Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

ztress
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2023 12:24

Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av ztress »

Som titeln lyder, bor i bostadsrätt i södra delarna av Stockholm och funderar på en Tesla Model Y P/LR. Min förening har dock inga laddstolpar och de lär komma upp tidigast nästa år.

Är det totalt korkat att köpa en Tesla om man inte har laddstolpe via förening/bor i hus. Är det någon annan som är i min situation som lyckats lösa det på något rimligt sätt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7206
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av fth »

Det beror på hur mycket du kör per dag och om det finns några laddare inom rimligt (helst gång-) avstånd.

Det är inte idealiskt att sakna möjlighet att ladda hemma och/eller vid jobbet, men det går, första året jag hade Tesla så saknade jag laddning där jag parkerade, då fanns det dessutom väldigt få laddplatser öht i innerstaden. Det funkade, men var inte särskilt bekvämt, det krävdes definitivt att man var något av en elbilsentusiast.

Idag finns det ju laddplatser lite överallt, så det kommer nog att funka bra, särskilt om det bara rör sig om några månader.

Titta t.ex på https://chargefinder.com/se vad det finns för laddplatser i närheten där du bor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av Curik »

Jag har aldrig haft laddningsmöjlighet hemma under mina tre år som elbilsägare. Kör dock inte så mycket, laddar c.a. en-två gånger i veckan.
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 apr 2023 09:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av tjompa »

Har liknande upplägg. Står på gatan innanför tull. Kommit fram till att det enda vettiga svaret på den frågan är att fundera över sitt eget användarmönster. I mitt fall så rullar den befintliga bilen nästan uteslutande på helgen, resten blir körningar till landställe (30 mil) och några vändor till Funäsdalen och liknande flera ggr per år. Baserat på det blir det inte jättestort krångel med laddning bortom bostaden.

Har jag kört mer, haft lite längre till laddstolpe (finns publika halvdyra på gatan) utanför och behövt ladda när alla andra gör det så hade jag nog tänkt på ett annat sätt.

Ska väl tilläggas att jag hyrt en RWD Y på Sixt för att känna på upplägget också.
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av LordRanta »

Jag kör 3500-4000mil/år och jag har aldrig behövt ladda hemma även om jag haft möjligheten, vilket jag inte har. Eller ja fastighetsvärden har erbjudit en laddbox för 800:-/mån men det känns helt onödigt. Är på min 3:dje Tesla nu då jag köpte min första Nov -21.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av Trean »

Undersök vad det finns för laddmöjlighet nära ditt hem eller arbete. Beroende på hur mycket du kör får du nog räkna med att ladda åtminstone 1 gång per vecka sommartid och kanske 2 gånger per vecka vintertid.

www.uppladdning.nu kan du se om det finns några laddplatser nära dig. I mitt fall hyr jag en natt- och helgparkering i granngaraget för att kunna ladda min bil.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av tslaqqq »

ztress skrev: 29 apr 2023 23:07
Som titeln lyder, bor i bostadsrätt i södra delarna av Stockholm och funderar på en Tesla Model Y P/LR. Min förening har dock inga laddstolpar och de lär komma upp tidigast nästa år.

Är det totalt korkat att köpa en Tesla om man inte har laddstolpe via förening/bor i hus. Är det någon annan som är i min situation som lyckats lösa det på något rimligt sätt?
Funkar faktiskt hur bra som helst sen har man begåvats med laddgata på gatan men den använder jag sporadiskt. Mest för att parkera efter 19 😊
ztress
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2023 12:24

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av ztress »

Tack för många väldigt bra svar.

Vi kör ungefär 25-40km per dag och som man ser på kartan finns det inte supermånga laddstationer i Farsta. Det största huvudbryet för oss just nu är ju att få till vardagslivet med två barn och alla tillställningar de ska på utan att behöva stressa/jaga laddstation. Man vill ju helst inte att det blir ytterligare ett "jobbigt moment" i vardagen att leta laddstation.

Hur mycket dyrare är det att ladda bilen på laddstationer "ute" än på en laddstolpe hemma i villan/i bostadsrättsföreningen?

Vad jag ser är de flesta (alla???) laddningsplatser dessutom i parkeringsgarage eller liknande som ägs av privata företag. Detta kanske är en korkad fråga, men finns det även laddningsstationer som är uppsatta av Stockholms stad?
Screenshot 2023-04-30 at 09.44.48.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av mikebike »

ztress skrev: 29 apr 2023 23:07
Som titeln lyder, bor i bostadsrätt i södra delarna av Stockholm och funderar på en Tesla Model Y P/LR. Min förening har dock inga laddstolpar och de lär komma upp tidigast nästa år.

Är det totalt korkat att köpa en Tesla om man inte har laddstolpe via förening/bor i hus. Är det någon annan som är i min situation som lyckats lösa det på något rimligt sätt?
Jag har inte ens parkeringsplats. Jag ägnade en månad åt att leta laddstolpar i närområdet och räkna ut hur, var och när jag skulle kunna ladda innan jag beställde min bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5578
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

ztress skrev: 29 apr 2023 23:07
Som titeln lyder, bor i bostadsrätt i södra delarna av Stockholm och funderar på en Tesla Model Y P/LR. [...
Vet inte om följande skulle kunna vara acceptabelt i din situation... Finns det någon slags privatägd fastighet inom en radie av en fem-minuters cykeltur där det kanske skulle kunna vara möjligt att hyra någon slags parkeringsplats med laddmöjllighet, och även ha typ tre månaders uppsägningstid på ett sånt arrangemang... Vem vet – det kanske finns någon fastighetsägare som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med klimatomställningen genom att hyra ut en p-plats med laddmöjlighet till er...

Jag vet t.ex. att det finns en mindre BRF i en mellanstor stad som just nu har en ledig utomhus-p-plats med laddmöjlighet. Det hjälper ju inte dig, men bara som ett exempel...

Brukar ni utföra era egna livsmedelsinköp? Finns det möjlighet att ladda på den här matvaruaffärens kundparkering? Skulle ni kunna tänka er att överväga att handla någon annanstans ifall det istället finns möjlighet att ladda på den affärskedjans kundparkering?

Pendlar någon av er till arbetsplatsen med bil? Har ni möjlighet att stanna till vid en laddstation för att genomföra några (betalda) arbetsuppgifter där istället för på jobbet? Det kanske typ alltid finns några mail som kan 'betas av' i samband med att ngn av er laddar bilen...

Annars är ju den långsiktiga lösningen på det här problemet det som brukar benämnas "Right to Charge". Som jag förstår det så har det t.ex. införts i Norge. Men av någon outgrundlig anledning inte i Sverige... Se t.ex:

https://www.vibilagare.se/nyheter/lagen ... da-elbilen
https://teslaclubsweden.se/boverket-hin ... klimatmal/
https://teslaclubsweden.se/hyresgaster- ... laddplats/
viewtopic.php?f=28&t=27406

Så således behövs det tydligen människor som organiserar sig för att driva igenom Right to Charge även i Sverige... Något för er kanske?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 apr 2023 09:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av tjompa »

ztress skrev:
Tack för många väldigt bra svar.

Vi kör ungefär 25-40km per dag och som man ser på kartan finns det inte supermånga laddstationer i Farsta. Det största huvudbryet för oss just nu är ju att få till vardagslivet med två barn och alla tillställningar de ska på utan att behöva stressa/jaga laddstation. Man vill ju helst inte att det blir ytterligare ett "jobbigt moment" i vardagen att leta laddstation.

Hur mycket dyrare är det att ladda bilen på laddstationer "ute" än på en laddstolpe hemma i villan/i bostadsrättsföreningen?

Vad jag ser är de flesta (alla???) laddningsplatser dessutom i parkeringsgarage eller liknande som ägs av privata företag. Detta kanske är en korkad fråga, men finns det även laddningsstationer som är uppsatta av Stockholms stad?
Ni har ju en del olika typer av laddaren i de flesta riktningar. Bortom kvantum i Farsta och en del andra så mot både Hökis och Trånkan. Tycker det låter som att det kommer gå om man vill, och att det fungerar med livspusslet. Men det är ju helt klart något annat än att svänga in på lokala macken.

Tycker den här är lite lättare att använda för att få koll på stationer, https://chargefinder.com/se
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Lurkern
Inlägg: 910
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av Lurkern »

Bor nära dig, köpte en MYP och upplever inga problem. Visst, ibland får man åka iväg en Söndag kväll och ladda bilen, men du kommer att hitta bra ställen. Kanske en 11kW-laddare inom promenadavstånd där du kan ställa bilen ett tag.

Men vi kör inte speciellt mycket i veckorna.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av Pasjostrom »

Jag tror du kommer få det att funka, MEN… tänk på att 25-40km per dag (antagligen uppdelat på flera körningar?) dränerar batteriet ganska snabbt på vintern med all uppvärmning av batteri/kupé (många korta körningar medför kort total räckvidd).
Räkna med att du förbrukar 10% över 40km körning, plus 5-10% ytterligare i ”phantom drain” mellan körningarna. I så fall behöver du ladda minst två gånger per vecka.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av OfarligTesla »

Bor mitt i Stockholm och har inte egen stolpe, haft elbil i 5-6 år nu utan problem. Antingen parkerar jag vid en publik stolpe på gatan/i något garage eller så har jag varit lat och tar ett samtal/teamsmöte jag ändå behöver ta i bilen istället för hemma medan jag laddar på typ Circle K. Min regel är väl att jag inte skall sitta och vänta på laddningen så har jag inget samtal jag behöver ta eller städa bilen interiört osv så ställer jag mig på någon stolpe på gatan. Applicerar även att alltid ladda om det finns laddare, så är jag någonstans och det finns AC-laddare så pluggar jag in även om jag har 50%.

Kan säga att idag är det i princip inga problem med laddning, för 5 år sedan gick vi 10 minuter bort till ett garage en eller två gånger i veckan vilket var lite tradigt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av rockard »

Som vanligt är jag den fula ankungen med avvikande åsikt. Jag har haft elbil i sex år utan hemmaladdning, men tillgång till laddning på jobbet. Trots jobbladdning tycker det har varit ett stort bekymmer, och skulle aldrig rekommendera någon att göra samma sak. När jobbet skulle flytta så jag inte skulle kunna ladda där längre flyttade jag till villa, mycket för att få kunna ladda hemma.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6404
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av spacecoin »

rockard skrev: 01 maj 2023 10:02
Som vanligt är jag den fula ankungen med avvikande åsikt. Jag har haft elbil i sex år utan hemmaladdning, men tillgång till laddning på jobbet. Trots jobbladdning tycker det har varit ett stort bekymmer, och skulle aldrig rekommendera någon att göra samma sak. När jobbet skulle flytta så jag inte skulle kunna ladda där längre flyttade jag till villa, mycket för att få kunna ladda hemma.
Du har en ank-kompis här. Utan laddning hemma skulle jag inte vilja ha elbil. Det tar för mycket energi - no pun intended. Jag löste det med en dyr plats i ett parkeringsgarage i närheten. Funderar på villa nu när priserna tankar... :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av jonasl »

Beror väl lite på. Bor man i stan och gatuparkerar (jag bodde i Gamla Stan i ett gäng år..) så har man redan rätt mycket pyssel, då blir det inte så mycket bökigare att parkera vid laddplats ibland. Bor man i lägenhet med egen parkering och har långt till laddplats så kommer det däremot upplevas som en rejäl försämring, då beror det snarast på din egen inställning och hur gärna du vill köra elektriskt.

Jag hade tvekat utan att ha egen laddning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av MangeT »

Jag skulle inte ha elbil utan egen laddning. För mig är lite halva grejen med elbil att ha laddning hemma så att den alltid är laddad och redo. Då blir vardagen så otroligt bekymmerslös vad gäller bilåkandet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av Bengt-re »

rockard skrev: 01 maj 2023 10:02
Som vanligt är jag den fula ankungen med avvikande åsikt. Jag har haft elbil i sex år utan hemmaladdning, men tillgång till laddning på jobbet. Trots jobbladdning tycker det har varit ett stort bekymmer, och skulle aldrig rekommendera någon att göra samma sak. När jobbet skulle flytta så jag inte skulle kunna ladda där längre flyttade jag till villa, mycket för att få kunna ladda hemma.
Jag har hemmaladdning, men egentligen skulle jag klara mig bra med bra laddning på jobbet och SuC under långresa. Det är egentligen bara när man är hemma på senestern som laddboxen hemma är skön att ha. Så som jag har det hade jag klarat mig helt okej utan hemmaladdning - då för att laddningen på jobbet ger hela vardagsbehovet av ström.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av pejvic »

Det beror på var du bor och hur mkt du kör.
Bor du tex i innerstan Stockholm så är det hur lätt som helst.
Eller inget är lätt med bil i stan - men det är definitivt mycket enklare att hitta en parkering idag med en elbil än med en fossilare.

jag körde utan laddning där jag bor i innerstan mellan 2019 och 2021 och tyckte inte det var speciellt bökigt.
Idag är det mycket mycket enkelt. Finns nämligen lediga platser helt dedikerade till elbilar.
Svårt att snabbt hitta en p-plats med fossil bil.
Haft alla 3/Y
Huffington
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av Huffington »

ztress skrev: 30 apr 2023 09:50


Vi kör ungefär 25-40km per dag och som man ser på kartan finns det inte supermånga laddstationer i Farsta.

Vad jag ser är de flesta (alla???) laddningsplatser dessutom i parkeringsgarage eller liknande som ägs av privata företag. Detta kanske är en korkad fråga, men finns det även laddningsstationer som är uppsatta av Stockholms stad?
Jag tror att precis norr om Bageriet BAK finns det laddplatser vid idrottsplatsen. BAK är dessutom ett fantastiskt ställe, sånär på att de inte har mörkrostat kaffe.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla i lägenhet utan laddningsmöjlighet?

Inlägg av NiklasTesla »

ztress skrev: 29 apr 2023 23:07
Som titeln lyder, bor i bostadsrätt i södra delarna av Stockholm och funderar på en Tesla Model Y P/LR. Min förening har dock inga laddstolpar och de lär komma upp tidigast nästa år.

Är det totalt korkat att köpa en Tesla om man inte har laddstolpe via förening/bor i hus. Är det någon annan som är i min situation som lyckats lösa det på något rimligt sätt?
Är i exakt samma sits som dig med hyresrätt utan laddstolpe vilket visat sig vara kanon ekonomiskt. Åker till en av dom matbutikerna kring Stockholm som har gratis 11kw laddning en gång i veckan och gör veckoköpet samt laddar bilen. Snabbladning på långresor. Kört över 4år på detta sätt och över 15000mil med bilen så det går fint (Model 3 LR AWD).

Här kommer länk till Chargefinder:

https://chargefinder.com/se/search

Glöm inte att klicka på någon av våra profiler här på Tesla Club Sweden och kopiera referrallänk (kopiera och klistra in i Google sökning) när du gör beställningen av bilen då det ger dig samt den som har länken 1000krediter hos Tesla som kan användas till SuC-laddning eller tillbehör hos Tesla).

Bara hör av dig om du har fler frågor.

MVH samt lycka till med härligt bilköp 8-)
Skriv svar