SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Machris »

Men hur svårt kan det vara :evil:
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av peken »

Körde förbi superchargerstationen i Umeå nu i eftermiddags och där var det aktivitet idag. Såg bara på håll men det såg ut som att det var en man och jobbade med laddarna där. Kanske inte så långt borta innan dom öppnar.

Edit: Jag skulle inte bli förvånad ifall dom har ställt dom 90-grader snedställt av misstag. Enda stället där dom är placerade så om man ser i förhållande till hur pakeringsfickorna är där. Frågan är om det kan bli problem att nå med sladden om man parkerar bilen i rutan.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Kirre »

Machris skrev:
Men hur svårt kan det vara :evil:
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Verkar som att Tindereds Lantkök har drabbats av Teslas berömda torsdags-deadline... ;)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av apkungen »

Vasp skrev:
tänkte att det kunde vara trevligt med nån bild från dagens besök vid supercharger Skellefte. Speciellt snabbladdaren för alla vi som inte har råd ens i våra drömmar att skaffa tesla.
Dåliga drömmar du har måste jag säga... Själv drömmer jag om att duscha på ett flygplan som jag äger i mina rikaste drömmar
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Jojje167 »

Två SuC's är nu öppnade
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=6032

Hur tänkte dom angående placering av laddarna i Umeå? Det att dom är vriden 90grader
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Monark1954 »

Laddar i Umeå. Som sagt, de känns felvinklat. Men kul att de är igång.
DSC_0642.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av lator »

Ah, en dörr öppen! Och sällskap av en vitS... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Haglund »

Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av lator »

Haglund skrev:
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Haglund »

lator skrev:
Haglund skrev:
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an... ;)
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka? ;)

Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Haglund skrev:

Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka? ;)

Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Det är ju inte bara Narvik utan även alla som bor norrom plus troligen en del söder om. Sedan kanske Kalmar inte är metropolen de alltid kör till utan en del kanske stannar till i byn Stockholm.

Vet av egen erfarenhet att de som bor i Kirkenäs och ska köra från Göteborg tar vägen över Sverige och Finland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av lator »

Haglund skrev:
lator skrev:
Haglund skrev:
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an... ;)
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka? ;)

Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Du har helt rätt i att det fattas en SuC i trakterna av Ulricehamn, det är det ingen tvekan om och det är väl bara att fortsätta att upplysa Tesla om det.

En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten... ;)
Även de i Nord-Norge som ska till Oslo eller egentligen hela Syd-Norge kör nog längs svenska östkusten (dock inte alltid förbi Kalmar...)

https://www.google.se/maps/dir/Alta,+No ... 5331?hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Haglund »

Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av danni »

Haglund skrev:
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av joel80 »

Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Haglund skrev:
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.
En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av strejf »

Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av drzaphod »

strejf skrev:
Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Haglund »

joel80 skrev:
Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?
Som sagt, om du åker från Stockholm till Göteborg och tillbaka så klarar du dig om du har ett stort batteri. Göteborg har nyligen byggt ut ett fint ChaDeMo-nätverk som fungerar bra och det finns några destinationsladdare att tillgå. Det är inte däri problemet ligger. Om du ska ta minsta lilla avväg så går det inte lika bra alls faktiskt.

Personligen har jag inga problem alls då jag kan ladda hemma (Borås) och på jobbet (Mölndal) om jag så önskar, men för alla andra som inte har de möjligheterna är det krångligt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av strejf »

drzaphod skrev:
strejf skrev:
Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.
Måste få min Model 3 först :)
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av JonasH »

De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
IMG_1717.JPG
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av drzaphod »

JonasH skrev:
De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
Det är inte därför. Det är ett stort vägarbete norr om Ö-vik och det får GPSen att fullständigt flippa ut.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Jojje167 »

vagarbeteovik.jpg
Ser ut att pågå i två veckor till. Omledningsväg under tiden
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Mickeren »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Haglund skrev:
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.
En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.
Håller helt med

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Skriv svar