Long time lurker som följt forumen i evigheter och nu äntligen står i begrepp att köpa Model X. Tack för all Tesla-utbildning ni bjussat på.
Eftersom jag är nybörjare på att köpa bil insåg jag först när jag började räkna på det att det finns en hel djungel av olika sätt att lägga upp köpet på.
Då jag har ett eget bolag där jag (vid behov) skulle kunna anställa mig själv hade jag möjlighet att köpa bilen på alla sätt som är relevanta att jämföra:
* Privat med cash (som exempelvis lånas upp på annat billigare sätt)
* Privat med finansiell leasing
* Förmånsbil från företaget med finansiell leasing
* Förmånsbil från företaget med operationell leasing
Eftersom jag misslyckats med att hitta en ordentlig genomgång av samtliga alternativ som förklarar fördelar/nackdelar med respektive modell la jag en arbetsdag på att gå till botten med det hela och skapa en jämförelse.
Jag undersöker tre olika konfigurationer av Model X, men kalkylarket är så generellt byggt att man borde kunna kopiera arket och byta ut konfigurationerna man vill jämföra.
Jag gör prognos för att köra bilen i 5 år och 12500 mil. I leasingscenarier leasar jag bilen på 3 år, 7500 mil, köper därefter loss den och säljer den sedan vidare efter det 5:e året. Ett viktigt antagande med stor inverkan för kostnaden över hela livscykeln blir naturligtvis värdet på bilen vid försäljning. Här har jag försökt vara konservativ eftersom jag hellre vill få positiv överraskning än tvärtom. Om du vill göra annorlunda är det lätt att ändra i kalkylarket.
Hela kalkylarket (inte en excel utan ett Google spreadsheet) finns här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Om du föredrar Excel kan du enkelt ladda ner det som xls-fil därifrån.
Mina slutsatser (personliga åsikter):
* Föga förvånande är Model X en dyr (men prisvärd!) bil oavsett vilket sätt man köper den på.
* Billigaste sättet att köpa är förmånsbil med finansiell leasing trots att förmånsvärdena inte längre är lika fördelaktiga.
* Om man inte redan lyfter en hög lön från bolaget som köper, och som man kompenserar genom ett bruttolöneavdrag som innebär minskad skatt är besparingen dock så liten att jag tycker att det är tveksamt om det är värt det merarbete det innebär med mer komplex ägarstruktur.
* I kalkylen förmodas också att man kan lyfta pengar ur bolaget som utdelning för att sedan betala den privata förmånsskatten. I mina speciella omständigheter är det relevant för att jämföra kostnader så eftersom pengarna jag skulle använda för att betala skatten redan är utdelade. Om man istället betalar ut pengarna när skatten ska betalas är det troligast att man behöver betala ut dem som lön vilket innebär högre skatt.
* Om man på grund av komplexiteten bestämmer sig för att köpa privat blir billigaste sättet att köpa cash (som man antingen sparat ihop eller lånat med lägre ränta någon annanstans)
* Nackdelen med det är dock att man missar Teslas restvärdesgaranti, så om värdet sjunker snabbare än så får man en stor besvikelse. Den risken slipper man vid leasing tack vare garantin.
* Jag lutar därför för egen del åt mellanvägen med privat finansiell leasing, men med högsta tillåtna kontantinsats för att 1) få ett enkelt köp utan krångel med anställning/deklaration/redovisning, 2) åtnjuta tryggheten med restvärdesgaranti och 3) minimera räntekostnaderna så mycket som möjligt.
Tar tacksamt emot synpunkter och korrigeringar på alla misstag jag med säkerhet gjort i kalkylen. Rädda mig gärna nu innan jag tryckt på beställningsknappen.
Annars beställer jag så fort jag kan köpa en X100D (inte P) med AP2.

OBS! Efter att detta postades har jag fått tips som lett till förändrade slutsatser. Läs gärna vidare i tråden innan du fattar beslut baserat på ovanstående resonemang. Och som alltid, se till att dubbelkolla med revisor/skatterådgivare för att förstå alla konsekvenser av olika sätt att leasa bilen.