Kinesiska Gigafabriken

Gigafactory2

Ett säkert tecken på att inga andra biltillverkare verkar satsa på elbilar är att de inte bygger några batterifabriker. Tesla Motors Gigafabrik kommer ju ensamt att tillverka lika många batterier som all världens övriga batterifabriker tillsammans – för att kunna bygga 500 000 elbilar om året år 2020. Utan att kunna visa upp samma batteritillverkningskapacitet kan inga andra biltillverkare matcha de tillverkningssiffrorna.

Det är därför det hittills har varit lätt att avfärda Audis, BMW-s, Volkswagens mm utsagor om “Tesla-dödare”. Vi visste ju att inga batterier = inga elbilar.

Icke så längre. In på planen kommer kinesiska biltillverkaren BYD (som står för “Build Your Dream”) som planerar att bygga nya batterifabriker för 6 GWh batterier årligen de närmsta tre åren. Dessa fabriker sammanlagt kommer att få ungefär samma tillverkningskapacitet som Tesla Motors Gigafabrik. Istället för en enda gigantisk batterifabrik tänker de bygga flera stora. Ärligt talat en bra strategi att inte lägga alla ägg i samma korg – hur kommer det gå om Teslas Gigafabrik råkar ut för en jordbävning eller brand? BYD planerar att bygga de flesta av sina fabriker i Kina, men även i Brasilien och USA. BYD har redan två fabriker i USA som tillverkar elbussar och batteripack till dem.

För även om BYD kanske är mer kända för sin BYD E6 elbil så fokuserar företaget mest på att tillverka elektriska bussar. Bussen BYD K9 har 324 kWh batterier, bilen BYD E6 48 kWh. Lyckas de sälja sina bussar och bilar i större skala kommer BYD verkligen behöva all batterikapacitet de kan tillverka.

Det som framför allt skiljer BYD-s batterier från Teslas är att BYD använder litiumjärnfosfat-batterier i sina elektriska fordon. Sådana batterier har aningen lägre energidensitet än dem litiumjonbatterier Tesla använder, men har längre livstid, kan generera högre strömstyrkor och har en stabilare och säkrare batterikemi.

Det ser mer och mer ut som att Teslas utmanare år 2020 inte kommer att vara de etablerade biltillverkarna utan nya, okända från fjärran öst. Precis som det gick i mobilbranschen.

 


TCS ett år sedan: Gigafabriken

Vår nyhet för ett år sedan var just om Tesla Motors Gigafabrik. Då slog nyheten ner som en bomb i Tesla Motors årsredovisning, att de tänker bygga en gigantisk batterifabrik. (Tänk att det bara var ett år sen…) Sedan dess har vi fått reda på att det är tillsammans med Panasonic de ska bygga fabriken (föga svårt gissat), i Nevada, och att dess första etapp tom kommer bli färdigbyggd redan i år. Farten saker sker med i Tesla Motors är hissnande!

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.