Batteri LFP Highland vs Juniper
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Batteri LFP Highland vs Juniper
Vet någon om det är samma batteri i dessa bilar?
Ser att acc. är snabbare på Juniper och räckvidden bara marginellt mindre.
Juniper är också 1 sek snabbare vs gamla Y.
Så borde vara annat batteri?
Ser att acc. är snabbare på Juniper och räckvidden bara marginellt mindre.
Juniper är också 1 sek snabbare vs gamla Y.
Så borde vara annat batteri?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Det är väl "gamla" CATL(~60kwh) i Highland, laddar inte så snabbt.
I Juniper är det väl BYD(~60kwh) eller "nya" CATL(~62kwh) som ger bättre prestanda.
I Juniper är det väl BYD(~60kwh) eller "nya" CATL(~62kwh) som ger bättre prestanda.
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Ett tag så hade MY standard range från Giga-Berlin ett "structural battery pack" med giga-castings både fram och bak. Men med Juniper så har Tesla frångått "structural battery pack" på Model Y globalt och gått tillbaka till "vanlig" frontstruktur och golv.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Intressant. Vet du några andra batterier som är på ingång . Man skulle ju kunna tänka sig mindre batterier om det kommer billigare modeller/versioner ?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:21Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
IMG_4565.jpeg
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Nej, det där är Teslas underlag för EU-godkännande.Teslasemitruck skrev: ↑07 apr 2025 15:08Intressant. Vet du några andra batterier som är på ingång . Man skulle ju kunna tänka sig mindre batterier om det kommer billigare modeller/versioner ?AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:21Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
IMG_4565.jpeg
För 3/Y finns bara LR-batteriet 5L och RWD-batteriet 6L idag och det lite större 6M lär vara på G. Några andra finns inte i någon plan som är officiell.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Är du säker? Vad jag förstått får 3an CATL eftersom den byggs i Kina.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:21Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
IMG_4565.jpeg
Samma med Y som byggs i Kina.
Men Y som byggs i Berlin har fått BYD.
Att de skulle byta från BYD till gamla CATL förstår jag inte riktigt poängen i. Har CATL ens någon lokal fabrik som kan leverera det(BYD har ju en fabrik nära Berlin, därför de levererat dit).
CATLs gamla vill man ju verkligen inte ha eftersom det laddar väldigt mkt långsammare än BYD.
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Du blandar inte ihop det med ”CTP”?tesla newbie skrev: ↑07 apr 2025 13:42Ett tag så hade MY standard range från Giga-Berlin ett "structural battery pack" med giga-castings både fram och bak. Men med Juniper så har Tesla frångått "structural battery pack" på Model Y globalt och gått tillbaka till "vanlig" frontstruktur och golv.
Dvs ”cell to pack”, vilket BYD levererar med sina ”blade batteries”.
AFAIK är det bara i Texas de ställde om från 4680 till 2170 på Y. De byggda i Berlin har aldrig haft den strukturen på chassit.
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Tämligen säker. Tesla slutade stoppa in BYD Blade ett bra tag innan övergången till Juniper/*Opal*.manneson skrev: ↑07 apr 2025 16:30Är du säker? Vad jag förstått får 3an CATL eftersom den byggs i Kina.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:21Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
IMG_4565.jpeg
Samma med Y som byggs i Kina.
Men Y som byggs i Berlin har fått BYD.
Att de skulle byta från BYD till gamla CATL förstår jag inte riktigt poängen i. Har CATL ens någon lokal fabrik som kan leverera det(BYD har ju en fabrik nära Berlin, därför de levererat dit).
CATLs gamla vill man ju verkligen inte ha eftersom det laddar väldigt mkt långsammare än BYD.
Du kan enkelt se att BYD inte längre ingår i EU-certifieringen i listan. Senaste ändring är VC.45 och sist BYD förekom i den listan var ett bra tag sedan.
Rent krasst, eftersom man inte certat Y RWD med BYD är det inte lagligt att montera dem, så jag känner mig hyfsat säker.
Om någon har ett regnummer till en Y RWD Opal är det lätt att kolla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Då skulle iaf jag definitivt INTE köpa en ny Y RWD idag. Gigantiskt steg bakåt.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 17:18Tämligen säker. Tesla slutade stoppa in BYD Blade ett bra tag innan övergången till Juniper/*Opal*.manneson skrev: ↑07 apr 2025 16:30Är du säker? Vad jag förstått får 3an CATL eftersom den byggs i Kina.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:21Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
IMG_4565.jpeg
Samma med Y som byggs i Kina.
Men Y som byggs i Berlin har fått BYD.
Att de skulle byta från BYD till gamla CATL förstår jag inte riktigt poängen i. Har CATL ens någon lokal fabrik som kan leverera det(BYD har ju en fabrik nära Berlin, därför de levererat dit).
CATLs gamla vill man ju verkligen inte ha eftersom det laddar väldigt mkt långsammare än BYD.
Du kan enkelt se att BYD inte längre ingår i EU-certifieringen i listan. Senaste ändring är VC.45 och sist BYD förekom i den listan var ett bra tag sedan.
Rent krasst, eftersom man inte certat Y RWD med BYD är det inte lagligt att montera dem, så jag känner mig hyfsat säker.
Om någon har ett regnummer till en Y RWD Opal är det lätt att kolla.

Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Den laddar ju rätt okey mht förbrukning.
CATL degraderas långsammare än BYD, enligt det jag sett.
CATL degraderas långsammare än BYD, enligt det jag sett.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
Jag har nämnda batteri, och det är ingen katastrof.manneson skrev: ↑07 apr 2025 17:27Då skulle iaf jag definitivt INTE köpa en ny Y RWD idag. Gigantiskt steg bakåt.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 17:18Tämligen säker. Tesla slutade stoppa in BYD Blade ett bra tag innan övergången till Juniper/*Opal*.manneson skrev: ↑07 apr 2025 16:30Är du säker? Vad jag förstått får 3an CATL eftersom den byggs i Kina.AAKEE skrev: ↑07 apr 2025 12:21Det är exakt samma CATL på 60.5kWh.
BYD monterades i Tyskland under en period men det har inte levererats Y med BYD på ett bra tag från Tyskland. Jag tror att vi bara får CATL idag.
Det är på G ett aningen större sägs det, på 62kWh. Det har inte kommit så långt att det är med i Teslas EU-helbilsgodkännande sist jag kollade.
Det nya (62.5) sägs vara implementerat i Tjajjna men bara i model 3.
Vi kanske kan gissa på att det kommer till sommaren eller efter.
Detta är det senaste certifieringensdokumentet vad jag vet:
Y heter Opal, inte Juniper.
Endast CATL är aktuellt,
6L är det vanliga 60kWh (på 60.5kWh)
6M är förberett för det kommande 62kWh (som kan bli på 62.5kWh).
Om man söker på regnumret på transportstyrelsens hemsida kommer man kunna utläsa version på batteriet under variant.
YS6LR = 6L-batteriet på 60kWh
YS6MR = 6M-batteriet på ~ 62kWh.
IMG_4565.jpeg
Samma med Y som byggs i Kina.
Men Y som byggs i Berlin har fått BYD.
Att de skulle byta från BYD till gamla CATL förstår jag inte riktigt poängen i. Har CATL ens någon lokal fabrik som kan leverera det(BYD har ju en fabrik nära Berlin, därför de levererat dit).
CATLs gamla vill man ju verkligen inte ha eftersom det laddar väldigt mkt långsammare än BYD.
Du kan enkelt se att BYD inte längre ingår i EU-certifieringen i listan. Senaste ändring är VC.45 och sist BYD förekom i den listan var ett bra tag sedan.
Rent krasst, eftersom man inte certat Y RWD med BYD är det inte lagligt att montera dem, så jag känner mig hyfsat säker.
Om någon har ett regnummer till en Y RWD Opal är det lätt att kolla.![]()
Förvisso laddar jag 99% hemma på 11kW AC.
Men det laddar ju ok på långresa också. Visst, mätbart långsammare än BYD blade, men ingen dealbreaker. För mig.
Ligger för övrigt på 3,14% degradering efter 19 månader och 2500mil.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Batteri LFP Highland vs Juniper
M3 rwd Highland gjorde 9:30 vilket är en fantastisk tid. Long range gjorde 9:20 i tesla björns test.
Stoppar Tesla in det värsta lfp batteriet på marknaden så kanske model s blir slagen haha.
Stoppar Tesla in det värsta lfp batteriet på marknaden så kanske model s blir slagen haha.