![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Moderator: Redaktion
Verkar som att Tindereds Lantkök har drabbats av Teslas berömda torsdags-deadline...Machris skrev:Men hur svårt kan det vara![]()
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Dåliga drömmar du har måste jag säga... Själv drömmer jag om att duscha på ett flygplan som jag äger i mina rikaste drömmarVasp skrev:tänkte att det kunde vara trevligt med nån bild från dagens besök vid supercharger Skellefte. Speciellt snabbladdaren för alla vi som inte har råd ens i våra drömmar att skaffa tesla.
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an...Haglund skrev:Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka?lator skrev:Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an...Haglund skrev:Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Det är ju inte bara Narvik utan även alla som bor norrom plus troligen en del söder om. Sedan kanske Kalmar inte är metropolen de alltid kör till utan en del kanske stannar till i byn Stockholm.Haglund skrev:
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka?
Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Du har helt rätt i att det fattas en SuC i trakterna av Ulricehamn, det är det ingen tvekan om och det är väl bara att fortsätta att upplysa Tesla om det.Haglund skrev:Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka?lator skrev:Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an...Haglund skrev:Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Även de i Nord-Norge som ska till Oslo eller egentligen hela Syd-Norge kör nog längs svenska östkusten (dock inte alltid förbi Kalmar...)lator skrev:En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten...
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.Haglund skrev:Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.danni skrev:Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.Haglund skrev:Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.strejf skrev:Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Som sagt, om du åker från Stockholm till Göteborg och tillbaka så klarar du dig om du har ett stort batteri. Göteborg har nyligen byggt ut ett fint ChaDeMo-nätverk som fungerar bra och det finns några destinationsladdare att tillgå. Det är inte däri problemet ligger. Om du ska ta minsta lilla avväg så går det inte lika bra alls faktiskt.joel80 skrev:Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?
Måste få min Model 3 förstdrzaphod skrev:Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.strejf skrev:Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Det är inte därför. Det är ett stort vägarbete norr om Ö-vik och det får GPSen att fullständigt flippa ut.JonasH skrev:De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
Håller helt medSvenssons skrev:En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.danni skrev:Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.Haglund skrev:Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.