Köpråd och funderingar beg M3
Moderator: Redaktion
Köpråd och funderingar beg M3
Jag går i tankarna att köpa en M3 för att ersätta en av våra bruksbilar, och absolut mest bil för pengarna när alla kriterier vägs samman är en M3 LR 2019-2020.
Jag kör idag en Saab 9-3X, som för övrigt är en helt fantastisk bil, men även om hjärtat gärna vill behålla säger förnuftet att det kanske är läge att byta.
Årlig körsträcka på bilen som ska ersättas är 2500-3000 mil så bara drivmedelskostnaden är en saftig post varje månad. Underhåll och reparationer löser jag själv idag, men på en 13 år gammal bil börjar även den posten växa även om jag inte behöver betala för någon annans arbetstid. De kalkyler jag gjort ger en månadskostnad på ca 6800 kr, men en större reparation på tex fyrhjulsdriften havererar ju den kalkylen totalt... Även med dagens ränteläge får man ganska mycket M3 för dom pengarna.
1: Jag anser mig behöva en LR för att dels ha en vettig räckvidd (30+ mil) även vintertid, samt att jag vill ha fyrhjulsdriften. Budget är någonstans i krokarna 350-370k och då landar man på årsm 19-20 och ett miltal kring 8000+ mil? Är dessa någonting att ha eller är det bättre att ligga lågt ett tag till och invänta att årsm 21+ kommer ner ytterligre i pris?
2: Typiska fel och fallgropar...vad ska jag som begköpare verkligen hålla span på? Kass lack har man ju hört, och batteriets degradering bör ju vara tämligen lätt att få en fingervisning om? Men fnns det andra vanliga fallgropar man bör ha koll på som bör generera röd flagga när man spanar runt?
3: Jag bor långt från närmsta service center, men lösningen med rangers verkar ju funka bra till det mesta, eller? Jag har inget emot att fortsätta skruva själv, men hur ser det ut med tillgången på delar för mig som privatperson? Jag vill gärna inte att det ska behöva bli ett stort projekt flera ggr per år för att behöva uppsöka ett service center 25 mil bort.
4: Det finns som bekant flera olika lösningar för att finansiera köpet. Dels ett vanligt traditionellt billån, och dels billån med restvärde. Jag kommer troligtvis inte behålla bilen i mer än kanske 3 år, så hur bör man tänka kring ett restvärde efter ytterligare 3 år och då kanske närmare 18-20k mil på mätaren?
Jag kör idag en Saab 9-3X, som för övrigt är en helt fantastisk bil, men även om hjärtat gärna vill behålla säger förnuftet att det kanske är läge att byta.
Årlig körsträcka på bilen som ska ersättas är 2500-3000 mil så bara drivmedelskostnaden är en saftig post varje månad. Underhåll och reparationer löser jag själv idag, men på en 13 år gammal bil börjar även den posten växa även om jag inte behöver betala för någon annans arbetstid. De kalkyler jag gjort ger en månadskostnad på ca 6800 kr, men en större reparation på tex fyrhjulsdriften havererar ju den kalkylen totalt... Även med dagens ränteläge får man ganska mycket M3 för dom pengarna.
1: Jag anser mig behöva en LR för att dels ha en vettig räckvidd (30+ mil) även vintertid, samt att jag vill ha fyrhjulsdriften. Budget är någonstans i krokarna 350-370k och då landar man på årsm 19-20 och ett miltal kring 8000+ mil? Är dessa någonting att ha eller är det bättre att ligga lågt ett tag till och invänta att årsm 21+ kommer ner ytterligre i pris?
2: Typiska fel och fallgropar...vad ska jag som begköpare verkligen hålla span på? Kass lack har man ju hört, och batteriets degradering bör ju vara tämligen lätt att få en fingervisning om? Men fnns det andra vanliga fallgropar man bör ha koll på som bör generera röd flagga när man spanar runt?
3: Jag bor långt från närmsta service center, men lösningen med rangers verkar ju funka bra till det mesta, eller? Jag har inget emot att fortsätta skruva själv, men hur ser det ut med tillgången på delar för mig som privatperson? Jag vill gärna inte att det ska behöva bli ett stort projekt flera ggr per år för att behöva uppsöka ett service center 25 mil bort.
4: Det finns som bekant flera olika lösningar för att finansiera köpet. Dels ett vanligt traditionellt billån, och dels billån med restvärde. Jag kommer troligtvis inte behålla bilen i mer än kanske 3 år, så hur bör man tänka kring ett restvärde efter ytterligare 3 år och då kanske närmare 18-20k mil på mätaren?
Re: Köpråd och funderingar beg M3
Hittar du en för ca 300 så är det nog ok köp.
För närmare 400 bör du sikta på en 2021(och då gärna med trä på dörrsidorna = den har dubbelglas).
Som alltid med beggade bilar. Kolla att allt funkar, ratten står rakt, hur däcken är slitna, bromsar etc etc..
För närmare 400 bör du sikta på en 2021(och då gärna med trä på dörrsidorna = den har dubbelglas).
Som alltid med beggade bilar. Kolla att allt funkar, ratten står rakt, hur däcken är slitna, bromsar etc etc..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Se till att få en bil byggd i Kina, de är markant mycket bättre ihopskruvade. (Har själv kört en 2020 byggd i Freemont och det var klart mera skramligt och plåtigt än de nyare). Lite modernare inredning på de nya från 2021 och framåt också. Du borde kunna få en hyggligt fräsch för din budget.
9-3X är grymt frän. Ser inte alls så gammal ut som den är!
9-3X är grymt frän. Ser inte alls så gammal ut som den är!
Model Y LR AWD 2022
Funderat på en ny?
Du nämner att äga i 3 år och restvärde.
Lägg in 150k i kontantinsats och få en månadskostnad på ca 6500kr med 2500mil. Dessa mil är inte fasta. Du kan köra mer men restvärdet justeras dock.
Hade själv en Saab 9-3 SC. Saknar den ibland
Är inne på 2:a året med min M3 och är grymt nöjd.
Valde dock fel färg.
Nästa blir nog en performance röd. Ska se nästa år vid den här tiden
Du nämner att äga i 3 år och restvärde.
Lägg in 150k i kontantinsats och få en månadskostnad på ca 6500kr med 2500mil. Dessa mil är inte fasta. Du kan köra mer men restvärdet justeras dock.
Hade själv en Saab 9-3 SC. Saknar den ibland

Är inne på 2:a året med min M3 och är grymt nöjd.
Valde dock fel färg.
Nästa blir nog en performance röd. Ska se nästa år vid den här tiden

Tesla Model 3 -21
-
Det verkar ha hänt en hel del med priserna på beg. 3 på sistone. Har själv inte mer koll än så här, men som alltid så vill man väl undvika att betala för mkt. Vet inte om jag missat det, men det verkar heller inte skrivit så mkt om det här på forumet... En anledning kan kanske vara att det varit rätt tunnsått på folk som dig som är på g att köpa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Tycker åsikterna går isär om lackkvalitén... Den svarta lacken till 3 är solid, och rent allmänt brukar väl metallic och mutlicoat vara lite tjockare/hårdare än solida lacker – eller?...
Det som dock kan vara är 'viss utsatthet' på viss ställen. Framförallt från däcksprut från framhjulen ifall bilen rullat längre sträckor utan stänkskydd framtill. Har skrivit mer om det här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
Har även förekommit 'lackskav' mellan karossdelar med för små toleranser. Även mellan dörrar/dörrtrösklar och kring baklucka. Vet inte om detta helt upphört på bilar från Kinafabriken.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Här är en tidigare tråd där jag tror det finns lite info som inte dykt upp i den här tråden:
viewtopic.php?t=32241
...och tror det kan finnas fler trådar om 3 ifall du t.ex söker med Google.
viewtopic.php?t=32241
...och tror det kan finnas fler trådar om 3 ifall du t.ex söker med Google.
-
En grej till är att alla 3 LR inte har samma typ av batterier. Det förkommer som jag förstått det även vissa mindre skillnader i batterikemier. T.ex. så som jag förstått det så har de 3:or som brukar vinna/placera sig bra i det här distansracet som vissa medlemmar kör mellan Ystad och Haparanda en gång om året det 'bästa' batteriet. Men förarna har så klart stor inverkan på resultaten också...
Är dock bara lekman på det här, men det finns trådar som avhandlar detta på forumet. I praktiken så handlar det dock antagligen inte om särskilt stora variationer...
Är dock bara lekman på det här, men det finns trådar som avhandlar detta på forumet. I praktiken så handlar det dock antagligen inte om särskilt stora variationer...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Jag har bara kört en Model 3, och det är en av de tidigaste LR AWD från 2019 som kom till Sverige. Så den är byggd i Freemont. Har synat den rätt noga själv när den var ny, och den verkar rätt bra ihopskruvad (är själv i och för sig bara lekman på sånt här...). Vet att den verkar hållit ihop bra också. Den utrustades t.ex. direkt med ordentliga stänskskydd bakom framhjulen, samt med PPF mellan dessa stänkskydd och bilkarossen för att förhindra skavskador på karossen.jonasl skrev: ↑24 dec 2023 00:22Se till att få en bil byggd i Kina, de är markant mycket bättre ihopskruvade. (Har själv kört en 2020 byggd i Freemont och det var klart mera skramligt och plåtigt än de nyare). Lite modernare inredning på de nya från 2021 och framåt också. Du borde kunna få en hyggligt fräsch för din budget. [...
Med de sagt så tycker jag mig läst att t.ex. missljud från B-stolpen på förarsidan kan förekomma på tidiga bilar. Men jag tycker det verkar som Saaben här är rätt duktig på mecka med bilar. Som jag förstått det så finns det en hel del skrivet på forum, och det finns även videor på Youtube om det mesta som gäller M3. Så om du Saaben kikar på videor om det här med B-stolpen så gissar jag att du kan åtgärda en sån grej. Tror det handlar om att placera ut lite filtbitar under plastpanelen i inredningen – men det får du dubbelkolla.
Sen vet jag inte hur förhållandet mellan bättre och mindre bra ihopskruvade bilar från Freemont ser ut. Så vet inte ifall det t.ex. är 9,5-0,5; 9-1; 8-2 eller något annat förhållande...
Grym bil du har idag! Synd att de inte finns kvar.
Köpte en tidig -21 LR i höstas och är otroligt nöjd, följ de allmänna råden här så kommer du nog hitta en trevlig bil.
Tror nog en -21a kan gå att hitta för de pengarna snart om du har lite is i magen.
Köpte en tidig -21 LR i höstas och är otroligt nöjd, följ de allmänna råden här så kommer du nog hitta en trevlig bil.
Tror nog en -21a kan gå att hitta för de pengarna snart om du har lite is i magen.
-
Det finns ett amerikanskt forum också som är rätt mycket större än det här ifall det skull kunna vara av intresse. En skillnad med det gissar jag dock är att de mesta som är skrivet om M3 på det forumet handlar om bilar byggda i Freemont. Tror inte det importerats så många bilar från Kina till USA...Saaben skrev: ↑23 dec 2023 23:112: Typiska fel och fallgropar...vad ska jag som begköpare verkligen hålla span på? Kass lack har man ju hört, och batteriets degradering bör ju vara tämligen lätt att få en fingervisning om? Men fnns det andra vanliga fallgropar man bör ha koll på som bör generera röd flagga när man spanar runt? [...
https://teslamotorsclub.com/tmc/feeds/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Kör! Är inne på +17000mil nu med vår Model 3LR AWD-19.Saaben skrev: ↑23 dec 2023 23:11Jag går i tankarna att köpa en M3 för att ersätta en av våra bruksbilar, och absolut mest bil för pengarna när alla kriterier vägs samman är en M3 LR 2019-2020.
-Kolla att bilen har stänkskydd eller skyddsfilm vid sparklådor då det är utsatt plats för småsten och lacksläpp.
-Övre länkarm kan börja knarra (går att fixa själv för ca 800sek på Biltema med molyfett, fettspruta, nåladapter sedan fett in i bälg (finns massa filmer på YouTube).
-Vissa bilar har haft problem med värmepaket men vår bil rullar på bra utan problem (verkar vara mer problem med bilar från 21-23 som har värmepump dock (hoppas dom fått ordning på detta med Model 3 Highland)).
-Hjulinställning är bra att kolla då Teslas bilar verkar vara mindre bra inställda från Fabrik (första omgången däck gick fort pga felinställning från fabrik).
Förutom ovan är Model 3 från 19-21 en kul slitvarg med billig drift (lagt ca 1000sek på service borträknat däck) och mycket går att fixa själv enkelt (finns massa filmer på YouTube hur du byter kupéfilter mm).
Med vänliga hälsningar
Överväg M3P, så mkt roligare, med acc+track mode+USS och nästan samma räckvidd som LR.
Kolla en årsmodell 19-20 med gunpowder fälgar.
Kolla en årsmodell 19-20 med gunpowder fälgar.
Bara erfarenhet av -21 med dubbelglas men; kan bara rekommendera. Kommer från Saab-åka själv och även om jag saknar en del (som 2,8an, ställbar regnsensor, kombin..) så skulle det bli mycket svårt att vänja sig vid tanken på olja service, tanka och så vidare.
Fyrhjulsdrift är trevligt. Behöver du inte dra något släp så kan du kolla på P också. Kan vara fördelaktigt om du ska byta bil igen sen.
Delar. Handlat det jag behöver (torkarblad och kupéfilter) online. Typ Autodoc. ”Alla” slitdelar finns att få tag på även utanför SC.
Behålla i 3år; försök välja en med så lite år/mil som möjligt istället. Den något högre kostnaden per månad kan (vad jag sett) vägas upp av ett bättre andrahandsvärde. En som gått 13000 mot 19000 är det vad det verkar märkbar skillnad i ”drag efter” på beg.marknaden. (Spana in Legatos tråd om ”vad är min Model 3 värd” och bilda dig en uppfattning genom att jämföra).
Fyrhjulsdrift är trevligt. Behöver du inte dra något släp så kan du kolla på P också. Kan vara fördelaktigt om du ska byta bil igen sen.
Delar. Handlat det jag behöver (torkarblad och kupéfilter) online. Typ Autodoc. ”Alla” slitdelar finns att få tag på även utanför SC.
Behålla i 3år; försök välja en med så lite år/mil som möjligt istället. Den något högre kostnaden per månad kan (vad jag sett) vägas upp av ett bättre andrahandsvärde. En som gått 13000 mot 19000 är det vad det verkar märkbar skillnad i ”drag efter” på beg.marknaden. (Spana in Legatos tråd om ”vad är min Model 3 värd” och bilda dig en uppfattning genom att jämföra).
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Allmän fundering, är det sämre andrahandsvärde på M3 jfm MY?
Just nu finns det fler MY till salu på bytbil jämfört med M3.
Är M3 mera svårsåld?
Nya lagerbilar reas ofta ut kraftigt och kostar så samma som en begagnad. Kan man pruta hårt på begagnade Teslor och få vinterdäck på köpet mm?
Är M3 mera svårsåld?
Nya lagerbilar reas ofta ut kraftigt och kostar så samma som en begagnad. Kan man pruta hårt på begagnade Teslor och få vinterdäck på köpet mm?
Utbud och efterfrågan styr som alltid.Arn skrev: ↑25 dec 2023 12:11Allmän fundering, är det sämre andrahandsvärde på M3 jfm MY?
Är M3 mera svårsåld?
Är nog betydligt fler som önskar en Y före 3, precis som fler vill ha en V60 före en S60.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
-
...dvs. eftersom 3 saknar den halvkombibaklucka som Y har. Y's 600 kg högre dragvikt kanske också spelar roll för vissa.taliz skrev: ↑25 dec 2023 12:45Utbud och efterfrågan styr som alltid.Arn skrev: ↑25 dec 2023 12:11Allmän fundering, är det sämre andrahandsvärde på M3 jfm MY?
Är M3 mera svårsåld?
Är nog betydligt fler som önskar en Y före 3, precis som fler vill ha en V60 före en S60.