Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av lem »

Hej
Jag funderar på att ge upp med reparationerna på min MS och skaffa en Y.

Vad kommer gå sönder mera:
- sidoruta 2-3 ggr (några tusenlappar)
- bakluckelås (5-6 tusen)
- p bromsok (ca 18 papp)
- kamera bak 2 ggr (10 kkr)
- aircond (vill inte veta, inne på verkstaden nu, offert på 30 papp!!!)
- minne (gratis)
- styrservo (avkännare, 3-5 kkr)
- fila upp bakhjulsstag för att få rätt hjulvinklar och undvika snedslitna däck (ca 30 kkr inkl nya däck)
- spricka bakruta (ej lagat)
- spricka takglas (ej lagat)

Vad mer kommer hända? Bilen har gått 20.000 mil..
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har du det öppningsbara glastaket? Läckor el. reparationer av det kan tydl. kosta om man reparerar hos Tesla. Finns åtm. en tråd om det här på forumet. Men eftersom du bor i Sthlm så borde väl Grufman bil kunna vara ett alt. Vet inte om det kan bli billigare där...

Har du luftfjädring? Vet dock inte vad det kan kosta ifall det skulle bli ngt slags strul med den...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har din bil de gamla eller de uppdaterade komponenterna i hjulupphängningen?

Se t.ex:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Om du inte har de uppdaterade komponenterna så hade jag nog bytt ut de gamla. Innan inflationen tog fart, och som jag minns det, så kunde de nya uppdaterade hjulupphängningskomponenterna inkl. arbete för att byta gå på ca 16K SEK. Men det får du dubbelkolla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag är inte expert på det här och kan således inte säga vad som kommer gå sönder, men utifrån vad andra har skrivit i andra trådar så går det nog inte att utesluta att ngt av det ovanstående kan 'strula'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av Mickep »

Björn nyland har/hade sin gamla model s och har en serie med en likadan s där batteriet var problematiskt. att fixa det går på kanske 200-360 000. (det var i NOK). var tydligen fukt som kommit in. men det fanns exempel vad som kan hända. (båda bilarna hade gått väldigt länge). men handtagen är ju klassiska felkällor. Hjulupphängningen. Bromsar (rostar då de ej används) ganska kostsamma saker. men gör man underhåll så kanske man klarar sig. Jag kan inte avgöra men någon gång så kommer man till brytpunkten då reparationer är dyrare än vad bilen är värd. (min gamla bil har definitivt passerat bäst före och det är därför jag hänger och suktar efter elbil)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev: 31 okt 2023 18:16
...] Bromsar (rostar då de ej används) ganska kostsamma saker. men gör man underhåll så kanske man klarar sig. [...
I en annan tråd skrev ngn att Teslas bilar sköter det här automatiskt. De ska tydligen se till att bromsa bort rost själva med 'jämna' intervaller. Fast det kanske inte var riktigt 100% att det alltid fungerade på alla modeller... Men om man håller lite koll själv så ser man ju ifall skivorna blir rostiga, och då är det ju bara att trycka till lite lagom för att få bort rosten. Och en sån här lite lagom inbromsning i nära anslutning till att man ska avsluta en körning i väta är kanske inte heller så tokigt ifall nu inte bilen skulle sköta det här automatiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av Banane »

SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 17:44
Har du det öppningsbara glastaket? Läckor el. reparationer av det kan tydl. kosta om man reparerar hos Tesla. Finns åtm. en tråd om det här på forumet. Men eftersom du bor i Sthlm så borde väl Grufman bil kunna vara ett alt. Vet inte om det kan bli billigare där...

Har du luftfjädring? Vet dock inte vad det kan kosta ifall det skulle bli ngt slags strul med den...
Jag öppnar aldrig mitt. Tänker att det håller bättre då. :)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av Banane »

Mickep skrev: 31 okt 2023 18:16
Björn nyland har/hade sin gamla model s och har en serie med en likadan s där batteriet var problematiskt. att fixa det går på kanske 200-360 000. (det var i NOK). var tydligen fukt som kommit in. men det fanns exempel vad som kan hända. (båda bilarna hade gått väldigt länge). men handtagen är ju klassiska felkällor. Hjulupphängningen. Bromsar (rostar då de ej används) ganska kostsamma saker. men gör man underhåll så kanske man klarar sig. Jag kan inte avgöra men någon gång så kommer man till brytpunkten då reparationer är dyrare än vad bilen är värd. (min gamla bil har definitivt passerat bäst före och det är därför jag hänger och suktar efter elbil)
Björns gamla var väl en -14 nosecone? En helt annat batteri bl a. Grufman avråder från pre facelift.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av taliz »

Av nån anledning har gamla S ett väldigt högt andrahandsvärde i nuläget, så passa på att utnyttja det.
Just do it.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 31 okt 2023 18:46
Av nån anledning har gamla S ett väldigt högt andrahandsvärde i nuläget, så passa på att utnyttja det.
Just do it.
Well, ganska liten differens mellan en -18 och en -15 t ex så har man en -18 kan det vara billiga mil framöver sett till värdeminskningen.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 17:44
Har du det öppningsbara glastaket? Läckor el. reparationer av det kan tydl. kosta om man reparerar hos Tesla. Finns åtm. en tråd om det här på forumet. Men eftersom du bor i Sthlm så borde väl Grufman bil kunna vara ett alt. Vet inte om det kan bli billigare där...

Har du luftfjädring? Vet dock inte vad det kan kosta ifall det skulle bli ngt slags strul med den...
Du hittar lite här:
viewtopic.php?t=31807

Läckan glastak ännu inte 100 fixad, skall in igen…

Annars utöver det som nämns i den tråden så är det ju motorfäste, drivaxlar, kablage HV med sprucken plast vid lastlucka, HV batteri (många noskonsbilar har ju nya fräscha batterier ;-), tätningslister runt dörrar, flera vindrutor (känns ju extremt känslig för stenskott), MCU (såklart), ett par 12V batterier, gaspedalen lossnade (japp! Två gånger!), osv… minns inte längre allt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av d3marcus »

Kan lägga till kablage till fönsterhiss (3k) och upphängning av frontradar (5k). Bromsar, AC och hjulupphängning kan externa verkstäder fixa billigare (och med bättre service).
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av Banane »

Det dyraste för mig var hjulupphängning bak. Hade även fukt i en baklykta.

En annan klassiker är ju de gulnade strålkastarna.

Ja det finns väl hur mycket som helst egentligen som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 18:29

I en annan tråd skrev ngn att Teslas bilar sköter det här automatiskt. De ska tydligen se till att bromsa bort rost själva med 'jämna' intervaller. Fast det kanske inte var riktigt 100% att det alltid fungerade på alla modeller...
Det är inte sant.

Tesla har samma som Bosch ABS, dvs disc brake wiping.
Bromsen ska nypa till klossarna jättekort mot skivan ibland för att ta bort fukt mm så att det svara direkt när man behöver nödbromsa.

Oavsett hur det fungerar eller ej är det inte ett system som är tänkt att hålla rosten borta.
Det gör det inte heller vad jag sett på ngn tesla utan det måste man lösa själv.

Det kostar energi om det skulle göras som ryktet säger i en testcykel för tex WLTP, så det görs kanske inte av den anledningen.
Bilen har inga sensorer för att avgöra hur mycket man måste bromsa, det rostar ju väldigt olika på olika ställen och årstider.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 31 okt 2023 20:59
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 18:29

I en annan tråd skrev ngn att Teslas bilar sköter det här automatiskt. De ska tydligen se till att bromsa bort rost själva med 'jämna' intervaller. Fast det kanske inte var riktigt 100% att det alltid fungerade på alla modeller...
Det är inte sant.

Tesla har samma som Bosch ABS, dvs disc brake wiping.
Bromsen ska nypa till klossarna jättekort mot skivan ibland för att ta bort fukt mm så att det svara direkt när man behöver nödbromsa.

Oavsett hur det fungerar eller ej är det inte ett system som är tänkt att hålla rosten borta.
Det gör det inte heller vad jag sett på ngn tesla utan det måste man lösa själv.

Det kostar energi om det skulle göras som ryktet säger i en testcykel för tex WLTP, så det görs kanske inte av den anledningen.
Bilen har inga sensorer för att avgöra hur mycket man måste bromsa, det rostar ju väldigt olika på olika ställen och årstider.
Ok. Tack. Då vet jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av kenjon »

AAKEE skrev: 31 okt 2023 20:59
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 18:29

I en annan tråd skrev ngn att Teslas bilar sköter det här automatiskt. De ska tydligen se till att bromsa bort rost själva med 'jämna' intervaller. Fast det kanske inte var riktigt 100% att det alltid fungerade på alla modeller...
Det är inte sant.

Tesla har samma som Bosch ABS, dvs disc brake wiping.
Bromsen ska nypa till klossarna jättekort mot skivan ibland för att ta bort fukt mm så att det svara direkt när man behöver nödbromsa.

Oavsett hur det fungerar eller ej är det inte ett system som är tänkt att hålla rosten borta.
Det gör det inte heller vad jag sett på ngn tesla utan det måste man lösa själv.

Det kostar energi om det skulle göras som ryktet säger i en testcykel för tex WLTP, så det görs kanske inte av den anledningen.
Bilen har inga sensorer för att avgöra hur mycket man måste bromsa, det rostar ju väldigt olika på olika ställen och årstider.
Ah, det är därför jag får så mycket spökbromsningar. :-) :-) :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilka fel kommer att uppstå efter 6 år/20 kmil?

Inlägg av mans71 »

Jag har funderat i liknande banor men valt att behålla. Har den inne nu för byte av AC-prylar, uppgradering av Xenon, m.m. Det kommer att bli en bra slant men sen är det bytt och rullar 20k till. Personligen har jag hellre en bil där jag känner till typfelen istället för en avbetalning och osäkerhet. Har bytt det mesta nu som du har på listan inkl. bakhjulsstag innan det går sönder. Det är nog bara ett fel i högspänningsbatteriet kvar nu som kan hända :)
Model S P85DL+
Skriv svar