Sida 1 av 1

6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Tesla har fått två nya varianter av sin Model Y typgodkända i Europa.

Dels är den tredje sätesraden på väg tillbaka. Redan när Tesla Model Y först presenterades pratades det om två extrasäten i bagageutrymmet som kan vikas upp vid behov. På grund av sluttande takhöjden var dock stolarna endast bekväma för barn. När nya Model Y lanserades i februari i år försvann det tillvalet.

I slutet av november blev dock sjusitsiga varianten även av nya Model Y typgodkänd i EU. Den blir 52 kg tyngre än ordinarie femsitsig. Av allt att döma kommer den att tillverkas i Teslas bilfabrik utanför Berlin.

Bild

Två veckor senare blev även Teslas förlängda Model Y blivit typgodkänd i Europa. Tesla Model YL som varianten heter har en förlängd kaross, är 18 cm längre än ordinarie modellen. Modellen tillverkas i Teslas fabrik utanför Shanghai och har hittills endast sålts i Kina.

Bild

Tesla Model YL har 6 sittplatser, 2 fram, 2 i mitten och 2 längst bak. Tack vare den förlängda karossen och den förhöjda taklinjen kan vuxna få gott om plats även i de två sätena längst bak.

Enligt dokumenten kommer Tesla Model YL få 681 km WLTP räckvidd i Europa, driven av ett 88,2 kWh batteripack (som tack vare de extra centimetrarna får plats med 4600 battericeller, mot vanliga Model Y-s 4416 celler). Model YL blir 96 kg tyngre än vanliga Model Y.

Tesla Model YL kommer även i fortsättningen endast tillverkas i Teslas fabrik i Shanghai och importeras till oss i Europa därifrån. Bilen får 563 kg lastkapacitet – men ingen dragkrok.

Av allt att döma kommer Tesla lansera dessa nya modeller i Europa snart, troligtvis i början av nästa år. Köpare kan då välja mellan 5-, 6- och 7-sitsiga varianter av Model Y. Det kommer dock bli ett svårt val: ska man välja 7-sitsiga bilen, som egentligen bara är 5 sits plus 2 nödsäten, men den har dragkrok. Eller den 6-sitsiga som på riktigt har plats för 6 vuxna – men har ingen dragkrok. I och med att Tesla Model YL än så länge är typgodkänd endast utan dragkrok får man inte ens eftermontera en.



Source: https://teslaclubsweden.se/6-och-7-sits ... y-pa-gang/

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 11:38
av micke_r
Känns som hål i huvudet och dålig koll på sin marknad att lansera den utan dragkrok - men det kanske korrigerar sig?

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 12:12
av jimhalpert
Väldigt intressant med YL! Väntar med spänning 😃

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 12:12
av Bjelke
micke_r skrev: 16 dec 2025 11:38
Känns som hål i huvudet och dålig koll på sin marknad att lansera den utan dragkrok - men det kanske korrigerar sig?
Känns ganska rimligt iaf.

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 12:48
av TiborBlomhall
micke_r skrev: 16 dec 2025 11:38
Känns som hål i huvudet och dålig koll på sin marknad att lansera den utan dragkrok - men det kanske korrigerar sig?
Håller 100% med. Även om den tillverkas utan dragkrok i Kina skulle de kunnat eftermonterat en dragkrok innan typgodkännandet så bilmodellen får tillstånd att utrustas med dragkrok i efterhand.

Jag är övertygad om att Model YL har samma helgjutna bakvagn som vanliga Y, så Model Y-s dragkrok passar även YL. Då skulle de kunnat sälja YL i Europa utan dragkrok - men de kunder som vill får eftermontera kroken i alla fall.

Jag själv har en vanlig Model Y som var tillverkad i Kina, jag köpte den utan dragkrok - men iom att Model Y är typgodkänd för dragkrok kunde jag beställa en på Teslas online-shop och fått den monterad i efterhand.

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 12:56
av jimhalpert
Här kommer ett rimligt svar från Google Gemini (tycker ChatGPT har blivit sämre med tiden).

Sen finns det ytterligare regler inom EU för dragkrok som säkerligen skulle förlänga godkännandet.
Varför tror jag att den inte registrerats med dragkrok?

Det är en mycket intressant observation, och att Model YL initialt typgodkänns utan dragkrok är sannolikt inte en slump. Ur ett affärsstrategiskt och tekniskt perspektiv finns det flera faktorer som samverkar.

Här är en analys av varför Tesla troligen har valt (eller tvingats) att registrera Model YL utan dragkrok i detta första skede:

1. Totalvikt och lastkapacitet (Den kritiska faktorn)
Detta är den mest sannolika tekniska orsaken. I Europa är reglerna kring totalvikt (GVWR) strikta.
  • Kalkylen: Bilen är redan 96 kg tyngre än standardmodellen på grund av den förlängda karossen och det större batteriet. Den har dessutom plats för 6 personer.
  • Lastvikten: Texten anger en lastkapacitet på 563 kg. Om vi räknar med 6 vuxna passagerare (som EU-schablonen ofta beräknar till 75 kg/person) blir det 450 kg. Då återstår endast 113 kg för bagage.
  • Dragkrokens påverkan: En dragkrok äter upp en del av lastkapaciteten (kultryck, ofta 75–100 kg). Om Tesla skulle tillåta dragkrok skulle den disponibla lastvikten för passagerare och bagage bli så låg att bilen riskerar att bli olaglig att köra fullsatt. Att typgodkänna den utan dragkrok maximerar den lagliga lastförmågan för passagerare.
2. Snabbare "Time-to-Market" (Homologeringsprocessen)
Ur ett företagsperspektiv handlar allt om hastighet. Att få en bil typgodkänd i EU är en byråkratisk process.
  • Komplexitet: Att certifiera en bil för dragvikt kräver ytterligare tester gällande bromsförmåga, stabilitet, kylsystemets kapacitet under belastning och strukturell hållbarhet i chassit.
  • Strategi: Genom att skippa dragkroken i den första ansökan kan Tesla få ut bilen på marknaden snabbare (redan Q1 nästa år). Det är en klassisk "Minimum Viable Product"-strategi: Lansera först, uppdatera specifikationerna senare om tekniken tillåter.
3. Arvet från den kinesiska marknaden
Model YL tillverkas i Shanghai och är primärt utvecklad för Kina.
  • Användarmönster: I Kina är privatbilism med släpvagn extremt ovanligt jämfört med i Europa. Bilen är designad som en "VIP-shuttle" eller lyxig familjebil, inte som en dragbil.
  • Ingenjörsresurser: Det är mycket möjligt att det förlängda bakpartiet (som gjuts i så kallade "gigacastings") helt enkelt inte har de förstärkningspunkter som krävs för en dragkrok monterad enligt EU-standard ännu.
4. Produktdifferentiering (Segmentering)
Tesla vill undvika att modellerna "kannibaliserar" på varandra för mycket.
  • Model Y 7-sits (Berlin): Den praktiska "schweiziska armékniven" för familjen som behöver dra släp till tippen eller dra husvagn.
  • Model YL 6-sits (Shanghai): Premiumvalet för komfort och persontransport (t.ex. taxi eller familjer som prioriterar benutrymme).
Genom att ta bort dragkroken från YL tvingar Tesla kunden att göra ett tydligt val baserat på behov.

Sammanfattning
Det är troligtvis en kombination av viktbegränsningar (för att inte överskrida totalvikten med 6 passagerare) och en vilja att lansera snabbt utan att invänta komplexa tester för dragvikt.

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 14:54
av Walken
jimhalpert skrev: 16 dec 2025 12:12
Väldigt intressant med YL! Väntar med spänning 😃
Ja verkligen! 6 sits har alltid varit min dröm. X har tyvärr inga armstöd och tredje raden är för liten. YL låter verkligen som en toppen bil!

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 16 dec 2025 15:00
av slugger75
Walken skrev: 16 dec 2025 14:54
jimhalpert skrev: 16 dec 2025 12:12
Väldigt intressant med YL! Väntar med spänning 😃
Ja verkligen! 6 sits har alltid varit min dröm. X har tyvärr inga armstöd och tredje raden är för liten. YL låter verkligen som en toppen bil!
Förutom att den saknar dragkrok ...

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 07:21
av Walken
slugger75 skrev: 16 dec 2025 15:00
Walken skrev: 16 dec 2025 14:54
jimhalpert skrev: 16 dec 2025 12:12
Väldigt intressant med YL! Väntar med spänning 😃
Ja verkligen! 6 sits har alltid varit min dröm. X har tyvärr inga armstöd och tredje raden är för liten. YL låter verkligen som en toppen bil!
Förutom att den saknar dragkrok ...
Det är det sista jag tänker på vid köp av bil, ärligt talat.

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 08:18
av backe
Teslabjörn kollar in den.


Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 09:20
av Daniel R
Hej,

YL vore intressant, men skulle vilja ha den med 4 säten, eller möjlighet att själv montera bort de 2 extra. VI har 2 barn, men upplever ibland att det blir ont om lastutrymme även med Thules största takbox när mycket sportutrustning ska med.

Daniel

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 11:17
av Fredrik j
Daniel R skrev: 17 dec 2025 09:20
Hej,

YL vore intressant, men skulle vilja ha den med 4 säten, eller möjlighet att själv montera bort de 2 extra. VI har 2 barn, men upplever ibland att det blir ont om lastutrymme även med Thules största takbox när mycket sportutrustning ska med.

Daniel
Bakersta raden är väl nedfällbar?

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 11:45
av HerrNilsson
Nice!

Det här kommer bli min nästa bil helt klart. Bra att de skippar 7 säten och bara kör 6.

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 13:07
av Daniel R
Fredrik j skrev: 17 dec 2025 11:17
Daniel R skrev: 17 dec 2025 09:20
Hej,

YL vore intressant, men skulle vilja ha den med 4 säten, eller möjlighet att själv montera bort de 2 extra. VI har 2 barn, men upplever ibland att det blir ont om lastutrymme även med Thules största takbox när mycket sportutrustning ska med.

Daniel
Bakersta raden är väl nedfällbar?
Ja, men även nedfällda säten tar ganska mycket lastutrymme.

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 17:23
av h4nk
Alrik har också varit och spanat in den! Jag blir riktigt sugen. Men dock lite fundersam kring utrymmet, Alrik är imponerad men Teslabjörn verkar tvärtom, hur kan dem tycka så olika? Dem sitter ju i samma bil..


Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 17:59
av TobbeW
Halvtråkigt att sitta i den bakre sätesraden vid en kollision/påkörning bakifrån bara...

Re: 6 och 7-sitsig Tesla Model Y på gång?

Postat: 17 dec 2025 20:23
av mikebike
TobbeW skrev: 17 dec 2025 17:59
Halvtråkigt att sitta i den bakre sätesraden vid en kollision/påkörning bakifrån bara...
saab-95-1960-272593.jpg