Sida 1 av 2
Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 15:38
av peterlauri
Drog förbi service center vid Infracity för några veckor sedan, tänkte skaffa mig lite laddutrustning. Jag ville ha en kortare kabel, då den som följer är på tok för lång för mitt behov vid laddning i garaget. Så jag vill ha en kabel i garaget, och en i bilen (längre). Tyvärr finns det bara en längd på kablarna.
Finns det 3rd party kablar man kan använda? Alternativet är att jag köper en laddbox, som faktiskt bara har 2.5 meters kabel, skulle ju passa perfekt

Sen tar jag kabeln till bilen...
Sen till den andra frågan, är ju hur man ska göra med adaptrar. Dom är rätt dyra som jag förstod, kan man även där köpa från 3rd party, eller gäller det att köra med Teslas egna?
Vilken/vilka adaptrar ska man ha? Chademo och Typ2 verkar vara de man ska ha, eller har jag uppfattat fel? Hemma använder jag 3-fas, så Schuko-adaptern får ligga i bilen. Men då känns det som att jag vill ha en 3-fas i bilen också, vid behov. Ibland kanske man hamnar i situationer där man måste improvisera, och då vill man ju ha alla alternativ med sig, utan att behöva ta med sig material från garaget.
Lite förvirrad i djungeln, eller är det jag som är förvirrad i onödan?

Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 15:53
av jpetters
Tesla laddbox hemma och UMC, Type 2 kabel och möjligen Chademo adapter i bilen täcker in de flesta behov.
Ska man ut på resa kan man med fördel komplettera med diverse adapters mellan Röd CEE (på UMC) och andra uttag. Någon form av bättre förlängningskabel kan också vara användbart.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:09
av nicklasandersson
Jag har inte fått min bil än men tänkte komplettera med exakt de du nämner. Dvs Type 2 och ChaDeMo (för att kunna snabbladda på andra ställen än SC).
Med lite fler adaptrar framåt så kanske det räcker gott.

Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:10
av peterlauri
jpetters skrev:Tesla laddbox hemma och UMC, Type 2 kabel och möjligen Chademo adapter i bilen täcker in de flesta behov.
Ska man ut på resa kan man med fördel komplettera med diverse adapters mellan Röd CEE (på UMC) och andra uttag. Någon form av bättre förlängningskabel kan också vara användbart.
Chademo: Som jag förstått från
http://teslaclubsweden.se/chademo/ som gäller här, där finns inget man kan ro hem via 3rd party.
Type 2: Där är det typ 2 i båda ändarna? Eller har jag förstått det fel? Där måste man ju inte köpa från Tesla, eller?
Sen läste jag på
http://tesla.sondell.biz/?page_id=2226 att laddning i Frankrike och Norge kan skapa problem pga IT- istället för TN-nät. Någon som har haft problem med detta?
Utomlands
Märk att laddning av en Tesla i vissa andra länder kan ge problem. I Norge och Albanien där det är vanligt med IT nät istället för vårt TN-nät och eventuellt kan det bli problem även i Frankrike. Men förekommer framförallt med Teslas egen UMC och vanliga Schuko uttag. Vill man köpa en extra UMC till bilen kan man ju med fördel köpa en norsk variant som lär fungera överallt.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:16
av vigge50
peterlauri skrev:jpetters skrev:Tesla laddbox hemma och UMC, Type 2 kabel och möjligen Chademo adapter i bilen täcker in de flesta behov.
Ska man ut på resa kan man med fördel komplettera med diverse adapters mellan Röd CEE (på UMC) och andra uttag. Någon form av bättre förlängningskabel kan också vara användbart.
Chademo: Som jag förstått från
http://teslaclubsweden.se/chademo/ som gäller här, där finns inget man kan ro hem via 3rd party.
Type 2: Där är det typ 2 i båda ändarna? Eller har jag förstått det fel? Där måste man ju inte köpa från Tesla, eller?
Sen läste jag på
http://tesla.sondell.biz/?page_id=2226 att laddning i Frankrike och Norge kan skapa problem pga IT- istället för TN-nät. Någon som har haft problem med detta?
Utomlands
Märk att laddning av en Tesla i vissa andra länder kan ge problem. I Norge och Albanien där det är vanligt med IT nät istället för vårt TN-nät och eventuellt kan det bli problem även i Frankrike. Men förekommer framförallt med Teslas egen UMC och vanliga Schuko uttag. Vill man köpa en extra UMC till bilen kan man ju med fördel köpa en norsk variant som lär fungera överallt.
Typ2 så kan du köpa från andra ställen också då det är standard men här på forumet låter det som att det finns ingen annan som erbjuder typ2 kablar så billigt som Tesla gör. Om du hittar en billigare på annat håll så funkar det men det är inte säkert arr du hittar.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:19
av peterlauri
Mailade Service Center och kollar om dom har laddbox, ChaDeMo och Typ2 hemma, så får jag åka iväg och inhandla dessa.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:25
av bylund
Tänk på att det är skillnad på typ 2 och typ 2 om du beställer från någon annan. Teslan klarar 16 A trefas som standard, eller 24 A/32 A trefas om man har utökad laddare eller dubbelladdare. Köper du t ex 16 A enfas typ-2-kabel så är du begränsad till 16 A enfas, då svagaste länken i kedjan sätter takten.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:39
av Delta
Köp en extra UMC-kabel för Norge. Den är mera universell och kan användas i alla nät. Den UMC-kabel som följer med bilen här kan inte användas i vissa nät i Norge. Jag köpte min norska UMC i Danmark på SC Kastrup
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:40
av DSV
Kollade själv på en typ 2 kabel på tesla, tror den låg på runt 2300 vilket är helt ok med tanke på att den är 7m lång 32A. Fegade dock ur på att den blev väldigt klumpig. Iom att jag inte har dubbelladdaren så kan jag ändå bara nyttja 16A och har svårt att tro jag någonsin kommer behöva mer än max 5m så kändes värt att se om jag kunde hitta en lite smidigare kabel.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:52
av peterlauri
Delta skrev:Köp en extra UMC-kabel för Norge. Den är mera universell och kan användas i alla nät. Den UMC-kabel som följer med bilen här kan inte användas i vissa nät i Norge. Jag köpte min norska UMC i Danmark på SC Kastrup
Varför levererar dom då inte "norsk" typ av UMC till alla? :/ skumt...
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:55
av bylund
peterlauri skrev:Delta skrev:Köp en extra UMC-kabel för Norge. Den är mera universell och kan användas i alla nät. Den UMC-kabel som följer med bilen här kan inte användas i vissa nät i Norge. Jag köpte min norska UMC i Danmark på SC Kastrup
Varför levererar dom då inte "norsk" typ av UMC till alla? :/ skumt...
För att den är något lite mindre säker då den inte gör samma jord- och faskontroll.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:55
av peterlauri
bylund skrev:peterlauri skrev:Delta skrev:Köp en extra UMC-kabel för Norge. Den är mera universell och kan användas i alla nät. Den UMC-kabel som följer med bilen här kan inte användas i vissa nät i Norge. Jag köpte min norska UMC i Danmark på SC Kastrup
Varför levererar dom då inte "norsk" typ av UMC till alla? :/ skumt...
För att den är något lite mindre säker då den inte gör samma jord- och faskontroll.
Ok, verkar ju vara ett vettigt svar på frågan...
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 16:59
av DSV
Delta skrev:Köp en extra UMC-kabel för Norge. Den är mera universell och kan användas i alla nät. Den UMC-kabel som följer med bilen här kan inte användas i vissa nät i Norge. Jag köpte min norska UMC i Danmark på SC Kastrup
Gjorde du det nyligen? Vad kostade den? Jag kollade med SC i mölndal och de kunde inte sälja norska utan hänvisade till att köpa dem i Norge. Kändes lite stökigt, man vill ju gärna ha den innan man åker till Norge.
Semestrade med Amperan i Norge i somras och kände mig rätt lurad när jag insåg att laddaren inte funkade där. Trodde säkert laddaren hade gått sönder, hade ingen aning om att de saknar nolla. Fast bättre att upptäcka det då än med Teslan i skarpt läge.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 17:05
av far1far2
Var väl från början inne på att skaffa en massa adaptrar, kablar o doningar. Har åkt snart 1500 mil och aldrig upplevt att det funnits behov av mer än Cademo-adaptern, utöver grejorna som följde med.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 17:24
av peterlauri
far1far2 skrev:Var väl från början inne på att skaffa en massa adaptrar, kablar o doningar. Har åkt snart 1500 mil och aldrig upplevt att det funnits behov av mer än Cademo-adaptern, utöver grejorna som följde med.
Inte ens Typ2? Jag åker en del till Finland, och där verkar finnas fler Typ2 än ChaDeMo.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 17:52
av Gustafsson
peterlauri skrev:Delta skrev:Köp en extra UMC-kabel för Norge. Den är mera universell och kan användas i alla nät. Den UMC-kabel som följer med bilen här kan inte användas i vissa nät i Norge. Jag köpte min norska UMC i Danmark på SC Kastrup
Varför levererar dom då inte "norsk" typ av UMC till alla? :/ skumt...
Det är en fråga som många ställt sig ....
Har själv en svensk o en norsk UMC, men använder bara den norska. Den svenska är utmärkt som dammsamlare i garaget, men kommer att monteras som laddbox nån gång är det tänkt..
FÖ CHAdeMO + Teslas typ 2.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 11 okt 2016 17:56
av Foluke
far1far2 skrev:Var väl från början inne på att skaffa en massa adaptrar, kablar o doningar. Har åkt snart 1500 mil och aldrig upplevt att det funnits behov av mer än Cademo-adaptern, utöver grejorna som följde med.
Jag var inne på samma sak, skaffa alternativ. Jag fick rådet att lugna mig och kolla behovet. Jag har en extra UMC i bilen och har klarat mig galant 2100 mil. Nu bygger man ju ut SuC i Sverige så jag ser inget riktigt behov av mer än jag har. Viss destinationsladdning har jag kostat på mig (tidsvinst) i stället för att maxa på SuC någon gång.
I vår räknar jag med att köra till Trysil (genom Norge) och räknar med att ladda rejält på SuC i närheten, 5-6 mil bort.
Trefas och schuko får räcka så länge.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 12 okt 2016 00:58
av Glenn
Åkte i Frankrike i somras och fick problem med ladda. Gick inte att polvända UMC'n.
Satte in en svensk förlängningssladd mellan UMC och uttaget. Sen gick det bra.
Upptäckte att de hade annat 400V uttag i Frankrike, någon som vet om man kan köpa dessa adaptrar. Behöver även 220V till Italien.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 12 okt 2016 07:36
av Bod
Jag har 220v för Italien om du behöver. Som jag förstår det finns den i två storlekar, jag har den större.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 12 okt 2016 09:31
av Jocce
Glenn skrev:Åkte i Frankrike i somras och fick problem med ladda. Gick inte att polvända UMC'n.
Satte in en svensk förlängningssladd mellan UMC och uttaget. Sen gick det bra.
Upptäckte att de hade annat 400V uttag i Frankrike, någon som vet om man kan köpa dessa adaptrar. Behöver även 220V till Italien.
Hur ser 400V uttaget ut i Frankrike?
Samt hur ser 220V uttagen ut i Italien?
/Jocce
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 13 okt 2016 14:02
av Glenn
400V i Frankrike har jag ingen bild på men de hade röd handsske men med ett
Bilagan Eluttag.jpg finns inte längre
annat antal pinnar än vår.
När det gäller de andra tog jag fram ett par bilder. Längst ner i varje typ står vilka typer som är kompatibla
Ex. Typ E och Typ F som i Frankrike. En svensk förlängning har typ F i båda andar. Tesla UMC går ej att polvända i ett
typ E men i ett typ F. Vet inte hur det funkar i Norge, de kanske inte har jordat? Alltså typ C och där funkar inte svensk UMC.
Italien har typ L, är det en sån du har Bod?
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 13 okt 2016 15:24
av Svenssons
Länk till bilden ovan med mer info om historik m.m. för varje uttag:
http://www.worldstandards.eu/electricit ... d-sockets/
Länk till en del franska uttag:
http://www.plugsocketmuseum.nl/French_3hd.html
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 14 okt 2016 20:21
av peterlauri
Nu är typ2 införskaffad, antar det är rätt, trots att jag blev tveksam när det stod Mode 3 på den. Men det är tydligen laddnings-mode:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Mode_3
Och Type 2 plug:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 ... C_Mennekes
Man lär sig så mycket nytt när man har Tesla

Re: Laddningsadaptrar
Postat: 16 okt 2016 01:31
av Tars
Kan rekommendera laddboxen med kort kabel från tesla som redan nämts här.
Re: Laddningsadaptrar
Postat: 16 okt 2016 17:24
av peterlauri
Tars skrev:
Kan rekommendera laddboxen med kort kabel från tesla som redan nämts här.
Köpte den samtidigt som Typ2
