Såg denna intervju med Team odiffat på Alriks bilar:
Återigen återkommer man till detta att elbilar (Tesla) inte har själ eller karaktär. Ärligt talat så har jag svårt att förstå detta prat om själ och karaktär när det gäller bilar. En bil, oavsett drivlina, är en masstilverkad konsumentprodukt. Det är inte en tavla av Rembrandt eller en opera av Puccini. Enligt mitt sätt att se på saken så har en masstillverkad bil lika mycket själ och karaktär som en smartphone, en tvättmaskin eller en platt-TV. Snacket om själ är bara en projicering av känslor på en mekanisk och elektronisk pryl.
På vilket sätt har en Volkswagen Golf R mer karaktär än en Model 3 performance bara för att den drivs fram av kolvar som tvingas ner av explosioner, istället för en rotor som drivs av ett roterande magnetfält? Har en bensindriven gräsklippare också mer karaktär än en el-dito? En bensindriven lövblås mer karaktär och själ en en el-lövblås? Jag kanske är för autistisk, men jag förstår på riktigt inte.
Själ och karaktär
Moderator: Redaktion
-
holden
- Teslaägare
Re: Själ och karaktär
Det handlar nog mest om vanans makt, och den är bruten med kommande generation som växer upp med elbilar. Kan man inte relatera till att det brukade låta brum-brum när man trampade på pedalen kommer man inte heller sakna det. Fossilbilar kommer att vara museala föremål och samlarobjekt för miljardärer med egna youtubekanaler.tesla newbie skrev: ↑13 apr 2026 09:29Såg denna intervju med Team odiffat på Alriks bilar:
Återigen återkommer man till detta att elbilar (Tesla) inte har själ eller karaktär. Ärligt talat så har jag svårt att förstå detta prat om själ och karaktär när det gäller bilar. En bil, oavsett drivlina, är en masstilverkad konsumentprodukt. Det är inte en tavla av Rembrandt eller en opera av Puccini. Enligt mitt sätt att se på saken så har en masstillverkad bil lika mycket själ och karaktär som en smartphone, en tvättmaskin eller en platt-TV. Snacket om själ är bara en projicering av känslor på en mekanisk och elektronisk pryl.
På vilket sätt har en Volkswagen Golf R mer karaktär än en Model 3 performance bara för att den drivs fram av kolvar som tvingas ner av explosioner, istället för en rotor som drivs av ett roterande magnetfält? Har en bensindriven gräsklippare också mer karaktär än en el-dito? En bensindriven lövblås mer karaktär och själ en en el-lövblås? Jag kanske är för autistisk, men jag förstår på riktigt inte.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
tor-ake
- Teslaägare
Jag tror det är prematur nostalgi. Finns ju massor av människor som håller på med gamla grejer, oftast saker som de präglats på i tonåren, klockor, amerikanska bilar, mopeder, persondatorer, spelkonsoller etc etc och sedan fortsätter att avguda resten av livet.
Även jag drabbas ibland av nostalgibacillen, men som tur är botas den snabbt när man provar nån gammal grej och upptäcker att "just ja, det är därför den här inte tillverkas längre". Super Mario är inte ett jätteroligt spel och en Zündapp KS50 är inte ett bra fordon, visst, det väcker känslor men känslan är inte "wow" utan snarare "villken skit!".
No offense till de som vältrar sig i sin nostalgi, ni har all rätt till era egna känslor!
Även jag drabbas ibland av nostalgibacillen, men som tur är botas den snabbt när man provar nån gammal grej och upptäcker att "just ja, det är därför den här inte tillverkas längre". Super Mario är inte ett jätteroligt spel och en Zündapp KS50 är inte ett bra fordon, visst, det väcker känslor men känslan är inte "wow" utan snarare "villken skit!".
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
En annan term som ofta används på samma sätt är "känsla". När jag i slutet av 1970-talet blev biten av motorcykelbacillen var det många som hävdade att det inte var någon känsla i japanska motorcyklar, till skillnad från amerikanska och brittiska. De senare vibrerade, skakade, hade elfel och läckte olja till skillnad från japanska "symaskiner" och "riskokare", vilket kanske bidrog till "känslan". Att japanska MC var mycket bättre att äga och köra bet inte på "puristerna" som sökte känslan i mer ålderdomliga konstruktioner.tesla newbie skrev: ↑13 apr 2026 09:29Såg denna intervju med Team odiffat på Alriks bilar:
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
tesla newbie
Samma med vurmen för gamla jänkarbilar. Det är ju riktiga skräpbilar med dålig fjädring, extremt ineffektiva motorer och ytterst tveksam byggkvalitet, men ändå så älskar vissa fiskebåtsdunket från stötstångs V8:an.Niklas Z skrev: ↑13 apr 2026 10:49En annan term som ofta används på samma sätt är "känsla". När jag i slutet av 1970-talet blev biten av motorcykelbacillen var det många som hävdade att det inte var någon känsla i japanska motorcyklar, till skillnad från amerikanska och brittiska. De senare vibrerade, skakade, hade elfel och läckte olja till skillnad från japanska "symaskiner" och "riskokare", vilket kanske bidrog till "känslan". Att japanska MC var mycket bättre att äga och köra bet inte på "puristerna" som sökte känslan i mer ålderdomliga konstruktioner.tesla newbie skrev: ↑13 apr 2026 09:29Såg denna intervju med Team odiffat på Alriks bilar:
Dodge Charger 1968: 431 hk ur 7 liter --> 62 hk / liter
Lamborghini Miura 1968: 350 hk ur 3,9 liter --> 90 hk / liter
-
Elof
- Teslaägare
-
holden
- Teslaägare
Allt är tillgång och efterfrågan, tillgången kommer vida överskrida efterfrågan när dagens bilentusiaster lagt näsan i vädret.
Just nu är det banker och företag som investerar i framförallt Ferrari och driver bubblan vidare. Kommer bli trångt i dörren vid någon tidpunkt när alla ska sälja.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Jerka
Just Tesla har ju varit stilbildande för elbilarna. Model S liknade inget annat när den kom. Brutal, omedelbar och tyst acceleration, bara ett lätt vinande från elmotorn. Minimalistisk inredning, stor skärm istället för massor av knappar, och säregna detaljer som rymd- och filminspirerade modellbeteckningar (”ludicrous speed”) eller den ökända pruttkudden.
Man behöver inte gilla det, men själlöst är det knappast, om man inte är så till den grad konservativ att man anser att en bils själ ligger i karaktären på förbränningsmotorn.
Man behöver inte gilla det, men själlöst är det knappast, om man inte är så till den grad konservativ att man anser att en bils själ ligger i karaktären på förbränningsmotorn.
-
Elof
- Teslaägare
Får väl investera i en Model Y då. De kommer att stå sig.holden skrev: ↑13 apr 2026 14:43Allt är tillgång och efterfrågan, tillgången kommer vida överskrida efterfrågan när dagens bilentusiaster lagt näsan i vädret.
Just nu är det banker och företag som investerar i framförallt Ferrari och driver bubblan vidare. Kommer bli trångt i dörren vid någon tidpunkt när alla ska sälja.
-
TobbeW
- Teslaägare
tesla newbie skrev: ↑13 apr 2026 09:29Såg denna intervju med Team odiffat på Alriks bilar:
Jag förstår precis vad dom menar.
Men det ena behöver inte utesluta det andra, och det är ju det som är det bästa egentligen
Model 3 Performance Highland