Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

Hej alla,

Long time lurker som följt forumen i evigheter och nu äntligen står i begrepp att köpa Model X. Tack för all Tesla-utbildning ni bjussat på.

Eftersom jag är nybörjare på att köpa bil insåg jag först när jag började räkna på det att det finns en hel djungel av olika sätt att lägga upp köpet på.

Då jag har ett eget bolag där jag (vid behov) skulle kunna anställa mig själv hade jag möjlighet att köpa bilen på alla sätt som är relevanta att jämföra:
* Privat med cash (som exempelvis lånas upp på annat billigare sätt)
* Privat med finansiell leasing
* Förmånsbil från företaget med finansiell leasing
* Förmånsbil från företaget med operationell leasing

Eftersom jag misslyckats med att hitta en ordentlig genomgång av samtliga alternativ som förklarar fördelar/nackdelar med respektive modell la jag en arbetsdag på att gå till botten med det hela och skapa en jämförelse.

Jag undersöker tre olika konfigurationer av Model X, men kalkylarket är så generellt byggt att man borde kunna kopiera arket och byta ut konfigurationerna man vill jämföra.

Jag gör prognos för att köra bilen i 5 år och 12500 mil. I leasingscenarier leasar jag bilen på 3 år, 7500 mil, köper därefter loss den och säljer den sedan vidare efter det 5:e året. Ett viktigt antagande med stor inverkan för kostnaden över hela livscykeln blir naturligtvis värdet på bilen vid försäljning. Här har jag försökt vara konservativ eftersom jag hellre vill få positiv överraskning än tvärtom. Om du vill göra annorlunda är det lätt att ändra i kalkylarket.

Hela kalkylarket (inte en excel utan ett Google spreadsheet) finns här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Om du föredrar Excel kan du enkelt ladda ner det som xls-fil därifrån.

Mina slutsatser (personliga åsikter):
* Föga förvånande är Model X en dyr (men prisvärd!) bil oavsett vilket sätt man köper den på.
* Billigaste sättet att köpa är förmånsbil med finansiell leasing trots att förmånsvärdena inte längre är lika fördelaktiga.
* Om man inte redan lyfter en hög lön från bolaget som köper, och som man kompenserar genom ett bruttolöneavdrag som innebär minskad skatt är besparingen dock så liten att jag tycker att det är tveksamt om det är värt det merarbete det innebär med mer komplex ägarstruktur.
* I kalkylen förmodas också att man kan lyfta pengar ur bolaget som utdelning för att sedan betala den privata förmånsskatten. I mina speciella omständigheter är det relevant för att jämföra kostnader så eftersom pengarna jag skulle använda för att betala skatten redan är utdelade. Om man istället betalar ut pengarna när skatten ska betalas är det troligast att man behöver betala ut dem som lön vilket innebär högre skatt.
* Om man på grund av komplexiteten bestämmer sig för att köpa privat blir billigaste sättet att köpa cash (som man antingen sparat ihop eller lånat med lägre ränta någon annanstans)
* Nackdelen med det är dock att man missar Teslas restvärdesgaranti, så om värdet sjunker snabbare än så får man en stor besvikelse. Den risken slipper man vid leasing tack vare garantin.
* Jag lutar därför för egen del åt mellanvägen med privat finansiell leasing, men med högsta tillåtna kontantinsats för att 1) få ett enkelt köp utan krångel med anställning/deklaration/redovisning, 2) åtnjuta tryggheten med restvärdesgaranti och 3) minimera räntekostnaderna så mycket som möjligt.

Tar tacksamt emot synpunkter och korrigeringar på alla misstag jag med säkerhet gjort i kalkylen. Rädda mig gärna nu innan jag tryckt på beställningsknappen.

Annars beställer jag så fort jag kan köpa en X100D (inte P) med AP2. :)

OBS! Efter att detta postades har jag fått tips som lett till förändrade slutsatser. Läs gärna vidare i tråden innan du fattar beslut baserat på ovanstående resonemang. Och som alltid, se till att dubbelkolla med revisor/skatterådgivare för att förstå alla konsekvenser av olika sätt att leasa bilen.
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 2 gång.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

Devil is in the details. Hade missat att även 50% av momsen på förhöjda första hyran är avdragsgill.

Därmed blir tippar vågskålen lite mer i riktning för förmånsbil med finansiell leasing i företag.

Svårt att bestämma sig!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Johnalm »

Alfred skrev:
Devil is in the details. Hade missat att även 50% av momsen på förhöjda första hyran är avdragsgill.

Därmed blir tippar vågskålen lite mer i riktning för förmånsbil med finansiell leasing i företag.

Svårt att bestämma sig!
Sedan ska/kan/bör första förhöjda leasingavgiften resultatmässigt fördelas (slås ut) på hela leasingperioden (3 år i ditt fall).

Bara att beställa, ingen idé att vänta på nya batterier eller funktioner :D

Jag beställde en Model X P90D och helt plötsligt känns den som en Svenssonbil, men känner fortfarande att det är rätt för mig. 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

Johnalm skrev:
Bara att beställa, ingen idé att vänta på nya batterier eller funktioner :D

Jag beställde en Model X P90D och helt plötsligt känns den som en Svenssonbil, men känner fortfarande att det är rätt för mig. 8-)
Ett gissel det där! Men om jag kommer fram till förmånsmodellen via företaget så måste jag ändå av olika skäl vänta till efter årsskiftet med att göra inköpet, och det känns ju troligt att Tesla hinner klämma ur sig AP2 och 100D innan dess. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Du kanske skulle komma med ett varningens ord ihop med dina slutsatser om huruvida det är billigare privat eller i firman... Din kalkyl verkar bygga på att allt löneuttag över gränsen för statlig skatt går att göra som aktieutdelning samt att man kan kompensera för förmånsvärdet med aktieutdelning. De flesta av oss som har bilen på firman och har möjlighet att ta aktieutdelning har fåmansbolag och är därmed begränsade av 3:12-reglerna i hur mycket utdelning vi kan ta. Med största sannolikhet kommer vi att ta maximal aktieutdelning oavsett om vi har bilen på firman eller inte, vilket innebär att pengauttag på marginalen kommer att drabbas av kommunal och statlig inkomstskatt och inte kapitalinkomstskatt.

Det kan vara värt för folk att tänka på innan de tar till sig dina slutsatser. Allas situationer ser såklart annorlunda ut, men jag tror det är rätt få som sitter i din situation.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Du kanske skulle komma med ett varningens ord ihop med dina slutsatser om huruvida det är billigare privat eller i firman... Din kalkyl verkar bygga på att allt löneuttag över gränsen för statlig skatt går att göra som aktieutdelning samt att man kan kompensera för förmånsvärdet med aktieutdelning. De flesta av oss som har bilen på firman och har möjlighet att ta aktieutdelning har fåmansbolag och är därmed begränsade av 3:12-reglerna i hur mycket utdelning vi kan ta. Med största sannolikhet kommer vi att ta maximal aktieutdelning oavsett om vi har bilen på firman eller inte, vilket innebär att pengauttag på marginalen kommer att drabbas av kommunal och statlig inkomstskatt och inte kapitalinkomstskatt.

Det kan vara värt för folk att tänka på innan de tar till sig dina slutsatser. Allas situationer ser såklart annorlunda ut, men jag tror det är rätt få som sitter i din situation.
Helt riktigt och mycket viktigt. Det står klart och tydligt i arket i en varningstext bredvid de berörda kalkylerna att man normalt inte kan lyfta ur pengar ur bolaget på det sättet som arket antar. Anledningen till att det är relevant i min jämförelse är att jag kunnat realisera vinst på det sättet, men om man omfattas av 3:12 går naturligtvis inte det.

Tack för att du lyfte fram det tydligare här i tråden. Det borde jag gjort redan från början. Lägger till det nu.

Det blir dock inte jättestor skillnad vad gäller slutsatserna. Väger man in att man vanligtvis har en bruttolön som man kan sänka för att bolaget tar bilkostnaden så verkar effekterna i motsatt riktning och därmed blir kontentan likartad.

För den som vill använda dokumentet som grund för egna beräkningar bör det vara en relativt enkel sak att anpassa skattenivåerna för att reflektera den egna situationen och därmed få korrekta siffror även för den egna situationen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Fast för min del funkar det där med bruttolönen tvärtom. Jag behöver ju fortfarande ta ut lika mycket pengar netto för att klara mina övriga omkostnader, så effekten för mig blir tvärtom att jag måste höja min bruttolön.

Förresten, vad gäller förmånsvärden är det bäst att hantera dem som nettolöneavdrag (eller någon form av inbetalning till firman) men det kanske du redan visste. Mer om det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 72&p=66772
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Fast för min del funkar det där med bruttolönen tvärtom. Jag behöver ju fortfarande ta ut lika mycket pengar netto för att klara mina övriga omkostnader, så effekten för mig blir tvärtom att jag måste höja min bruttolön.
Okej, allt beror såklart på konstruktionen. Tänker att de flesta som får förmånsbil av sitt bolag och därmed slipper kostnaden det hade inneburit att exempelvis leasa bilen privat är beredda att övertyga sin arbetsgivare med ett bruttlöneavdrag som gör att bolaget går break even. Därmed betalar man mindre skatt än man hade betalat om man inte haft bruttolöneavdrag.

Om man som du har ett fåmansbolag där du kan bestämma helt själv behöver det ju såklart inte vara så, men hade du inte haft högre privata omkostnader och därmed tvingats ta ut ännu högre bruttolön om du istället hade leasat bilen privat?
danni skrev:
Förresten, vad gäller förmånsvärden är det bäst att hantera dem som nettolöneavdrag (eller någon form av inbetalning till firman) men det kanske du redan visste. Mer om det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 72&p=66772
Det här var en total nyhet för mig – kräver en ny matteövning för att förstå fördelar/nackdelar, men spontant låter det ju som en attraktiv modell som passar min situation som hand i handske. Tack för tipset, räknar och återkommer! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
danni skrev:
Fast för min del funkar det där med bruttolönen tvärtom. Jag behöver ju fortfarande ta ut lika mycket pengar netto för att klara mina övriga omkostnader, så effekten för mig blir tvärtom att jag måste höja min bruttolön.
Okej, allt beror såklart på konstruktionen. Tänker att de flesta som får förmånsbil av sitt bolag och därmed slipper kostnaden det hade inneburit att exempelvis leasa bilen privat är beredda att övertyga sin arbetsgivare med ett bruttlöneavdrag som gör att bolaget går break even. Därmed betalar man mindre skatt än man hade betalat om man inte haft bruttolöneavdrag.

Om man som du har ett fåmansbolag där du kan bestämma helt själv behöver det ju såklart inte vara så, men hade du inte haft högre privata omkostnader och därmed tvingats ta ut ännu högre bruttolön om du istället hade leasat bilen privat?
danni skrev:
Förresten, vad gäller förmånsvärden är det bäst att hantera dem som nettolöneavdrag (eller någon form av inbetalning till firman) men det kanske du redan visste. Mer om det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 72&p=66772
Det här var en total nyhet för mig – kräver en ny matteövning för att förstå fördelar/nackdelar, men spontant låter det ju som en attraktiv modell som passar min situation som hand i handske. Tack för tipset, räknar och återkommer! :)
Jo, ska jag ha privat bil så får jag såklart höja upp lönen ännu mer för att kompensera. Det blir många hypotetiska fall att balansera :)

Och vad gäller det där med nettoavdrag, räkna för all del på det. Jag har inte kunnat komma på en enda nackdel med att göra så, bara fördelar (säg gärna till om du hittar någon drawback).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Cliff Barnes »

danni skrev:
Alfred skrev:
danni skrev:
Fast för min del funkar det där med bruttolönen tvärtom. Jag behöver ju fortfarande ta ut lika mycket pengar netto för att klara mina övriga omkostnader, så effekten för mig blir tvärtom att jag måste höja min bruttolön.
Okej, allt beror såklart på konstruktionen. Tänker att de flesta som får förmånsbil av sitt bolag och därmed slipper kostnaden det hade inneburit att exempelvis leasa bilen privat är beredda att övertyga sin arbetsgivare med ett bruttlöneavdrag som gör att bolaget går break even. Därmed betalar man mindre skatt än man hade betalat om man inte haft bruttolöneavdrag.

Om man som du har ett fåmansbolag där du kan bestämma helt själv behöver det ju såklart inte vara så, men hade du inte haft högre privata omkostnader och därmed tvingats ta ut ännu högre bruttolön om du istället hade leasat bilen privat?
danni skrev:
Förresten, vad gäller förmånsvärden är det bäst att hantera dem som nettolöneavdrag (eller någon form av inbetalning till firman) men det kanske du redan visste. Mer om det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 72&p=66772
Det här var en total nyhet för mig – kräver en ny matteövning för att förstå fördelar/nackdelar, men spontant låter det ju som en attraktiv modell som passar min situation som hand i handske. Tack för tipset, räknar och återkommer! :)
Jo, ska jag ha privat bil så får jag såklart höja upp lönen ännu mer för att kompensera. Det blir många hypotetiska fall att balansera :)

Och vad gäller det där med nettoavdrag, räkna för all del på det. Jag har inte kunnat komma på en enda nackdel med att göra så, bara fördelar (säg gärna till om du hittar någon drawback).
Det finns ingen nackdel med nettolöneavdraget. Allt blir samma (kostnad för företaget, nettolön och skatt) förutom att man får en högre bruttolön som t ex man har nytta av vid löneunderlag i 3:12 reglerna
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Anders77 »

En till faktor kring 3:12 reglerna. Med stor säkerhet kommer de ändras 1 jan 2018, och de kommer inte bli bättre.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
En till faktor kring 3:12 reglerna. Med stor säkerhet kommer de ändras 1 jan 2018, och de kommer inte bli bättre.
Ja, nuvarande regeringen ändrade ju direktiven för utredningen som höll på att titta på de reglerna, och målet är nu att strama åt dem rejält. Exakt vad som kommer hända vet ingen, men tankar som florerar är att schablonbeloppet kommer minskas rejält, att man går från 50% av löneunderlaget vid beräkning enligt huvudregeln tillbaks till 25%, och eventuellt att man inte får räkna ägarens lön i löneunderlaget.

Utredningen ska vara klar i november så vi får se mer exakt då. Men det är segt oavsett. Jag passar på att ta så mycket utdelning jag kan i år och nästa år. Jag hoppas att man åtminstone får lov att behålla sparat utdelningsutrymme, allt annat vore ju en spottloska i ansiktet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Anders77 skrev:
En till faktor kring 3:12 reglerna. Med stor säkerhet kommer de ändras 1 jan 2018, och de kommer inte bli bättre.
Ja, nuvarande regeringen ändrade ju direktiven för utredningen som höll på att titta på de reglerna, och målet är nu att strama åt dem rejält. Exakt vad som kommer hända vet ingen, men tankar som florerar är att schablonbeloppet kommer minskas rejält, att man går från 50% av löneunderlaget vid beräkning enligt huvudregeln tillbaks till 25%, och eventuellt att man inte får räkna ägarens lön i löneunderlaget.

Utredningen ska vara klar i november så vi får se mer exakt då. Men det är segt oavsett. Jag passar på att ta så mycket utdelning jag kan i år och nästa år. Jag hoppas att man åtminstone får lov att behålla sparat utdelningsutrymme, allt annat vore ju en spottloska i ansiktet.

Ja det låter som jag tänker det med.

Dock kan du tänka på att hösten 2017, om de nu undrar med budgeten för 2018 så det börjar gälla 1 jan 2018, så kan du ta ett extra bokslut och göra klart allt i dec med.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
danni skrev:
Anders77 skrev:
En till faktor kring 3:12 reglerna. Med stor säkerhet kommer de ändras 1 jan 2018, och de kommer inte bli bättre.
Ja, nuvarande regeringen ändrade ju direktiven för utredningen som höll på att titta på de reglerna, och målet är nu att strama åt dem rejält. Exakt vad som kommer hända vet ingen, men tankar som florerar är att schablonbeloppet kommer minskas rejält, att man går från 50% av löneunderlaget vid beräkning enligt huvudregeln tillbaks till 25%, och eventuellt att man inte får räkna ägarens lön i löneunderlaget.

Utredningen ska vara klar i november så vi får se mer exakt då. Men det är segt oavsett. Jag passar på att ta så mycket utdelning jag kan i år och nästa år. Jag hoppas att man åtminstone får lov att behålla sparat utdelningsutrymme, allt annat vore ju en spottloska i ansiktet.

Ja det låter som jag tänker det med.

Dock kan du tänka på att hösten 2017, om de nu undrar med budgeten för 2018 så det börjar gälla 1 jan 2018, så kan du ta ett extra bokslut och göra klart allt i dec med.
Jag har brutet räkenskapsår, juli-juni, så det känns inte lönt. Men vi får se vad som händer. Jag har över 600k i sparat utrymme nu, tar utdelning på närmare 400k nu i höst, men får ca 300k till i utrymme den 1:a januari igen, så då är jag uppe i en halvmiljon igen. Får se till att göra ordentlig vinst till nästa bokslut så jag kan tömma allt :) Nån som är sugen på att ge mig massa pengar? ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Och vad gäller det där med nettoavdrag, räkna för all del på det. Jag har inte kunnat komma på en enda nackdel med att göra så, bara fördelar (säg gärna till om du hittar någon drawback).
Okej! Räkneövning klar och spreadsheet uppdaterat med nytt scenario. Viktigt för alla som tittar på det att förstå att detta INTE är ett normalt nettolöneavdrag.

Eftersom jag befinner mig i en situation där jag inte omfattas av 3:12, och därför kunnat realisera vinst till vanlig kapitalinkomstskatt som jag nu äger privat, kan jag använda de pengarna för att kompensera bolaget för förmånen som bilen innebär. Därmed blir förmånsvärdet noll vilket innebär att bolaget slipper betala sociala avgifter.

Vid vanligt nettolöneavdrag skulle ju arbetsgivaravgifterna ha betalats i alla fall (på den högre bruttolönen), men i detta scenario uppstår aldrig några sociala avgifter. Viktigt att förstå är dock att det bygger på en förskjutning i tid, dvs alla pengar som så småningom måste användas för att betala för förmånen måste realiseras antingen ett inkomstår då man inte omfattas av 3:12 och sedan betalas tillbaka till bolaget under år då man faktiskt omfattas av 3:12 (eftersom man blivit anställd för att få tjänstebilen), eller från någon helt annan källa för kapitalinkomst som inte omfattas av 3:12.

Hjälp mig gärna att slå hål på eventuellt missförstånd här, annars ska jag dubbelkolla att allt är legit med skatterådgivare och revisor.

För mig är allt detta en lycklig slump. Jag har haft AB:t helt vilande med ett fullständigt passivt ägande av en kapitalvinst från tidigare, men planerar alltså efter årsskiftet att starta upp verksamhet inom bolaget och därför anställa mig själv i det.

Med allt detta sagt så förefaller alltså denna räkneövning att ha gett mig ett väldigt attraktivt sätt att köpa drömbilen. Tack för er hjälp, hoppas att kalkylarket kan vara till nytta för någon annan i liknande bryderier! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Kul att höra att du landar i att du kommer kunna ha din drömbil :) Jag tror inte det är några missförstånd. Inbetalningen för att kontra förmånsvärdet måste inte göras som nettolöneavdrag och tas från lönen, det är bara ett smidigt sätt att göra det på. Du kan räkna bort det från aktieutdelning eller till och med sätta in pengarna rakt av från ditt privatkonto till företaget.

Jag noterade förresten att du glömt lägga in en detalj i din kalkyl: om du använder en rabattlänk från en befintlig ägare så får du 8000 kr i rabatt på bilköpet (gäller fram till 15:e oktober). Det är såklart inget som kommer påverka kalkylen nämnvärt i ena eller andra riktningen, men det är ändå åtta Dag Hammarskjöldar som du sparar, så det vore ju dumt att glömma bort det. Och ägaren vars länk du använder får såklart också lite fördelar också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Jag noterade förresten att du glömt lägga in en detalj i din kalkyl: om du använder en rabattlänk från en befintlig ägare så får du 8000 kr i rabatt på bilköpet (gäller fram till 15:e oktober). Det är såklart inget som kommer påverka kalkylen nämnvärt i ena eller andra riktningen, men det är ändå åtta Dag Hammarskjöldar som du sparar, så det vore ju dumt att glömma bort det. Och ägaren vars länk du använder får såklart också lite fördelar också.
Har tyvärr en annan tipsare i kulisserna som har första tjing på referral, men bra timing/takt i upplysningen om att jag borde använda rabattlänk och subtiliteten i var jag skulle hitta din. Har lurkat här en hel del och himlat med ögonen åt mer ogenerade försök.

Vi får se om Tesla rullar ut nytt program efter detta. Eftersom jag ändå inte kan ta leverans förrän efter nyår tänkte jag försöka vänta in 100D/AP2, så med största sannolikhet missar jag deadline 15/10. Med lite tur får jag använda två länkar i nästa referralprogram! ;)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Hehe, jag tyckte jag var lite diskret i alla fall ;) Du kan alltid lägga in en beställning nu med fördröjd leverans. Kommer det ny AP-hårdvara under väntetiden lär du få den ändå. Kommer det nytt batterialternativ innan din bil har tillverkats lär det inte vara några problem att uppgradera (de brukar inte vara kinkiga med ändringar som höjer priset). En fördel är att du isåfall är skyddad mot eventuella prishöjningar under tiden till leverans (förutom om du gör om din konfig och t.ex. uppgraderar batteriet, då brukar man oftast behöva räkna om priset från grunden).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Jorma »

Jag har brutet räkenskapsår, juli-juni, så det känns inte lönt. Men vi får se vad som händer. Jag har över 600k i sparat utrymme nu, tar utdelning på närmare 400k nu i höst, men får ca 300k till i utrymme den 1:a januari igen, så då är jag uppe i en halvmiljon igen. Får se till att göra ordentlig vinst till nästa bokslut så jag kan tömma allt :) Nån som är sugen på att ge mig massa pengar? ;)

Du kan tömma det sparade utrymmet utan att ha alla pengarna. Ta ut utdelningen, betala skatten på 20% och skriv nettot som en skuld till dig på bolaget och ta ut dessa slantar när du har dom i bolaget framöver.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Hehe, jag tyckte jag var lite diskret i alla fall ;) Du kan alltid lägga in en beställning nu med fördröjd leverans. Kommer det ny AP-hårdvara under väntetiden lär du få den ändå. Kommer det nytt batterialternativ innan din bil har tillverkats lär det inte vara några problem att uppgradera (de brukar inte vara kinkiga med ändringar som höjer priset). En fördel är att du isåfall är skyddad mot eventuella prishöjningar under tiden till leverans (förutom om du gör om din konfig och t.ex. uppgraderar batteriet, då brukar man oftast behöva räkna om priset från grunden).
Värt att överväga, speciellt med tanke på klådan som infunnit sig i avtryckarfingret nu när inköpsbeslutet väl är fattat. :)

Det som talar emot är att det känns rätt svårt att förutsäga vad Elons "several months" innan 100D kommer innebär i praktiken. Vet att det är dumt att vänta på batteriuppdateringar, men vi gör ofta fjällresor där den extra räckvidden skulle vara väldigt välkommen eftersom SC Mora blir en så jobbig omväg.

Vad gäller AP2 känns Model 3-eventet troligt som bortre punkt för när de senast pratar om ny funktionalitet och därmed ser till att börja skeppa Model S och X med nödvändig hårdvara, så det borde ju vara december. Svårt att vara säker på att bilar tillverkade innan dess verkligen har allt som krävs.

Hur brukar de göra med eventuella prissänkningar om man lagt order med fördröjd leverans? Om dollarn skulle försvagas kan vi ju faktiskt få sänkta priser.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av danni »

Jorma skrev:
Jag har brutet räkenskapsår, juli-juni, så det känns inte lönt. Men vi får se vad som händer. Jag har över 600k i sparat utrymme nu, tar utdelning på närmare 400k nu i höst, men får ca 300k till i utrymme den 1:a januari igen, så då är jag uppe i en halvmiljon igen. Får se till att göra ordentlig vinst till nästa bokslut så jag kan tömma allt :) Nån som är sugen på att ge mig massa pengar? ;)

Du kan tömma det sparade utrymmet utan att ha alla pengarna. Ta ut utdelningen, betala skatten på 20% och skriv nettot som en skuld till dig på bolaget och ta ut dessa slantar när du har dom i bolaget framöver.
Jo, det vet jag självklart om. Men jag behöver först ha vinstmedel nog att dela ut... Jag delar ut all vinst jag gör varje år, och ändå har jag inte lyckats beta av allt utdelningsutrymme (genererar ca 600k om året i utrymme just nu och senaste vinsten var på ca 400k).
Alfred skrev:
Värt att överväga, speciellt med tanke på klådan som infunnit sig i avtryckarfingret nu när inköpsbeslutet väl är fattat. :)

Det som talar emot är att det känns rätt svårt att förutsäga vad Elons "several months" innan 100D kommer innebär i praktiken. Vet att det är dumt att vänta på batteriuppdateringar, men vi gör ofta fjällresor där den extra räckvidden skulle vara väldigt välkommen eftersom SC Mora blir en så jobbig omväg.

Vad gäller AP2 känns Model 3-eventet troligt som bortre punkt för när de senast pratar om ny funktionalitet och därmed ser till att börja skeppa Model S och X med nödvändig hårdvara, så det borde ju vara december. Svårt att vara säker på att bilar tillverkade innan dess verkligen har allt som krävs.

Hur brukar de göra med eventuella prissänkningar om man lagt order med fördröjd leverans? Om dollarn skulle försvagas kan vi ju faktiskt få sänkta priser.
Ja, det är alltid svårt det där. Lite som med datorer - det är nästan aldrig köpläge, för det kommer alltid nåt häftigare direkt efter och gör det man köpte till uråldrigt och värdelöst (nästan, i alla fall). Prissänkningar hanteras konsekvent, alltså på samma sätt som prishöjningar, dvs det pris du hade vid bokningen gäller även om priset skulle sänkas efteråt. Där har du dock alltid alternativet att avbeställa och förlora din deposition, och lägga en ny beställning till det nya lägre priset. Det har jag för mig många gjorde när det var en stor prissänkning i Schweiz en gång i tiden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Excel/spreadsheet för jämförelse av sätt att köpa Tesla

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tesla har lagt upp en gäng faceliftade 90D för dryga miljonen, samtliga 50 km. Känns även som dom sänkt övriga bilar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar