är effektavgiften, man kan koppla ihop elen för alla bostadsrätterna om man vill dela effekt med flera användare än bara bilarna. Det sparar dessutom ca 1000 kr/år för varje bostadsrätt. Är föreningen liten blir effekttopparna inte så stora och då är det kanske inte värt besväret att slå ihop elen.

Vi har kopplat fyra slingor med 63A vardera på 52 laddpunkter, det blir 4,85A per plats om alla skulle ladda samtidigt. Känns tillräckligt även långt in i framtiden. Lastbalanseringen bromsar alla slingor när fastigheten överskrider den historiska snitteffekten, så de kostar inget extra i effektavgift. Nattetid kan flera bilar ladda i maxhastighet utan extra kostnad, dagtid går det bitvis lite långsammare.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Trean »

Den lägsta acceptabla laddningen borde vara enfas 6A, eftersom många bilar inte kan ladda långsammare än så. Det borde dock bara vara applicerbart i ett lastbalanseringsscenario. Alla kommer dock aldrig att ladda samtidigt törs jag säga. Den som är fulladdad eller är ute och kör kan ju inte ladda. Det går väl även att låta lastbalanseringen stoppa laddningen, men då kommer nog många bilägare få meddelanden om att laddningen avbröts och tro att det är problem med laddningen. Det vanligaste som används för destinationsladdning är enfas 16A, men det är klart att det är trevligt om man kan få trefas om det finns kapacitet till det.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skulle nästan istället räkna på hur mycket energi du kan pytsa ut på en natt och göra ett överslag på vad det innebär i mil/natt/bil. Sedan låter du lastbalanseringen sköta resten.

Räknar du med t.ex. 22-06, så har du rätt god säkerhetsmarginal då många bilar kommer att plugga in långt tidigare och då funkar det sannolikt att räkna på 2kWh/mil.

Generellt är det onödigt att säkra för mycket (om du inte har effektabonnemang), då bygger på månadskostnaden per bil. Å andra sidan kan man hos t.ex. vattenfall bara ändra storlek på säkringen 1 gång/år så man vill inte bomma för mycket.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Leo »

6A =1,38kW =ca 14kWh på en natt (10h) då kommer man 5-7mils körning. I en förening med många bilar är det ofta mer än genomsnittet. Så det funkar som dimensionerande TOTAL effekt/bil om man kollar på hela garaget.

Till varje separat bil/laddplats bör man helst sätta upp 3-fas 16A =11kW laddboxar. Som då kan styras smart och fördelar effekten mellan alla bilarna på något sätt.

Tror de flesta inbyggda laddarna i elbilar och laddhybrider behöver ca 6A 1-fas för att funka. Sen har flera bättre verkninggrad om man går upp en del i effekt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av [JM] »

Man kan ju räkna baklänges från årsförbrukning också.

Räknar på worst case:
Antag vinter
Antag att alla kör en stor suv = 3,5kwh/mil
Antag att alla kör 2500mil per år (snittet i sverige ligger på 1500ish så 2500 är en ganska grov överskattning)
Antag att man bara laddar 4 nätter i veckan.
Antag 6h laddtid. (Finns säkert nån taxi som sover 5,5h och jobbar resten av dygnet)

Då ser förbrukningen ut så här per bil:
3,5kwh/mil*2500mil/år = 8750kwh/år och bil.

Fördelat på antalet timmar:
52v * 4nätter/v * 6h/natt = 1248timmar.

Snitteffekten som behövs blir då:
8750/1248=7kw

Mer än så är alltså extremt orimligt.

Stoppa in rimligare siffror i kalkylen ovan.
Tex 1500mil per år med snittförbrukning på 2kWh/mil och kanske 5 nätter med 9 timmar så blir det:
(1500*2)/(52*5*9)=1,28kw.
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av nallebrean »

Någon laddfirma sa på elektrikerpodden att det räcker med 0,5 till 1 A 3 fas per bil i en Brf. Mer körs det inte. Då pratar vi alla bilar.
Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Oddbjorn »

Jag vet att easee charge rekommenderar max 25st laddboxar på en 63A 3fas slinga. Det ger lägsta 1,7kw om alla skulle ladda samtidigt
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av nallebrean »

Det är dock effektivare att fördela effekten genom att låta bilarna som laddar få ta sin maxeffekt de kan ta emot och köa resten. Då minimeras förlusterna från batterivärmning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av joel80 »

6A är den lägsta effekt de flesta bilar klarar att ta emot. (oavsett om de laddar med enfas eller trefas).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Erxon
elbilist
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Lägsta effekt på laddarna I brf ?

Inlägg av Erxon »

[JM] skrev:
Man kan ju räkna baklänges från årsförbrukning också.

Räknar på worst case:
Antag vinter
Antag att alla kör en stor suv = 3,5kwh/mil
Antag att alla kör 2500mil per år (snittet i sverige ligger på 1500ish så 2500 är en ganska grov överskattning)
Antag att man bara laddar 4 nätter i veckan.
Antag 6h laddtid. (Finns säkert nån taxi som sover 5,5h och jobbar resten av dygnet)

Då ser förbrukningen ut så här per bil:
3,5kwh/mil*2500mil/år = 8750kwh/år och bil.

Fördelat på antalet timmar:
52v * 4nätter/v * 6h/natt = 1248timmar.

Snitteffekten som behövs blir då:
8750/1248=7kw

Mer än så är alltså extremt orimligt.

Stoppa in rimligare siffror i kalkylen ovan.
Tex 1500mil per år med snittförbrukning på 2kWh/mil och kanske 5 nätter med 9 timmar så blir det:
(1500*2)/(52*5*9)=1,28kw.

Detta var ett intressant sätt att räkna på.
Jag gjorde om lite med siffrorna och tänkte mig in i min situation med laddningen som jag kan göra på jobbet.
Jag laddar idag genom en 10A motorvärmarstolpe som inte har tidur. Kan nämna att jag också betalar en summa varje månad för att göra detta.
Får inte alltid ut 2,3 kWh enligt appen för bilen men har inte heller sett någon gång under 2,0 kWh heller.

Det jag laddar där per dag gör att jag i princip kommer hem och tillbaka med denna laddning (knappt 10 mil t.o.r.), fungerar bättre med denna beräkning på sommaren och går "minus" på vintern.
Då jag kör längre än genomsnittet per år och om jag skulle ladda hemma istället 1-fas 16A (3,7 kWh) eller 3-fas 6A (4,1 kWh) räcka mer än väl. Sen finns det alltid de som är värre och kör mycket mer...
Jag har även en laddbox hemma som jag ställt på 3x10A som jag stödladdar med, vi har även 2 elbilar så fruns bil behöver laddning med jämna mellanrum.

Tar man siffrorna på detta sätt så är det i teorin inte behov av att blåsa på med 11 kWh eller 22 kwh men kan hålla med om att det skulle vara bra. Vore "nice to have, not a need to have"
Om man ska tala emot de jag precis skrev så är det väldigt euforiskt de gånger man tar fruns Zoe till jobbet och "lånar" det 32A CEE-uttag som vi har på verkstaden... Man hinner knappt peta in sladden innan det är klart (lite överdrivet)...
Skriv svar