Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Moderator: Redaktion
Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Eftersom elpriserna skenar och bufferten sinar så måste man börja planera för de stora kostnaderna.
Vad har ni som kört över 10000 mil fått byta utöver däck, bromsar, kupefilter och vindruta?
Vad har ni som kört över 10000 mil fått byta utöver däck, bromsar, kupefilter och vindruta?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
8000 mil, bakdäck på sluttampen, filter bytt, vindruta 2 ggr, men bromsar… de är ju fortfarande i nyskick. Skulle väl vara bromsvätskan som behöver en översyn möjligen
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2433
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Torkarblad en gång på 12500mil?NiklasTesla skrev:+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Ja hur ofta byter folk torkarblad egentligen?
Jag bytte aldrig på min M3P på 3600 mil, inte på ID4an heller på 2700.
Tyckte det såg ut att vara mkt kvar på båda.
Jag använder dom dock inte så mkt, spolar nästan aldrig rutan tex.
Fyllde bara på spolarvätska 1 gång på båda bilarna.
Jag bytte aldrig på min M3P på 3600 mil, inte på ID4an heller på 2700.
Tyckte det såg ut att vara mkt kvar på båda.
Jag använder dom dock inte så mkt, spolar nästan aldrig rutan tex.
Fyllde bara på spolarvätska 1 gång på båda bilarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2433
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Nej kupéfilter en gång och torkarblad och spolarvätska 3ggr vardera IAF (totalt ca1000sek)Lacho skrev:Torkarblad en gång på 12500mil?NiklasTesla skrev:+12500mil körda med åretruntdäck på orginalfälg och kalkylen ser ut ungefär såhär.
En omgång nya däck och montering samt balansering för ca 12500sek,
En omgång kupéfilter utbyta, spolarvätska och torkarblad för ca 1000sek
En länkar utbytt à 5000sek (knarrade som dom flesta) och länkarm två fixade jag själv med lite fett och prylar från Biltema för ca 800sek
Elkostnad om jag tar i så jag spricker max 7000sek pga massa gratisladdning.
Så allt som allt en driftskostnad på ca 28tkr vilket då blir ca 2sek per mil
MVH
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Det finns en bra sammanfattning av Mats där milkostnader för en model3 landade på 31kr/mil vilket är billigt för en bil i den klassen
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Var mer intresserad av om det fanns svagheter på komponenter, mekaniskt som elektriska som har gått sönder/slitits.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- sunq
- Teslaägare
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
- Referralkod: ts.la/peter612963
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Vart bor och kör man om man inte behöver spola rutan? Spanska solkusten eller?
Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.
Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.
Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.
Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.
Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Körde 10.200 mil på 2,5 år. Fyllde spolarvätska 5 eller möjligen 6 gånger (ej tomt).
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Har kört 1600mil på 1,5 år och fyllt på spolarvätska 1 gång ca 2l. Inga fel på torkarblad, än. Kör i Småland. Skåne, Västergötland och Östergötland. Har Aquapel på rutan och det hjälper enormt mycket.sunq skrev:Vart bor och kör man om man inte behöver spola rutan? Spanska solkusten eller?
Jag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.
Fått byta ruta en gång pga stenskott. totalt 5 stenskott på rutan.
Men i övrigt har bilen rullat på bra utan några direkta fel.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Måste vara något som är uppgraderat. Min 2021 har inte fått det felet och har rullat betydligt mer än din.bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Min M3 från 2019 har nu rullat 13700 mil utan att jag har behövt byta/laga någonting. (två vindrutor, ett par omgångar sommardäck och spolarvätska kan inte bilen lastas för)
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.
Model 3, LR, Midnight Silver, FSD.
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Just bilglas har man gjort stora kostnadsbesparingar på i form av tunnare glas vilket gjort nyare rutor betydligt mer ömtåliga.
https://www.werksta.se/aktuellt/blogg/n ... -omtaliga/
https://www.werksta.se/aktuellt/blogg/n ... -omtaliga/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Låter nästan som om halva bytet redan ör gjort.Kentoa skrev:Min M3 från 2019 har nu rullat 13700 mil utan att jag har behövt byta/laga någonting. (två vindrutor, ett par omgångar sommardäck och spolarvätska kan inte bilen lastas för)
Dock måste jag inom kort byta ut den miserabla lacken på sparklådorna.
27,8 kWp solceller
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Har kört 9 000 mil sedan juni 2019.
Bytt två bakrutor på garantin, det var för hög effekt på bakrutevärmaren.
En vindruta p.g.a. stenskott. Servat bilen vid 8 000 mil på SC.
Spolarvätska 4 gånger och nya torkare. Nya sommardäck också..
That´s it.
Bytt två bakrutor på garantin, det var för hög effekt på bakrutevärmaren.
En vindruta p.g.a. stenskott. Servat bilen vid 8 000 mil på SC.
Spolarvätska 4 gånger och nya torkare. Nya sommardäck också..
That´s it.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
ca 2500 mil 2020 long range.Nogo skrev:Var mer intresserad av om det fanns svagheter på komponenter, mekaniskt som elektriska som har gått sönder/slitits.
4st länkarmar. Känns som alla har det problemet
Kondens i bakljusen
Knarrande dörrar (Lång väntan på reservdelar)
Byte av diverse inredning som gav knakande ljud
Kupefilter
Tesla Model Y LR 2022
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2433
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.Jaegaern skrev:Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
MVH
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Se där! Måste kolla upp någon guide på youtube bara. Har du bra tips?NiklasTesla skrev:Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.Jaegaern skrev:Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.bjelkeman skrev:För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
MVH
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Antar att du har en amerikansk model 3? De är väldigt mycket mer bullriga än kinesiska varianterna, både 3 och Y. Har du provkört en ny?Flajjan skrev:7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Flajjan, vad tyckte du om Elsa i jämförelse med din trea? (Ser i din signatur att du haft en MS med det namnet)Jaegaern skrev:Antar att du har en amerikansk model 3? De är väldigt mycket mer bullriga än kinesiska varianterna, både 3 och Y. Har du provkört en ny?Flajjan skrev:7300 mil
1 uppsättning sommardäck
1 uppsättning vinterdäck
gångjärn på framdörrar
motor fönsterhiss förar dörr
framruta
Troligen blir det byte av 12V batteri inom kort då det har strejkat och bilen fått spelet.
Skall troligen byta bil inom kort, trött på buller och stök så jag går troligtvis tillbaka till Mercedes, med tanke på elpriser och allmänna stöket som är emellanåt blir det en hybrid istället som klarar 10 mil på el resten på diesel. Visst är det ett steg tillbaka, men det passar rörelsemönstret bättre, dessutom får jag en tyst bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Vad har ni bytt på eran M3 efter 10000 mil?
Stämmer har en amerikansk bil, en 3P 2019, väldigt bullrig. Har en kollega som har en longrange med 18" hjul, hennes är oxå bullrig.
Elsa vår S var betydligt tystare att åka i, behaglig på motorvägen. Satt bättre i dom stolarna oxå. Det som S har emot sig är den skenande försäkringen och allt som stökade. Läckande taklucka (3 ggr var ranger ute och meckade) blev bättre men inte bra. Sådär att komma ut ur bilen när det regnar med "kissfläck" på byxorna.. Bytte flera handtag. Bärarmarna råkade inte jag utför, har kompis som råkade ut för det. Komfort mässigt slår S 3an alla dagar i veckan. Däremot är inte S en kör bil, det är en åkbil.
Kan tänka mig att köpa en ny 3 till frun om något år, fast med 17" hjul så hon kan valla bilen utan att fälgarna går sönder. som andrabil är den perfekt kan jag tycka, inte som tjänstebil på långresa.
Elsa vår S var betydligt tystare att åka i, behaglig på motorvägen. Satt bättre i dom stolarna oxå. Det som S har emot sig är den skenande försäkringen och allt som stökade. Läckande taklucka (3 ggr var ranger ute och meckade) blev bättre men inte bra. Sådär att komma ut ur bilen när det regnar med "kissfläck" på byxorna.. Bytte flera handtag. Bärarmarna råkade inte jag utför, har kompis som råkade ut för det. Komfort mässigt slår S 3an alla dagar i veckan. Däremot är inte S en kör bil, det är en åkbil.
Kan tänka mig att köpa en ny 3 till frun om något år, fast med 17" hjul så hon kan valla bilen utan att fälgarna går sönder. som andrabil är den perfekt kan jag tycka, inte som tjänstebil på långresa.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)