Är EV-hjul blytunga?
Moderator: Redaktion
Är EV-hjul blytunga?
Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är EV-hjul blytunga?
Elbilar är tunga och kräver rejäla hjul.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
När jag skiftar hjul rullar jag in dem under en hylla i garaget bara, för att slippa knäcka ryggen.
Och när de ska på använder jag min lilla rullvagn för kabeltrummor, då går det smidigt att snurra dem till rätt läge.
.
.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
När jag skiftar hjul rullar jag in dem under en hylla i garaget bara, för att slippa knäcka ryggen.
Och när de ska på använder jag min lilla rullvagn för kabeltrummor, då går det smidigt att snurra dem till rätt läge.
.
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är EV-hjul blytunga?
Rullvagnen var ju skitsmart, ibland är det ju ett dj-a sjå att få hjulen i rätt vinkel.Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2023 23:41Elbilar är tunga och kräver rejäla hjul.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
När jag skiftar hjul rullar jag in dem under en hylla i garaget bara, för att slippa knäcka ryggen.
Och när de ska på använder jag min lilla rullvagn för kabeltrummor, då går det smidigt att snurra dem till rätt läge.
Jag antar att en sån är svindyr (som alla elektriker-prylar

Nytt projekt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är EV-hjul blytunga?
Stora fälgar väger mer. För 15år sedan var 19” stort. Nu är det ofta minsta hjulet. Sen har däcken blivit större. Tidigare fick man in vinterdäcken i bagaget. Nu får jag knappt in dom bilen överhuvudtaget.
Re: Är EV-hjul blytunga?
Större hjuldiameter ger lägre rullmotatånd, samtidigt så har större diameter också positiv inverkan på greppet och med tyngre bil så behövs bättre grepp. Större hjuldiameter såväl som större fälgdiameter innebär i regel tyngre hjul.
De flesta aluminiumfälgar brukar vara gjutna och för att ge tålighet mot potthål och liknande så blir de i regel ganska tunga.
Run flat däck, samt däck med extra ljuddämpning ökar vikten ytterligare.
De flesta aluminiumfälgar brukar vara gjutna och för att ge tålighet mot potthål och liknande så blir de i regel ganska tunga.
Run flat däck, samt däck med extra ljuddämpning ökar vikten ytterligare.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Är EV-hjul blytunga?
Nu ska man förstås ta alla youtube videos med en rejäl nypa salt men här sänker han vikten per hjul med 8kg genom att byta till mindre och lättare fälgar, samt förstås högre profil på däcken som även ska ha lägre rullmotstånd.
Hans egna jämförande testkörning visar sedan att förbrukningen sjönk från 15.9kWh/100km till 14kWh/100km.
Fast, stämmer detta är det ju konstigt att denna bil, där just låg förbrukning är ett säljargument, levereras med onödigt stora och tunga hjul..
Hans egna jämförande testkörning visar sedan att förbrukningen sjönk från 15.9kWh/100km till 14kWh/100km.
Fast, stämmer detta är det ju konstigt att denna bil, där just låg förbrukning är ett säljargument, levereras med onödigt stora och tunga hjul..
Re: Är EV-hjul blytunga?
Smidda fälgar är betydligt lättare än gjutna, så visst kan ett fälgbyte göra skillnad. 5-10 kg per fälg är en normal skillnad.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Är EV-hjul blytunga?
Sorento/Sportage-hjul väger lika mycket (uppskattat, efter att ha lyft X-antal fälgar/hjul) som EV6ans. ”Billiga” eftermarknadsfälgar är ofta (relativt) lätta av en anledning, dessa blir lätt skeva/krokiga av t.ex. ett potthål.wheels skrev: ↑04 aug 2023 22:58Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
Annars finns det en sån pryl avsedd just för däckbyte att köpa på t.ex Biltema. Har en äldre bekant som använder en sån när han byter däck på sin Model 3. Jag vet dock inte vad det korrekta namnet på dem är...fth skrev: ↑04 aug 2023 23:52Rullvagnen var ju skitsmart, ibland är det ju ett dj-a sjå att få hjulen i rätt vinkel.Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2023 23:41Elbilar är tunga och kräver rejäla hjul.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
När jag skiftar hjul rullar jag in dem under en hylla i garaget bara, för att slippa knäcka ryggen.
Och när de ska på använder jag min lilla rullvagn för kabeltrummor, då går det smidigt att snurra dem till rätt läge.
Jag antar att en sån är svindyr (som alla elektriker-prylar), men något liknande borde man ju kunna sno ihop själv med lite silvertejp och buntband.
Nytt projekt!![]()
/fth
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Är EV-hjul blytunga?
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är EV-hjul blytunga?
Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
Det beror väl på det ökade luftmotståndet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
Tycker det verkar som de ursprungliga 18-tumshjulen till Model 3 väger 9,8 kg inkl. däck men utan aero-kåporna.wheels skrev: ↑04 aug 2023 22:58Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
https://unpluggedperformance.com/tesla- ... ire-guide/
Ytterligare en fördel med bilar som inte är SUV/Crossover...
EDIT: Väger tydl. ca 19,6 kg inkl. däck. Se:
viewtopic.php?p=736816#p736816
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
Finns väl olika fälgval även till den modellen. Gissar att den går att beställa med 18'' från fabrik...BEV[e-Rage] skrev: ↑05 aug 2023 07:50Nu ska man förstås ta alla youtube videos med en rejäl nypa salt men här sänker han vikten per hjul med 8kg genom att byta till mindre och lättare fälgar, samt förstås högre profil på däcken som även ska ha lägre rullmotstånd.
Hans egna jämförande testkörning visar sedan att förbrukningen sjönk från 15.9kWh/100km till 14kWh/100km.
[En video.]
Fast, stämmer detta är det ju konstigt att denna bil, där just låg förbrukning är ett säljargument, levereras med onödigt stora och tunga hjul..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Är EV-hjul blytunga?
Mina vinterhjul är 15” tror jag.
Riktigt lätta och smidiga att hantera var dom iaf. Kunde lätt ta ett i varje hand. Kunde nog fått plats med 2 uppsättningar i bagaget också.
En klar fördel med liten bil.
Riktigt lätta och smidiga att hantera var dom iaf. Kunde lätt ta ett i varje hand. Kunde nog fått plats med 2 uppsättningar i bagaget också.
En klar fördel med liten bil.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
SUVar och Crossovers är tunga... skulle jag säga är mer korrekt. De måste ju dessutom ha stora hjul annars skulle ju proportionerna bli helt fel... Som nämnts ovan så ligger ju vikten på 18'' till Model 3 på ca 10 kg...Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2023 23:41Elbilar är tunga och kräver rejäla hjul.wheels skrev: ↑04 aug 2023 22:58Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
[...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Är EV-hjul blytunga?
För enbart en fälg då antar jag. Förmodar att Tesla har insett betydelsen av låg vikt på hjulen.SwedishAdvocate skrev: ↑05 aug 2023 10:16SUVar och Crossovers är tunga... skulle jag säga är mer korrekt. De måste ju dessutom ha stora hjul annars skulle ju proportionerna bli helt fel... Som nämnts ovan så ligger ju vikten på 18'' till Model 3 på ca 10 kg...Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2023 23:41Elbilar är tunga och kräver rejäla hjul.wheels skrev: ↑04 aug 2023 22:58Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
[...
Gjorde inte Björn Nyland ett acctest med olika tunga hjul? (orkar inte scrolla igenom alla hans tester).
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
Kan ha varit ett komplett hjul inkl. däck. Blev inte riktigt klok på länken...wheels skrev: ↑05 aug 2023 11:03För enbart en fälg då antar jag. Förmodar att Tesla har insett betydelsen av låg vikt på hjulen.SwedishAdvocate skrev: ↑05 aug 2023 10:16SUVar och Crossovers är tunga... skulle jag säga är mer korrekt. De måste ju dessutom ha stora hjul annars skulle ju proportionerna bli helt fel... Som nämnts ovan så ligger ju vikten på 18'' till Model 3 på ca 10 kg...Off Grid Byggaren skrev: ↑04 aug 2023 23:41Elbilar är tunga och kräver rejäla hjul.wheels skrev: ↑04 aug 2023 22:58Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
Men till Volvo XC90 bensinbil väger de 32,5 kg.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... VCC-516565
[...
Gjorde inte Björn Nyland ett acctest med olika tunga hjul? (orkar inte scrolla igenom alla hans tester).
https://unpluggedperformance.com/tesla- ... ire-guide/
EDIT: Väger tydl. ca 19,6 kg inkl. däck. Se:
viewtopic.php?p=736816#p736816
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är EV-hjul blytunga?
10 kg måste vara vikten för hjul, exklusive däck. Ska en fälg väga väsentligt under 10 kg (vilket skulle krävas för en sammanlagd vikt för däck och fälg på 10 kg) krävs exotiska material i fälgen, t ex kolfiber.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Är EV-hjul blytunga?
Jovisst, men man kan ju välja olika hjulstorlek som alla är godkända av tillverkaren och det nämns ju ofta här på forumet att de som valt större hjul har högre förbrukning. Så det är alltså utväxlingen som gör att dessa drar mer?Niklas Z skrev: ↑05 aug 2023 09:53Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Re: Är EV-hjul blytunga?
Luftmotståndet i själva hjulen?
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Är EV-hjul blytunga?
Ja. För hjulsidorna och hjulhusen. Större hjul kräver även större hjulhus - dvs. de fyra hålen i bilens kaross. Ju större hjulhus och ju större hjul – desto högre luftmotstånd.Jerker skrev: ↑05 aug 2023 13:46Luftmotståndet i själva hjulen?
Däckyta är vidare rätt slät. Och en slät yta är särskilt viktig ur luftmotståndssynpunkt ju längre ut från hjulets centrum man kommer. Därför kommer en 18''-fälg ge lägre luftmotstånd än 19''-fälg (till t.ex. Model 3).
Bredare hjul kommer även ha högre luftmotstånd än smala hjul eftersom bredare hjul har större frontarea.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är EV-hjul blytunga?
Det normala när man går upp från t ex 18 till 20 tums hjul är att på de senare ha däck med lägre profil. Rullomkretsen blir då densamma och därmed ändras inte utväxlingen. Väljer man större fälgdiameter tillsammans med fel val av däckdimension kan utväxlingen ändras, men då följer man sannolikt inte tillverkarens rekommendationer.Jerker skrev: ↑05 aug 2023 13:46Jovisst, men man kan ju välja olika hjulstorlek som alla är godkända av tillverkaren och det nämns ju ofta här på forumet att de som valt större hjul har högre förbrukning. Så det är alltså utväxlingen som gör att dessa drar mer?Niklas Z skrev: ↑05 aug 2023 09:53Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Är EV-hjul blytunga?
Men min fråga besvaras inte. Varför säger folk här på forumet att om man har t.ex. 21 tum isf 19 tum, båda dimensionerna godkända av Tesla för den bilmodellen, så får man högre förbrukning. Varför?Niklas Z skrev: ↑05 aug 2023 13:58Det normala när man går upp från t ex 18 till 20 tums hjul är att på de senare ha däck med lägre profil. Rullomkretsen blir då densamma och därmed ändras inte utväxlingen. Väljer man större fälgdiameter tillsammans med fel val av däckdimension kan utväxlingen ändras, men då följer man sannolikt inte tillverkarens rekommendationer.Jerker skrev: ↑05 aug 2023 13:46Jovisst, men man kan ju välja olika hjulstorlek som alla är godkända av tillverkaren och det nämns ju ofta här på forumet att de som valt större hjul har högre förbrukning. Så det är alltså utväxlingen som gör att dessa drar mer?Niklas Z skrev: ↑05 aug 2023 09:53Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.