Tja, för er som köpt Teslor som är <4 år och har 7xxx mil på mätaren. Finns mkt som kan strula och som man gärna tar på nybilsgarantin (länkarmar, bussningar, AC, sensorer, fjädring, you name it).
Tips på hur man gör det på bästa sätt? Vart lämnar man in bilen enklast (i Stockholm)? Ungefärligt pris?
Vore bra med sån rutin särskilt på S/X
Köpa bil på 7xxx mil, garanticheck?
Moderator: Redaktion
-
krabbanidag
- Teslaägare
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Köpa bil på 7xxx mil, garanticheck?
Jag gjorde en check hos tesla på min S några hundra mil innan 8000 mil. (Kostade 3750:-) Jag hade börjat höra lite fjädrings-slammer i alla hörnen, dvs lite glapp…oklart om bilprovningen hade sagt något.krabbanidag skrev: ↑14 sep 2026 19:55Tja, för er som köpt Teslor som är <4 år och har 7xxx mil på mätaren. Finns mkt som kan strula och som man gärna tar på nybilsgarantin (länkarmar, bussningar, AC, sensorer, fjädring, you name it).
Tips på hur man gör det på bästa sätt? Vart lämnar man in bilen enklast (i Stockholm)? Ungefärligt pris?
Jag var lite skeptisk till att betala just Tesla för det men bilen skulle ändå in på några åtgärder.
Tesla bytte delar i hjulupphängningen i alla fyra hörnen, två per sida bak och en per sida fram och såklart hjulinställning. Bland annat byttes “Knuckle” som är själva navet/spindeln bak…gissningsvis är de inte billiga att köpa och inte billuga att byta…
Det var inget knorr alls, det var tom så att jag hämtade bilen när det var stängt, så jag fick ingen brief på vad som gjorts. Men de kom förbi hemma med mobil service med en liten del och då fick jag genomgånget.
Jag gjorde en egen hjulinställning strax efter när jag sänkte bilen ”igen” och ställde om cambern bak, då kollade jag igenom hela bilen själv. Inga glapp eller fel i hjulupphängningen, inget annat man kan hitta själv.
Jag är positivt överraskad av den kontrollen från Tesla. Det verkar faktiskt ärligt.
Det har vart rätt vanligt att folk fått betala dyrt för byten av många delar i hjulupphängningen strax efter att garantin gått ut, sett ur den vinkeln torde 3750:- vara en bargin om manninte kan byta delar själv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
Är typ 99% på att det finns några trådar på forumet om det här ämnet (och Sthlm-området) ifall det kan vara intressant.krabbanidag skrev: ↑14 sep 2026 19:55Tja, för er som köpt Teslor som är <4 år och har 7xxx mil på mätaren. Finns mkt som kan strula och som man gärna tar på nybilsgarantin (länkarmar, bussningar, AC, sensorer, fjädring, you name it).
Vill minnas att Grufman har nämnts. Samt åtm. en ytterligare verkstad som jag dock inte kommer ihåg namnet på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
mussla
- Teslaägare
Jag hr precis haft min Y inne på en sådan check hos Tesla. De tog 3800 kr för det och de hittade en del bussningar och annat som skall bytas på garanti. Jag tycker att de verkar ha gjort ett seriöst jobb.krabbanidag skrev: ↑14 sep 2026 19:55Tja, för er som köpt Teslor som är <4 år och har 7xxx mil på mätaren. Finns mkt som kan strula och som man gärna tar på nybilsgarantin (länkarmar, bussningar, AC, sensorer, fjädring, you name it).
Servicemanualen finns på nätet och där beskriver de vad som görs. Det är en betydligt mer ingående check än vad bilprovningen till exempel gör. Exempel för Model Y: https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 296E0.html
Model Y LR AWD -24