Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av dhanjel »

Står i kö för en Model 3, men börjar känna mig tveksam till om räckvidden duger för mig i dagsläget.
~35mil som uppgiven räckvidd, dvs 28mil om man laddar "normal", 80%.
Vet inte vad man kan räkna med för minskning med under vinterförhållanden, men säg 30% lägre, vilket ger en "ärlig" räckvidd på 20 mil.

Visst mycket handlar om räckviddsångest och bekvämligheter, men lite baserat på de resor vi gör så tror jag att jag mest kommer irritera mig på det.
(Sen tror jag laddnätet kommer vara hårt belastat i början när Model 3 börjar komma ut innan infrastrukturen kommer ikapp).

Det gör att vi börjar fundera på att leta efter en beg. S 85, kanske runt 600k. (Vilket jag gissar en 3:a med uppgraderat batteri kommer kosta).

Vad ska man tänka på när man köper en "äldre" S? Priserna är ju inte riktigt på den nivån än, men jag gissar att vi snart är där för en ~2014 med runt 10k mil eller så.
Vilken utrustning bör man försöka skaffa en med, vad ska man undvika? Vad är notoriska fel man bör vara vaksam på?
Senast redigerad av dhanjel, redigerad totalt 1 gånger.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
olza
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av olza »

Det finns faktiskt två bilar på blocket just nu som borde gå för runt 600'. Bägge är dock utan panoramatak, dvs inget takräcke!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Zalman3 »

Finns ju Teslabilar på finn.no från drygt 400.000kr.
10% tull och 25% moms får man lägga på för att få den svensk.

Tesla Model S 60 2013, 114 500 km, kr 421 660,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93788646
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av dhanjel »

Zalman3 skrev:
Finns ju Teslabilar på finn.no från drygt 400.000kr.
10% tull och 25% moms får man lägga på för att få den svensk.

Tesla Model S 60 2013, 114 500 km, kr 421 660,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93788646
Problemet med import är väl antagligen att få till vettiga lån misstänker jag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av vigge50 »

Jag tror dock inte skillnaden är så stor som du kanske tror. Tesla sa förvisso från början "minst 215 miles" men när Elon för ett tag sedan fick frågan ifall de tänkte slå Bolts 238 miles så undrade Elon hur låga förhoppningar de hade om honom. Om vi då kollar på Model S 85 så fick den en räckvidd på 265 miles enligt EPA och eftersom du kollar på de som är några år gamla så har de antagligen tappat lite i kapacitet. Allt detta tillsammans får mig att tänka att en ny Model 3 inte behöver ha särskilt mycket sämre räckvidd än en gammal Model S 85. Nu har en gammal Model S såklart flera fördelar så som bagageutrymme, bakluckan mm men just räckvidden är jag osäker på.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av dhanjel »

vigge50 skrev:
Jag tror dock inte skillnaden är så stor som du kanske tror. Tesla sa förvisso från början "minst 215 miles" men när Elon för ett tag sedan fick frågan ifall de tänkte slå Bolts 238 miles så undrade Elon hur låga förhoppningar de hade om honom. Om vi då kollar på Model S 85 så fick den en räckvidd på 265 miles enligt EPA och eftersom du kollar på de som är några år gamla så har de antagligen tappat lite i kapacitet. Allt detta tillsammans får mig att tänka att en ny Model 3 inte behöver ha särskilt mycket sämre räckvidd än en gammal Model S 85. Nu har en gammal Model S såklart flera fördelar så som bagageutrymme, bakluckan mm men just räckvidden är jag osäker på.
Ja det är mycket möjligt att det blir så, samtidigt har en begagnad S många andra fördelar för en barnfamilj som oss (bagageutrymme framförallt då).

1. Tesla Model S 60 2013, ~10k mil. 569 000 (https://www.blocket.se/blekinge/Tesla_M ... ?ca=21&w=3)
2. Tesla Model S 85 AP 2014, ~7.5l mil. 655 000 (https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... ?ca=21&w=3)
3. Tesla Model S 85 AP 2015, 10.5k mil. 629 000 (https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=21&w=3) (Importerad)
4. Tesla Model S 85 2014, ~11.5k mil. 689 000 (https://www.blocket.se/jonkoping/Tesla_ ... ?ca=21&w=3)

5. Tesla Model S 85 2014, ~7.2k mil, 650 000 (https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA6H16EFP59329)

Vilken skulle ni säga är mest prisvärd och "bäst köp"?
Senast redigerad av dhanjel, redigerad totalt 1 gånger.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Leo »

Är ju värt att kolla på de begagnade direkt hos Tesla också. Då är det i alla fall enkelt att få till finansieringen skulle jag tro.

Personligen föredrar jag låga mil. Det finns trots alkt en hel del som slits utöver drivlinan.

Siktar du på bilar utan AP så blir det ett hyfsat kliv neråt i pris men ändå alla positiva grundegenskaper kvar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av dhanjel »

Ja AP är inget direkt behov av, mer än att det kanske är positivt för andrahandsvärdet.
La till billigaste hos Tesla som jämförelse. Nackdelen där är väl att det inte finns någon prutmån.

Ang. tesla förresten så verkar man inte kunna få finansiering via dom för begagnade.
Bild
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Leo »

Där ser man!

Angående lågmilare så finns ju mer "garanti kvar" då så länge de är inom 4år 8000mil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Leo »

Kollar man på Teslas hemsida finns två blå och en vit för 670-699" på drygt 4000mil. Jag personligen tycker nog det är mer "prisvärda" än en 10000-12000 milad för fortfarande över 600000kr.

Personligen skulle jag hoppa S60 om den inte blir rejält billigare. Finns ändå många 85 att välja bland.

Min P85 har en genomsnittlig räckvidd på 35 mil sen ny, men vintertid så ligger den under 30mil skulle jag säga. (Så klart bättre räckvidd om man kör långsamt...)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av mati »

Att köpa en 4 år gammal S60 isf för en Model 3 pga räckvidden är ingen bra idé.
Som föregående inlägg beskriver så har en tre år gammal S85/P85 en sommarräckvidd på ungefär 35 mil. Det är det längsta jag har kunnat köra med min gamla P85. I snitt över året är 30 mil mer realistiskt. De gamla, framförallt RWD-bilarna, är inte riktigt så effektiva som nyare modeller.
Jag tror inte att Model 3 kommer att ligger under det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av e5m1r »

dhanjel skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror dock inte skillnaden är så stor som du kanske tror. Tesla sa förvisso från början "minst 215 miles" men när Elon för ett tag sedan fick frågan ifall de tänkte slå Bolts 238 miles så undrade Elon hur låga förhoppningar de hade om honom. Om vi då kollar på Model S 85 så fick den en räckvidd på 265 miles enligt EPA och eftersom du kollar på de som är några år gamla så har de antagligen tappat lite i kapacitet. Allt detta tillsammans får mig att tänka att en ny Model 3 inte behöver ha särskilt mycket sämre räckvidd än en gammal Model S 85. Nu har en gammal Model S såklart flera fördelar så som bagageutrymme, bakluckan mm men just räckvidden är jag osäker på.
Ja det är mycket möjligt att det blir så, samtidigt har en begagnad S många andra fördelar för en barnfamilj som oss (bagageutrymme framförallt då).

1. Tesla Model S 60 2013, ~10k mil. 569 000 (https://www.blocket.se/blekinge/Tesla_M ... ?ca=21&w=3)
2. Tesla Model S 85 AP 2014, ~7.5l mil. 655 000 (https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... ?ca=21&w=3)
3. Tesla Model S 85 AP 2015, 10.5k mil. 629 000 (https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=21&w=3) (Importerad)
4. Tesla Model S 85 2014, ~11.5k mil. 689 000 (https://www.blocket.se/jonkoping/Tesla_ ... ?ca=21&w=3)

5. Tesla Model S 85 2014, ~7.2k mil, 650 000 (https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA6H16EFP59329)

Vilken skulle ni säga är mest prisvärd och "bäst köp"?
2an då den har nybils garanti kvar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av dhanjel »

mati skrev:
Att köpa en 4 år gammal S60 isf för en Model 3 pga räckvidden är ingen bra idé.
Som föregående inlägg beskriver så har en tre år gammal S85/P85 en sommarräckvidd på ungefär 35 mil. Det är det längsta jag har kunnat köra med min gamla P85. I snitt över året är 30 mil mer realistiskt. De gamla, framförallt RWD-bilarna, är inte riktigt så effektiva som nyare modeller.
Jag tror inte att Model 3 kommer att ligger under det.
Intressant, trodde de höll bättre. Trodde batterierna höll bättre, eller räckvidden kanske inte var så lång då?
Jämför bara med de siffror som visas vid nya bilar, ~50mil (antar att det är enligt amerikanska tester).

Bättre att hålla ut till en Model 3 och kanske uppgradera batteriet.
Enda nackdelen är att jag vill bort från vår diesel-passat asap ;)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verdi

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Att köpa en 4 år gammal S60 isf för en Model 3 pga räckvidden är ingen bra idé.
Som föregående inlägg beskriver så har en tre år gammal S85/P85 en sommarräckvidd på ungefär 35 mil. Det är det längsta jag har kunnat köra med min gamla P85. I snitt över året är 30 mil mer realistiskt. De gamla, framförallt RWD-bilarna, är inte riktigt så effektiva som nyare modeller.
Jag tror inte att Model 3 kommer att ligger under det.
Tappar de så in i h-vete? Kanske jag ska hoppa av köpet?
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 309
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Viper »

Hur funkar garantin om man köper en beg direkt av Tesla? Är det någon skillnad om man köper en Tesla från en vanlig bilhandlare?

Annars är väl nackdelen med Tesla att dom inte har finansiering alls till privatpersoner?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
mati skrev:
Att köpa en 4 år gammal S60 isf för en Model 3 pga räckvidden är ingen bra idé.
Som föregående inlägg beskriver så har en tre år gammal S85/P85 en sommarräckvidd på ungefär 35 mil. Det är det längsta jag har kunnat köra med min gamla P85. I snitt över året är 30 mil mer realistiskt. De gamla, framförallt RWD-bilarna, är inte riktigt så effektiva som nyare modeller.
Jag tror inte att Model 3 kommer att ligger under det.
Tappar de så in i h-vete? Kanske jag ska hoppa av köpet?
Varför skulle du det? Nya75 är en grym bil :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av chpaulin »

Siffrorna på Teslas sida är enligt den europeiska körcykeln och rena fantasier. När 85:an kom redovisades 35-40 mils riktig räckvidd här på forumet och lite sämre för P-modellerna. En ny 75:a kommer nästa lika långt som en P85 gjorde som ny.

Skall man ha över 40 riktiga mil i alla väder är det nog en 100 man skall ha. Nu har jag svårt att se när man verkligen behöver den räckvidden? Man behöver oftast inte i närheten av dessa räckvidder.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Att köpa en 4 år gammal S60 isf för en Model 3 pga räckvidden är ingen bra idé.
Som föregående inlägg beskriver så har en tre år gammal S85/P85 en sommarräckvidd på ungefär 35 mil. Det är det längsta jag har kunnat köra med min gamla P85. I snitt över året är 30 mil mer realistiskt. De gamla, framförallt RWD-bilarna, är inte riktigt så effektiva som nyare modeller.
Jag tror inte att Model 3 kommer att ligger under det.
Tappar de så in i h-vete? Kanske jag ska hoppa av köpet?
Vadå tappar? Min gamla bil har tappat ca 6-7% räckvidd efter tre år. Det är ju inte så mycket. Den verkliga räckvidden på de tidigare bilarna är inte så bra som på senare bilar.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
mati skrev:
Att köpa en 4 år gammal S60 isf för en Model 3 pga räckvidden är ingen bra idé.
Som föregående inlägg beskriver så har en tre år gammal S85/P85 en sommarräckvidd på ungefär 35 mil. Det är det längsta jag har kunnat köra med min gamla P85. I snitt över året är 30 mil mer realistiskt. De gamla, framförallt RWD-bilarna, är inte riktigt så effektiva som nyare modeller.
Jag tror inte att Model 3 kommer att ligger under det.
Tappar de så in i h-vete? Kanske jag ska hoppa av köpet?
De tappar mindre än vad man tror. Se här:

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s ... gradering/

Och nyligen här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=8957

Det beror mest på hur man sköter batteriet precis som allt annat.

Den stora ändringen sedan 85:an kom är tillgänglig batterikapacitet. 85:an hade ~76 tillgängligt och nya 75:an ~72. Det ger en diff på 2 mil. Det räcker med 5% tapp i kapacitet för att 75:an skall komma"i kapp"

75:an är även lite snålare
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att tänka på vid köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av mati »

chpaulin skrev:
75:an är även lite snålare
Ja. Min nya 90D är mellan 10-15% snålare än min gamla P85. Lite svårt att säga utan direkt jämförelse, men där nånstans ligger det. Ändå så kände jag aldrig att gamla bilen hade för lite räckvidd. Jag hade lätt klarat mig på mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av vigge50 »

Har nog blivit en del missförstånd här ser jag mellan EPA, NEDC och motorvägsfarter. En Tesla Model S 85 har 502 km räckvidd enligt NEDC, 426 km enligt EPA och under motorvägsfarter ligger de på 35-40 mil efter vad jag har läst här. Så nä, de som idag kör 35 mil på motorväg med en Model S 85 har inte tappa mycket, de är bara att NEDC ligger inte i närheten av motorvägskörning vilket även räckviddsberäknaren på Teslas hemsida visar. Om man nu kollar på en ny Model S 75 så kanske den ligger runt 30-35 mil i motorvägsfarter och ligger därmed väldigt nära en äldre Model S 85. Vi ska även komma ihåg att Model S 85 hade en räckvidd på 502 km enligt NEDC och en ny 75 har 480 km enligt NEDC så de är väldigt nära varandra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Bjelke »

Meget bra sammanfattat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Johnalm »

Min nya X P90D är något "hungrigare" än den S85 RWD -14 jag hade tidigare.
Snittförbrukning på 1600 mil i X:en ligger strax under 250 Wh/km, i min Model S låg jag normalt på 230. Samma körstil, kanske något tuffare med S:en om ärligheten ska fram. :lol:

Har inte kört X utan P, men upplever min som mer svajig än min gamla S utan P och D.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Leo »

Min har nog knappt tappat något alls! Officiell räckvidd ca 50mil men som sagt var. Har ett genomsnitt på 35mil sen nytt.

Är liknande % förändring på alla elbilar när vi börjar att prata "verklighet" jämfört med teori =NEDC! Pratar vi amerikanska normen och nya WLPT så är de klart närmare verkligheten (ca 75% av NEDC)

Ganska enkel matematik: tillgängligt användbar batterikapacitet (en 85 har ungefär 76-77). Min genomsnittliga =2,18kW/mil för 2760mil. Blir 77/2,18=35 mil.

Körde till Malmö häromveckan, 60mil hade farthållaren på 120 mest hela vägen, ca 15gr ute, 19" däck, 3,3kg däckstryck och luftfjädring som sänker bilen i högre hastighet. Totalt ca 250kg i bilen. Fick då ca 35mils verklig räckvidd.

Längsta jag haft är 47 mils räckvidd då det var mycket 70/90 väg förra sommaren och jag följde det slaviskt. Dock full senesterpackning med 4 personer.

Behöver du klart mer så är det stora steget att gå upp till 100batteri.

90:an har 82 tillgängligt och 75:an 72 har jag för mig.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Att tänka på vid beg köp i "lägre" prisklass?

Inlägg av Bjelke »

Johnalm skrev:
...

Har inte kört X utan P, men upplever min som mer svajig än min gamla S utan P och D.
X är ju högre än S men du kanske inte hade luftfjädring på S:en heller, vilket oxo kan förklara det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar