P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av HelectriC »

Haha, schysst gangsta lean snubben i 85an kör med :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Surfaren »

Om ni håller på och lattjar med understrykning av text så kan jag meddela att vi som kikar genom Tapatalk blir förvirrade eftersom det inte syns i appen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av danni »

AGCF skrev:
Jag håller med om att det är fel att marknadsföra ett antal hk som inte kan levereras.
Men just det har de väl slutat med för längesen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Leo »

Tycker det är hela "konceptet" med Model S som är klockrent.

2,1 ton faniljesemestersedan som käkar Porschebilar till frukost och har rimligt förmånsvärde och är miljövänlig!

Visst finns bilar som är bättre på enskilda saker men det funkar liksom inte med förmånsvärde eller familjesemester i en GT3:a och en Sharan eller V70 är ju liksom inte så kul som entusiastbil...

Dessutom tycker jag den har ett väldigt klassiskt attraktivt urseende som gör mig lycklig varje gång jag ser den i garaget.

Den väcker också mer intresse än avundsjuka vilket jag tycker är positivt.

Sen känns den FRAMTID på ett schysst sätt!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Hehe, vad kul :) Världen är liten. Ja Alpina B6 3,5 med 261 hk had eman, vilken bil (och osäker haha). Snrt 300 miljoner views :)

En P100D samt end P90D hade vart kul att få vantarna på.
AGCF skrev:
Välkommen Gustav! Jag minns din "unofficial Alpina homepage" som gav mig intresse för Alpina. En person som ägt en B6 3,5 är i alla avseenden en bra kille :) Min första bil var en B10 v8 4,0 (E34). M5board, GT board var jag inte så aktiv på men läste mycket... Kul att du har en så framgångsrik youtubekanal nu :)
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

50 km/h.
AGCF skrev:
Jag håller med om att det är fel att marknadsföra ett antal hk som inte kan levereras. Tycker ändå det är imponerande att de drar jämt i 4 sekunder (kan jag räkna det till). Tesla har valt bort några saker. De hade kunnat ha en växellåda. De hade också kunnat ha mer batterikylning som de hade på Pikes Peakbilen. Effekten begränsas p.g.a. värmeutvecklingen. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Tesla eller någon annan har en produkt som är överlägsen även i högre hastigheter. Vad är det för hastighet i rullande start?
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Se här då ;) 560 hk vs "700 hk":

vs RS7 560 hk:


Anders77 skrev:
Tesla är en sedan/familjebil. Bör man inte jämföra den med såna bilar :)

Sen visst är det kul att jämföra mot bilar som är byggda för andra ändamål. Så även jag ser fram emot tester mot nya P100DL
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av AGCF »

Känner en annan före detta B6 ägare (blå med silverstripes) som sålde sin för den var för farlig. Traktionsprobleme :) han blev skrämd :/
GustavT skrev:
Hehe, vad kul :) Världen är liten. Ja Alpina B6 3,5 med 261 hk had eman, vilken bil (och osäker haha). Snrt 300 miljoner views :)

En P100D samt end P90D hade vart kul att få vantarna på.
AGCF skrev:
Välkommen Gustav! Jag minns din "unofficial Alpina homepage" som gav mig intresse för Alpina. En person som ägt en B6 3,5 är i alla avseenden en bra kille :) Min första bil var en B10 v8 4,0 (E34). M5board, GT board var jag inte så aktiv på men läste mycket... Kul att du har en så framgångsrik youtubekanal nu :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av AGCF »

Då avtar Teslans effekt efter 120-140 km/h kanske i klippet med lambon

Någon elmotorsfantast som kan detta? Som jag skrev har en Tesla kört pikes peak och den hade extra kylning av batterierna. När det gula strecket kommer ner och begränsar effekten, då är det batterierna som inte hänger med?
GustavT skrev:
50 km/h.
AGCF skrev:
Jag håller med om att det är fel att marknadsföra ett antal hk som inte kan levereras. Tycker ändå det är imponerande att de drar jämt i 4 sekunder (kan jag räkna det till). Tesla har valt bort några saker. De hade kunnat ha en växellåda. De hade också kunnat ha mer batterikylning som de hade på Pikes Peakbilen. Effekten begränsas p.g.a. värmeutvecklingen. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Tesla eller någon annan har en produkt som är överlägsen även i högre hastigheter. Vad är det för hastighet i rullande start?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av 12man »

video länken på förra sidan är från en 1/8 mile dragstripbana/dag, blir vanligare och vanligare i Usa, kanske för att hålla nere kostnader och 201m är ju närmare rödljusracing, därför "vann" han mot icke standard bilar
från videon:
tiden för P90DL var 7.01 sek till 160,3 km/h
tiden för P85DL var 7.26 sek till 151,5 km/h
från dragtimes:
P85D ej L 7.35 sek till 148,4 km/h
P90DL v2 6,84 sek till 163,9 km/h

har nån sett nåt test med dragslicks?
ms 76132 "Eleamore"
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Ja det var någrra close calls med den. 95 literstank apropå elbil ;)


315061_10150395400845962_1353389543_n.jpg
AGCF skrev:
Känner en annan före detta B6 ägare (blå med silverstripes) som sålde sin för den var för farlig. Traktionsprobleme :) han blev skrämd :/
GustavT skrev:
Hehe, vad kul :) Världen är liten. Ja Alpina B6 3,5 med 261 hk had eman, vilken bil (och osäker haha). Snrt 300 miljoner views :)

En P100D samt end P90D hade vart kul att få vantarna på.
AGCF skrev:
Välkommen Gustav! Jag minns din "unofficial Alpina homepage" som gav mig intresse för Alpina. En person som ägt en B6 3,5 är i alla avseenden en bra kille :) Min första bil var en B10 v8 4,0 (E34). M5board, GT board var jag inte så aktiv på men läste mycket... Kul att du har en så framgångsrik youtubekanal nu :)
335331_10150395400205962_1439620955_o.jpg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av AGCF »

Sålde min Aplina till en av mina gymnasielärare. Han har postat den här artikeln. http://www.autopower.se/?oppna=/galleri ... ?bil=41176
Sedan har jag haft vanliga BMWs och en Range Rover L322, den som konstruerades när de ägdes av BMW. Men sedan jag gjorde misstaget att provköra en Tesla har jag inte ens tittat åt en BMW :) Det glädjer mig dock att BMW har en helhjärtat elbilssatsning i och med BMW-i men de måste komma med fler modeller snarast :)
GustavT skrev:
Ja det var någrra close calls med den. 95 literstank apropå elbil ;)


315061_10150395400845962_1353389543_n.jpg
AGCF skrev:
Känner en annan före detta B6 ägare (blå med silverstripes) som sålde sin för den var för farlig. Traktionsprobleme :) han blev skrämd :/
GustavT skrev:
Hehe, vad kul :) Världen är liten. Ja Alpina B6 3,5 med 261 hk had eman, vilken bil (och osäker haha). Snrt 300 miljoner views :)

En P100D samt end P90D hade vart kul att få vantarna på.
AGCF skrev:
Välkommen Gustav! Jag minns din "unofficial Alpina homepage" som gav mig intresse för Alpina. En person som ägt en B6 3,5 är i alla avseenden en bra kille :) Min första bil var en B10 v8 4,0 (E34). M5board, GT board var jag inte så aktiv på men läste mycket... Kul att du har en så framgångsrik youtubekanal nu :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Jojje167 »

Gustav, bjud in en Rimac Concept One för lite el-motstånd ;)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av 18650 »

Jojje167 skrev:
Gustav, bjud in en Rimac Concept One för lite el-motstånd ;)
Det händer inte. För snabba bilar är inte välkomna till hans träffar, annat än att skrattas åt. Original Audi RS och BMW M skall vinna allt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
Om ni håller på och lattjar med understrykning av text så kan jag meddela att vi som kikar genom Tapatalk blir förvirrade eftersom det inte syns i appen.
Vi som kör med Lynx har lite problem med bilderna ibland...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Var förvånad hur snabb den var 0-300!
Jojje167 skrev:
Gustav, bjud in en Rimac Concept One för lite el-motstånd ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av apkungen »

Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, garanti!
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
apkungen skrev:
Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, garanti!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
Konventionellt blir snart okonventionellt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Känner inte de är helt solklara alternativ till autobahnmissiler som M5, S8 eller M550d där man snabbt kan klippa 220 mil på raken. när man är två i bilen.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
Konventionellt blir snart okonventionellt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Känner inte de är helt solklara alternativ till autobahnmissiler som M5, S8 eller M550d där man snabbt kan klippa 220 mil på raken. när man är två i bilen.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
Konventionellt blir snart okonventionellt.
Snart kan vi klippa 220 mil i sömnen i bilen. Lever du i förnekelse så får du nog ta dig till Nurburgring, Mantorp eller annan plats där du ens får köra din bil ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av 12man »

zyax skrev:
GustavT skrev:
Känner inte de är helt solklara alternativ till autobahnmissiler som M5, S8 eller M550d där man snabbt kan klippa 220 mil på raken. när man är två i bilen.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
Konventionellt blir snart okonventionellt.
Snart kan vi klippa 220 mil i sömnen i bilen. Lever du i förnekelse så får du nog ta dig till Nurburgring, Mantorp eller annan plats där du ens får köra din bil ;)
senast jag kollade var autobahnland bara 100mil långt, gör du landningsvarv? missar avfarter pga fortkörning? i angränsande länder kan de t.o.m ta bilen vid missiltempo,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av apkungen »

GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
apkungen skrev:
Vet inte varför fråga skulle vara aktuell igen? Det är ju nu den inte är så aktuell längre. P100D gör ju 45-65mph på 1,2s. Med lite gymnasiematte räknar man om det till cirka 600hk bara för att öka bilens hastighet. Alltså exclusive alla förluster som friktion och luftmotstånd, förluster i motor och transmission mm. Nu ligger nog batteripackets effekt output på över 700hk, garanti!
Vad menar du?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Surfaren skrev:
Om ni håller på och lattjar med understrykning av text så kan jag meddela att vi som kikar genom Tapatalk blir förvirrade eftersom det inte syns i appen.
Vi som kör med Lynx har lite problem med bilderna ibland...
Kom in i matchen, farfar! Du kan ju använda aview för att rendera bilder och till och med video som ASCII-art :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

19 h för 250 mil är ju faktiskt fortfarande idag personligen rätt svårslaget. http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 ... ?_k=qjgisg
karta.jpg
12man skrev:
zyax skrev:
GustavT skrev:
Känner inte de är helt solklara alternativ till autobahnmissiler som M5, S8 eller M550d där man snabbt kan klippa 220 mil på raken. när man är två i bilen.
zyax skrev:
GustavT skrev:
Under fört kort tid till en växel tyvärr jmfrt med konventionella bilar.
Konventionellt blir snart okonventionellt.
Snart kan vi klippa 220 mil i sömnen i bilen. Lever du i förnekelse så får du nog ta dig till Nurburgring, Mantorp eller annan plats där du ens får köra din bil ;)
senast jag kollade var autobahnland bara 100mil långt, gör du landningsvarv? missar avfarter pga fortkörning? i angränsande länder kan de t.o.m ta bilen vid missiltempo,
Skriv svar