Sida 1 av 1
Köpråd Model S Raven
Postat: 16 jul 2025 15:28
av Nogo
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?
Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.
Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
Re: Köpråd Model S Raven
Postat: 16 jul 2025 15:34
av spacecoin
Nogo skrev: ↑16 jul 2025 15:28
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?
Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.
Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
LR är 100kWh och LRP är lite mer 103?. Bakre länkarmar verkar Tesla inspektera och byta utan kostnad. Finns en tråd om det som jag startade här:
viewtopic.php?p=847209
Drivaxlar kan man få bytta för ca 4kSEK har jag för mig . Tror inte det finns någon gräns på det.
Panelerna är väl troligen clips, men det beror ju på var det är får skada.
Re: Köpråd Model S Raven
Postat: 16 jul 2025 16:14
av Front242
När jag hade min S så hade de nere dörrsidorna mer än en gång. Och varje gång jag glömde att påminna dem om att byta clipsen så missades det med slappa sidor som följd. De är typ engångs imho
Re: Köpråd Model S Raven
Postat: 16 jul 2025 17:01
av Nogo
Front242 skrev: ↑16 jul 2025 16:14
När jag hade min S så hade de nere dörrsidorna mer än en gång. Och varje gång jag glömde att påminna dem om att byta clipsen så missades det med slappa sidor som följd. De är typ engångs imho
spacecoin skrev: ↑16 jul 2025 15:34
Nogo skrev: ↑16 jul 2025 15:28
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?
Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.
Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
LR är 100kWh och LRP är lite mer 103?. Bakre länkarmar verkar Tesla inspektera och byta utan kostnad. Finns en tråd om det som jag startade här:
viewtopic.php?p=847209
Drivaxlar kan man få bytta för ca 4kSEK har jag för mig . Tror inte det finns någon gräns på det.
Panelerna är väl troligen clips, men det beror ju på var det är får skada.
Kanon, hur vanligt är det med att handtagen på en 2021 ger upp?
Några andra tips på vad man ska kolla på som är vanligt förekommande på en Model S som har rullat 14000 mil?
Re: Köpråd Model S Raven
Postat: 16 jul 2025 23:08
av AAKEE
Nogo skrev: ↑16 jul 2025 17:01
Front242 skrev: ↑16 jul 2025 16:14
När jag hade min S så hade de nere dörrsidorna mer än en gång. Och varje gång jag glömde att påminna dem om att byta clipsen så missades det med slappa sidor som följd. De är typ engångs imho
spacecoin skrev: ↑16 jul 2025 15:34
Nogo skrev: ↑16 jul 2025 15:28
På väg att slå till på en Model S Raven. Många av bilarna har jag sett har lösa dörrpaneler på insidan. Är det byte av clips eller måste man byta hela dörrpanelen?
Kan man nyttja servicebulletiner på drivaxlar och bakre länkarmar flera gånger? Har läst att det endast gäller en gång. Någon som har fått ett ja/nej på andra gången? Svårt att få historik om det är bytt eller inte och vill ju inte köpa bilen, om den redan är förbrukad.
Hur utläser man batterikapaciteten på Model S? Hur mycket är maxkapacitet på en Model S Long Range och Long Range Plus? Vad visar km vid 100% för de två olika modellerna?
LR är 100kWh och LRP är lite mer 103?. Bakre länkarmar verkar Tesla inspektera och byta utan kostnad. Finns en tråd om det som jag startade här:
viewtopic.php?p=847209
Drivaxlar kan man få bytta för ca 4kSEK har jag för mig . Tror inte det finns någon gräns på det.
Panelerna är väl troligen clips, men det beror ju på var det är får skada.
Kanon, hur vanligt är det med att handtagen på en 2021 ger upp?
Några andra tips på vad man ska kolla på som är vanligt förekommande på en Model S som har rullat 14000 mil?
Handtagen: vad jag förstår är man inne på V3 på handtagen nu, även Palladium får fel på dem som jag förstått så det är inte slutgiltigt löst.
Det låter som det går fixa en del av felen på dem om man är lite händig.
Re: Köpråd Model S Raven
Postat: 18 jul 2025 17:17
av Nogo
Köpte aldrig bilen pga fler fel än beskrivning i annonsen.
Den var betydligt slitnare i lacken än vad som framgick i annonsen. ”Fåtal repor” stod det. Den var stenskottsfolierad med massa tvättrepor och parkeringsskador. Framskärmar och huv såg helt annorlunda ut i nyansen. Kan det bero på folien?
Ett handtag hade massa bubblor. Såg ut som man hade satt en folie där men inte säker. Kan det vara rostbubblor på handtagen?
Illa lukt i kupen. Funkar det med ozonbehandling?
Bilen hade sjukt dålig bromsverkan. Bromsverkan började efter pedalen var halvt nere. Kan det bero på slitna bromsbelägg bak?
Bilen drog även snett, räcker det med fyrhjulsinställning?
Sedan beräknade jag att bilen hade 94,8kWh kvar med 65% SoC. Betyder väl ca 8% degradering vilket får anses vara normalt.