Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?
Moderator: Redaktion
Jag funderar på att köpa mig min första bil. Bilen ska såklart vara elektrisk. Jag bor i bostadsrätt och har precis fått en parkering. Betalar 60kr + el. Så borde inte bli några problem med föreningen då jag betalar för elen som förbrukas. Parkeringen har en motorvärmarstolpe med två uttag ett för mig och ett för grannen. Kan man ha det som sin enda laddning? Och vad vågar jag dra? 10a eller 16a. Uttaget är nog på 16a då jag bor i Skellefteå och här är det inte bara motorvärmare utan även kupevärmare modell rejäl man kör under den kalla tiden på året. Är det säkert att ladda som jag har tänkt? Är det tillåtet? Har hört nånting om att laddning på det här viset ska förbjudas.
Re: Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?
Mororvärmaruttag är ofta dimensionerade och uppsäkrade till 6A. Vad som är tillåtet avgörs av kabeldimension och kabelns längd. En 1,5mm2-kabel är som regel dimensionerad för maximalt 13A, och om kabeln är lång skulle jag inte dra mer än 10A på en sådan.Vasp skrev:Jag funderar på att köpa mig min första bil. Bilen ska såklart vara elektrisk. Jag bor i bostadsrätt och har precis fått en parkering. Betalar 60kr + el. Så borde inte bli några problem med föreningen då jag betalar för elen som förbrukas. Parkeringen har en motorvärmarstolpe med två uttag ett för mig och ett för grannen. Kan man ha det som sin enda laddning? Och vad vågar jag dra? 10a eller 16a. Uttaget är nog på 16a då jag bor i Skellefteå och här är det inte bara motorvärmare utan även kupevärmare modell rejäl man kör under den kalla tiden på året. Är det säkert att ladda som jag har tänkt? Är det tillåtet? Har hört nånting om att laddning på det här viset ska förbjudas.
Teslan kan hur som helst maximalt dra 13A över Schuko (stickuttag).
Mellan tummen och pekfingret: Om det är en 1,5mm2-kabel uppsäkrad till 10-13A så kan du ha den som din enda laddning, om den är uppsäkrad till 6A är det för klent.
Om du ska dra 10-13A, bör du se till att kablaget är korrekt dimensionerat - motorvärmaruttag var aldrig tänkta för att ge maximal effekt kontinuerligt (vi talar om fullt uttag 24h i sträck), utan kanske maximalt en 2kW doppvärmare under några timmar här och där.
Jag skulle nog, om möjligt, försökt få dit egen trefas - då har du stabil och säker laddning som täcker alla situationer som kan uppstå. Och du kan vara säker på att alla kablar är korrekt dimensionerade för att slippa eldsvåda och andra otrevligheter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Bara att köra. Kolla bara säkringen först. Brukar va 6 el 10 A
Jag får ta och kolla upp vad som står på säkringen. Finns ingen möjlighet att dra trefas eller så. Är en uteparkering med ingen vägg i närheten eller så. Även om jag inte skulle kunna ladda hemmavid så kan jag ändå ladda hemma hos mina föräldar. Har tänkt sätta upp en laddbox hemma hos dom hur som helst. Laddning hemmavid är ingen dealbreaker. Räcker att ladda upp cirka en gång i veckan för mig. Jag har tänkt kanske skaffa mig en nissan leaf på leasing eller en begagnad. En Tesla ligger långt utanför min budget.
Med 10A så laddar du en e-Golf eller Leaf (24kW) 0-100% på natten, så inga problem utifrån det. Har du 6A så tar det nog närmare ett dygn att ladda 0-100% OM du tömt batteriet helt vill säga.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
En Tesla laddar ungefär 1 mil/timme med enfas 10A. En Leaf kommer längre med samma laddning, eftersom som förbrukar mindre. Det går alltså bra att använda enfas 10A som hemmaladdning. Kolla bara upp att uttaget är dimensionerat för det, som Herr X beskriver ovan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Värmarstolpe med 6A verkar vara ett sydligt problem. Jag har aldrig sett nån med mindre än 10A och jag bor i Gävle. (men även de jag kopplat in mig på i Stockholmsområdet har varit på 10A.)
Om ditt könsmönster är så att du kör mindre än 10 mil per dag i snitt lär det ju absolut inte vara några problem även om stolpen bara är 10A.
Om ditt könsmönster är så att du kör mindre än 10 mil per dag i snitt lär det ju absolut inte vara några problem även om stolpen bara är 10A.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vi laddar med 10A hemma och det har aldrig varit några problem att fylla det som behövs för de 7-8 mil som körs dagligen. Det här är då en Nissan Leaf så den är lite snålare än Teslan. Men å andra sidan har Teslan större batterie så man kan köra längre en dag och sedan ladda ikapp de andra dagarna.
Har du tillgång till stolpen och allt ser bra ut så skulle jag sitta lugnt med den. Men allt måste vara fräscht annars kan det gå varmt. Dåliga slitna kontakter kan utveckla värme om man drar 10A hela tiden men det märker du om du känner på kontakten när du laddar. Först då eller om du behöver mer kräm skulle jag tjata på bostadsföreningen.
Har du tillgång till stolpen och allt ser bra ut så skulle jag sitta lugnt med den. Men allt måste vara fräscht annars kan det gå varmt. Dåliga slitna kontakter kan utveckla värme om man drar 10A hela tiden men det märker du om du känner på kontakten när du laddar. Först då eller om du behöver mer kräm skulle jag tjata på bostadsföreningen.
För de flesta räcker tom. 6A skulle jag tro. På 12h ger det 8mil räckvidd. Åker man längre många dagar i rad så kan man ladda Chademo eller SuC
- Off Grid Byggaren
Schuko (stickuttag) är ju inte optimalt för elbilsladdning. Utomhus är det ju ingen brandfara, men tänk på att stickkontakten kan bli väldigt het om det är minsta lilla glappkontakt.
Elsäkerhetsverket rekommenderar max 8 A när Schuko används för elbilsladdning och den kommer att förbjudas 2017 i publik miljö.
Så se till att sköta om din laddkabel mycket väl.
Många fastighetsägare stänger av motorvärmarstolparna under sommarhalvåret. Är nog bäst att komma överens med den som betalar för elabonnemanget att du ska ladda där.
Det är också vanligt med tretimmars timer i dessa stolpar.
Detta är inte en bra lösning:
Elsäkerhetsverket rekommenderar max 8 A när Schuko används för elbilsladdning och den kommer att förbjudas 2017 i publik miljö.
Så se till att sköta om din laddkabel mycket väl.
Många fastighetsägare stänger av motorvärmarstolparna under sommarhalvåret. Är nog bäst att komma överens med den som betalar för elabonnemanget att du ska ladda där.
Det är också vanligt med tretimmars timer i dessa stolpar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jag har fått säkringen bytt på mitt MV uttag på jobbet till 10A och timern avaktiverad. Detta är gjort av en elektriker utan invändningar. Har inte varit några problem. Men jag var på Gardermoen härom veckan och deras schuko på laddplatserna såg ut som 3e gradens brännskador
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Blir gärna så när man drar ur kontakten utan att stänga av laddningen först. Stickpropparna och uttagen är inte designade för att kontinuerligt bryta 10A.... + dessa laddboxar som snedbelastar kontakterna.bullen skrev:Jag har fått säkringen bytt på mitt MV uttag på jobbet till 10A och timern avaktiverad. Detta är gjort av en elektriker utan invändningar. Har inte varit några problem. Men jag var på Gardermoen härom veckan och deras schuko på laddplatserna såg ut som 3e gradens brännskador
Tesla Model Y
Hm.. Jag drar alltid ur den ur bilen först.. Och min bil funkar så att jag måste låsa upp bilen för att sladden ska släppa... Då slutar den också ladda. Drar jag inte ur den låser den sig igen efter nån minut och fortsätter ladda, då måste jag trycka på upplåsningsknappen eller dörren igen...
Trodde de flesta laddbara bilar funkade så och att det lärdes ut att man alltid drar ut ur bilen först....?
Trodde de flesta laddbara bilar funkade så och att det lärdes ut att man alltid drar ut ur bilen först....?
Det står även i manualen för Tesla. Men det är ju inte en garanti för att alla verkligen gör så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Finns konverteringskit för motorvärmaruttag.
Här är ett:
http://chargestorm.se/produkter/motorva ... it-ckit50/
Här är ett:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
På tal om missförstånd:chpaulin skrev:Finns konverteringskit för motorvärmaruttag.
Här är ett:
Jag läste "skit" i stället för "kit"! Då blev meningen helt annorlunda!

Model S P85D,
VAH!! Menar du att det finns människor som inte läser bruksen!! Skammligt! Skammligt!!bylund skrev:Det står även i manualen för Tesla. Men det är ju inte en garanti för att alla verkligen gör så.

Kreativt!Off Grid Byggaren skrev:Det är också vanligt med tretimmars timer i dessa stolpar.

På mitt jobb funkar inte uret som det ska och brukar stanna efter några minuter, så i praktiken har jag laddning hela dagen. Nyköpingstrakten, alltså definitivt södra delen av Sverige, och 10 A.
-
Jag har verkligen svårt att fatta alla tekniska termer kring detta med laddning
Så här ser mitt motorvärmaruttag ut. Finns det något av intresse att avläsa här?
Försöker som bäst se över vilka laddmöjligheter jag har inför ankomsten av min Model 3.
Jag ser siffran 16A och tänker att det låter lovande. Eller?

Om man utgår ifrån hur det ser ut på Model S så laddar UMC på max 13A vid 240V 1 fas så det borde inte vara några problem alls att ladda därRunningwithscissors skrev:Jag har verkligen svårt att fatta alla tekniska termer kring detta med laddningSå här ser mitt motorvärmaruttag ut. Finns det något av intresse att avläsa här?
Försöker som bäst se över vilka laddmöjligheter jag har inför ankomsten av min Model 3.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
ser ut som en 16A jordfelsbrytare(RCCB) och 2st 6A säkringar, troligen en till varje uttag, ladda går men lite långsamt, men du har gott om tid på dejRunningwithscissors skrev:Jag har verkligen svårt att fatta alla tekniska termer kring detta med laddning :?: Så här ser mitt motorvärmaruttag ut. Finns det något av intresse att avläsa här? :? Försöker som bäst se över vilka laddmöjligheter jag har inför ankomsten av min Model 3.
Jag ser siffran 16A och tänker att det låter lovande. Eller? :?
ms 76132 "Eleamore"
-
Snabb återkoppling. Tack!
Detta låter ju super. (Speciellt med tanke på att vår bostadsrättsförening har ca 80 parkeringsplatser och ALLA platser utom min har ett svingammalt eluttag med såndär riktigt gammal säkring som man skruvar in/ut
)
Älskar forum som detta där folk sitter inne med massa kunskap och gärna delar med sig. Awesome!
BTW är det nån skillnad på högra och vänstra uttaget? Mitt är det till vänster som har två säkringar/spakar.
Detta låter ju super. (Speciellt med tanke på att vår bostadsrättsförening har ca 80 parkeringsplatser och ALLA platser utom min har ett svingammalt eluttag med såndär riktigt gammal säkring som man skruvar in/ut

Älskar forum som detta där folk sitter inne med massa kunskap och gärna delar med sig. Awesome!
BTW är det nån skillnad på högra och vänstra uttaget? Mitt är det till vänster som har två säkringar/spakar.
Båda uttagen är på 6 ampere så det kvittar vilket som är ditt.Runningwithscissors skrev:Snabb återkoppling. Tack!
Detta låter ju super. (Speciellt med tanke på att vår bostadsrättsförening har ca 80 parkeringsplatser och ALLA platser utom min har ett svingammalt eluttag med såndär riktigt gammal säkring som man skruvar in/ut)
inte mer än att du kanske får 0.00002Volt högre spänningRunningwithscissors skrev:BTW är det nån skillnad på högra och vänstra uttaget? Mitt är det till vänster som har två säkringar/spakar.
ms 76132 "Eleamore"
Mer data om du inte blev mätt av tidigare svar:Runningwithscissors skrev:Jag har verkligen svårt att fatta alla tekniska termer kring detta med laddningSå här ser mitt motorvärmaruttag ut. Finns det något av intresse att avläsa här?
Uttagen är säkrade till 6A vardera (en säkring för vardera uttag sitter på vänstersidan), de kan därför maximalt ge vardera ca. 1,4kWh per timma (6A x 230V = 1,38kW). I en Tesla med 85kWh-batteri kan du effektivt använda ca. 80kWh - det innebär att det skulle ta dig ca 58 timmar att fylla ditt batteri från tomt till fullt om du helt skulle tömma det någon gång.
Den siffran 16A som du ser på etiketten på högersidan är hur mycket själva boxen är dimensionerad för - man har alltså maximalt lov att ha 16A-säkringar i den lådan.
På högersidan av uttagen sitter boxens huvudsäkring som är på 25A, dvs. om båda bilarna samtidigt drar över 25A så ska den säkringen gå för att skydda kablaget från varmgång. Jag tippar därför att det är 2,5mm2-kablar till din box (1,5mm2-kablar får inte lov att säkras upp till mer än 13A) och detta innebär att du borde kunna prata med den som ansvarar för boxen (föreningen?) om att få uppgradera din vänstra 6A-säkring till 13A. En elektriker byter denna säkring från 6A till 13A på några minuter.
6A är lite lågt kan jag tycka - den borde uppgraderas för att användas till elbilsladdning. 13A är oavsett maximalt vad Teslan kan dra från ett sådant uttag. 10A funkar också om de inte går med på 13A.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV