Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Om man ser i framtiden så hade gratis SuC varit en bra konkurrensfördel för Tesla, när Bolt & Co kommer.
Är inte nätverket i sig den stora fördelen när man jämför med Bolt osv ?

Ingen hade ändå räknat med "gratis" varianten för Model 3 så jag tror inte det kommer påverka Teslas försäljning gentemot konkurrenterna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

På något konstigt sätt är jag för första gången inte längre ledsen att jag förmodligen aldrig kommer att ha råd med en Tesla igen. Hittills har man ändå alltid våndats över vilka häftiga funktioner och features man inte kommer att ha framöver, just pga att man kör en gammal modell och inte har råd med en ny. Jag vet ju dessutom att den dagen jag ska sälja den så kommer jag på ett eller annat sätt att vara tvungen att byta ner mig. Och det är ganska jobbigt. Men nu upplever jag bilen plötsligt som jävligt attraktiv igen och jag kommer att köra den så länge den håller ihop. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Feddan skrev:
Oppfinnarn skrev:
Vad tror ni priset blir? 2 kr/kWh? Eller som Clevers galet höga 5 kr/kWh? Om det inte skall vara vinstgivande så borde påslaget väl inte var större än sisådär 50%, där påslaget då gott och väl (? Någon som har en uppskattning) Borde täcka driften ..... 1.50 kr alltså
Drift och utbyggnad, tänker de nog att det ska täcka. Så det blir kanske någon krona under Clever, så det fortfarande är intresserant ö.h.t.
Människor tänker inte speciellt rationellt många gånger i affärer, det skall vi komma ihåg! Och just att något känns"gratis" är ett hett argument. Rannsaka er själva, varför läser ni t.ex. Aftonbladet/DI på Nätet och inte köper tidingen?

Det blir nog (ännu) svårare att få fossilkramare att byta till elbil om det är så att (fossilkramare argumenterar nedan)
1. "Det tar ju längre tid att köra långt med elbil, måste ladda 30 min var 20-25 mil, medan med fossilare behöver man bara stanna var 60 mil, säg 30 min för tankning och mat" (och det är ju onekligen sant i krass mening. Visst, köra 2h, vila 30 min är bättre från säkerhetsperspektiv, men detta är ett "andra ordningens" argument ... tid är pengar, och många har inte själva färden som målet ... Hur många tar t.ex. två dagar på sig till skidresan i Alperna och njuter vs sträckkör 125 mil över natten för att nå målet (hur gör ni själva? ;-) ).... )
2. Elbil blir också dyrare att köra långt med jmf med att köra korta sträckor. Hemmakörning kostar det 2 kr milen, medan långkörning kostar 6-10 kr milen. Alltså ju längre sträckor jag kör, desto mer tid förlorar jag jmf med min fossilare, och desto mer samma i pris kostar det per mil (visst man kan hävda vackra miljöargument, men det är också ett "högre ordningens" argument som inte syns i "bottom line" ... plånboken".

Precis som någon tidigare sa i tråden, när man försöker räkna hem en så oerhört dyr bilinvestering som Tesla är jmf med andra bilar, så försvann ett av argumenten just nu :-(. Detta kommer inte dra upp försäljning av Tesla .... (om man inte sänker priset med de ca 20 kkr, och basunerar ut det i marknadsföringen)...

Fast för oss som redan köpt är det ju win-win .... högre andrahandsvärde och mindre köer på SuC, så egentligen borde jag säga hurra för denna ändring :-)

Vi kan fortsätta med jämförelserna: WIFI på hotell utomlands (gratis SuC) vs användande av Mobilt bredband (SuC kostar) . Ta t.ex. Europa. Med Telia kostar det 200 kr vecka så får man "surfa fritt" i Europa med smärtfri täckning och uppkoppling (inga köer på SuC) ... ändå väljer många att försöka koppla upp sig på hotellet/restaurangens WIFI, fast uppkopplingen är långsam, ibland inte funkar (köer på SuC) .... bara för att det är gratis. Hur väljer du själv? det är ju "bara" en kostnad på 200 kr, jmf med smartphonen du köpte för 7000 .....
Senast redigerad av Oppfinnarn, redigerad totalt 4 gång.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Finns det någon förklaring till varför man gör så här? Jag kan förstå att när det rullar mängder med Model3 som trots allt är en "billig" bil så borde den inte få gratis. Men som någon sa innan så är både S och X vädligt dyra bilar och där kan man tycka att det borde ingå. Enda jag kan komma på är att folk utnyttjar SuC till mer än bara långresor.

Själv hade jag kunnat tänka mig följande: Gratis till Model S och X. Model 3 får betala en billig peng per kwh och att man tillåter andra elbilsfabrikat att ladda också, men det skall vara dyrare än för Model 3. På så sätt kunde man få in mer pengar och bygga ut laddstationerna med fler laddare.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

akeller skrev:
Finns det någon förklaring till varför man gör så här? Jag kan förstå att när det rullar mängder med Model3 som trots allt är en "billig" bil så borde den inte få gratis. men som någon sa innan så är både S och X vädligt dyra bilar och där kan man tycka att det borde ingå. Enda jag kan komma på är att folk utnyttjar SuC till mer än bara långresor.

Själv hade jag kunnat tänka mig följande: Gratis till Model S och X. Model 3 får betala en billig peng per kwh och att man tillåter andra elbilsfabrikat att ladda också, men det skall vara dyrare än för Model 3. På så sätt kunde man få in mer pengar och bygga ut laddstationerna med fler laddare.
Att Tesla inte gör på det sättet förvånar mig, det hade jag klart utgått från. Oaktat inköpspriset och den möjligt låga driftskostnader i det nya förslaget hade nog detta varit en dealbreaker för mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

akeller skrev:
Jag tycker också att upplägget är lite konstigt och det känns inte riktigt genomtänkt. 400kWh är inte mer än piss i havet för många, samtidigt som det räcker gott och väl för andra. Att det ska kosta pengar är inget konstigt, men upplägget borde vara öppet för mer valfrihet. Samtidigt är det konstigt (som någon har skrivit) att långresor ska bli dyrare än hemmaladdning. Det blir liksom inte bra och är ett kraftigt argument som gynnar anti-elbilslobbyn. "Jaja, men min dieselbil kan jag tanka överallt och det kostar alltid ungefär samma, oavsett om jag åker på semester eller till jobbet..."
Det hade varit bättre om man hade kunnat välja hur mycket laddning som ska ingå i bilen, ungefär som med ett mobilabonnemang. Ett högt pris för obegränsat laddning, ett antal mellansteg för ett visst antal kWh per år eller månad, och ett upplägg där varje kWh kostar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
akeller skrev:
Jag tycker också att upplägget är lite konstigt och det känns inte riktigt genomtänkt. 400kWh är inte mer än piss i havet för många, samtidigt som det räcker gott och väl för andra. Att det ska kosta pengar är inget konstigt, men upplägget borde vara öppet för mer valfrihet. Samtidigt är det konstigt (som någon har skrivit) att långresor ska bli dyrare än hemmaladdning. Det blir liksom inte bra och är ett kraftigt argument som gynnar anti-elbilslobbyn. "Jaja, men min dieselbil kan jag tanka överallt och det kostar alltid ungefär samma, oavsett om jag åker på semester eller till jobbet..."
Det hade varit bättre om man hade kunnat välja hur mycket laddning som ska ingå i bilen, ungefär som med ett mobilabonnemang. Ett högt pris för obegränsat laddning, ett antal mellansteg för ett visst antal kWh per år eller månad, och ett upplägg där varje kWh kostar.
+1 Gillar iden med olika volymabonemang.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

@mati Ja det förslaget funkar för mig också.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Varför skulle det vara ett argument för antielbilslobbyn?
Nu kostar det "skit och ingenting" att ladda hemma, och på långresor är det gratis.
Snart blir det lite dyrare med långresor, men det lär ju bli betydligt billigare än med ice.
Med ice är det alltid garanterat skitdyrt. Varför skulle det vara bättre?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

JonasH skrev:
Nu kostar det "skit och ingenting" att ladda hemma, och på långresor är det gratis.
Snart blir det lite dyrare med långresor, men det lär ju bli betydligt billigare än med ice.
Jag säger inte att det är bättre, men det kommer garanterat upp som argument. Jag ser redan rubrikerna "Tesla chockar sina kunder - Nu kostar det att ladda", eller "Dyrare elbilsladdning - Såhär mycket sparar du på att tanka diesel"
Det är klart att det går att argumentera mot det också, men det blir svårare än tidigare.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

JonasH skrev:
Du har helt rätt i sak, men människor är inte bara rationella i sitt argument och sina inköp. Se mitt (långa) utlägg på sidan innan ....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det vore otroligt trevligt om den lilla bonusen för oss som bokade före eventet är fri laddning. Men det vågar jag inte ens hoppas på.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

En liten kostnad tycker jag är rätt bra. 2kr/kwh känns som en bra nivå. Mer så blir jag lite besviken, plus att bilarna borde prissänkas 20kkr...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ska vi summera lite tankar och idéer här (inte allt men det som jag känner direkt)...
Vad skiljer en Tesla från tex en motsvarande från Audi när den kommer? Loggan på laddstolparna? (Det byggs en rackarns massa laddstolpar som funkar för alla och dom kommer att bli grymmare oxo...)

Varför var det man skulle ha större batterier i en elbil för istället för 24kWh-varianterna? Vad händer med bilpriset när man stoppar i större batterier för att göra det till "en riktig bil"?
Varför köpa en dyrare elbil med stort batteri ISTÄLLET för att köpa en billigare (typ Leaf/Zoe mfl) om man istället kan behålla en fossilare och ha en liten "stadselbil"?

Sorry men alla som har två bilar kan lika gärna köpa en med ett litet batteri till "vardagskörningen" och ha en fossilare till resten om ändå milkostnaden för längre resor blir lika...

Det är EXAKT frågor som dessa som Tesla (hittils) har krossat.

Oavsett hur orationellt vi kan resonera och hur billigt det eg. fortfarande skulle vara med en Tesla så kommer många, precis som Oppfinnarn mfl poängterar, att välja bort Telsan pgav detta...

Tror många sitter och jublar på Audi mfl just nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
mati skrev:
akeller skrev:
+1 Gillar iden med olika volymabonemang.
OM dom kommer med det så skulle det kunna funka :)
Kan detta utspel vara ett sätt att testa marknaden hur den reagerar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Sorry men alla som har två bilar kan lika gärna köpa en med ett litet batteri till "vardagskörningen" och ha en fossilare till resten om ändå milkostnaden för längre resor blir lika...
+1
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Kan ju såklart vara ett sätt att få upp försäljningen detta kvartal också. :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:

Det är EXAKT frågor som dessa som Tesla (hittils) har krossat.
Du har rätt. Nu vet vi iofs inte hur mycket strömmen på SuC kommer att kosta, men jag tvivlar tyvärr på att det kommer att vara ens i närheten av det låga priset för hemmaladdning. Att vara "billigare än att tanka motsvarande bensinbil" är lika flummigt som självklart. Naturligtvis måste det vara billigare, annars hade ingen velat köpa en Tesla längre. Jag tänker bara på battery-swap, vilket skulle kosta ungefär lika mycket som att tanka en bensinbil. Konceptet floppade mer eller mindre, eftersom ingen var intresserad av att betala så mycket.
Jag tycker fortfarande att upplägget är konstigt och marknadsföringen likaså. Det är nog väldigt många som blir besvikna nu.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag tycker också att upplägget är lite konstigt och det känns inte riktigt genomtänkt. 400kWh är inte mer än piss i havet för många, samtidigt som det räcker gott och väl för andra. Att det ska kosta pengar är inget konstigt, men upplägget borde vara öppet för mer valfrihet. Samtidigt är det konstigt (som någon har skrivit) att långresor ska bli dyrare än hemmaladdning. Det blir liksom inte bra och är ett kraftigt argument som gynnar anti-elbilslobbyn.
Har svårt att se det konstiga i detta. Att bygga/underhålla nätverket kostar pengar medan du själv står för nätavgifter och annat hemma, samt att det är helt andra effekter vi pratar om.

Så länge man kan hålla nere priset på en rimlig nivå så finns det ingenting som gynnar anti-elbilslobbyn. Blir det däremot 5 kr/kWh som ex Clever där det blir billigare att köra snåldiesel för långfärd så tror jag man har tänkt fel. Men Tesla har alla möjligheter att skruva på detta, dvs, ta in lite mer pengar vid inköp av bil gentemot kostnad/kWh. Det viktiga är att man får bukt med okynnesladdning, taxibilar som tar upp alla laddplatser och dylikt. Och det borde räcka med ~2kr/kWh får att uppnå detta om man ser till den svenska marknaden. Det slår ingen diesel/bensinbil, inte ens Prius.

Och fördelarna är enorma. Med detta upplägg kan man bygga laddare var som helst, i städer, centralt nära restauranger och annat. De 400 kWh/år man får äts snabbt upp av de som laddar lokalt och man behöver inte längre prata om okynnesladdning i de fallen.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag kan såklart förstå att nu när tesla själva utrustar (och tar extra betalt) för förarlös körning så vill man inte komma i kläm med att man får stå för sina egna bilars drivmedelskostnader när ägarna sitter hemma i soffan medans bilen arbetar som taxi under tiden.

Men som kommande model 3 köpare såblir jag lite orolig över vad mera som ligger bakom detta då jag hoppats och räknat med att det skall vara inbakat i bilens pris från början. Att KUNNA nolla sina drivmedelskostnader vid långresor har för mig varit ett enormt tungt argument, det samt laddtiden på SuC har för min del gjort att övergången från ICE till el blir smidig.

Att över helgen åka till mor o far innebär en tur på 35+35 mil, nu kommer jag förmodligen inte med model 3 med det minsta batteriet komma hela den sträckan i ett svep. (Borås-Eskilstuna), men förhoppningsvis Funkar det med mellanlandning på Arboga SuC och en liten avgift. Eller så får jag välja ett större batteri och kanske även köra snålare. Vi får se.

Tidigare resor till Svarta havet brukade med ICE ta 3 dygn om man kör konstant när man är vaken (ca 300 mil enkel väg), med elbil har jaghoppats på max 2 dagar extra, men även mer hotellvila pga laddbehov). Blir svårare att få ihop det om man redan i sverige skall börja behöva betala för bils laddning.

KAN det bara vara taxibilars okynnesladdning (?) som tvingar tesla till detta eller är laddstationerna dyrare i installation och drift ändå? KAN det vara för många som inte har laddning varen hemma eller på jobbet som "tvingas" ladda på SuC för att kunna vara teslabrukare?
Hur ändra så att tesla slipper införa detta?

KAN det vara trängseln på endel SuC som orsakar onödig utbyggnad av laddstationen när det egentligen är låg utnyttjandegrad av befintliga laddstatioer pga ineffektivt utnyttjande av SuCladdarna?
Hur ändra i så fall?

Eller är det så enkelt så att Elon o Co kallt räknar med att Kreti o Pleti inte klarar av att ha en gratis laddmöjlighet utan att missbruka den?
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Laban skrev:
mati skrev:
Jag tycker också att upplägget är lite konstigt och det känns inte riktigt genomtänkt. 400kWh är inte mer än piss i havet för många, samtidigt som det räcker gott och väl för andra. Att det ska kosta pengar är inget konstigt, men upplägget borde vara öppet för mer valfrihet. Samtidigt är det konstigt (som någon har skrivit) att långresor ska bli dyrare än hemmaladdning. Det blir liksom inte bra och är ett kraftigt argument som gynnar anti-elbilslobbyn.
Har svårt att se det konstiga i detta. Att bygga/underhålla nätverket kostar pengar medan du själv står för nätavgifter och annat hemma, samt att det är helt andra effekter vi pratar om.

Så länge man kan hålla nere priset på en rimlig nivå så finns det ingenting som gynnar anti-elbilslobbyn. Blir det däremot 5 kr/kWh som ex Clever där det blir billigare att köra snåldiesel för långfärd så tror jag man har tänkt fel. Men Tesla har alla möjligheter att skruva på detta, dvs, ta in lite mer pengar vid inköp av bil gentemot kostnad/kWh. Det viktiga är att man får bukt med okynnesladdning, taxibilar som tar upp alla laddplatser och dylikt. Och det borde räcka med ~2kr/kWh får att uppnå detta om man ser till den svenska marknaden. Det slår ingen diesel/bensinbil, inte ens Prius.
Även med 2kr blir det lite pengar av det
Om du kommer tom och ska vidare till nästa blir det runt 100kr / för varje stopp
Spontanresor blir antigen inte av eller så blir de dyrare ( sitter inte med fulladdad batteri om jag inte vet att jag ska iväg )
Just jag har ca 13 mil till ödeshög och ca 3 mil till lagan så jag kan ha gannska tomt vid en resa längst e4 men det skulle då bli riktigt dyrt att ta sig till stockholm eller malmö t/r

Jag tycker att tesla borde ha gjort ett tydligt SuC avtal
Att SuC inte får användas i kommersiell syfte (taxi) samt att kolla upp hur bilar rör sig och hur laddmönster ser ut
Det kanske räcker med det sistnämnda
Laddar jag själv i lagan så är det helt Ok så länge jag behöver den laddningen för att klara min resa
Men ladda i lagan för att åka direkt hem igen är fel
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:

Och fördelarna är enorma. Med detta upplägg kan man bygga laddare var som helst, i städer, centralt nära restauranger och annat. De 400 kWh/år man får äts snabbt upp av de som laddar lokalt och man behöver inte längre prata om okynnesladdning i de fallen.
Du läste inte riktigt vad jag skrev. Jag är fullt med på att det ska kosta pengar att ladda på SuC. Det har det gjort hela tiden, eftersom det bakades in i bilens pris. Förmodligen har de flesta av oss betalat betydligt mer för livslång "gratis" SuC än vad strömmen skulle kostat. Men man har köpt sig friheten att kunna köra överallt så mycket man vill. Man kan gärna gå ifrån detta upplägg, dvs ta betalt per kWh istället. Det är nog många som skulle tjäna på det, förutsatt att bilens pris inte längre inkluderar SuC. Men att vara tvungen att betala SuC-laddning när man köper bilen och sedan ytterligare en gång betala vid varje laddning är inte riktigt okej. Det är som att köpa en internet flatrate som ändå kostar pengar för varje MB man använder. Antingen eller, men inte både och. Och helst så att man kan välja vilket upplägg man föredrar.
Om syftet är att få bukt med okynnesladdning à la Taxibilar så tror jag inte det räcker det med 2kr/kWh. Det finns dessutom tusen enklare sätt att lösa detta problem som inte skulle drabba alla, t.ex. förbjuda laddning på en och samma SuC mer än två gånger om dagen.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

mati skrev:
Laban skrev:

Du läste inte riktigt vad jag skrev. Jag är fullt med på att det ska kosta pengar att ladda på SuC. Det har det gjort hela tiden, eftersom det bakades in i bilens pris. Förmodligen har de flesta av oss betalat betydligt mer för livslång "gratis" SuC än vad strömmen skulle kostat. Men man har köpt sig friheten att kunna köra överallt så mycket man vill. Man kan gärna gå ifrån detta upplägg, dvs ta betalt per kWh istället. Det är nog många som skulle tjäna på det, förutsatt att bilens pris inte längre inkluderar SuC. Men att vara tvungen att betala SuC-laddning när man köper bilen och sedan ytterligare en gång betala vid varje laddning är inte riktigt okej. Det är som att köpa en internet flatrate som ändå kostar pengar för varje MB man använder. Antingen eller, men inte både och. Och helst så att man kan välja vilket upplägg man föredrar.
Om syftet är att få bukt med okynnesladdning à la Taxibilar så tror jag inte det räcker det med 2kr/kWh. Det finns dessutom tusen enklare sätt att lösa detta problem som inte skulle drabba alla, t.ex. förbjuda laddning på en och samma SuC mer än två gånger om dagen.
Är taxi ett verkligt problem, förutom på några mycket få SuCs? Har svårt att tro att detta är huvudargumentet. Min magkänsla är att det är CFO:n som börjar få mer fingrar mer i spelet (bytte Tesla inte CFO nyligen?). Ekonomer har tyvärr (OBS. Detta är en åsikt, från en analytisk ingenjör, jag retar nog en del nu :-) ) en tendens att stirra sig blind på första ordingens effekt på excel-arket. "Vi måste få mer stålar in, ... hmm .. ta bort det som är "gratis" ... räkna statiskt (i klassisk finanspolitiker anda), att "all is the same", även med en annan prisbild ... Vi får in mer pengar!). Men världen är inte statisk och man måste göra en ordentlig konsekvensanalys av åtminstone andra ordingens effekt (och gärna tredje om man kan lista ut den..) ) innan man tar beslut ....
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Så talar en sann ingenjör. En fd kollega till mig har en gång sagt nåt klokt: Antingen så är man ingenjör eller så är man i vägen. :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Men man har köpt sig friheten att kunna köra överallt så mycket man vill. Man kan gärna gå ifrån detta upplägg, dvs ta betalt per kWh istället. Det är nog många som skulle tjäna på det, förutsatt att bilens pris inte längre inkluderar SuC. Men att vara tvungen att betala SuC-laddning när man köper bilen och sedan ytterligare en gång betala vid varje laddning är inte riktigt okej. Det är som att köpa en internet flatrate som ändå kostar pengar för varje MB man använder. Antingen eller, men inte både och. Och helst så att man kan välja vilket upplägg man föredrar.
Det man kan argumentera för är väl att Tesla bör sänka priset på bilarna när detta infaller. Låt säga med 1-2k$. Med tanke på att de får allt högre marginaler på S/X så känns det rimligt.
Jag tror tvärtemot att det definitivt hjälper om det kostar dubbelt så mycket att ladda vid SuC som hemma. Och jag har svårt att se hur det skulle hjälpa med att begränsa laddning till 2x/dag/SuC. Speciellt för de som laddar lokalt för sin dagliga körning, ex de som bor i lägenhet utan möjlighet till laddstolpe. De som kanske laddar bilen 1-2ggr/vecka. Sen kan man alltid hitta fall där man faktiskt måste ladda två gånger vid en specifik laddare/dag. Låt säga att du åker 30-40 mil över dagen, samma väg tillbaka.

För mig är den absolut enklaste lösningen att ta betalt/kWh. Inga specialfall att ta hänsyn till, och de som laddar lokalt som ex kanske inte har tillgång till laddning hemma (bor lägenhet) kan göra det utan att någon ska klaga över det.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar