Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
När jag skiftar hjul rullar jag in dem under en hylla i garaget bara, för att slippa knäcka ryggen.
Och när de ska på använder jag min lilla rullvagn för kabeltrummor, då går det smidigt att snurra dem till rätt läge.
Rullvagnen var ju skitsmart, ibland är det ju ett dj-a sjå att få hjulen i rätt vinkel.
Jag antar att en sån är svindyr (som alla elektriker-prylar ), men något liknande borde man ju kunna sno ihop själv med lite silvertejp och buntband.
Nytt projekt!
/fth
Re: Är EV-hjul blytunga?
Postat: 05 aug 2023 01:37
av Fredrik j
Stora fälgar väger mer. För 15år sedan var 19” stort. Nu är det ofta minsta hjulet. Sen har däcken blivit större. Tidigare fick man in vinterdäcken i bagaget. Nu får jag knappt in dom bilen överhuvudtaget.
Re: Är EV-hjul blytunga?
Postat: 05 aug 2023 02:48
av Jedis
Större hjuldiameter ger lägre rullmotatånd, samtidigt så har större diameter också positiv inverkan på greppet och med tyngre bil så behövs bättre grepp. Större hjuldiameter såväl som större fälgdiameter innebär i regel tyngre hjul.
De flesta aluminiumfälgar brukar vara gjutna och för att ge tålighet mot potthål och liknande så blir de i regel ganska tunga.
Run flat däck, samt däck med extra ljuddämpning ökar vikten ytterligare.
Re: Är EV-hjul blytunga?
Postat: 05 aug 2023 07:50
av BEV[e-Rage]
Nu ska man förstås ta alla youtube videos med en rejäl nypa salt men här sänker han vikten per hjul med 8kg genom att byta till mindre och lättare fälgar, samt förstås högre profil på däcken som även ska ha lägre rullmotstånd.
Hans egna jämförande testkörning visar sedan att förbrukningen sjönk från 15.9kWh/100km till 14kWh/100km.
Fast, stämmer detta är det ju konstigt att denna bil, där just låg förbrukning är ett säljargument, levereras med onödigt stora och tunga hjul..
Re: Är EV-hjul blytunga?
Postat: 05 aug 2023 08:13
av lawe
Smidda fälgar är betydligt lättare än gjutna, så visst kan ett fälgbyte göra skillnad. 5-10 kg per fälg är en normal skillnad.
Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
Sorento/Sportage-hjul väger lika mycket (uppskattat, efter att ha lyft X-antal fälgar/hjul) som EV6ans. ”Billiga” eftermarknadsfälgar är ofta (relativt) lätta av en anledning, dessa blir lätt skeva/krokiga av t.ex. ett potthål.
När jag skiftar hjul rullar jag in dem under en hylla i garaget bara, för att slippa knäcka ryggen.
Och när de ska på använder jag min lilla rullvagn för kabeltrummor, då går det smidigt att snurra dem till rätt läge.
Rullvagnen var ju skitsmart, ibland är det ju ett dj-a sjå att få hjulen i rätt vinkel.
Jag antar att en sån är svindyr (som alla elektriker-prylar ), men något liknande borde man ju kunna sno ihop själv med lite silvertejp och buntband.
Nytt projekt!
/fth
Annars finns det en sån pryl avsedd just för däckbyte att köpa på t.ex Biltema. Har en äldre bekant som använder en sån när han byter däck på sin Model 3. Jag vet dock inte vad det korrekta namnet på dem är...
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
Tycker det verkar som de ursprungliga 18-tumshjulen till Model 3 väger 9,8 kg inkl. däck men utan aero-kåporna.
Nu ska man förstås ta alla youtube videos med en rejäl nypa salt men här sänker han vikten per hjul med 8kg genom att byta till mindre och lättare fälgar, samt förstås högre profil på däcken som även ska ha lägre rullmotstånd.
Hans egna jämförande testkörning visar sedan att förbrukningen sjönk från 15.9kWh/100km till 14kWh/100km.
[En video.]
Fast, stämmer detta är det ju konstigt att denna bil, där just låg förbrukning är ett säljargument, levereras med onödigt stora och tunga hjul..
Finns väl olika fälgval även till den modellen. Gissar att den går att beställa med 18'' från fabrik...
Re: Är EV-hjul blytunga?
Postat: 05 aug 2023 10:08
av taliz
Mina vinterhjul är 15” tror jag.
Riktigt lätta och smidiga att hantera var dom iaf. Kunde lätt ta ett i varje hand. Kunde nog fått plats med 2 uppsättningar i bagaget också.
En klar fördel med liten bil.
Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
SUVar och Crossovers är tunga... skulle jag säga är mer korrekt. De måste ju dessutom ha stora hjul annars skulle ju proportionerna bli helt fel... Som nämnts ovan så ligger ju vikten på 18'' till Model 3 på ca 10 kg...
Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
SUVar och Crossovers är tunga... skulle jag säga är mer korrekt. De måste ju dessutom ha stora hjul annars skulle ju proportionerna bli helt fel... Som nämnts ovan så ligger ju vikten på 18'' till Model 3 på ca 10 kg...
För enbart en fälg då antar jag. Förmodar att Tesla har insett betydelsen av låg vikt på hjulen.
Gjorde inte Björn Nyland ett acctest med olika tunga hjul? (orkar inte scrolla igenom alla hans tester).
Hade möjlighet att väga ett Kia EV6 hjul. 21" 255/40 med 8,5" fälg. En mastig sak med en matchvikt på 30,8 kg
Vägde också en eftermarknads fälg med däck. 19" 7,5" bred 235/55. Vägde 22,5 kg.
Så pass tunga hjul som 21 tummaren borde påverka både acc och räckvidd negativt.
SUVar och Crossovers är tunga... skulle jag säga är mer korrekt. De måste ju dessutom ha stora hjul annars skulle ju proportionerna bli helt fel... Som nämnts ovan så ligger ju vikten på 18'' till Model 3 på ca 10 kg...
För enbart en fälg då antar jag. Förmodar att Tesla har insett betydelsen av låg vikt på hjulen.
Gjorde inte Björn Nyland ett acctest med olika tunga hjul? (orkar inte scrolla igenom alla hans tester).
Kan ha varit ett komplett hjul inkl. däck. Blev inte riktigt klok på länken...
10 kg måste vara vikten för hjul, exklusive däck. Ska en fälg väga väsentligt under 10 kg (vilket skulle krävas för en sammanlagd vikt för däck och fälg på 10 kg) krävs exotiska material i fälgen, t ex kolfiber.
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Jovisst, men man kan ju välja olika hjulstorlek som alla är godkända av tillverkaren och det nämns ju ofta här på forumet att de som valt större hjul har högre förbrukning. Så det är alltså utväxlingen som gör att dessa drar mer?
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Det beror väl på det ökade luftmotståndet.
Luftmotståndet i själva hjulen?
Ja. För hjulsidorna och hjulhusen. Större hjul kräver även större hjulhus - dvs. de fyra hålen i bilens kaross. Ju större hjulhus och ju större hjul – desto högre luftmotstånd.
Däckyta är vidare rätt slät. Och en slät yta är särskilt viktig ur luftmotståndssynpunkt ju längre ut från hjulets centrum man kommer. Därför kommer en 18''-fälg ge lägre luftmotstånd än 19''-fälg (till t.ex. Model 3).
Bredare hjul kommer även ha högre luftmotstånd än smala hjul eftersom bredare hjul har större frontarea.
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Jovisst, men man kan ju välja olika hjulstorlek som alla är godkända av tillverkaren och det nämns ju ofta här på forumet att de som valt större hjul har högre förbrukning. Så det är alltså utväxlingen som gör att dessa drar mer?
Det normala när man går upp från t ex 18 till 20 tums hjul är att på de senare ha däck med lägre profil. Rullomkretsen blir då densamma och därmed ändras inte utväxlingen. Väljer man större fälgdiameter tillsammans med fel val av däckdimension kan utväxlingen ändras, men då följer man sannolikt inte tillverkarens rekommendationer.
Så större hjul ger mindre rullmotstånd, men samtidigt ger större hjul högre förbrukning. Hur går det ihop? Är det den större vikten som trumfar det mindre rullmotståndet? Eller är det utväxlingen som blir högre och gör att motorn får jobba hårdare?
Vid konstruktion av bilen väljer man utväxling så att motorvarvtalet blir det önskade vid de hastigheter som avses. Det betyder att man väljer utväxlignsförhållanden i (eventuell) växellåda och/eller slutväxel så att detta mål uppnås. Det valet tar hänsyn till hjulets rullomkrets, som bilen typgodkänns med. Väljer man efterhandshjul och däck med annan rullomkrets kan tillverkarens överväganden sättas ur spel. Hjul med större diameter bör således vara kompenserade genom annat utväxlingsförhållande mellan motor och drivaxel, så länge man inte gjort något i efterhand.
Jovisst, men man kan ju välja olika hjulstorlek som alla är godkända av tillverkaren och det nämns ju ofta här på forumet att de som valt större hjul har högre förbrukning. Så det är alltså utväxlingen som gör att dessa drar mer?
Det normala när man går upp från t ex 18 till 20 tums hjul är att på de senare ha däck med lägre profil. Rullomkretsen blir då densamma och därmed ändras inte utväxlingen. Väljer man större fälgdiameter tillsammans med fel val av däckdimension kan utväxlingen ändras, men då följer man sannolikt inte tillverkarens rekommendationer.
Men min fråga besvaras inte. Varför säger folk här på forumet att om man har t.ex. 21 tum isf 19 tum, båda dimensionerna godkända av Tesla för den bilmodellen, så får man högre förbrukning. Varför?