SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Men hur svårt kan det vara
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Körde förbi superchargerstationen i Umeå nu i eftermiddags och där var det aktivitet idag. Såg bara på håll men det såg ut som att det var en man och jobbade med laddarna där. Kanske inte så långt borta innan dom öppnar.
Edit: Jag skulle inte bli förvånad ifall dom har ställt dom 90-grader snedställt av misstag. Enda stället där dom är placerade så om man ser i förhållande till hur pakeringsfickorna är där. Frågan är om det kan bli problem att nå med sladden om man parkerar bilen i rutan.
Edit: Jag skulle inte bli förvånad ifall dom har ställt dom 90-grader snedställt av misstag. Enda stället där dom är placerade så om man ser i förhållande till hur pakeringsfickorna är där. Frågan är om det kan bli problem att nå med sladden om man parkerar bilen i rutan.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Verkar som att Tindereds Lantkök har drabbats av Teslas berömda torsdags-deadline...Machris skrev:Men hur svårt kan det vara
Här i Kalmar fick man ju upp allt på ett par dagar. Typ...
MY LR, Pearl White
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Dåliga drömmar du har måste jag säga... Själv drömmer jag om att duscha på ett flygplan som jag äger i mina rikaste drömmarVasp skrev:tänkte att det kunde vara trevligt med nån bild från dagens besök vid supercharger Skellefte. Speciellt snabbladdaren för alla vi som inte har råd ens i våra drömmar att skaffa tesla.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Två SuC's är nu öppnade
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=6032
Hur tänkte dom angående placering av laddarna i Umeå? Det att dom är vriden 90grader
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=6032
Hur tänkte dom angående placering av laddarna i Umeå? Det att dom är vriden 90grader
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Laddar i Umeå. Som sagt, de känns felvinklat. Men kul att de är igång.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ah, en dörr öppen! Och sällskap av en vitS...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an...Haglund skrev:Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka?lator skrev:Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an...Haglund skrev:Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det är ju inte bara Narvik utan även alla som bor norrom plus troligen en del söder om. Sedan kanske Kalmar inte är metropolen de alltid kör till utan en del kanske stannar till i byn Stockholm.Haglund skrev:
Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka?
Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
Vet av egen erfarenhet att de som bor i Kirkenäs och ska köra från Göteborg tar vägen över Sverige och Finland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Du har helt rätt i att det fattas en SuC i trakterna av Ulricehamn, det är det ingen tvekan om och det är väl bara att fortsätta att upplysa Tesla om det.Haglund skrev:Det har du ju naturligtvis rätt i, men hur många Teslor finns det i Narvik med 14000 invånare och hur många av dem brukar åka till Kalmar och tillbaka?lator skrev:Kan ju vara så att man flörtar lite med Norrmännen också. Smidigt för dem att kunna ta sig tvärs över Sverige istället för att smyga nerför E6:an...Haglund skrev:Sett i ljuset av kartan med antalet Teslor utspridda över landet så blir ju Superchargerplaceringarna mer och mer mystiska. Ja, Superchargers är för långresor och man kan ladda hemma, men flest långresor gör man ändå i det relativa närområdet. Jag undrar hur många Teslaägare det är som kör till Kiruna/Boden eller någon annan pytteort och tillbaka emellanåt. Förmodligen mer sällan än de kör från Göteborg till Jönköping och tillbaka, där det inte finns någon Supercharger alls att tillgå. Är det bara för att det skall se ut som att man täcker mer och mer av kartan snarare än faktiskt behov?
Ja, jag raljerar lite men jag tycker det är en relevant fråga.
En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Även de i Nord-Norge som ska till Oslo eller egentligen hela Syd-Norge kör nog längs svenska östkusten (dock inte alltid förbi Kalmar...)lator skrev:En gissning av antalet Tesla i Nord-Norge blir nog "ganska många"... Sen kan de ju ha ärenden till Stockholm eller Finland också. Kalmar är ju inte den enda orten på östkusten...
https://www.google.se/maps/dir/Alta,+No ... 5331?hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.Haglund skrev:Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.danni skrev:Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.Haglund skrev:Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.strejf skrev:Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Som sagt, om du åker från Stockholm till Göteborg och tillbaka så klarar du dig om du har ett stort batteri. Göteborg har nyligen byggt ut ett fint ChaDeMo-nätverk som fungerar bra och det finns några destinationsladdare att tillgå. Det är inte däri problemet ligger. Om du ska ta minsta lilla avväg så går det inte lika bra alls faktiskt.joel80 skrev:Fast ju bättre möjligheten till destinationsladdning i Göteborg blir desto mindre minskar ju det behovet. De flesta som kör Sthlm-Göteborg-Sthlm stannar väl i allafall några timmar i Göteborg kan man tänka sig. Ju fler alternativ som kommer upp för laddning i stan desto enklare blir det väl att klara övrig resa inom SuC?
Personligen har jag inga problem alls då jag kan ladda hemma (Borås) och på jobbet (Mölndal) om jag så önskar, men för alla andra som inte har de möjligheterna är det krångligt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Måste få min Model 3 förstdrzaphod skrev:Den är Online och klar. Du kan lugnt åka dit och ladda.strejf skrev:Nu lyser Tesla-loggan på SuperCharger i Örnsköldsvik, jag antar att det betyder att den är online och laddklar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det är inte därför. Det är ett stort vägarbete norr om Ö-vik och det får GPSen att fullständigt flippa ut.JonasH skrev:De nya SuC verkar inte riktigt ha lagts i i nav på bilen än. De syns där, men den vill inte åka dit...
Eller så har min bil tröttnat på att vänta på 8.0 och vägrar i ren trots.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ser ut att pågå i två veckor till. Omledningsväg under tiden
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Håller helt medSvenssons skrev:En Supercharger i Ulricehamn eller Jönköping skulle även hjälpa oss på sydostkusten att ta oss till Göteborg eller norrut på västkusten. Finns inga Superchargers som passar bra om man tar väg 27 eller 47/40 västerut.danni skrev:Ja, tvärskörningarna är det sådär med. Du kommer Göteborg-Malmö eller Stockholm-Malmö tur och retur på bara superchargers, men ska du köra Stockholm-Göteborg tur och retur bara på superchargers får du ta en riktigt kass omväg, och Göteborg-Jönköping tur och retur är en dålig sträcka också.Haglund skrev:Jag är inte på något sätt emot utbyggnaden i norra Sverige. Det är toppen att det byggs fler superchargers och bra att man kan täcka även den änden av landet, men jag tycker att man borde ta med kors- och tvärskörningar i beräkningen när man planerar utbyggnationerna. Det funkar fint att göra ute i Europa där det är tätare mellan superchargers, men i Sverige är det i många fall omöjligt om man inte skall räkna med ChaDeMo och annat, vilket ju är krångligare och tar betydligt längre tid.
Skickat från min E6853 via Tapatalk