1. Bredden är ju vad som står på däcket. bredare ger större friktion, enkelt.Johnny_B skrev:Om mitt minne sedan skolbänkens tider om krafter och fysik inte har degraderats fullständigt så har jag för mig att följande spelar in på förbrukningen när man monterar större hjul:
1. Bredare däck med större diameter = större anliggningsyta mot underlaget = mer friktion = högre förbrukning.
2. Större fälgar är OFTAST tyngre, men inte alltid. Större däck är däremot tyngre (mer material krävs för att nå runt de större fälgarna).
3. Hävarmen från drivaxeln är längre (19" mot 22" är en 1,5" längre hävarm mot anliggninsytan mot underlaget) vilket förbrukar mer energi för att nå samma hastighet.
Det man kanske inte tänker på direkt är att i det fall tidsangivelsen för 0-100 är uppmätt med 19" hjul så är fordonet långsammare 0-100 med alla hjul som har större rullomkrets än med uppsättningen vid mätningen. Under förutsättning att man inte ökar motorns effekt till drivaxeln för att kompensera för de större motverkande krafterna i och med längre hävarm mot anliggningsytan + den högre friktionen.
Nu får gärna någon ingenjör med förskare minne än mina skolkunskaper slå hål på mitt uttalande ovan. Det värsta som kan hända är att jag lär mig något nytt.
2,3. Höjden är ju funktion av bredden och profilen samt fälgdiametern,
nu blir det svårare här måste man räkna ut omkretsen.
Nästan alltid är omkretsen samma på bilar med olika fälgstorlek och däckkombination från tillverkaren. Man har helt enkelt lägre profil för att kompensera den större fälgen. Men det blir inte alltid på mm rätt. Men om man inte själv mixtrar med diametrar och profiler/bredder mot tillverkarens rekommendationer så blir det samma med viss felmarginal. Annars skulle ju hastighetsmätaren visa fel.
Att sätta dit hjul med större däckomkrets samma bredd borde ge lägre energiförbrukning eftersom axlar och lager har lägre hastighet men nu är det på en elbil väldigt små skillnader. På en fossilbil ger oftast lägre varvtal på motorn lägre energiförbrukning eftersom verkninggraden ökar och friktionen minskar. Men ger sämre acceleration både pga lägre moment och oftast större massa i hjulet som ytterligare minskar rörelsemomentet.
Stålfälgar är ytterst svårt att slå med andra material vad avser vikt men med mycket pengar går det förståss men då är det inte aluminium i de fälgarna.