Sida 1 av 2

Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandstippat

Postat: 10 okt 2014 06:49
av Kilowatt
http://www.wired.com/2014/10/tesla-reve ... ouncement/

Framgår dock inte när produktion börjar?

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 07:15
av Svenssons
.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 07:47
av Delta
0-100: på 3,3sekunder
691 HP
Toppfart: 250 kmh
Här behövs 21"hjul!
och som grädde på moset Autopilot med automatisk farthållning baserad på hastighetsskyltar.

Vad väntar vi på, Hybris med flera: dags att byta! :D

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 08:26
av Delta
Skulle tro att "grannen" Christian Von Köenigsegg försöker trycka orderknappen just nu.. verkar dock inte gå att beställa någon modell just nu via svenska hemsidan. ;)

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 08:36
av Delta
Vad gör den "etablerade" fossibilindustrin nu?
Säger dom:
Vi har varit längst tid på marknaden!
Vi är störst!
Vi gör den snabbaste bilen med dubbelgrill (njurar).
Vi har en stjärna på huven.
Vorsprung durch technik?
Med denna hybrid kör di 5 mil på el!
Das Auto!
Vi är skandinaver fast lite inblandning av rikemän från Kina och Paris.
:!: :?: :?:

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 08:38
av Bod
Delta skrev:
0-100: på 3,3sekunder
691 HP
Toppfart: 250 kmh
Här behövs 21"hjul!
och som grädde på moset Autopilot med automatisk farthållning baserad på hastighetsskyltar.

Vad väntar vi på, Hybris med flera: dags att byta! :D
Japp, någon som vill köpa en begagnad P85+ extra allt, kan säkert kontakt Hybris :)

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 08:46
av josve
Jag är smått besviken på Hybris som numera kör omkring i en medioker Tesla...

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 08:50
av Delta
Skylt på passagerarsidan behövs: "Varning för whiplashskador vid acceleration" :D

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 08:56
av mickeisol
Retstickor!!!
Nu ska vi vara snälla. :)

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 09:02
av Delta
mickeisol skrev:
Retstickor!!!
Nu ska vi vara snälla. :)
Vi är snälla och imponerade både av Hybris och Musk!

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 09:09
av matbl
Svenssons skrev:
Dom har inte hunnit översätta svenska beställningssidan men på den amerikanska går följande läsa om Dual Motors att leveranser av dessa kommer att börja i februari. Autopilot är väl inkluderat redan sedan ett tag, i alla fall på amerikanska modeller. Krävs då bara mjukvaruuppgradering.
S60D/S85D lev start i feb ja. P85D lev start december i USA.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 09:12
av Senox
Någon som ser den procentuella skillnaden på den Amerikanska sidan mellan tidigare P85+ och P85D? Vad kommer den kosta i Sverige tro?

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 09:18
av matbl
Senox skrev:
Någon som ser den procentuella skillnaden på den Amerikanska sidan mellan tidigare P85+ och P85D? Vad kommer den kosta i Sverige tro?
Multiplicera priserna med 9 har gett ett riktvärde hitills.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 09:45
av vigge50
Det verkar som att dem har förbättrat motorn även på dem vanliga modellerna om jag inte minns fel. På den amerikanska sidan där man lägger order står det att både S60 och S85 modellerna har 380 hästkrafter och P85 har 470 hästkrafter. Det som är lite konstigt är att du får 4 hästkrafter mindre om du köper med fyrhjulsdrift på S60 och S85. Kommer inte ihåg accelerationstiderna på dem tidigare men dem har nog också förbättrats nu med bättre motorer

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 09:58
av matbl
vigge50 skrev:
Det verkar som att dem har förbättrat motorn även på dem vanliga modellerna om jag inte minns fel. På den amerikanska sidan där man lägger order står det att både S60 och S85 modellerna har 380 hästkrafter och P85 har 470 hästkrafter. Det som är lite konstigt är att du får 4 hästkrafter mindre om du köper med fyrhjulsdrift på S60 och S85. Kommer inte ihåg accelerationstiderna på dem tidigare men dem har nog också förbättrats nu med bättre motorer
Inget konstigt. Om du köper fyrhjulsdrift så får du 2 nya motorer. Utan så får du väl samma motor som förut?
S85 må vara listad till 380 hp men effektmätaren i den rapporterar som mest 320 KW vilket är 429 hp....

Själv hade jag helst sett en bakhjulsdriven (eller fram för den delen) version med den nya mindre motorn till ett lägre pris. OM räckvidden inte hade påverkats negativt såklart.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 10:15
av mickeisol
Nej dom ska fortsätta med att skinna (relativt) rika personer på pengar tills laddinfrastruktur, batteritillgång, produktionskapacitet etc är uppe i den nivå att den billigare bilen släpps.

Om man har en viss mängd batterier och en viss produktionskapacitet så skall den givetvis användas på det sätt att man kan få mesta möjliga marginal ut av den.
Använder man sen den marginalen till att återinvestera, FOU etc så är dom på alla sätt hedervärda.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 10:20
av vigge50
matbl skrev:
vigge50 skrev:
Det verkar som att dem har förbättrat motorn även på dem vanliga modellerna om jag inte minns fel. På den amerikanska sidan där man lägger order står det att både S60 och S85 modellerna har 380 hästkrafter och P85 har 470 hästkrafter. Det som är lite konstigt är att du får 4 hästkrafter mindre om du köper med fyrhjulsdrift på S60 och S85. Kommer inte ihåg accelerationstiderna på dem tidigare men dem har nog också förbättrats nu med bättre motorer
Inget konstigt. Om du köper fyrhjulsdrift så får du 2 nya motorer. Utan så får du väl samma motor som förut?
S85 må vara listad till 380 hp men effektmätaren i den rapporterar som mest 320 KW vilket är 429 hp....

Själv hade jag helst sett en bakhjulsdriven (eller fram för den delen) version med den nya mindre motorn till ett lägre pris. OM räckvidden inte hade påverkats negativt såklart.
Det var just det jag menade att det inte verkar vara samma motor som förut, S60 modellen har i sitt grundutförande nu 380 hästkrafter och jag vill minnas att den tidigare hade under 300 hästkrafter men jag kan minnas fel. Däremot är jag helt säker på att S60 inte hade lika kraftig motor som S85 som det verkar som att det är nu

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 10:29
av Lessmog
Har också lite dimmiga minnen av tidigare specar. Kan det möjligtvis vara så att effekten påverkas av uttaget från batteriet? Har för mig att 60 har samma motor och drivelektronik som standard 85 men att det mindre batteriet begränsar möjligt uttag. På samma sätt kanske en motor till som ska dela på samma ström gör att bägge får lite mindre än sin egen maxeffekt? Eller så kan olika delar vara modifierade till nya modellen.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 10:41
av Gorr
S60 hade 302 och S85 hade 367.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 10:43
av vigge50
Enligt teslaclubswedens egna sida om tesla model s så har p85 modellen 416 hästkrafter och nu har den 480 så en ökning har skett på den och antagligen på dem andra också i så fall

http://teslaclubsweden.se/information/model-s/

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 11:58
av Niclas
Men 0-100 tiderna är ju samma som tidigare med bakhjulsdrfit för p85

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 12:58
av matbl
vigge50 skrev:
Enligt teslaclubswedens egna sida om tesla model s så har p85 modellen 416 hästkrafter och nu har den 480 så en ökning har skett på den och antagligen på dem andra också i så fall

http://teslaclubsweden.se/information/model-s/
Mer troligt att de nu specar mer verkliga siffror. Både S85 och P85 visar ju klart i sin effektmätare att det är mer än vad som specats tidigare.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 13:18
av Daoops
Det blir ju lite spännande överlappningar nästan mellan tex en S60D och en S85, hoppen mellan modellerna blir lite mindre med den ökade räckvidden på S60D och dom kanske kommer att sälja lite fler 60. Är det någon mer som noterat att S85D också har längre räckvidd än P85D? Misstänker att det på alla modeller utom P85D än så länge bara är framräknade siffror så man kanske inte kan dra några växlar på det ännu iofs.

Var ute och handlade lite lunch just och hörde två olika bord prata om 3,2 sekunder.. Om det nu inte var så att dom nyss lyckas slå Magnus Ugglas samlagstider så antar jag att dom pratade Tesla :)

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 13:22
av Niclas
Men vad hände med pluspaketet???
Jag är helt förvirrad? De har ju knappast uppgraderat alla bilar till plus med hårdare hjulupphängning.

Re: Så det blev fyrhjulsdrift och "autopilot" som förhandsti

Postat: 10 okt 2014 13:54
av Niclas
Besvara min egen fråga...
Det som tidigare var plus ingår i P85D.
Det är nog därför det kostar så mycket mer att lägga till D till P85 jfrt med S85.