Ett par frågor:
- Funkar XXL-modellen på en Model 3? Den är 232 cm lång i det utförandet. Eller ska man nöja sig med en XL?
- Hur stor skillnad på förbrukning, på ett ungefär, skiljer det mellan takbox i low-utförande vs vanlig högre? Helst vill man ju få plats med så mycket som möjligt
Jag körde några veckor i våras med en Calix Nordic Loader Premium på min Q4 och det var inte någon större skillnad på min förbrukning.
Har även en kompis som körde nästan hela vintern med en sån box på sin ID4 och för honom ökade förbrukningen med ca 4%. Han hade innan den en av Thule Alpine boxar och med den så sa han att förbrukningen ökade med 18% om jag kommer ihåg rätt.
Minskar förbrukningen om man vänder även detta monster (som jag har)? Thule Motion XT XXL
Daniel
Enligt Thule bör du avstå:
” – Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, den är inte skapad för att bakänden ska gå först, säger Emma Kostolny, produktchef på Thule.
– Om det sker en krock så finns det inte förstärkningar i bakänden, på samma vis som det finns i fronten på takboxen.”
Någon som har erfarenhet av bakbox och hund som själv hoppar in i luckan? Går det eller måste man lyfta hunden alt. plocka av boxen?
När vi ska till fjällen kör jag med Thule BackUp på kroken, totalt omöjligt att öppna bakluckan såklart. Vi tar hunden (mellanstor) via baksätet, fäller alltså ryggstödet, ut med en filt och så får den hoppa in den vägen i hundburen.
Bökigt? Absolut, men som elbilist ska man ju ändå stå still rätt lång tid och ladda så tiden är inget problem.
Körde inte till fjällen men väl till Kungsberget från Nynäshamn idag. 207Wh/km trots att det mesta var motorväg varav en del 120 km/h. Slimmad box verkar påverka förbrukningen så drastiskt! Model Y LR och en Packline FX SUV, fem pers och hund i bilen (inga skidor i boxen, bara bagage ). Faktum är att jag låg på "grönt" i energigrafen hela resan. Höll hastighetsgränsen ganska noga.
Boxen sitter riktigt bra på bilen, jag ser den inte genom framrutan och bagageluckan går att öppna fullt även med nyckeln i.
Någon som har erfarenhet av bakbox och hund som själv hoppar in i luckan? Går det eller måste man lyfta hunden alt. plocka av boxen?
När vi ska till fjällen kör jag med Thule BackUp på kroken, totalt omöjligt att öppna bakluckan såklart. Vi tar hunden (mellanstor) via baksätet, fäller alltså ryggstödet, ut med en filt och så får den hoppa in den vägen i hundburen.
Bökigt? Absolut, men som elbilist ska man ju ändå stå still rätt lång tid och ladda så tiden är inget problem.
Försökte googla på den men fick ingen träff nu iallafall men räknar med att det är en hög variant, nöjd med den? Men då har du fått vända på buren i bilen också antar jag, det funkar ju inte med min bur inser jag, tål att fundera på hur man ska lösa det.
Någon som har erfarenhet av bakbox och hund som själv hoppar in i luckan? Går det eller måste man lyfta hunden alt. plocka av boxen?
När vi ska till fjällen kör jag med Thule BackUp på kroken, totalt omöjligt att öppna bakluckan såklart. Vi tar hunden (mellanstor) via baksätet, fäller alltså ryggstödet, ut med en filt och så får den hoppa in den vägen i hundburen.
Bökigt? Absolut, men som elbilist ska man ju ändå stå still rätt lång tid och ladda så tiden är inget problem.
Försökte googla på den men fick ingen träff nu iallafall men räknar med att det är en hög variant, nöjd med den? Men då har du fått vända på buren i bilen också antar jag, det funkar ju inte med min bur inser jag, tål att fundera på hur man ska lösa det.
Vi kör med en bur som har sin överkant cirka 10 cm ovanför överkant ryggstödet på en Y. Dock en ganska basic variant av bur men det stämmer, jag får såklart vända den innan. Beroende på hur jag centrerar buren får jag sen fälla delvis eller alla ryggstöd för att kunna öppna luckan till buren.
Med en filt som man täcker sätet med (den lilla del som blir synlig när man fält) så blir det heller ingen risk för repor/smuts på sätet.