Sida 1 av 1

Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 06 aug 2024 17:27
av okjhum
Hej! Försöker hjälpa min dotter med detta: Nästan samma reparation två gånger i följd, först på garantin, men andra gången måste hon betala. Ska man acceptera detta?

Här är storyn:
Hennes Model 3 årsmodell 2020 fick i våras problem med "drivlinan". Varningstext sa nånting om att inte köra fortare än 90. Det blev nervöst att köra över huvud taget. Det visade sig härröra från oljepumpen. Den byttes på garantin, och det var i april 2024. (vid mätarställning 24974 km).
Text på fakturan:
Rear oil pump failure alerts - checked wiring to oil pump - all
ok. Replaced oil pump, oil filter and oil and retested. Working
as designed.
Korrigeringar: Oil Pump - Rear Drive Unit (3DU) (Remove
& Replace) - Remove and Replace
Basic Vehicle Limited Warranty ... 0 kr.
-------
Men ganska snart återkom problemen/varningstexten! Men då fanns det inga tider till verkstan före sommaren, och hon var tvungen att vänta till nu i augusti. Ännu mer nervöst att köra, men hon måste ju se till sommarstugan då och då. Semesterresan sket sig förstås helt - vem vågar köra långt i detta läge?
Nu visade det sig att en ”kabelhärva” (ja, de sa så) vid samma pump hade brunnit!! (Mätarställning vid andra verkstadsbesöket 28977 km dvs. 400 mil senare.).

Men den här gången måste hon betala! Varför är inte detta samma garantiärende?? Varför brann kabeln? Satt den för nära pumpen och den blev för het, och inspektionen och/eller monteringen vid förra servicen var inte riktigt korrekt utförd?
Text på fakturan:
Fick detta problem åtgärdat bara
för två [sic!] månader sen, i mitten av april 2024. Redan
tillbaka på samma sätt. Hastigheten begränsad.
Customer concern confirmed. Found during diagnosis that the connector to
oilpump have burned pin due to failed oilpump last service. Replaced the
subframe harness. Customer concern is no longer present.
Customer Pay ... 1 700 kr.
Alltså: Ska man acceptera detta, att betala för något som vi uppfattar som en omreparation?

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 06 aug 2024 18:02
av Nicke Nyfiken
okjhum skrev: 06 aug 2024 17:27
Hej! Försöker hjälpa min dotter med detta: Nästan samma reparation två gånger i följd, först på garantin, men andra gången måste hon betala. Ska man acceptera detta?

Här är storyn:
Hennes Model 3 årsmodell 2020 fick i våras problem med "drivlinan". Varningstext sa nånting om att inte köra fortare än 90. Det blev nervöst att köra över huvud taget. Det visade sig härröra från oljepumpen. Den byttes på garantin, och det var i april 2024. (vid mätarställning 24974 km).
Text på fakturan:
Rear oil pump failure alerts - checked wiring to oil pump - all
ok. Replaced oil pump, oil filter and oil and retested. Working
as designed.
Korrigeringar: Oil Pump - Rear Drive Unit (3DU) (Remove
& Replace) - Remove and Replace
Basic Vehicle Limited Warranty ... 0 kr.
-------
Men ganska snart återkom problemen/varningstexten! Men då fanns det inga tider till verkstan före sommaren, och hon var tvungen att vänta till nu i augusti. Ännu mer nervöst att köra, men hon måste ju se till sommarstugan då och då. Semesterresan sket sig förstås helt - vem vågar köra långt i detta läge?
Nu visade det sig att en ”kabelhärva” (ja, de sa så) vid samma pump hade brunnit!! (Mätarställning vid andra verkstadsbesöket 28977 km dvs. 400 mil senare.).

Men den här gången måste hon betala! Varför är inte detta samma garantiärende?? Varför brann kabeln? Satt den för nära pumpen och den blev för het, och inspektionen och/eller monteringen vid förra servicen var inte riktigt korrekt utförd?
Text på fakturan:
Fick detta problem åtgärdat bara
för två [sic!] månader sen, i mitten av april 2024. Redan
tillbaka på samma sätt. Hastigheten begränsad.
Customer concern confirmed. Found during diagnosis that the connector to
oilpump have burned pin due to failed oilpump last service. Replaced the
subframe harness. Customer concern is no longer present.
Customer Pay ... 1 700 kr.
Alltså: Ska man acceptera detta, att betala för något som vi uppfattar som en omreparation?

Nej det hade jag inte accepterat.

Det är ju kopplat till samma fel. De skriver det ju till och med rakt ut.
connector to oilpump have burned pin due to failed oilpump last service
Sedan är frågan om man orkar bråka för 1700:- spänn.
Men jag hade nog bråkat av principskäl.

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 06 aug 2024 18:17
av TeslaLeo
Ni ska såklart inte betala.

Men för 1700kr hade jag inte orkat bråka.

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 06 aug 2024 19:31
av tnjo
Absolut inte, ta det till arn om dom vägrar.

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 06 aug 2024 20:44
av d3marcus
TeslaLeo skrev: 06 aug 2024 18:17
Ni ska såklart inte betala.

Men för 1700kr hade jag inte orkat bråka.
Om kunderna inte bråkar kommer Tesla fortsätta med sin usla kundservice.

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 06 aug 2024 23:46
av Joakimgabrielsson
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 07 aug 2024 08:28
av Jaegaern
Joakimgabrielsson skrev: 06 aug 2024 23:46
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Så man har inte garanti på utfört jobb om man inte betalat?

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 07 aug 2024 08:29
av olza
Det är inte ett garantiärende, men det borde gå att använda reklamationsrätten. I alla anfall om bilen är köpt privat. Läs t.ex. vad Konsumentverket skriver här: https://www.hallakonsument.se/fragor-o ... an-byts-ut

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 07 aug 2024 11:15
av okjhum
Tack för alla bra svar!
Sammanfattningsvis således lite osäkert läge och inte värt besväret att bråka för det beloppet.
Ha en fortsatt bra sommar!
/Olle

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 07 aug 2024 15:41
av Nicke Nyfiken
Joakimgabrielsson skrev: 06 aug 2024 23:46
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Det är i sig sant, men inte applicerbart i detta fall. Det är inga delar som bytts ut som behöver bytas igen, så det handlar inte om reservdelsgaranti.

Problemet här är att Tesla gjorde en ofullständig reparation när man bytte pumpen men lät kontakten med de brända stiften sitta kvar. Att garantitiden gått ut innan kablaget med den trasiga kontakten byts, bör inte betyda att ägaren ska betala för reparationen.

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 07 aug 2024 16:07
av Nicke Nyfiken
olza skrev: 07 aug 2024 08:29
Det är inte ett garantiärende, men det borde gå att använda reklamationsrätten.
Vad menar du?

Tesla har redan godkänt felet som ett garantiärende. Problemet är att de gjorde en ofullständig reparation när de skulle åtgärda problemet. Nu behöver de komplettera garantireparationen.

Varför skulle det plötsligt inte vara ett garantiärende längre?

Re: Fråga om oljepump, kabelbrand och garantilagning

Postat: 07 aug 2024 17:27
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev: 07 aug 2024 15:41
Joakimgabrielsson skrev: 06 aug 2024 23:46
Om första lagningen gjordes under garantitiden och andra när garantin är över omfattas det ej av reservdelgaranti. Reservdelsgaranti kan man bara hävda om man betalat något vid första rep. Så gör alla tillverkare.
Det är i sig sant, men inte applicerbart i detta fall. Det är inga delar som bytts ut som behöver bytas igen, så det handlar inte om reservdelsgaranti.

Problemet här är att Tesla gjorde en ofullständig reparation när man bytte pumpen men lät kontakten med de brända stiften sitta kvar. Att garantitiden gått ut innan kablaget med den trasiga kontakten byts, bör inte betyda att ägaren ska betala för reparationen.
Håller med, felet fanns redan vid förra reparationen enligt dom själva och ska
således hanteras som inom garantin.