Batteri Model 3 std.range

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Soeri
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 nov 2024 01:36
Ort: Deje

Batteri Model 3 std.range

Inlägg av Soeri »

Har en fundering kring std.range batterier. Tittar man på en kina byggd 2020-10-22 har den ett batteri med 2976 celler medans en kina byggd 2021-06-28 har 106 celler och långsammare laddtid. Sitter någon på mer info här om för och nackdelarna mellan dessa batterier mm?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri Model 3 std.range

Inlägg av AAKEE »

Tidiga SR+ har lithiumionbatterier byggda på samma celler som LR/P.

De är väldigt energitäta och batterilådan fylldes bara till 70% för att få önskad storlek.

Senare SR+ / RWD Standard range har batterier med LFP-celler (lithiumjärn). De är billigare och har sämre energitäthet så man fyller hela packet för att få samna kapacitet.
LFP är bra på att tåla stora cykler. Med mindre kapacitet blir ofta cyklerna större, så det är bra.
Bilarna blir tyngre med LFP-batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslasemitruck
Inlägg: 417
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Batteri Model 3 std.range

Inlägg av Teslasemitruck »

Gå för lfp. Sent 2021 blev det ett skifte. Från 55 till 60 kwh batteri.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Batteri Model 3 std.range

Inlägg av jonasl »

Tidiga SR+ hade väl ännu mindre kapacitet i praktiken, har något minne av att vår hade 48kWh eller något sådant. I underkant för långa resor på vintern tyckte jag även om det fungerade. Nuvarande MY LR klarar sig ofta utan laddning där SR+ behövt en, och ett stopp där SR+ behövde två.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri Model 3 std.range

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 05 mar 2025 08:03
Tidiga SR+ hade väl ännu mindre kapacitet i praktiken, har något minne av att vår hade 48kWh eller något sådant. I underkant för långa resor på vintern tyckte jag även om det fungerade. Nuvarande MY LR klarar sig ofta utan laddning där SR+ behövt en, och ett stopp där SR+ behövde två.
Första SR+ hade 52.4kWh med lithiumjon.
Andra(2021) hade 55.4kWh.

Första LFP (~2021) var på 55.1kWh.
Nuvarande är på 60.5kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
current
Inlägg: 289
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Batteri Model 3 std.range

Inlägg av current »

Är det bara jag som tycker bilen har svårt beräkna range med LFP? Flera gånger nu har jag laddat batteriet på långresa och när laddningen är avslutad så säger den jag ska komma fram med 10% sen när jag kör trots att jag kör exakt enligt skyltad hastighet så kommer jag fram med 25% är alltid från Söderhamn / Gävle till Stockholm.

Laddar till 100% cirka 3 gånger i veckan nu på vintern och kör ner till 10-30% innan jag laddar igen. Tycker annars med min tidigare som hade NMC att det varit sjukt exakt.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteri Model 3 std.range

Inlägg av Dinsdale »

current skrev: 05 mar 2025 08:56
Är det bara jag som tycker bilen har svårt beräkna range med LFP? Flera gånger nu har jag laddat batteriet på långresa och när laddningen är avslutad så säger den jag ska komma fram med 10% sen när jag kör trots att jag kör exakt enligt skyltad hastighet så kommer jag fram med 25% är alltid från Söderhamn / Gävle till Stockholm.

Laddar till 100% cirka 3 gånger i veckan nu på vintern och kör ner till 10-30% innan jag laddar igen. Tycker annars med min tidigare som hade NMC att det varit sjukt exakt.
Min SR+ med LFP-batteri brukade visa fel ca 10%, så jag brukade alltid ladda så att bilen påstod att jag skulle ha 20% när jag kom fram. Då brukade det bli lite över 10%. Kör också skyltad hastighet. Den nya Highland är däremot nästan exakt, senaste resorna har det bara skiljt 1%. Och den har också LFP. Återstår att se hur det blir om något år, det kanske försämras med tiden.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar