Volkswagens Gigafabrik

VW_fabrik
Volkswagens chef för elbilar Thomas Lieber berättade några dagar sedan om företagets planer att tillverka en miljon elbilar per år år 2025, en rejäl uppsving från årets planerade volym av ca 12,100 e-Golfar.

Varje gång en tillverkare börjar tala om framtida elbilar i jätteserier brukar vi säga ”show me the batteries” – dvs hur tänkte de tillverka de enorma mängder batterier som behövs. Oftast är det ett bra sätt att skilja konkreta planer från rena fantasier.

Flera biltillverkare verkar hoppas på LG och deras kommande ”gigafabrik” – ett antal olika batterifabriker som tillsammans kommer tillverka ungefär lika många batterier som Teslas kommande fabrik. Det är de batterier som bla kommer bestycka Chevrolet Bolt och dess europeiska systerbil Opel Ampera-e. Fast ju fler företag som ska dela på batterivolymerna desto mindre del av kakan kommer var och en få.

Därför är det glädjande att höra Volkswagens satsning av 10 miljarder Euro för att bygga en egen batterifabrik. Det är dubbelt så mycket pengar som Teslas Gigafabrik beräknas kosta. Ifall fabriken också är dubbelt så stort vet vi inte än men Teslas Gigafabrik sägs kunna bestycka 500,000 bilar med batterier, ska VW bestycka en miljon behövs det dubbelt så många.

Volkswagens uttalade mål med fabriken är att slippa vara i händerna på batterileverantörer. Den 22 juni kommer bolagets styrelse ta slutliga beslutet om batterifabriken.

Planerna på en miljon elbilar per år år 2025 kan verka imponerande – tills vi inser att de menar hela koncernen, dvs VW, Audi och Porsche tillsammans. Och att Tesla Motors planerar tillverka en miljon elbilar per år redan 2020.

Förutom Gigafabriken behöver Volkswagen även utveckla nya elbilar. Dagens e-Golf har alldeles för klena batterier på 24 kWh för att kunna tilltala de breda massorna. Årsmodell 2017 av e-Golfen sägs öka på batteriestorleken till 35.8 kWh men mer än så är svårt att få in i bilmodellen som utvecklades med endast bensin- och dieselmotorer i åtanke.

Volkswagen måste lansera sin planerade MEB bottenplatta innan de kan släppa elbilar med ordentlig räckvidd på marknaden. Enligt Volkswagens nya chef Herbert Diess håller företaget på att utveckla en helt ny elbil med 30 mils räckvidd och tilltalande pris som planeras släppas till 2019. Bilen förväntas bli snäppet större än VW Golf utanpå och rejält rymligare inuti.

Dagens nyhet om att Volkswagen även tänker satsa på batteritillverkning får nyheterna om Volkswagens kommande elbil att verka ännu trovärdigare.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Elputte

    Är det verkligen 500.000 bilar som ska få batterier ifrån Gigafactory. Batterierna till deras Powerwall ska ju också produceras. Eller är det tänkt 500.000 bilars batterier plus tillräckligt med batterier för deras Powerwall. Om inte när börjar de bygga på Gigafactory2?

    • Jens Christian Haslund Nielsen

      Som jag har förstått det var det den ursprungliga planen, 500 000 bilar per år + powerwall/powerback ur gigafabriken (ca. 50 GWh per år). Nu är planerna ju kraftigt accelererade och det kommer även betyda att gigafactory kommer byggas ut mer än den ursprungliga planen för att klara 1 000 000 bilar till 2020 + stationär lagring. Sedan lär vi även höra om konkreta planer för Gigafactory nr. 2 för framtida expantioner om några år.

      • JH

        Om de inte börjar prata gf2 redan den 29 skulle jag bli förvånad. Senast i samband med lansering av modell3 så tror jg man kommer ha ganska fasta planer på gf2.

        • Jens Christian Haslund Nielsen

          De har säkerligen planer för GF2 redan, men de har ju köpt mark runt GF1, så de kan utvidga den ganska så rejält i första steget.

          • Magnus Olsson

            Precis var inte planen att bygga ut GF rätt rejält? Stämmer denna bild så har de ju inte ens börjat http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2016/05/Tesla-Gigafactory-You-Are-Here.jpg :)

          • Jens Christian Haslund Nielsen

            Den bilden är enl. den ursprungliga planen. Det som är byggt nu är ca. 14% av vad det ska bli till 2020 – som sagt enl. ursprunglig planering (nog för 500 000 bilar 2020). Det kommer inte räcka längre, så den kommer bli betydligt större än så och jag har även hört att den befintliga byggnaden kanske får en våning till – så det blir verkligen en ”giga” fabrik när den står färdig!

          • Magnus Olsson

            Ja den e rätt enorm, den är väl 2 våningar nu som jag förstått, men jag trodde ”bredden” var klar redan men tydligen skulle den byggas ut åt alla håll :)

            En våning till tror jag blir svårt för dem då de har solceller hela taket, de har ju mark o bygga nått enormt där i alla fall. Ska tro att byn Spark som ligger närmast granne lär växa så de knakar nu.

          • Jens Christian Haslund Nielsen

            Jo, men fabriken har redan flera våningar och vid aktieägarmötet i går talade Elon om att Gigafactory kunde få tredubbel produktion inom samma fysiska ramar som det planerade, dvs. upp till 150 GWh per år! Vi får se hur snabbt bygget kan fortskrida :-)