Sida 1 av 2

FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 10:35
av Daniel R
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇹🇳

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 11:10
av agehall
Problemet Ă€r ”pending regulatory approval”. Det lĂ€r inte finnas under 2025 tyvĂ€rr.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 11:27
av Fredrik j
Daniel R skrev: ↑05 sep 2024 10:35
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇹🇳
Menar Tesla att dom Àr beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 11:39
av Maw
Fredrik j skrev: ↑05 sep 2024 11:27
Daniel R skrev: ↑05 sep 2024 10:35
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇹🇳
Menar Tesla att dom Àr beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?
NÀ, Tesla tar inget ansvar alls för hur FSD fungerar. Det Àr helt upp till föraren att övervaka, undvika olyckor och ta ansvar om det smÀller.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 11:51
av flamman
Maw skrev: ↑05 sep 2024 11:39
Fredrik j skrev: ↑05 sep 2024 11:27
Daniel R skrev: ↑05 sep 2024 10:35
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇹🇳
Menar Tesla att dom Àr beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?
NÀ, Tesla tar inget ansvar alls för hur FSD fungerar. Det Àr helt upp till föraren att övervaka, undvika olyckor och ta ansvar om det smÀller.
Ja. Antar att de menar FSD supervised i Q1.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 13:02
av spacecoin
Ja det rör FSDS allt ovan.

UNECE behöver fatta ett beslut om de ska tillÄta system-initierade filbyten i DCAS-standarden (UNECE R171 heter den nu), och i sÄ fall vilka begrÀnsningar det medför (ex vÀgtyper). Det kallas "DCAS phase 2". https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... 2+Workshop

Man kan lÀsa senaste utkastet hÀr: https://wiki.unece.org/download/attachm ... ocx?api=v2

Model S/X med HW3 och andra fordon som inte har "interior camera" kommer inte att vara aktuella eftersom det Àr ett SKALL-krav med förarövervakning i standarden sÄ vitt jag förstÄr. Det ska bli intressant att se hur Tesla förhÄller sig till det i sÄ fall...

Lustigt nog stÄr det inget om "robotaxi" sÄ jag undrar vilket team som har det i sin roadmap... :lol:

Jag tror inte pÄ Q1 2025 för EU tyvÀrr. Det Àr i princip omöjligt eftersom "phase 2"-arbetet inte Àr klart, och det tar ett halvÄr att ratificera efter beslut pÄ GRVA.

Det lÀr krÀvas fler anpassningar av FSD till EU. MÄste jag gissa sÄ tror jag tyvÀrr 2026 Àr troligare, men man kan alltid hoppas...

Edit: Tydligen Àr system-initerade filbyten med i standarden, som i bÀsta fall ska lÀggas fram för beslut i slutet av September. Men det ÄterstÄr fortfarande jobb med den (dÀrav den lÀnkade workshoppen om fyra dagar...). De ska bli intressant om den lÀggs fram för beslut eller ej i september. Kanske gÄr det, och i sÄ fall Àr FSDS/NoA i nÄgon utstrÀckning möjligt för de Teslor som har interiör-kameran under H1 2025 rent regulatoriskt.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 16:24
av Daniel R
Kan beslut tas pÄ mötet i september? Tolkar det som att GRVA förbereder beslut som sedan tas av WP.29.
GRVA is the Working Party preparing draft regulations, guidance documents and interpretation documents for adoption by the parent body, WP.29.
GRVA har möte i september, men nÀsta möte för WP.29 Àr 12-15 november. InnebÀr det 6 mÄnaders ratificering efter det?

https://unece.org/info/events/unece-mee ... egulations

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 17:45
av Franz
SÄ Q2 kÀnns vÀl mer rimligt dÄ.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 17:54
av spacecoin
Daniel R skrev: ↑05 sep 2024 16:24
Kan beslut tas pÄ mötet i september? Tolkar det som att GRVA förbereder beslut som sedan tas av WP.29.
GRVA is the Working Party preparing draft regulations, guidance documents and interpretation documents for adoption by the parent body, WP.29.
GRVA har möte i september, men nÀsta möte för WP.29 Àr 12-15 november. InnebÀr det 6 mÄnaders ratificering efter det?

https://unece.org/info/events/unece-mee ... egulations
Ja det verkar troligt att det Àr 6 mÄnader efter WP 29 givet att det bereds i GRVA i september. Det skulle innebÀra Q3 2025 om det stÀmmer. Det jag Àr osÀker pÄ Àr om 6-mÄnadersperioden Àven gÀller amendments (jag tror det) eller om det bara Àr första revisionen.
Se https://unece.org/transport/vehicle-reg ... ordion_6_0

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 05 sep 2024 22:23
av TiborBlomhall
Att UNECE / WP.29 godkÀnner rÀcker inte. Sedan ska det vÀl beslutas att införas av EU parlamentet och sen av svenska riksdagen ocksÄ vÀl?

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 07:11
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2024 22:23
Att UNECE / WP.29 godkÀnner rÀcker inte. Sedan ska det vÀl beslutas att införas av EU parlamentet och sen av svenska riksdagen ocksÄ vÀl?
Nej sÄ vitt jag förstÄr behövs det inga lagÀndringar eller ytterligare godkÀnnande övrigt för UNECE R171 som Àr försrstödet.

R157 (autonomi) Àr annorlunda eftersom det krÀver omskriven trafiklagstiftning m.m.

Edit: Den mÄste in hÀr iofs sÄ du har nog rÀtt:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 001.01.ENG

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 09:12
av mikebike
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 16:15
av spacecoin
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. MĂ€nniskan i förarsĂ€tet Ă€r ansvarig och ska hoppa in sĂ„ fort systemet gör fel eller gĂ„r sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det Ă€r bara för L3.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 18:50
av mikebike
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. MĂ€nniskan i förarsĂ€tet Ă€r ansvarig och ska hoppa in sĂ„ fort systemet gör fel eller gĂ„r sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det Ă€r bara för L3.
DÄ Àr det ju inte FSD.....

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 19:03
av spacecoin
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. MĂ€nniskan i förarsĂ€tet Ă€r ansvarig och ska hoppa in sĂ„ fort systemet gör fel eller gĂ„r sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det Ă€r bara för L3.
DÄ Àr det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna trĂ„d Ă€r ”FSDS”, dvs inte autonomi.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 20:47
av mikebike
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 19:03
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. MĂ€nniskan i förarsĂ€tet Ă€r ansvarig och ska hoppa in sĂ„ fort systemet gör fel eller gĂ„r sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det Ă€r bara för L3.
DÄ Àr det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna trĂ„d Ă€r ”FSDS”, dvs inte autonomi.
FSD som i Fake Selt Driving dom vanligt alltsÄ.
"FSD in Europe"

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 21:47
av Maw
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 19:03
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. MĂ€nniskan i förarsĂ€tet Ă€r ansvarig och ska hoppa in sĂ„ fort systemet gör fel eller gĂ„r sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det Ă€r bara för L3.
DÄ Àr det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna trĂ„d Ă€r ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Tesla skriver faktiskt ”FSD” i Q1 2025, inte ”SFSD” eller ”FSD beta” i tweeten i första inlĂ€gget i trĂ„den. Men jag tror inte för ett ögonblick pĂ„ det Tesla lovar för framtiden.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 06 sep 2024 22:49
av spacecoin
Maw skrev: ↑06 sep 2024 21:47
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 19:03
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet pÄ redundans som nÄgra tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. MĂ€nniskan i förarsĂ€tet Ă€r ansvarig och ska hoppa in sĂ„ fort systemet gör fel eller gĂ„r sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det Ă€r bara för L3.
DÄ Àr det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna trĂ„d Ă€r ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Tesla skriver faktiskt ”FSD” i Q1 2025, inte ”SFSD” eller ”FSD beta” i tweeten i första inlĂ€gget i trĂ„den. Men jag tror inte för ett ögonblick pĂ„ det Tesla lovar för framtiden.
Tesla Àr vÀrldsledande i missledande marknadsföring.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 09 sep 2024 11:45
av Sueco
NÄgon som sett ngt om nÀr v12.5 vÀntas slÀppas i europa? AlltsÄ inte FSD(S) utan bara v12.5 för att fÄ lite bÀttre ordning pÄ autopilot?

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 15 sep 2024 08:23
av bjelkeman
Jag vet inte om denna analys Àr korrekt, men det kanske finns hopp om förÀndring.
With Tesla’s announcement that FSD Supervised will be rolling out in Q1 2025 for Europe, the latest regulatory updates couldn’t be more timely. The WP.29/GRVA is making rapid progress, particularly with the DCAS legislation (UN Reg. No. 171) that is laying the groundwork for FSD Supervised in Europe.

The GRVA's System-Initiated Manoeuvres (SILC) guidelines are a big deal. These updates will allow FSD (Supervised) to make autonomous lane changes, merging, and other manoeuvres without needing prior driver confirmation. It’s a massive step forward for hands-off driving on European roads.

Even bigger is the conversation around HOR (Hands-On Request). One of the most exciting developments is the proposed amendments to withhold HOR on highways—essentially, getting rid of that annoying “nag” telling you to keep your hands on the wheel. This could mean no more HOR, at least on highways, unless the system detects a boundary.

Hela posten hÀr

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 15 sep 2024 08:26
av bjelkeman
Baserat pÄ ett förslag för ett möte 27 september 2024.

https://unece.org/sites/default/files/2 ... 24-32e.pdf

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 15 sep 2024 09:11
av spacecoin
Det har ju egentligen inte hÀnt nÄgot sÄ det Àr lite av en höna av en fjÀder.

DCAS-WG -> GVRA-beslut-> WG29-beslut -> implementering.

^^ vi Àr hÀr.

Givet tonlÀget i arbetsgruppen för DCAS sÄ kÀnns det som att det finns en möjlighet för att FSDS i EU skulle kunna hÀnda första halvÄret 2025, givet att Tesla hinner med certifiering och anpassnng av systemet till UNECE R171-krav.

Att han skriver "autonomous" Àr ju helt fel. AP/FSD i alla dess former Àr eyes on och det Àr alltid mÀnniskan som kör legalt och Àr ansvarig för bilens manövrar. Annars skulle det inte vara DCAS/R171 som gÀllde.

För legacy S/X tror jag tyvÀrr det Àr kört dÄ de saknar interiörkameran.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 18 sep 2024 10:36
av Daniel R
Intervju med Kees R (se ovan)


Re: FSD Europa Q1?

Postat: 18 sep 2024 10:45
av spacecoin
Daniel R skrev: ↑18 sep 2024 10:36
Intervju med Kees R (se ovan)
Orkar inte titta, men vÀrt att notera att han Àr lekman utan insyn i processen öht. Han och jag har ungefÀr samma informationslÀge.

DCAS har noll att göra med autonomi och det Àr ett helt annat regelverk, arbetsgrupp och lagrum som styr över autonomi. Att Tesla gÄr pÄ DCAS Àr om nÄgot ett slutgiltigt bevis pÄ att FSDS aldrig kommer att blir FSD som det var utlovat, med nuvarande bilar i varit fall.

DCAS-gruppen Àr ett resultat av Teslas lobbying (AVERE) och han som Àr drivande i arbetsgruppen, Marc Van Impe) Àr Tesla-anstÀlld (inget fel med det).

R157 (2021, 2023) Àr L3 pÄ motorvÀg (eyes off) upp till 130 km/h. Det Àr bara lagligt i Tyskland (inom UNECE) dÄ det krÀver lagÀndringar. Det finns bara en implementation pÄ vÀgarna och det Àr Mercedes (EQS/S-klass) som kör upp till 60 km/h nu och 80km/h senare i Är har de sagt.

R171 (DCAS, 2024) Àr förarassistans med system-initierade filbyten i revision 2 som troligen beslutas om under hösten. Detta arbete ersÀtter förarstödsbitarna i R79 (styrutrustning, 2018 tror jag),

Förarlösa fordon Àr ett hela annat arbete med andra personer och har ingen standard Ànnu. Kanske klart inom ett par Är?

Det finns en svensk lag och EU-lag som tillÄter autonoma fordon i försöksverksamhet. I Sverige Àr det Transportstyrelsen som ger ut tillstÄnd för sÄdan verksamhet.

Re: FSD Europa Q1?

Postat: 27 sep 2024 08:28
av spacecoin
sÄg detta i flödet sÄ ta det med en nypa salt men inte helt ovÀntat om sant:


This means that in Europe, FSD can only perform system-initiated maneuvers when on the highway. Additionally, "hands-off" is also limited to highways, which was to be expected. System-initiated maneuvers and "hands-off" are mutually exclusive and cannot be combined simultaneously in one system.

Ur ett trafiksÀkerhetsperspektiv tycker jag det Àr rimligt med tanke pÄ vad dessa system faktiskt klarar av pÄ ett sÀkert vis i dagslÀget. men det hade ju varit kul att se i eu ÀndÄ ur ett teknikperspektiv.

NoA med filbyten kommer högst troligen under 2025 verkar det som iaf.


edit en till: