Sida 1 av 1
Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 08:00
av TiborBlomhall
Har du en tio år gammal diesel-Volvo får du inte längre tanka den, från och med den 31:a mars i år. Eller om du har en 15 år gammal bensinbil.
Lugn, det är inte Sverige som har infört den bestämmelsen – utan
Indien.
I mångmiljonstaden Delhi får avgasbilar äldre än 10 respektive 15 år inte längre tankas, det har de lokala myndigheterna bestämt. Bestämmelsen gäller hela provinsen, inte enbart innerstaden.
Redan 2018 hade myndigheterna förbjudit bilar äldre än 10 år i staden – men många hade fuskat och fortsatt använda sina bilar trots att de riskerar dryga böter. Därför skärps nu reglerna, bilisterna kommer inte längre kunna tanka sina bilar.
De flesta av stadens bensinmackar har övervakningskameror som med hjälp av AI läser av bilarnas skyltar. Nu ska även kvarvarande mackar utrustas med systemet som ska användas till att identifiera gamla bilar och vägra tanka dem.
Delhi har bland de värsta luftföroreningarna i världen, med nivåer ofta 20-30 gånger över WHO gränsvärden. Stadens myndigheter har i åratal försökt begränsa biltrafiken och luftföroreningarna, och främja elbilar, eldrivna tuk-tuks, bussar och andra nollutsläpps trafiklösningar. Många städer i Indien fick en tankeställare när smogen lyfte och luften blev bättre under pandemin, när trafiken på gatorna minskade. Nu har myndigheterna tröttnat på dem med gamla avgasbilar och satt ner foten, skrota den eller sälj den men du får inte längre köra den på våra gator. Nu kan du inte ens tanka den.
Den så kallade “tredje världen” verkar vilja köra om oss när det gäller elektrifieringen av fordonsflottan. Världens första land att helt förbjuda försäljning av avgasbilar blev till exempel
Etiopien, redan i fjol.
Vad tycker du? Skulle det vara bra med liknande bestämmelser i Sverige?
Source:
https://teslaclubsweden.se/gamla-bilar- ... gre-tanka/
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:07
av tesla newbie
Tycker det vore synd om mina föräldrar inte fick tanka sin fina Mercedes E 350 från 2009

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:09
av mikebike
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:13
av mickeisol
Jaha, var det inte nu Tesla skulle börja komma in i Indien.
Perfekt timing
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:19
av Arctic Drifter
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:21
av Arctic Drifter
tesla newbie skrev: ↑12 mar 2025 09:07
Tycker det vore synd om mina föräldrar inte fick tanka sin fina Mercedes E 350 från 2009
De får väl tanka den utanför Delhi, det lär väl vara rätt skaplig räckvidd på den

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:39
av wheels
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:21
tesla newbie skrev: ↑12 mar 2025 09:07
Tycker det vore synd om mina föräldrar inte fick tanka sin fina Mercedes E 350 från 2009
De får väl tanka den utanför Delhi, det lär väl vara rätt skaplig räckvidd på den
Gäller hela provincen. Men det kommer att kringgås direkt
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:41
av TiborBlomhall
"Hejdå älskling, jag ska åka och tanka. Jag sover över på vägen."

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:46
av Fredrik j
Vad har dom för avgasrening i indien? Låter som dom introducerade någon form av rening för 10år sedan.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 09:51
av mikebike
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 10:31
av tesla newbie
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:21
tesla newbie skrev: ↑12 mar 2025 09:07
Tycker det vore synd om mina föräldrar inte fick tanka sin fina Mercedes E 350 från 2009
De får väl tanka den utanför Delhi, det lär väl vara rätt skaplig räckvidd på den
Tänkte mest på slutklämmen på artikeln, ifall vi borde introducera detta i Sverige. Var kanske lite långsökt
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 10:32
av TiborBlomhall
Lek med tanken att Stockholms län skulle införa samma förbud
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 10:34
av tesla newbie
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:32
Lek med tanken att Stockholms län skulle införa samma förbud
nejbensin.png
Precis, var det jag tänkte skulle vara synd på en fin Merca från 2009, med 3.5 liters sugmotor.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 10:36
av TiborBlomhall
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:51
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
- Är motorcyklar, mopedbilar och tuktuks utan avgasrening tillåtna i Delhi?
I Delhi, precis som i många andra storstäder, är luftföroreningar ett stort problem. Därför har man infört strikta regler för fordon och deras utsläpp. Här är en sammanfattning av vad som gäller:
Avgaskrav:
Delhi har infört strikta avgaskrav för att minska luftföroreningarna. Detta innebär att fordon utan tillräcklig avgasrening i princip inte är tillåtna.
Det finns pågående arbete med att fasa ut äldre, mer förorenande fordon.
Motorcyklar och mopeder:
Även motorcyklar och mopeder omfattas av avgaskraven. Äldre modeller utan modern avgasrening kan vara begränsade eller förbjudna i staden.
Mopedbilar och tuktuks:
Mopedbilar och tuktuks, särskilt de äldre modellerna, har varit en källa till betydande föroreningar. Delhi har arbetat aktivt med att ersätta äldre fordon med renare alternativ, som eldrivna eller CNG-drivna fordon.
Det är vanligt att äldre tuktuks har byggts om till att drivas med CNG (komprimerad naturgas) för att minska utsläppen.
Generellt:
Myndigheterna i Delhi genomför regelbundna kontroller för att säkerställa att fordon uppfyller avgaskraven.
Det finns även åtgärder som trafikbegränsningar och miljözoner för att minska antalet förorenande fordon i staden.
För aktuell och detaljerad information rekommenderas att du kontaktar Delhis transportmyndigheter eller söker information från officiella indiska källor.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 10:42
av mikebike
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:36
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:51
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
- Är motorcyklar, mopedbilar och tuktuks utan avgasrening tillåtna i Delhi?
I Delhi, precis som i många andra storstäder, är luftföroreningar ett stort problem. Därför har man infört strikta regler för fordon och deras utsläpp. Här är en sammanfattning av vad som gäller:
Avgaskrav:
Delhi har infört strikta avgaskrav för att minska luftföroreningarna. Detta innebär att fordon utan tillräcklig avgasrening i princip inte är tillåtna.
Det finns pågående arbete med att fasa ut äldre, mer förorenande fordon.
Motorcyklar och mopeder:
Även motorcyklar och mopeder omfattas av avgaskraven. Äldre modeller utan modern avgasrening kan vara begränsade eller förbjudna i staden.
Mopedbilar och tuktuks:
Mopedbilar och tuktuks, särskilt de äldre modellerna, har varit en källa till betydande föroreningar. Delhi har arbetat aktivt med att ersätta äldre fordon med renare alternativ, som eldrivna eller CNG-drivna fordon.
Det är vanligt att äldre tuktuks har byggts om till att drivas med CNG (komprimerad naturgas) för att minska utsläppen.
Generellt:
Myndigheterna i Delhi genomför regelbundna kontroller för att säkerställa att fordon uppfyller avgaskraven.
Det finns även åtgärder som trafikbegränsningar och miljözoner för att minska antalet förorenande fordon i staden.
För aktuell och detaljerad information rekommenderas att du kontaktar Delhis transportmyndigheter eller söker information från officiella indiska källor.
De ligger tydligen före Sverige då....
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 10:45
av TiborBlomhall
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 10:42
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:36
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:51
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
- Är motorcyklar, mopedbilar och tuktuks utan avgasrening tillåtna i Delhi?
I Delhi, precis som i många andra storstäder, är luftföroreningar ett stort problem. Därför har man infört strikta regler för fordon och deras utsläpp. Här är en sammanfattning av vad som gäller:
Avgaskrav:
Delhi har infört strikta avgaskrav för att minska luftföroreningarna. Detta innebär att fordon utan tillräcklig avgasrening i princip inte är tillåtna.
Det finns pågående arbete med att fasa ut äldre, mer förorenande fordon.
Motorcyklar och mopeder:
Även motorcyklar och mopeder omfattas av avgaskraven. Äldre modeller utan modern avgasrening kan vara begränsade eller förbjudna i staden.
Mopedbilar och tuktuks:
Mopedbilar och tuktuks, särskilt de äldre modellerna, har varit en källa till betydande föroreningar. Delhi har arbetat aktivt med att ersätta äldre fordon med renare alternativ, som eldrivna eller CNG-drivna fordon.
Det är vanligt att äldre tuktuks har byggts om till att drivas med CNG (komprimerad naturgas) för att minska utsläppen.
Generellt:
Myndigheterna i Delhi genomför regelbundna kontroller för att säkerställa att fordon uppfyller avgaskraven.
Det finns även åtgärder som trafikbegränsningar och miljözoner för att minska antalet förorenande fordon i staden.
För aktuell och detaljerad information rekommenderas att du kontaktar Delhis transportmyndigheter eller söker information från officiella indiska källor.
De ligger tydligen före Sverige då....
Iom att de införde begränsningarna 2018 ligger de minst 7 år före oss. Och som det verkar på våra politiker kan det bli 17

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 11:09
av tesla newbie
Även Kina har hårdare utsläppsregler än vi har i Sverige. I Peking får äldre bilar inte köra innanför femte ringvägen. Många kineser jag känner är förundrade att Sverige, med sitt miljöfokus, tillåter så gamla bilar på vägarna. Finns inte en chans att få köra in till Pekings centrum med en gammal Volvo 740

än mindre cruising på med gamla jänkebilar.
Tycker det vore synd med ett helförbud på gamla bilar i Sverige, men det kanske inte är helt orimligt att begränsa trafik med smutsiga bilar i tätbebyggda områden. Är ju lättare för Kina som inte har samma bilhistoria som vi. Privatägda bilar var mycket ovanliga före 2000. Därför finns det kanske inte heller samma nostalgi kring förbränningsmotorer och manuella växellådor

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 12:50
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:45
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 10:42
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:36
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:51
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
- Är motorcyklar, mopedbilar och tuktuks utan avgasrening tillåtna i Delhi?
I Delhi, precis som i många andra storstäder, är luftföroreningar ett stort problem. Därför har man infört strikta regler för fordon och deras utsläpp. Här är en sammanfattning av vad som gäller:
Avgaskrav:
Delhi har infört strikta avgaskrav för att minska luftföroreningarna. Detta innebär att fordon utan tillräcklig avgasrening i princip inte är tillåtna.
Det finns pågående arbete med att fasa ut äldre, mer förorenande fordon.
Motorcyklar och mopeder:
Även motorcyklar och mopeder omfattas av avgaskraven. Äldre modeller utan modern avgasrening kan vara begränsade eller förbjudna i staden.
Mopedbilar och tuktuks:
Mopedbilar och tuktuks, särskilt de äldre modellerna, har varit en källa till betydande föroreningar. Delhi har arbetat aktivt med att ersätta äldre fordon med renare alternativ, som eldrivna eller CNG-drivna fordon.
Det är vanligt att äldre tuktuks har byggts om till att drivas med CNG (komprimerad naturgas) för att minska utsläppen.
Generellt:
Myndigheterna i Delhi genomför regelbundna kontroller för att säkerställa att fordon uppfyller avgaskraven.
Det finns även åtgärder som trafikbegränsningar och miljözoner för att minska antalet förorenande fordon i staden.
För aktuell och detaljerad information rekommenderas att du kontaktar Delhis transportmyndigheter eller söker information från officiella indiska källor.
De ligger tydligen före Sverige då....
Iom att de införde begränsningarna 2018 ligger de minst 7 år före oss. Och som det verkar på våra politiker kan det bli 17
Vilka begränsningar införde man 2018 son överträffar avgasreningskraven i eu?
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 13:18
av SwedishAdvocate
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:36
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:51
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
- Är motorcyklar, mopedbilar och tuktuks utan avgasrening tillåtna i Delhi?
I Delhi, precis som i många andra storstäder, är luftföroreningar ett stort problem. Därför har man infört strikta regler för fordon och deras utsläpp. Här är en sammanfattning av vad som gäller:
Avgaskrav:
Delhi har infört strikta avgaskrav för att minska luftföroreningarna. Detta innebär att fordon utan tillräcklig avgasrening i princip inte är tillåtna.
Det finns pågående arbete med att fasa ut äldre, mer förorenande fordon. […]
Mopedbilar och tuktuks:
Mopedbilar och tuktuks, särskilt de äldre modellerna, har varit en källa till betydande föroreningar. Delhi har arbetat aktivt med att ersätta äldre fordon med renare alternativ, som eldrivna eller
CNG-drivna fordon.
Det är vanligt att äldre tuktuks har byggts om till att drivas med CNG (komprimerad naturgas) för att minska utsläppen. [Min u.] […]
Undrar hur 'rena' CNG-drivna mopedbilar och tuktuks är…
En grej som inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. metangasdrivna fordon (CNG) är tyvärr följande:
1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.
2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../
These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min
fetstil.]
Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
EDIT:
Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte längre… Någon annan kanske kan hitta en fungerande länk till den rapporten eller ngt annat motsvarande…
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 13:38
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: ↑12 mar 2025 13:18
TiborBlomhall skrev: ↑12 mar 2025 10:36
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:51
Arctic Drifter skrev: ↑12 mar 2025 09:19
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:09
Men orenade mopedbilar går bra att tanka?
Artikeln som Tibor länkar till nämner inte bilar specifikt utan där nämns bara "vehicle". Så jag tolkar det som att det inte är tillåtet att tanka orenade mopedbilar.
Artikeln handlar ju om äldre fordon.
Även nya mopedbilar saknar avgasrening.
- Är motorcyklar, mopedbilar och tuktuks utan avgasrening tillåtna i Delhi?
I Delhi, precis som i många andra storstäder, är luftföroreningar ett stort problem. Därför har man infört strikta regler för fordon och deras utsläpp. Här är en sammanfattning av vad som gäller:
Avgaskrav:
Delhi har infört strikta avgaskrav för att minska luftföroreningarna. Detta innebär att fordon utan tillräcklig avgasrening i princip inte är tillåtna.
Det finns pågående arbete med att fasa ut äldre, mer förorenande fordon. […]
Mopedbilar och tuktuks:
Mopedbilar och tuktuks, särskilt de äldre modellerna, har varit en källa till betydande föroreningar. Delhi har arbetat aktivt med att ersätta äldre fordon med renare alternativ, som eldrivna eller
CNG-drivna fordon.
Det är vanligt att äldre tuktuks har byggts om till att drivas med CNG (komprimerad naturgas) för att minska utsläppen. [Min u.] […]
Undrar hur 'rena' CNG-drivna mopedbilar och tuktuks är…
En grej som inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. metangasdrivna fordon (CNG) är tyvärr följande:
1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.
2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../
These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min
fetstil.]
Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
EDIT:
Länken till PDF-filen ovan funkar visst inte längre… Någon annan kanske kan hitta en fungerande länk till den rapporten eller ngt annat motsvarande…
Det gäller väl att sätta det i proportion. Man jämför alternativen med dagens fordon. Till slut kommer man väl ner till risken man tar genom att bo i en stad istället för utanför. Antar att man i indien även eldar en hel del annat som förpestar luften och som man får cancer av långt innan.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 12 mar 2025 13:42
av Jerka
Vi har ju så att säga haft en ”naturlig” utfasning av gamla bilar sedan 1992 i och med de obligatoriska miljöklassningarna Euro 1-6. Alla nya bilar måste uppfylla reglerna för att få säljas inom EU och då förnyas bilparken kontinuerligt.
Att rikta in sig på gamla bilar är nog inte rätt väg att gå tror jag. För äldre begagnade bilar är bränsle- och reparationskostnader en stor del av totalen och på båda de punkterna är elbilar bättre, så folk kommer vilja byta ändå. De äldre bilar som blir kvar är de som har någon sorts veteranbilsvärde och de står för en försvinnande liten del av utsläppen.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 17 mar 2025 12:25
av Kalle Johansson
tesla newbie skrev: ↑12 mar 2025 09:07
Tycker det vore synd om mina föräldrar inte fick tanka sin fina Mercedes E 350 från 2009
Då ligger jag väl ännu risigare till som just söker gamla MB W124 dvs E-klass resp MB W126/W140 dvs S-klass från sent 80-tal till början/mitten av 90-talet.
https://www.karl-webmaster-johansson.top
Nu bor jag iof sig i Sverige, trygga fantastiska Sverige, med både dubbla och tredubbla skyddsnät, så visst tror vi väl alla att de gamla jänkebilarna även om 10, 20, 30 eller kanske tom om 50 år mullrar fram sommartid på våra gator och vägar.

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 17 mar 2025 19:05
av Maxerl
Jerka skrev: ↑12 mar 2025 13:42
Vi har ju så att säga haft en ”naturlig” utfasning av gamla bilar sedan 1992 i och med de obligatoriska miljöklassningarna Euro 1-6. Alla nya bilar måste uppfylla reglerna för att få säljas inom EU och då förnyas bilparken kontinuerligt.
Att rikta in sig på gamla bilar är nog inte rätt väg att gå tror jag. För äldre begagnade bilar är bränsle- och reparationskostnader en stor del av totalen och på båda de punkterna är elbilar bättre, så folk kommer vilja byta ändå. De äldre bilar som blir kvar är de som har någon sorts veteranbilsvärde och de står för en försvinnande liten del av utsläppen.
Bonus-Malus motverkar ju naturlig förnyelsen av bilflottan, och har man så mycket data på äldre begagnade elbilar när det gäller reparationer? Tänker att exempelvis batteribytet kan svida en del. Kan tycka att Sverige ofta slår sig för bröstet när det gäller miljömedvetenhet men andra Europeiska länder har ju kommit längre när det gäller miljözoner.
Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 17 mar 2025 20:02
av repulsiv
Kalle Johansson skrev: ↑17 mar 2025 12:25
Nu bor jag iof sig i Sverige, trygga fantastiska Sverige, med både dubbla och tredubbla skyddsnät, så visst tror vi väl alla att de gamla jänkebilarna även om 10, 20, 30 eller kanske tom om 50 år mullrar fram sommartid på våra gator och vägar.
Det tror jag också, däremot kan man gissningsvis inte bara svänga in på en mack och tanka överallt som man kan idag, men nog kommer bilarna köras.
..Min W124 var f.ö den absolut sämsta bilen jag ägt, och jag har ägt ganska många

Re: Gamla bilar får inte längre tanka
Postat: 17 mar 2025 20:43
av Fredrik j
repulsiv skrev: ↑17 mar 2025 20:02
Kalle Johansson skrev: ↑17 mar 2025 12:25
Nu bor jag iof sig i Sverige, trygga fantastiska Sverige, med både dubbla och tredubbla skyddsnät, så visst tror vi väl alla att de gamla jänkebilarna även om 10, 20, 30 eller kanske tom om 50 år mullrar fram sommartid på våra gator och vägar.
Det tror jag också, däremot kan man gissningsvis inte bara svänga in på en mack och tanka överallt som man kan idag, men nog kommer bilarna köras.
..Min W124 var f.ö den absolut sämsta bilen jag ägt, och jag har ägt ganska många
Det kommer inte behövas så många automatmackar i framtiden.