Vad tror du kommer att hända?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Vad tror du kommer att hända?

Inläggav TeslaTissel » 15 maj 2018 15:07

Omställningen kan ske snabbare än vi tror!

Blir traditionella fordon med förbränningsmotor plötsligt kalla som is!?
Här diskuteras i ett video-klipp från Now You Know sammanfattningsvis KONSEKVENSERNA!

VAD TROR NI? HUR KOMMER EFFEKTERNA SLÅ I EUROPA?

Se gärna mitt inlägg i vår energiförening Vuef.se -
http://vuef.se/vad-tror-du-kommer-att-handa/
TeslaTissel

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslaägare Kulingen » 15 maj 2018 15:22

Europa kommer tvinga Sverige till att skynda på att få bort fosilbilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.32.4 + Nya navigatorn
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 15 maj 2018 15:24

Som alltid så missbedömer vi utvecklingen. Det händer mindre än vi tror de kommande 5 åren och mer än vi tror de kommande 30 åren. :)
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav chaffis75 » 15 maj 2018 15:44

jag tror utmaningen kommer vara att få tag i bilar... Titta bara hur de ser ut idag, bil eftger bil som ska vara tillgänglig men de är både 6 månader och 12 månaders leverans på lanserade bilar och detta innan vi ens sett s kurvan börja stiga brant... Nej detta tror jag gör att omställningan kommer ta tid, de är inte lika lätt för tillverkarna att ställa om från fossil bilar till elbilar som de var att ställa om från "dumma" mobiler till "smarta" oavsett om de vill eller ej...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav bonath » 15 maj 2018 16:22

Jag tror det kommer att hänga på tillgång till batterier. Fler batterifabriker, mer konkurrens, billigare batterier, fler bilar...
När "alla" dom här nya batterifabrikerna som utlovas är i full drift, då kommer den stoooora vändningen.

Härligt spännande tidevarv vi lever i. :P
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav joel80 » 15 maj 2018 16:37

Jag tror också på en snabb boom när väl tillverkarna och deras underleverantörer hunnit ställa om tillräckligt. Tror många kommer att vara i ungefär samma tid då ingen har råd att hamna allt för långt bakom. Och de små tillverkarna som inte satsar på egna fabriker kommer kunna få sitt behov tillgodosett av aktörer så som Northvolt och andra fristående batteritillverkare. Men vi ligger nog 3-6 år från den riktiga boomen. 2025 har jag sagt i 3-4 år blir det år då vi går över till över 50% elbilar. Då blir elbilen norm. ;)
Än så länge håller jag fast vid den tron.
joel80

Inläggav JonasAnd » 15 maj 2018 17:18

Jag tror det händer mindre än man tror, mitt intryck av "den stora allmänheten" är att de flesta normala människor som inte är intresserade av varken teknik eller bilar fortfarande är ganska rädda för elbilar. Myter kring att batterierna tappar i livslängd osv verkar väldigt seglivade, och det är väl kanske inte så konstigt att människor i allmänhet är lite försiktiga vad gäller ny (dyr) teknik, det är väl ungefär samma sak med solceller och allt vad det är.

Jag tror det kommer att harmonisera ganska bra, fler och fler elbilar blir tillgängliga på nybilsmarknaden (avseende pris, funktion och tillgång), men det kommer bli en flytande övergång över några års tid, jag tror inte begagnatmarknaden kommer påverkas speciellt starkt heller utöver de ganska få bilar som nyligen var dyra men som nu plötsligt riskerar att bli förbjudna. Gamla bilar är redan billiga och nyare bilar som förblir godkända i miljözonerna kommer hålla värdet på ungefär samma sätt som de gjort fram tills nu.

Sen kan det nog bero lite på hur det går i valet, vad händer med MP? För mig som varit (är) intresserad av Model 3 är det enbart intressant om den är betydligt billigare än exempelvis Volvo V90. Vi har precis beställt 30 bilar till min arbetsplats och det blev en hybrid, resten diesel. Nu är många av dem renodlade arbetsbilar och där finns inga vettiga alternativ men även bland personbilarna har intresset för el/diesel varit ganska svalt. Min bil byts i vår och det var tänkt att bli en Model 3 då jag hade hoppats att leveranserna hade kommit igång då men dels är det inte realistiskt, men det är även så att prisbilden måste vara fördelaktig.
JonasAnd

Inläggav Teslaägare mati » 15 maj 2018 17:24

Jag tror inte att det händer så mycket innan biltillverkarna har insett att de måste bygga egna batterifabriker.
Ta exemplet VW som i jämförelse med andra tillverkare verka vilja storsatsa. De säger att de har säkrat batterier för 40 miljarder Euro. Samtidigt säger de att priset per kWh kommer hamna under 100€. Säg att varje elbil kommer att få ett batteri med minst 60kWh, vilket troligen är underkant, så räcker dessa batterier till max 6,5 miljoner elbilar. Det låter mycket, men det är ingenting jämfört med hur många fossilbilar som tillverkas varje år.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 15 maj 2018 20:24

Verdi skrev:Som alltid så missbedömer vi utvecklingen. Det händer mindre än vi tror de kommande 5 åren och mer än vi tror de kommande 30 åren. :)

He, din kommentar är nog sann!
TeslaTissel

Inläggav TeslaTissel » 15 maj 2018 20:30

chaffis75 skrev:jag tror utmaningen kommer vara att få tag i bilar... Titta bara hur de ser ut idag, bil eftger bil som ska vara tillgänglig men de är både 6 månader och 12 månaders leverans på lanserade bilar och detta innan vi ens sett s kurvan börja stiga brant... Nej detta tror jag gör att omställningan kommer ta tid, de är inte lika lätt för tillverkarna att ställa om från fossil bilar till elbilar som de var att ställa om från "dumma" mobiler till "smarta" oavsett om de vill eller ej...

Absolut, många kommer att uppleva att det är lika svårt få tag i fossil-fria fordon som att få tag i just den där... Ja ni fattar nog ändå.

Det jag funderar över är om det blir kaos-stämning? Kanske fler innovationer blir resultatet med upp-starts-företag som gör livet lättare i storstäderna?
Min förhoppning är det i varje fall.
TeslaTissel

Nästa

Återgå till Generellt