Miljö och politiska partier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av Anders77 »

Sen räknar man med att det skulle kosta 120 miljarder.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
LarsL skrev:
Läs Tibor artiklar jag länkat till.

Att elektrificera våra vägar kommer kosta multi miljarder.
Läs länkar jag länkat till. Tack
De verkar komma 36km för varje kompletta laddningsnätverk som Tibor föreslog i sin artikelserie. Vi kan alltså täcka in Sverige med ett laddningsnätverk 14ggr för samma peng som det kostar att elektrificera vägen mellan Stockholm-Göteborg. Hua!

En lastbil behöver enligt Tibor beräkningar ett batteri på 850kWh eller ungefär 10 Tesla batteri pack. Den behöver då en laddare på 1MW för att ladda på 45 min ungefär som en Supercharger station, alltså. Man kan säga att det helt enkelt behövs en 10 dubbling för att det ska funka, blir alltså 360 km elräls.

Som sagt lastbilar är enklare när vi nått rätt batteripris/kWh. Inga känslor inga äventyrliga tankar om lång körningar osv. Det är bara att räkna ut vad som behövs och fixa det. Om inte Tesla gör det så gör någon annan det, till slut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Vi ska undvika stora investerar med skattemedel... Särskilt när vi har dålig överblick över framtiden.

Vi har ju några exempel i Sverige Göta kanal är ett.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Vi ska undvika stora investerar med skattemedel... Särskilt när vi har dålig överblick över framtiden.

Det finns de som vill bygga nya kanaler med :)

Sen investeringar, visst kan man hålla i dem.

Men det är många länder som tänker bygga elvägar. USA, Indien, Tyskland mm.

Det svenska forskare mm vill är att vi skall vara först, så vi sen kan sälja teknik och entreprenaden till andra länder.

Forskarna på SP och trafikverket är dock övertygade om att elvägar är bättre och smidigare än jätte batteripaket och mängder med enorma laddstolpar.

Vi får väl se vart framtiden leder.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Anders77 skrev:
LarsL skrev:

Det svenska forskare mm vill är att vi skall vara först, så vi sen kan sälja teknik och entreprenaden till andra länder.

Forskarna på SP och trafikverket är dock övertygade om att elvägar är bättre och smidigare än jätte batteripaket och mängder med enorma laddstolpar.

Lägger mig i lite. Anders, din formulering " mängder med enorma laddstolpar" är lite komisk. Har du sett stolparna som används vid Sandviken? De stolparna är enorma! Och det blir mängder av dem! Antalet laddstolpar vs Kontaktledningsstolpar. :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ström förbrukningen blir är ungefär samma.

10st Tesla batterier på en lastbil är inte jätte mycket. Skulle gissa att det är många forskare som inte riktigt hängt med i utvecklingen som skett med elbilar.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag tror att elvägar har en framtid, därför att det kommer att vara relativt enkelt att räkna på om det är lönsamt. Har inte lastbilarna förare måste bilen laddas under tiden den lastar på eller av, resterande tid spenderas på vägen eller möjligt i väntan på någonting. En lastbil är inte som en bil, många lastbilar kör över hela landet och kontinenten ibland, detta gör bilar väldigt sällan. Innan den autonoma lastbilsparken är här går det nog inte att räkna hem investeringen då chaufförerna måste vila emellanåt en tid då det är enkelt att ladda.
Vi kan alltså inte avfärda detta eller tvärtom heller för den delen. Att vi skulle göra en elväg idag har mer med att få med sig ICE-människorna på tåget, det är väl få projekt som skulle vara så konkreta för elbilen som en elväg!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

gellerstam skrev:
Anders77 skrev:
LarsL skrev:

Lägger mig i lite. Anders, din formulering " mängder med enorma laddstolpar" är lite komisk. Har du sett stolparna som används vid Sandviken? De stolparna är enorma! Och det blir mängder av dem! Antalet laddstolpar vs Kontaktledningsstolpar. :)
Därför jag förespråkar kabel i mark som de testar vid Arlanda.

Självkörande lastbilar behöver inte ta pauser, men ni vill alltså att de skall göra det?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

MP fick idag i nya mätningen 3.2%. Någon missnöjd med det?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja, dessa 3, 2 % om inte annat som skulle missa representation i Riksdagen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Anders77 skrev:
Det kan vara riktigt jäkla bra för miljön att de försvinner från riksdagen. Då tänker jag att partiet gör en nystart och kickar ut det gamla folket och börjar om, förhoppningsvis som ett enfrågeparti som köpslår om precis allt som inte har med miljö att göra, det skulle vara riktigt bra. "Nya Miljöpartiet skulle kunna attrahera mig om de gör rätt.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

zyax skrev:
Anders77 skrev:
Det kan vara riktigt jäkla bra för miljön att de försvinner från riksdagen. Då tänker jag att partiet gör en nystart och kickar ut det gamla folket och börjar om, förhoppningsvis som ett enfrågeparti som köpslår om precis allt som inte har med miljö att göra, det skulle vara riktigt bra. "Nya Miljöpartiet skulle kunna attrahera mig om de gör rätt.
De är för mycket vänster idag för att våga göra om. Men skippar de vänster ekonomin så kan de säkert få fler röster.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Det pratas ju mycket om Miljöpartiet här på forumet, men väldigt lite om övriga partier.

Om nu Miljöpartiet är så kassa för klimatfrågan som så många här tycker, vad gör övriga partier som är så mycket bättre?

Och då menar jag göra något när de har makten och möjlighet att påverka, inte allt de lovar när de inte sitter vid makten.

Hur mycket gör Socialdemoktaterna för klimatet nu och hur mycket gjorde Alliansen när de hade möjlighet?

Jag tycker inte att enskilda partier är det stora problemet med politiken idag utan avsaknaden av tydliga visioner och moralisk ryggrad.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Anders77 skrev:
Stora ändringar i den gemensamma infrastrukturstandarden måste göras gemensamt mellan länderna i konsortier. Kontaktledningar över motorvägarna och strömavtagare på lastbilar är ytterst simpel teknik som varit tillgänglig i över hundra år - det är inte ett produktproblem som har gjort att man inte över hela världen redan byggt sådana kontaktledningar. Problemet ligger istället i att tekniken inte kan användas av andra fordon som vistas på vägarna, att det är förfulande, innebär risker vid olyckor och stormar etc.
Det finns verkligen ingen anledning till att vara först, särskilt inte när skattebetalarna står för notan.

Om Sverige bygger elledningar över motorvägarna med sin egenutvecklade standard så lär det komma som ett brev på posten att andra länder gör sina egna standarder, och plötsligt måste lastbilarna hålla på att växla teknologi mellan länderna.

Induktionsfält för laddning i vägbanan är en teknik som alla kan använda och som saknar alla de andra nackdelarna hos luftburna kontaktledningar, men är då förstås dyrare att installera. Men priset kommer sjunka enormt om alla världens länder bestämmer sig för att installera induktionsladdning i motorvägarnas vägbanor - det är ingen naturlag som gör att det måste vara dyrt och kostnadsproblemet löses med economy of scale. I slutänden blir det sannolikt mycket billigare att med en specialmaskin slitsa ner en liten induktionsfålla i vägbanan, än att resa runt med en mängd byggarbetare som ska gjuta, vänta, borra, lyfta, skruva och hänga luftburna ledningar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Miljö och politiska partier

Inlägg av Herr X »

ovelundkvist skrev:
Det pratas ju mycket om Miljöpartiet här på forumet, men väldigt lite om övriga partier.

Om nu Miljöpartiet är så kassa för klimatfrågan som så många här tycker, vad gör övriga partier som är så mycket bättre?

Och då menar jag göra något när de har makten och möjlighet att påverka, inte allt de lovar när de inte sitter vid makten.

Hur mycket gör Socialdemoktaterna för klimatet nu och hur mycket gjorde Alliansen när de hade möjlighet?

Jag tycker inte att enskilda partier är det stora problemet med politiken idag utan avsaknaden av tydliga visioner och moralisk ryggrad.
Alla de svenska politiska partierna har idag program för omställningar mot ett mer hållbart samhälle. Alliansen hade exempelvis ett mycket ambitiöst bonus-malus-program under sin tid vid makten, men detta blockerades av Volvo som då inte valt att satsa på elbilar.
Skillnaden mellan MP och de andra politiska partierna är att miljön blir sämre med MP vid makten - man vill exempelvis så snabbt som möjligt lägga ner kärnkraften och har redan varit drivande i att flera svenska reaktorer nu avvecklas. Konsekvensen blir ökad eldning av olja och kol.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

ovelundkvist skrev:
De andra partierna jobbar med att på olika sätt stimulera teknikutveckling för att progressivt utveckla oss ifrån problemen genom att tillsammans bygga en bättre värld som är hållbar och som folk vill leva i. Under alliansens och S tid vid makten har utbyggnaden av vindkraftverk exploderat, vattenkraften har byggts ut till sitt absoluta maximum och Sverige är över lag duktiga på att få med hållbarhetsaspekten i regleringar som rör husbyggnation, avfallshantering, vatten osv. Sverige är långt före de allra flesta länderna i världen, och den metod som de svenska politikerna har valt, bygg en bättre värld, fast hållbar, uppskattas och accepteras av invånarna.

MP's stora förbudssamhälle drar åt andra hållet - alla förstår nog att MP inte vill något illa, men konsekvensen av den naiva förbudspolitiken blir att man inte får med sig befolkningen/skattebetalarna och att miljön i slutänden blir sämre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:

De andra partierna utom V, MP och SD driver på för att vi ska ha utveckling i Sverige. Man vill att företag ska blomstra och folk ska ha jobb. I MP och V - Sverige ska man ha bygga ut bidragssytemet (självklart vill man att alla ska ha jobb, men...) och man ska satsa storskaligt på enskilda trafikslag. De vill plocka bort flyg och bilar till förmån för tåg och kollektivtrafik.
Utan företagen dör Sverige och du får sätta vilken jäkla miljöfråga du vill på kartan om det inte finns ekonomi i det kommer det aldrig ske någonting även om Miljöpartiet hade haft egen majoritet. Därför är till och med Moderaternas icke-miljö-fokus bättre för miljön i framtiden än Miljöpartiets bakåtsträvande. C är det enda parti som förstått lite av vad det handlar om, de andra har andra fokusområden.

Hållbarhetspartiet någon?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag känner till allt det ni skriver, men ni hänvisar ju fortfarande till Miljöpartiet?!?

Det jag talar om är att göra något på riktigt, inte påstå att man vill införa ett "ambitiöst bonus malus-system" och sedan snabbt böja sig fram över bordet så fort Volvo säger något annat.

Det är lätt att hacka på Miljöpartiet i miljöfrågan eftersom de heter så, men ärligt talat är det inte mycket bättre ställt med övriga partier.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ovelundkvist skrev:
Jag känner till allt det ni skriver, men ni hänvisar ju fortfarande till Miljöpartiet?!?

Det jag talar om är att göra något på riktigt, inte påstå att man vill införa ett "ambitiöst bonus malus-system" och sedan snabbt böja sig fram över bordet så fort Volvo säger något annat.

Det är lätt att hacka på Miljöpartiet i miljöfrågan eftersom de heter så, men ärligt talat är det inte mycket bättre ställt med övriga partier.
stelopererad ryggrad?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Tack, äntligen ett konstruktivt förslag! :D
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:

Vad tycker du som miljöpartist att ni gör bättre än Centern?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag är inte Miljöpartist, var fick du det ifrån?

Jag tycker politiska diskussioner som går ut på att pissa på alla andra partier än det egna är patetiska.
Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

glor på text-tv just nu, mp föreslår märkning av drivmedel, kan ju bli bra, vet inte om de snott ide'n från nån annan, men om det blir en märkning A-G som för kylskåp och däck varför inte
med STORA A++ skyltar över alla Superchargers så att alla blir påminda hela tiden, har funkat? för kylskåp.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

ovelundkvist skrev:

Det är ju bara att läsa på de respektive partiernas hemsidor vad de har för program vidare (exempelvis https://www.centerpartiet.se/var-politi ... gor/miljo/ eller http://www.borgerligframtid.se/miljo/).

Man har ju gjort hur mycket som helst genom åren! Listan över olika politikernas olika miljötilltag som lett till att vi har rent vatten i hela landet, bra luft och över lag lever hyggligt hållbart, måste vara tiotusen rader lång.
Det är svensk politik som lett till att det inte flyter sopor i våra floder, att avloppen renas, att vi bytt till värmepumpar och lågenergilampor, att vi inte använder miljögifter osv.

Man kan absolut göra mycket mer och vara ännu ambitiösare med större elbilsprogram etc., men min poäng tidigare var att man också försökt göra ett krumsprång för att få en elbilspolitik liknande den norska, men att detta inte gick. Det var helt enkelt en för stor ändring för att näringslivet skulle vilja svälja den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Märkning av drivmedel tror jag är en jättebra idé!
Skriv svar