Lite mer FUD från Toyota

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Lite mer FUD från Toyota

Inlägg av TiborBlomhall »

Toyotas ordförande Takeshi Uchiyamada har i en intervju diskuterat varför de inte satsar på elbilar:
I must say up front that we’re not against electric vehicles. But in order for electric vehicles to cover long distances, they currently need to be loaded with a lot of batteries that take a considerable amount of time to charge. There’s also the issue of battery life, But as laws and regulations (that encourage the development of electric vehicles) come into effect in places like China and the U.S., car makers will have no choice but to roll out electric vehicles or risk going out of business. Toyota is no exception, but we’re skeptical there would be a rapid shift to pure electric vehicles, given questions over user convenience.
Ska de år 2017 fortfarande köra samma FUD? Det börjar ju nästan bli pinsamt :roll:

considerable amount of time to charge? issue of battery life?! questions over user convenience???!

Men han lugnar folk med att lagar tvingar dem som inte vill gå i konkurs att lansera elbilar så motvilligt och skeptiskt men även de kommer att göra det.
Ja det låter ju betryggande! :roll:
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Re: Lite mer FUD från Toyota

Inlägg av Tjell »

Han kan faktiskt ha rätt: Att gå över till elbilar går väldigt fort. All teknik finns och det går snabbt och lätt att sätta upp laddning här och där.

Jag tänker dock att det kan bli vettigt med vätgas om framställningen och distributionen av gasen ordnas. Det tar dock längre tid och kraft men vore kanske effektivare i det större perspektivet.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -pa-tesla/

Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Swede1

Inlägg av Swede1 »

BMW är bäst på elbilar! Tesla på andra plats. Jaha. Ja. Tycker 1000 chefer i bilindustrin. Kanske dags att söka nya jobb?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tjell skrev:
Han kan faktiskt ha rätt: Att gå över till elbilar går väldigt fort. All teknik finns och det går snabbt och lätt att sätta upp laddning här och där.

Jag tänker dock att det kan bli vettigt med vätgas om framställningen och distributionen av gasen ordnas. Det tar dock längre tid och kraft men vore kanske effektivare i det större perspektivet.

Nej!

Att ha stora högtryckstankar ute i trafiken är vansinne.

Att omvandla el till vätgas är slöseri med energi.

Räckvidden kommer aldrig bli större än vad Toyota visat idag 30-40 mil, vätgastankar tar för stor plats.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Tjell skrev:

Nej!

Att ha stora högtryckstankar ute i trafiken är vansinne.

Att omvandla el till vätgas är slöseri med energi.

Räckvidden kommer aldrig bli större än vad Toyota visat idag 30-40 mil, vätgastankar tar för stor plats.
Håller med, samt lägger till:

Att frakta vätgas är slöseri med energi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Håller med, samt lägger till:

Att frakta vätgas är slöseri med energi.
Ja. Och en sak till. Många verkar tro att vätgas är ungefär som naturgas som kan transporteras i pipelines över långa distanser. Underförstått att vi kan använda oss av det befintliga gasdistributionsnätet som finns i många länder. Så är det inte. Vätgasen skulle bara gå rätt igenom rörens plåtväggar. Dessutom klarar de inte så högt tryck heller. Det funkar alltså inte. Att distribuera vätgas i pipelines är ingen bra idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Läsarna verkar inte dela chefernas uppfattning! :D
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Kolla datumet 13 januari
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

12man skrev:

Kolla datumet 13 januari
Jo, jag såg det också och jag tyckte ju att detta lät som en gammal nyhet.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Ja 8 månader i elbilsvärlden är som 8 år i fossilvärlden
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Blir mer och mer irriterad varje gång jag ser reklamen om Toyota Yaris Hybrid. "Med upp till 50 % eldrift utan laddning" och sen visar de en laddstolpe med spindelnät... Det visar lite av inställningen de har och den felaktiga fakta de trycker i folk.

Jag menar, du kan inte bara ladda upp ett batteri i en hybrid från luften. Energin kommer ALLTID från bensinmotorn, enda skillnaden är att den utnyttjar energin och framförallt rörelseenergin effektivare istället för att göra värme av den i bromsarna. Oavsett om det är 50 % eldrift så har energin kommit av ett fossilt utsläpp dessförinnan. Ett steg i rätt riktning vore istället att tillverka en Yaris med laddning där du verkligen KAN köra utsläppsfritt och ladda din bil!

Jag har också fått frågan om min Model S laddar sig själv medan man kör. :roll: Vad ska man svara på det? Ska energin bara hoppa in i batteriet från ingenstans? Jag brukar svara att, ja, när jag vill sakta farten går energin tillbaka i batteriet istället för att jag ska behöva bromsa. Men det krävs alltid energi för att ta sig framåt.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Inte lätt att säga annat om man äger Toyota idag. Dom har ju ingen elbil!

Liknande dummheter kom från den lokala Subaru-handlaren och reparatören här om veckan, som pladdrade på om dieselns förträfflighet och hur hemsk elbilen var. Ja, det är inte lätt att om man är insnöad på ett märke som är helt ointresserade av eldrift, när eldriften otvivelaktigt är framtiden.

Det är jobbigt att sitta fast med skägget i brevlådan. Sedan står dom som fastnat och säger "Nä, det ska vara så!" nästan...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jensa skrev:
Jag har också fått frågan om min Model S laddar sig själv medan man kör. :roll: Vad ska man svara på det? Ska energin bara hoppa in i batteriet från ingenstans? Jag brukar svara att, ja, när jag vill sakta farten går energin tillbaka i batteriet istället för att jag ska behöva bromsa. Men det krävs alltid energi för att ta sig framåt.
Jag har också fått den frågan. Och så har jag hört uttalanden att det numera finns mycket bättre elbilar som inte längre behöver laddas. Det är klart att folk har sett Toyotas reklam och fått allting om bakfoten. Man blir bara trött när man inser att det finns gott om folk som inte begriper sig på fysikens enklaste grundregler.
Det är uppenbarligen dåligt med el eftersom den måste produceras nånstans. Men bensin och diesel är lika med fri energi som bara uppstår ur tomma intet. Vaccumenergi. Ungefär som en ZPM i Stargate eller nåt...
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jensa skrev:
Jag har också fått den frågan. Och så har jag hört uttalanden att det numera finns mycket bättre elbilar som inte längre behöver laddas. Det är klart att folk har sett Toyotas reklam och fått allting om bakfoten. Man blir bara trött när man inser att det finns gott om folk som inte begriper sig på fysikens enklaste grundregler.
Det är uppenbarligen dåligt med el eftersom den måste produceras nånstans. Men bensin och diesel är lika med fri energi som bara uppstår ur tomma intet. Vaccumenergi. Ungefär som en ZPM i Stargate eller nåt...

Naturvetenskap och matematik är tyvärr underskattade läror idag nu när allt handlar om känslor.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Naturvetenskap och matematik är tyvärr underskattade läror idag nu när allt handlar om känslor.
Dagens kommentar! Håller helt med! (skrattade först, men sedan insåg jag det tragiska i att det blivit såhär...)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
Då passar denna in .... Lite skrämmande faktiskt.

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Verdi skrev:
Då passar denna in .... Lite skrämmande faktiskt.
Den var bra. Och samtidigt inte...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Hahaha
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Kolla in Desertec.org + läs om detta på Wikipedia.

I tillägg anser jag följande:

Solanläggningae i Sahara > DC-ledningar till Medelhavet > havsvatten delas upp mha elen > vätet puttas in i porös metall (många olika format och stotlekar beroende på tillämpning) > distribution.

Om vätgasen ligger i dessa "patroner" så är det NOLL risk.

Tillämpningsområdena är ofantliga och även oväntade. Tror jag läste om försök med vätgasladdade mobiltelefoner...

OK, en hel jävla massa infrastruktur att installera men det ligger en enorm potential i tekniken och tillämpandet. Troligen kommer det att hamna i detta så småningom. Just nu ser det nära nog löjligt ut, hela konceptet.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, löjligt.

Knappast lönsamt att sätta solceller i shara och sedan transportera energin hit. Bättre då att sätta solcellerna här.

Ser också ut att mycket riktigt vara nerlagt?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Ja, jag vetefanken om det är igång eller ej.

Att göra så som jag tänker det är nog ändå energimässigt ekonomiskt (räknat på tillgång och förluster). Det är ju inte små garageföretag som pysslar med de här idéerna så något värde måste det väl finnas i det.

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Desertec ja det har skitit sig, drömdes ihop ungefär då när Vattenfall trodde att Nuon var värt nåt.. sen kom billigare solceller...när det inte ens kan byggas feta ledningar mellan länder...från Nordafrika glöm det..
Tyskarna får inte ens ihop en ledning nord syd, så de måste dra ner vindkraften ibland i Nordtyskland, men bra för oss 2-3 öre per kwh vinternätter...

Men de stora solcellsparkerna i Dubai? kan ses som delresultat av Dii (desertec industrial initiative)

Nä de behöver byggas ledningar öst-väst med liten chans nu med ukraina och brexit
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Kolla in Desertec.org + läs om detta på Wikipedia.

I tillägg anser jag följande:

Solanläggningae i Sahara > DC-ledningar till Medelhavet > havsvatten delas upp mha elen > vätet puttas in i porös metall (många olika format och stotlekar beroende på tillämpning) > distribution.
Det går att effektivisera detta rätt rejält och minska alla försluster som är mellan varje steg...

Här är mitt förslag:

Solcellsanläggningar > distribution.

Ta alltså bort följande:

i Sahara > DC-ledningar till Medelhavet > havsvatten delas upp mha elen > vätet puttas in i porös metall (många olika format och stotlekar beroende på tillämpning)

och du kommer få mycket lägre installationskostnad och mycket bättre verkningsgrad!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Håller med :)
(Keep it simple brukar vara bra)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar