Vad tror du kommer att hända?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav TeslaTissel » 15 maj 2018 20:44

mati skrev:Jag tror inte att det händer så mycket innan biltillverkarna har insett att de måste bygga egna batterifabriker.
Ta exemplet VW som i jämförelse med andra tillverkare verka vilja storsatsa. De säger att de har säkrat batterier för 40 miljarder Euro. Samtidigt säger de att priset per kWh kommer hamna under 100€. Säg att varje elbil kommer att få ett batteri med minst 60kWh, vilket troligen är underkant, så räcker dessa batterier till max 6,5 miljoner elbilar. Det låter mycket, men det är ingenting jämfört med hur många fossilbilar som tillverkas varje år.

Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu.
Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig.
Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel?

Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric.

Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS meddelade just att de också har svårt få tag i batterier.

Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.

Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?
Senast redigerad av TeslaTissel 15 maj 2018 20:54, redigerad totalt 3 gånger.
TeslaTissel

Inläggav nek0 » 15 maj 2018 20:45

Idag pratade vi elbilar på jobbet och en kollega sa så här:" elbilar, usch ingen riktig motor, inget ljud, ingen bränsle doft.Sedan självkörande elbilar fy fan . Tur att man dör snart och slipper skiten." Han är 58 år gammal, hur tänker människan? Dö inom 5 år?
Han är aldrig sjukskriven så det kan inta vara något fel på honom, förutom mentala :) .
nek0

Inläggav TeslaTissel » 15 maj 2018 20:50

nek0 skrev:Idag pratade vi elbilar på jobbet och en kollega sa så här:" elbilar, usch ingen riktig motor, inget ljud, ingen bränsle doft.Sedan självkörande elbilar fy fan . Tur att man dör snart och slipper skiten." Han är 58 år gammal, hur tänker människan? Dö inom 5 år?
Han är aldrig sjukskriven så det kan inta vara något fel på honom, förutom mentala :) .

Definitivt mentalt! Tråkigt, men vi har fantastiska möjligheter och jag tror vi kommer få helt oväntade innovationer om det visar sig bli svårigheter med batterier och tillverkning?
TeslaTissel

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 maj 2018 20:57

TeslaTissel skrev:
Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu. Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig. Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel? Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric. Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS medelide just att de orks har svårt få tag i batterier. Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.
Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?

Tibor för två år sedan:
http://teslaclubsweden.se/volkswagens-gigafabrik/
Varje gång en tillverkare börjar tala om framtida elbilar i jätteserier brukar vi säga ”show me the batteries” – dvs hur tänkte de tillverka de enorma mängder batterier som behövs. Oftast är det ett bra sätt att skilja konkreta planer från rena fantasier.

Tibor för mer än tre år sedan:
http://teslaclubsweden.se/kinesiska-gigafabriken/
Det är därför det hittills har varit lätt att avfärda Audis, BMW-s, Volkswagens mm utsagor om ”Tesla-dödare”. Vi visste ju att inga batterier = inga elbilar.

Tibor för snart 4 år sedan:
http://teslaclubsweden.se/nobelprisvinnande-batteriet/
Tesla Motors tillverkar inte ca 30 000 bilar per år för att de inte skulle kunna bygga eller sälja mer – de tillverkar så få för att de kan inte få tag i fler batterier till dem.

Verkar som tillverkarna först nu börjar få upp liljeholmarna. De flesta har inte någon riktig tillverkning av battericeller till dagens bilar, se bara GM Bolt och KIA Ioniq t.ex.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 15 maj 2018 21:46

Imponerande axplock! :)
(Och "tyvärr" mycket talande om hur det funkar)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging och 4500kr i rabatt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 15 maj 2018 22:49

Bjelke skrev:Imponerande axplock! :)
(Och "tyvärr" mycket talande om hur det funkar)

Tack, ja jag har studerat det här ett tag.
TeslaTissel

Inläggav joel80 » 15 maj 2018 23:26

Efterfrågan på batterier har ökat snabbt, men jag tror att marknaden och tillverkning genom alla led kommer anpassa sig skapligt fort. Företag ser pengar att tjäna och det brukar göra att det händer saker...

Det är rätt många batteriprojekt och nya fabriker på gång. Vi får ge det 2-4 år, men då tror jag man kommer kunna komma upp i betydligt högre produktion.
joel80

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 maj 2018 08:24

Jag tror inte batteribrist kommer vara det som begränsar elbilsförsäljningen. Det är nog snarare bristande laddinfrastruktur och folks inneboende skepticism mot förändringar som är den svåra nöten att knäcka. Ja, och så måste priserna ned så elbilarna blir konkurrenskraftiga även UTAN en massa subventioner. Men det löser sig nog med större volymer.

Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 16 maj 2018 08:31

Verdi skrev:Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.

Är det inte precis så tillverkarna resonerar? Jag menar, allt det där snacket om elektrifiering handlar väl huvudsakligen om hybrider av alla möjliga slag snarare än renodlade elbilar. Men jag tror att tillverkarna är medvetna om att hybrider är instegsporten till tyngre droger. Jag tror inte att särskilt många som kör en laddhybrid idag kommer att köpa en laddhybrid igen. De flesta går nog över till ren elbil om de kan välja fritt.
e-Golf 2018
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 maj 2018 08:57

mati skrev:
Verdi skrev:Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.

Är det inte precis så tillverkarna resonerar? Jag menar, allt det där snacket om elektrifiering handlar väl huvudsakligen om hybrider av alla möjliga slag snarare än renodlade elbilar. Men jag tror att tillverkarna är medvetna om att hybrider är instegsporten till tyngre droger. Jag tror inte att särskilt många som kör en laddhybrid idag kommer att köpa en laddhybrid igen. De flesta går nog över till ren elbil om de kan välja fritt.

Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.

Edit: Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men för en del verkar det vara viktigare vad man SJÄLV gör än vad kollektivet gör. Dvs det är viktigare att man själv kör 100% på el än att vi får ner den totala användningen av fossila bränslen. Den där känslan av att man själv vet bättre och gör mer för miljön än gemene man är nog inte helt obetydlig i sammanhanget.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt