"Va? Kallar du mig för miljöpartist?! Uuuuooo nu blir jag jättekränkt och känner mig diskriminerad. Nä, nu ger jag upp och går jag och köper en bensinbil istället." Just det.

Moderator: Redaktion
Finns det?!mati skrev:Haha, jag det är verkligen sant. Fast om någon vill beskylla mig att vara miljöpartist så är det väl så. Det finns betydligt värre saker.TiborBlomhall skrev:Det tragikomiska i sammanhanget är att just elbilsägare ofta beskylls vara miljöpartister. "Då har ni inte varit på vårt forum" brukar jag säga.
Jo men det har många andra partier med, men de har fortfarande inte skaffat sig en riktig miljöpolitik ändåovelundkvist skrev:Jo, Centern har ju funnits några år längre än Miljöpartiet...
Känner igen det med.TiborBlomhall skrev:Det kontakt jag haft med miljöpartister har jag märkt att på gräsrotsnivå finns viss entusiasm kring elbilar men ju högre upp man kommer desto mer negativa blir tongångarna.
Dessutom märker jag ett slags motstånd mot all slags fordon oberoende teknik. Jag har fått höra att elbilar är dåliga för att då skulle fler åka bil, längre. Det spelar ingen roll att utsläppen skulle minska - själva förflyttningen av människor är av ondo på nåt sätt. Kollektivtrafik förespråkas även i sådana fall den skulle medföra större utsläpp.
Konstiga är att de ofta är emot vindkraft mm lokalt. Kan inte förstå hur de tänkerLarsL skrev:Ja för mig framstår det som att miljöpartiet vill begränsa rörligheten, friheten och självständigheten så inget parti jag skulle ta i med tång. Det känns som de använder miljöargumentet för att urbanisera och styra in människors deras kakformar. När de är färdiga kan de göra en djurpark av hela landet, för mark ska väl inte ägas av privatpersoner?
Ordet "miljövänlig" är ganska förrädiskt då det är väldigt oprecist. Allt som människan gör påverkar naturen på något sätt - även det mest energisparande och energieffektiva huset, byggt i naturmaterial, med återvinning av allt hushållsavfall, förutsätter exempelvis gruvdrift som för all och evig tid gör stora hål i naturen.ovelundkvist skrev:Sorry, men det finns inga miljövänliga bilar, bara mer eller mindre miljöovänliga. Och samtliga fossilbilar hör definitivt allihop till den ovänligaste halvan av skalan.e5m1r skrev:Kan inte annat än nämna klippet när Topgear parkerade en miljövänlig SUV samt AMG och fick reaktioner på SUV ingen brydde sig om AMG som var många ggr värre miljöbov
Säger en del om hur insatta de är
Precis så uppfattar jag MP också.TiborBlomhall skrev:Det kontakt jag haft med miljöpartister har jag märkt att på gräsrotsnivå finns viss entusiasm kring elbilar men ju högre upp man kommer desto mer negativa blir tongångarna.
Dessutom märker jag ett slags motstånd mot all slags fordon oberoende teknik. Jag har fått höra att elbilar är dåliga för att då skulle fler åka bil, längre. Det spelar ingen roll att utsläppen skulle minska - själva förflyttningen av människor är av ondo på nåt sätt. Kollektivtrafik förespråkas även i sådana fall den skulle medföra större utsläpp.
Håller verkligen med!Jerker skrev:Är det inte så att i Miljöpartiet samlas idag alla sorters naturromantiker som på 70-talet fanns i centern? Gröna vågen, ni vet. I det konceptet ingår ju nån slags romantiserande av tiden före industrialismen. Men det är ju en bedräglig syn på vår värld. Visst, industrier och fossilbilar m.m. förstör vår värld, men det är ju ena sidan av ett mynt vars andra sida är vår välfärd och sjuk- och hälsovård. Vem skulle vilja gå tillbaka till tiden när man var tvungen att slita hund på åkrar om sommaren för att ha en chans att överleva vintern? När folk dog som flugor i sjukdomar som idag är enkla att bota?
Att tro att vi får en bättre värld genom att sluta vara ett industri- och tekniksamhälle är helt fel. Nu har vi en viss nivå på levnadsstandard och den kommer människor aldrig att acceptera att överge. Om vi ska kunna vända trenden som blivit så tydlig under 2016, att den globala uppvärmningen accelererar med värmerekord månad för månad, då finns det bara en väg att gå och det är att öka på takten i den industriella utvecklingen så att vi snabbare kan göra oss kvitt användningen av fossila bränslen.
Och att försöka lagstifta och på andra sätt tvinga människor att sluta köra egen bil kommer inte heller att fungera. Det enda sättet är att konstruera nåt som är bättre och mer attraktivt än att äga en egen bil, och det kan vara autonoma fordon, och det kommer inte heller att konstrueras om man motarbetar ny teknik.
Det är för att MP inte vill ha bilar alls. De anser att bilen är ineffektiv, och dagens problem hos fossilbilar används som argument för att hela transportslaget är dåligt.Anders77 skrev:Googlar man på miljöpartiet elbilar så hittar man inget från 2016.
zyax skrev:
Apropå äga bil; jag hade en diskussion med min svägerska om att få i framtiden kommer äga bil, hon motsatte sig detta då hon minsann inte kunde tänka sig att bara nyttja autonom biltjänst. Jag orkade knappt argumentera. Förklarade att det kommer vara mycket liten procent av människorna i framtiden som verkligen äger bil och att hon kanske är av den procenten och det inte är något fel i det, men för den stora massan lönar det sig inte att äga en bil när du sällan utnyttjar den. Det spelar ingen roll om du åker långt eller kort bara tiden totalt du åker per år kommer att spela roll. Folk som på det här forumet idag äger sin Tesla har råd med bil även i framtiden när den stora massan inte äger sin egen. Gissar att 2050 är det nere på under 20% av hushållen som äger eget fordon efter det så kommer det sjunka drastiskt för det är en generationsfråga och vi som då lämnat över till yngre generationer som vuxit upp i en autonom bilvärld inte ser det som vi gör.
Precis. Med autonoma bilar på vägarna snart och kanske ett krav på större vägar inom en inte alltför avlägsen framtid är bilismen nyckeln, du kommer kunna trycka in många fler bilar på mindre yta, du kommer få människor till och från arbete snabbare och de förlorar ingen tid på att vänta vid hållplats eller byte av tåg, de behöver ej heller parkeringsplats på jobbet eller hemma, bilen är framtiden, den stora linjebussen är dåtiden!Herr X skrev:Det är för att MP inte vill ha bilar alls. De anser att bilen är ineffektiv, och dagens problem hos fossilbilar används som argument för att hela transportslaget är dåligt.Anders77 skrev:Googlar man på miljöpartiet elbilar så hittar man inget från 2016.
Direkt från Miljöpartiets partiprogram:
Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna och klimatpåverkan. Privatbilism är ofta ett ineffektivt sätt att transportera människor, särskilt i storstäderna. Den kräver stort utrymme och hög energianvändning. Biltrafiken bidrar också till övergödning, försurning, störda ekosystem och marknära ozon. Barn drabbas särskilt hårt av lokala bilavgaser i städerna, där biltrafiken också kräver mycket utrymme och för med sig stora problem med buller.
Man vägrar se att en tvingad övergång till kollektivtrafik kraftigt försämrar levnadsstandarden för många, och att man därför möter ordentligt mothugg och har svårt att få igenom sin politik. Konsekvensen är att svenskarna fortfarande kör smutsiga fossilbilar, medan man i grannlandet Norge valt en annan väg där nu en av tre sålda bilar är en elbil. Utanför mitt hus (jag bor i Norge) susar näst intill ljudlösa bilar förbi, drivna av el som producerats av de norska vattenkraftverken.
Även om jag inte är centerpartist måste jag säga att Centern har det. Ekonomiskt hållbar utveckling (satsning på småföretag och annat som driver Sverige framåt) samt en sund inställning till miljöomställning. Vad tycker du själv?bjelkeman skrev:zyax skrev:
Apropå äga bil; jag hade en diskussion med min svägerska om att få i framtiden kommer äga bil, hon motsatte sig detta då hon minsann inte kunde tänka sig att bara nyttja autonom biltjänst. Jag orkade knappt argumentera. Förklarade att det kommer vara mycket liten procent av människorna i framtiden som verkligen äger bil och att hon kanske är av den procenten och det inte är något fel i det, men för den stora massan lönar det sig inte att äga en bil när du sällan utnyttjar den. Det spelar ingen roll om du åker långt eller kort bara tiden totalt du åker per år kommer att spela roll. Folk som på det här forumet idag äger sin Tesla har råd med bil även i framtiden när den stora massan inte äger sin egen. Gissar att 2050 är det nere på under 20% av hushållen som äger eget fordon efter det så kommer det sjunka drastiskt för det är en generationsfråga och vi som då lämnat över till yngre generationer som vuxit upp i en autonom bilvärld inte ser det som vi gör.
Hade samma diskussion med svåger och svägerska i helgen. Båda fattade direkt och höll med.
Vilket parti har vettig miljö- och energistrategi då?
Jag har inte sett något som liknar vettig energistrategi med långsiktighet från något parti.
Jag tillhör ju dem som är tveksam till att jag personligen kommer att överge eget bilägande. Men så bor jag ju på landet. Det kommer att bli detsamma med det som med den nuvarande kollektivtrafiken. Det går buss som har en hållplats precis utanför, men den går inte till mitt jobb. (Nu behöver jag också min egen bil i mitt arbete, men vi bortser från det i den här diskussionen.) Jag måste först åka in till staden och där ta en annan buss ut på landet till min arbetsplats. Det tar orimligt lång tid, så kollektivtrafiken är helt enkelt inte tillräckligt bra. Och jag tror ju inte att det kommer att funka med delning av autonoma fordon på landsbygden i framtiden, lika lite som kollektivtrafiken funkar idag. Men om det trots allt skulle bli på det viset så kommer jag att tacka och ta emot! Vad jag däremot hoppas mycket på av den självkörande tekniken är att jag som åldring som inte längre klarar att köra bil själv slipper den lika dåligt fungerande färdtjänsten. I alla fall så länge som jag klarar att för egen maskin ta mig i och ur bilen. Jag är så inbiten landsbygdsbo att jag hellre kommer att välja ättestupan än att flytta till ett äldreboende inne i en stad, så jag har verkligen stora förhoppningar på självkörande bilar, robotiserad hemhjälp osv.zyax skrev:Apropå äga bil; jag hade en diskussion med min svägerska om att få i framtiden kommer äga bil, hon motsatte sig detta då hon minsann inte kunde tänka sig att bara nyttja autonom biltjänst. Jag orkade knappt argumentera. Förklarade att det kommer vara mycket liten procent av människorna i framtiden som verkligen äger bil och att hon kanske är av den procenten och det inte är något fel i det, men för den stora massan lönar det sig inte att äga en bil när du sällan utnyttjar den. Det spelar ingen roll om du åker långt eller kort bara tiden totalt du åker per år kommer att spela roll. Folk som på det här forumet idag äger sin Tesla har råd med bil även i framtiden när den stora massan inte äger sin egen. Gissar att 2050 är det nere på under 20% av hushållen som äger eget fordon efter det så kommer det sjunka drastiskt för det är en generationsfråga och vi som då lämnat över till yngre generationer som vuxit upp i en autonom bilvärld inte ser det som vi gör.
Vi får se vad som händer längre fram med bilägande. Just nu har jag, liksom många andra, väldigt svårt att se att jag och min familj skulle vara fullt tillfredsställd med autonom taxitjänst. Men faktum är att det är fullständigt omöjligt att prognostisera framtiden - när jag tänker att jag gärna vill äga en bil, tänker jag mig i stort sett bilen såsom den ser ut och fungerar idag fast autonom, men det kanske blir något helt annat som gör att det är otänkbart att äga en bil själv?zyax skrev:Jag antar ju att rätt många just här har råd att äga sin egen bil även i framtiden vilket kommer vara den enskilt största frågan för eget ägande.
Exakt så här ser jag det också. Bilen, eller snarare den elektriskt framdrivna podden, avgår, till skillnad från kollektivtrafiken, från den plats där du befinner dig och kör dig till den plats dit du vill åka. Detta sker på ett hållbart och extremt effektivt sätt. Du sitter skyddad och det förekommer ytterst få olyckor eftersom inga människor är inblandade i fordonens framförande. Man slipper enorma mängder människor som vistas på samma plats (tågstationer etc.), och reducerar därför risken för terrorattacker, stölder, övergrepp och liknande. Systemet är extremt flexibelt, redundant och utbyggbart - rasar en bro, planeras automatiskt systemet om så att poddarna tar andra vägar. Man kan ta med sig packning/last, åka flera i en podd eller välja att åka själv.zyax skrev:Precis. Med autonoma bilar på vägarna snart och kanske ett krav på större vägar inom en inte alltför avlägsen framtid är bilismen nyckeln, du kommer kunna trycka in många fler bilar på mindre yta, du kommer få människor till och från arbete snabbare och de förlorar ingen tid på att vänta vid hållplats eller byte av tåg, de behöver ej heller parkeringsplats på jobbet eller hemma, bilen är framtiden, den stora linjebussen är dåtiden!
Det är ju ungefär sådär jag tror att det kommer att bli (kanske inte dass och rinnande vatten). Därefter kommer procentsatserna av eget ägande sjunka. Ingen politiker behöver vara inne och styra detta, det blir som du säger dyrare att äga själv och närmast gratis att färdas med autonom-tjänsten. Får man inte heller köra själv (förutom på rally- och bilsportsanläggningar) så minskar ju detta själv. Att det skulle bli förbjudet eller helt otänkbart att äga själv tror jag inte på, men det blir mer som att äga ett eget mindre flygplan idag.Herr X skrev:Vi får se vad som händer längre fram med bilägande. Just nu har jag, liksom många andra, väldigt svårt att se att jag och min familj skulle vara fullt tillfredsställd med autonom taxitjänst. Men faktum är att det är fullständigt omöjligt att prognostisera framtiden - när jag tänker att jag gärna vill äga en bil, tänker jag mig i stort sett bilen såsom den ser ut och fungerar idag fast autonom, men det kanske blir något helt annat som gör att det är otänkbart att äga en bil själv?zyax skrev:Jag antar ju att rätt många just här har råd att äga sin egen bil även i framtiden vilket kommer vara den enskilt största frågan för eget ägande.
Ponera att framtidens autonoma taxibilar kommer inom fem sekunder oavsett var i landet du bor eller befinner dig. Det fordon som körs fram är ljust och väldigt rymligt, innehåller en toalett och rinnande vatten. Fordonet är enormt fräscht med förstklassiga skinnsäten och fullspäckat med den senaste tekniken, och de enda andra som färdats i fordonet är andra som abonnerar på samma premiumtjänst som du gör. Trycker du på den andra knappen i appen, den som ser ut som en skåpbil, så kommer ett motsvarande fräscht fordon fast med lastfunktionalitet, dragkrok eller något annat behov som du har för stunden.
En annan aspekt är att när fler personer delar på samma fordon så kommer det finnas mer pengar per enhet och fordonen kommer därför kunna byggas dyrare, med mer funktionalitet. Då blir det dels dyrare att äga ett eget fordon eftersom de självägda kommer byggas i mindre volymer än idag, och dels kommer skillnaden i funktionalitet och bekvämlighet mellan de självägda och den autonoma podden bli så stor att man ändå inte vill ha sin egen.