Volkswagens Gigafabrik

VW_fabrik
Volkswagens chef för elbilar Thomas Lieber berättade några dagar sedan om företagets planer att tillverka en miljon elbilar per år år 2025, en rejäl uppsving från årets planerade volym av ca 12,100 e-Golfar.

Varje gång en tillverkare börjar tala om framtida elbilar i jätteserier brukar vi säga “show me the batteries” – dvs hur tänkte de tillverka de enorma mängder batterier som behövs. Oftast är det ett bra sätt att skilja konkreta planer från rena fantasier.

Flera biltillverkare verkar hoppas på LG och deras kommande “gigafabrik” – ett antal olika batterifabriker som tillsammans kommer tillverka ungefär lika många batterier som Teslas kommande fabrik. Det är de batterier som bla kommer bestycka Chevrolet Bolt och dess europeiska systerbil Opel Ampera-e. Fast ju fler företag som ska dela på batterivolymerna desto mindre del av kakan kommer var och en få.

Därför är det glädjande att höra Volkswagens satsning av 10 miljarder Euro för att bygga en egen batterifabrik. Det är dubbelt så mycket pengar som Teslas Gigafabrik beräknas kosta. Ifall fabriken också är dubbelt så stort vet vi inte än men Teslas Gigafabrik sägs kunna bestycka 500,000 bilar med batterier, ska VW bestycka en miljon behövs det dubbelt så många.

Volkswagens uttalade mål med fabriken är att slippa vara i händerna på batterileverantörer. Den 22 juni kommer bolagets styrelse ta slutliga beslutet om batterifabriken.

Planerna på en miljon elbilar per år år 2025 kan verka imponerande – tills vi inser att de menar hela koncernen, dvs VW, Audi och Porsche tillsammans. Och att Tesla Motors planerar tillverka en miljon elbilar per år redan 2020.

Förutom Gigafabriken behöver Volkswagen även utveckla nya elbilar. Dagens e-Golf har alldeles för klena batterier på 24 kWh för att kunna tilltala de breda massorna. Årsmodell 2017 av e-Golfen sägs öka på batteriestorleken till 35.8 kWh men mer än så är svårt att få in i bilmodellen som utvecklades med endast bensin- och dieselmotorer i åtanke.

Volkswagen måste lansera sin planerade MEB bottenplatta innan de kan släppa elbilar med ordentlig räckvidd på marknaden. Enligt Volkswagens nya chef Herbert Diess håller företaget på att utveckla en helt ny elbil med 30 mils räckvidd och tilltalande pris som planeras släppas till 2019. Bilen förväntas bli snäppet större än VW Golf utanpå och rejält rymligare inuti.

Dagens nyhet om att Volkswagen även tänker satsa på batteritillverkning får nyheterna om Volkswagens kommande elbil att verka ännu trovärdigare.

Tagged , . Bookmark the permalink.