En bättre ruttplanerare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

bjelkeman skrev:
blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick. :D
image.png
Meh Bild Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Grymt hack, tycker oppfinnarkollegan :) ! Får lägga in länken i favoriter i Teslan. Väntar med spänning på nästa steg!

Hmm, kanske man skulle kunna lägga in favoriter på SuC? Jag menar, Jag stannar hellre längre i Toftaholm (och njuter av t.ex. en fantastisk frukostbuffe) än Ödeshög (läbbig hamburgare på Burger King), på väg till Stockholm. Kanske optimering med längre pauser på "bra" ställen ;) ...?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick. :D
image.png
Meh Bild Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte Bild
Hmmm. Arrival charge tolkade jag vad jag vill ha när jag kom fram till målet. Inte vad som finns kvar vid varje Supercharger. Det är ju två olika saker. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bjelkeman skrev:
blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
image.png
Hmmm. Arrival charge tolkade jag vad jag vill ha när jag kom fram till målet. Inte vad som finns kvar vid varje Supercharger. Det är ju två olika saker. :D
Annars kanske man bara ska sätta det till typ 7% och räkna på det sista stoppet själv bara... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

Jag ser att färja mellan Helsingborg och Helsingör nu är inlagd. Toppen!

Men vid resor norrut på E4:an känner den inte till "genvägen" vid Sillekrog. Kanske något du kan titta på?

Keep up the good work. :D
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Otroligt smidig och bra ruttplanerare. Speciellt intressant att kunna justera relativa hastigheten och se konsekvensen direkt. Med alternativa (annat än superchargers) laddstationer så är den komplett. Stort TACK!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Kanonbra initiativ tack!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Mycket bra initiativ och bra inställningsmöjligheter. Känns spontant väldigt bra. Aningen för optimistisk i mitt fall. När jag jämför med några erfarenheter så blir min S85D mer lik S75 i räckvidd.

Jag har också det önskemål som andra varit inne på:
Separat ställbar Arrival Charge vid slut destinationen och min vid ankomst Laddare.
Ibland behöver jag mer vid destinationen för att jag inte kan eller vill ladda med en gång eller kanske ska vidare till nåt hotell senare och behöver lite "reserv %" till lunch mm. Kan läggas på manuellt men låter som en i sammanhanget enkel sak att fixa.

Jag har också en fundering om man skulle kunna tillåta att man manuellt sätter att man stannar längre på en charger och sedan rutten räknas om därifrån. Mycket mer komplext förstås. Användbart om man tänkt käka vid en charger och vet att det blir långt stopp där. Då kanske man kan ta en annan rutt sen eller kanske hoppa över en charger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Grymt initiativ!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Tack för allt beröm och goda idéer! Flera av grejerna finns redan i serverns backend, men användargränssnitt kan vara rätt tidsödande. Jag ska försöka skaffa lite mer tid till projektet men mycket annat pockar på uppmärksamhet

Det kommer, hav tålamod!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

blincoln skrev:
Tack för allt beröm och goda idéer! Flera av grejerna finns redan i serverns backend, men användargränssnitt kan vara rätt tidsödande. Jag ska försöka skaffa lite mer tid till projektet men mycket annat pockar på uppmärksamhet Bild

Det kommer, hav tålamod!
Toppen!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är lite nyfiken. Vad har du använt för ramverk, server, api osv?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Läckert arbete!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Jag är lite nyfiken. Vad har du använt för ramverk, server, api osv?
Det är så standard som det går:
Googles APIer för kartor, avstånd, körtid osv
Python för ruttberäkningen, mysql för lagring, min Synology-NAS som server.

Det enda lilla bekymret är att Google vill ha betalt efter ett antal API-anrop om dagen... Bild
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine" http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Grymt bra! Funkar bra på ipaden. Har inte testat fullt i bilens browser än men verkar funka.

Är det bara vissa färjelinjer som funkar? Waypoints och att man ser start och slut energi % på varje delsträcka är helt suveränt.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Cliff Barnes skrev:
Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine" http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Intressant! Det gick snabbt som 17 att utveckla med Googles APIer, men det är ju inte så kul att betala för det. OpenStreetMap-baserade ramverk vore verkligen najs.

En del av begränsningarna i nuvarande implementation är för att minimera antalet anrop till Google...
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

matsm skrev:
Grymt bra! Funkar bra på ipaden. Har inte testat fullt i bilens browser än men verkar funka.

Är det bara vissa färjelinjer som funkar? Waypoints och att man ser start och slut energi % på varje delsträcka är helt suveränt. Bild
Färjor, genvägar, specialare och annat: Jag kör Googles rutter rakt av utan att ändra mellan laddare. Är färja den snabbaste vägen enligt Google så är det den som gäller än så länge Bild
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare

Inlägg av 6884 »

Verklig förbrukning måste gå att få in. För att känna sig trygg så vill jag ha kvar 12% framme vid laddare. Längre sträckor än 25 mil är stressande.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

6884 skrev:
Verklig förbrukning måste gå att få in. För att känna sig trygg så vill jag ha kvar 12% framme vid laddare. Längre sträckor än 25 mil är stressande.
Oj vad onödigt ;)
- jag brukar sikta på mellan 0 och 1 % 8-)

Blir snabbare färd på det viset :D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Nicklas skrev:
6884 skrev:
Oj vad onödigt ;)
- jag brukar sikta på mellan 0 och 1 % 8-)

Blir snabbare färd på det viset :D
Håller med. Varför ha en massa onödig marginal som bara gör att laddningen tar längre tid.
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare

Inlägg av joje »

Grymt bra! Jag får dock aldrig till något stop på Superchargern i Jung. Är den inlagd? Tycker mig få konstiga rutter som indikerar på att denna saknas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

6884 skrev:
Absolut en vanesak. När du har lärt känna bilen och batterimätaren bättre kommer du att bli mer trygg med att köra nästan slut på batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

blincoln skrev:
Cliff Barnes skrev:
Intressant! Det gick snabbt som 17 att utveckla med Googles APIer, men det är ju inte så kul att betala för det. OpenStreetMap-baserade ramverk vore verkligen najs.

En del av begränsningarna i nuvarande implementation är för att minimera antalet anrop till Google...
Jag tror att API:erna mot Leaflet är väldigt lika de som Google har. Och Google kan bli ganska dyrt om man kör många request. Du kan ju även fundera på om du hade kunnat tänka dig att open-sourca ruttplaneraren?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Uppdatering av ruttplaneraren ute nu! Lite hackande igårkväll gav
  • Bättre förbrukningsberäkning, nu baserad på varje liten delsträcka istället för bara medelhastighet
  • Färjor räknas inte som körsträcka, vilket bör premiera färjeåkning :-)
  • Möjlighet att ange både ankomst-SoC och laddar-ankomst-SoC
Testa och rapportera: https://nasse.lincoln.se/teslarouteplanner/
Skriv svar