Tesla stänger Superchargers i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla stänger Superchargers i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla stänger tre Supercharger stationer i Sverige.

I tisdags stängde de Supercharger stationen i Skönsberg i Sundsvall. I morgon kommer stationen i Ödeshög att slå igen. Och den 11 november den anrika stationen i Sillekrog.

Nej, inte på grund av konflikten.

Dessa tre stationer var bland de första att byggas i Sverige. De flesta av Teslas Supercharger stationer i Sverige och runt om i världen står på leasad mark, där en markägare upplåter platsen. Tesla bygger och äger laddarna men de står på leasad mark.

Gemensamt för ovan nämnda tre stationer är att marken de står på var leasade från bensinbolag och enligt det vi hört från Tesla hade de tioårs leasingkontrakt på marken som hyresvärdarna inte ville förlänga.

Det som har hänt under de tio åren som gått är att bensinbolagen själva har fått upp ögonen för laddstationer och har börjat bygga sådana i egen regi. Utan att anklaga någon misstänker vi starkt att strax efter att Tesla monterat ner sina laddstolpar kommer bensinbolagen sätta upp sina egna.

Tack och lov har Tesla en så pass tät laddnätverk i Sverige nu att det alltid finns andra stationer i närheten. I Sundsvall kommer nu en av stadens tre(!) Supercharger stationer att försvinna. I närheten av Ödeshögs gamla, trånga och långsamma station finns nuförtiden både Gränna med 20 och Mantorp med 40 snabba laddare. Besökare till Sillekrog hänvisas till Supercharger stationen i Norrköping.

“Vårt uppdrag med att bygga ut Teslas publika Supercharger-nätverk och elektrifiera Sveriges fordonsflotta kvarstår”, betonar Tesla i informationsmejlet de skickat ut i samband med nyheten.

Bild

På lång sikt ser vi dock ett problem med utvecklingen. Om fler Supercharger stationer som står på mark leasad från bensinmackar tvingas slå igen, samtidigt som Tesla inte kan bygga nya stationer på grund av Seko-s blockad kan vi hamna i en situation där antalet laddare i Sverige börjar minska istället för att öka.

Tesla fortsätter att bygga ut deras befintliga stationer, många har fått nya snabbare Supercharger stolpar. Blockaden gäller endast helt nybyggda stationer, ej utbyggnad av befintliga.

De stationer som nu försvinner hade både äldre stolpar och dåligt med plats för expansion. Men vi kommer ängsligt bevaka övriga stationer som står på “bensin-mark”.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-stange ... i-sverige/
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tesla stänger Superchargers i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Ok, äntligen förstår jag varför Sundsvall haft 3 st Superchargers ett tag.

Den i Skönsberg är långsam men läget har gjort att vi ändå valt den några gånger. Läget är bra:
2024-11-04.jpg
Men OKQ8 fick ju upp några snabbladdare (markerat i rött) för ett tag sedan och sedan dess har Superchargern varit malplacerad.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Att flyga till Stockholm och hamna på en åker utanför Nyköping är ungefär samma som att hänvisa till Norrköping när man befinner sig i Sillekrog. Hoppas den ersätts snart med en ny station.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Det är ju helt galet att Sundsvall har tre SuC och Stockholm inga.
Dessutom bara en liten utefter E4 nära Stockholm. Det behövs en SuC nära vardera änden av Förbifart Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Nu är vi där igen. "...samtidigt som Tesla inte kan bygga nya stationer på grund av Seko-s blockad kan vi hamna i en situation där antalet laddare i Sverige börjar minska istället för att öka". För likvärdighetens skull så kan Tesla avsluta konflikten genom att skriva på kollektivavtalet som ligger på bordet.

Sluta böla och istället börja trycka på från klubbens sida att Tesla ska agera i frågan.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Kriper skrev: 04 nov 2024 09:26

Sluta böla och istället börja trycka på från klubbens sida att Tesla ska agera i frågan.
Eller så håller klubben sig neutral.

Tesla har ju löst det mesta så de ser säkert till att vi inte drabbas för hårt av laddar-brist.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AAKEE skrev: 04 nov 2024 09:32

Tesla har ju löst det mesta så de ser säkert till att vi inte drabbas för hårt av laddar-brist.
Nej. Det här är en klubb för teslaägare. Självklart ska det ageras.

Om du inte tycker det så kan du söka dig till en klubb mot teslaägare istället.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Sillekrog passerade jag i somras, såg rätt tröttsamt ut, någon laddare sönderslagen, en annan ur funktion, några få laddare inklämda mellan en mack ochett hamburgerhak, förstår att det inte man vill förlänga kontraktet där.. Bild från Google Maps
Screenshot_128.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

dstr skrev: 04 nov 2024 09:38
AAKEE skrev: 04 nov 2024 09:32

Menar du att Tesla clubsweden ska trycka på för att Tesla ska skriva på med facket eller?

Jag är mer på Teslas sida men jag ser att det upprör mycket känslor i diskussioner, så jag tänker att det kan vara en klubb för Teslaägare oavsett vad man tycker.

Det heter ju varken Teslaclubsweden-facket-for-ever eller Teslaclubsweden-fuck-facket…

De som har en jättekraftig åsikt i någon riktning kan ju skapa en egen klubb om det är viktigt?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AAKEE skrev: 04 nov 2024 09:51
Menar du att Tesla clubsweden ska trycka på för att Tesla ska skriva på med facket eller?
Nej, det vore odemokratiskt. Låt oss respektera demokratin istället.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Sillekrog är väl den enda som över huvud tage spelar någon roll, även om jag själv bara laddat där en gång. Upplevde den som ganska rörig med utspridda platser och lite oklart hur man skulle stå.

I Sundsvall var det helt klart väl förberett. Där har jag laddat ofta, den låg ju rätt bra vid OK för ett toastopp osv, har använt båda andra Sundsvallsladdarna också. De må vara snabbare men inte lika smidigt placerade med övriga faciliteter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu är vi där igen. "...samtidigt som Tesla inte kan bygga nya stationer på grund av Seko-s blockad kan vi hamna i en situation där antalet laddare i Sverige börjar minska istället för att öka". För likvärdighetens skull så kan Tesla avsluta konflikten genom att skriva på kollektivavtalet som ligger på bordet.

Tesla har kunnat bygga nya Supercharger stationer förut.
Nu kan de inte det.
Varför? På grund av blockaden.
Detta är konstaterande av fakta och kausalitet.

Hur man skulle kunna LÖSA konflikten och blockaden är en helt annan fråga och där har jag försökt påverka båda parterna på sätt som skulle främja våra medlemmar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 04 nov 2024 10:51

Tesla har kunnat bygga nya Supercharger stationer förut.
Nu kan de inte det.
Varför? På grund av blockaden.
Detta är konstaterande av fakta och kausalitet.

Hur man skulle kunna LÖSA konflikten och blockaden är en helt annan fråga och där har jag försökt påverka båda parterna på sätt som skulle främja våra medlemmar.
Bra Tibor! 👍
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Flagada skrev: 04 nov 2024 09:39
Sillekrog passerade jag i somras, såg rätt tröttsamt ut, någon laddare sönderslagen, en annan ur funktion, några få laddare inklämda mellan en mack ochett hamburgerhak, förstår att det inte man vill förlänga kontraktet där.. Bild från Google Maps
Screenshot_128.jpg
Sillekrog var bra, naturligt stopp för kaffe i alla år man pendlade (även med bensinare)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

tnjo skrev: 04 nov 2024 11:49
Screenshot_128.jpg
Sillekrog var bra, naturligt stopp för kaffe i alla år man pendlade (även med bensinare)
Jag har hört att man inte får stanna och dricka kaffe om man kör bensinare? Eller så är det bara att man inte hinner stanna? “Dom” kör alltid minst 90 mil i sträck :lol:
(OBS! Skämt :-) )
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

AAKEE skrev: 04 nov 2024 15:15
tnjo skrev: 04 nov 2024 11:49
Screenshot_128.jpg
Jag har hört att man inte får stanna och dricka kaffe om man kör bensinare? Eller så är det bara att man inte hinner stanna? “Dom” kör alltid minst 90 mil i sträck :lol:
(OBS! Skämt :-) )

Därgör elbil är perfekt för mig, vill stanna varannan timme :D
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

dstr skrev: 04 nov 2024 09:38

Och alla teslaägare här tycker dom du menar du ?

Personligen tycker jag tesla borde snyta sej, växa upp och skriva på ett kollektivavtal istället för att agera som barnungar.

Dock är det en rent personlig åsikt, men jag kan tycka att klubben kanske borde vara neutral, men det är den ju knappast när tibor aktivt arbetar för teslas sida i konflikten. (vilket är hans fulla rätt förvisso, men det gör klubben ickeneutral.)

Att det försvinner superchargers utan att det tillkommer nya är ju ett reellt problem som vi antagligen bara sett början på än.

Fler och fler markägare kommer antagligen säga upp hyresavtalen, i synnerhet när de ägs av bensinbolag, och det ser inte ljust ut att få ansluta nya ställen till el.

Visserligen förmildras problemet lite av att andra aktörer poppar upp (som FÅR ansluta el pga att dom inte bojkottas av fackförbund), men suc är oftast snabbare och billigare så det är ju trist oavsett, och i synnerhet för de som har fri suc.
Itoy

Inlägg av Itoy »

Fast byggs det andra snabbladdare istället så är det väl ingen katastrof. Även en Tesla går ju ladda på OK.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

repulsiv skrev: 04 nov 2024 18:01
Personligen tycker jag tesla borde snyta sej, växa upp och skriva på ett kollektivavtal istället för att agera som barnungar.
Kollektivavtal är något mellan arbetstagare och arbetsgivare.

En kvalificerad majoritet av de anställda vill INTE ha kollektivavtal. Låt oss respektera det.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Nej, det är mellan facket och arbetsgivaren, facket företräder däremot sina medlemmar.

Och du har ingen aning om vad de anställda på tesla vill eller inte, men det spelar heller ingen roll här.

Det finns oavsett bättre trådar att diskutera just det i.
Senast redigerad av repulsiv, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Det finns en gigantisk tråd om konflikten:

viewtopic.php?p=815931

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Intressant, som i de flesta branscher gäller det att äga sin plattform - inte hyra den. Om inte Tesla köper mark så kommer de till slut bli en marginell spelare när det gäller förlustaffären snabbladdning.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

repulsiv skrev: 04 nov 2024 18:01
Att det försvinner superchargers utan att det tillkommer nya är ju ett reellt problem som vi antagligen bara sett början på än.

Fler och fler markägare kommer antagligen säga upp hyresavtalen, i synnerhet när de ägs av bensinbolag, och det ser inte ljust ut att få ansluta nya ställen till el.

Visserligen förmildras problemet lite av att andra aktörer poppar upp (som FÅR ansluta el pga att dom inte bojkottas av fackförbund), men suc är oftast snabbare och billigare så det är ju trist oavsett, och i synnerhet för de som har fri suc.
Jag känner mig trygg med att vi idag har > 396 000 st registrerade elbilar i Sverige, det ger en bra bas att bygga laddare till även om SuC-nätverket skulle minska.

Nu har inte jag koll på de andra men gällande Sundsvall så är min analys att SuC utgår p.g.a. att OKQ8 har byggt egna laddare precis bredvid. Så bortsett från tiden då de finns dubbelt så blir det netto ingen större förlust.
Tesla Model Y Performance
dfa

Inlägg av dfa »

d3marcus skrev: 04 nov 2024 22:39
Intressant, som i de flesta branscher gäller det att äga sin plattform - inte hyra den. Om inte Tesla köper mark så kommer de till slut bli en marginell spelare när det gäller förlustaffären snabbladdning.
Det kanske är det som är planen?
Användarvisningsbild
gnuX
Teslaägare

Inlägg av gnuX »

Tråkigt med Ödeshög tycker jag... Ska man till Örebro söderifrån i en M3 SR från 2020 så och gärna vill ha lite kvar i batteriet vid ankomst så är tyvärr gränna lite för långt söderut för att vara ett rimligt alternativ, särskilt på vintern, och Mantorp blir en omväg.
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Skriv svar