Feddan skrev:Oppfinnarn skrev:
Vad tror ni priset blir? 2 kr/kWh? Eller som Clevers galet höga 5 kr/kWh? Om det inte skall vara vinstgivande så borde påslaget väl inte var större än sisådär 50%, där påslaget då gott och väl (? Någon som har en uppskattning) Borde täcka driften ..... 1.50 kr alltså
Drift och utbyggnad, tänker de nog att det ska täcka. Så det blir kanske någon krona under Clever, så det fortfarande är intresserant ö.h.t.
Människor tänker inte speciellt rationellt många gånger i affärer, det skall vi komma ihåg! Och just att något känns"gratis" är ett hett argument. Rannsaka er själva, varför läser ni t.ex. Aftonbladet/DI på Nätet och inte köper tidingen?
Det blir nog (ännu) svårare att få fossilkramare att byta till elbil om det är så att (fossilkramare argumenterar nedan)
1. "Det tar ju längre tid att köra långt med elbil, måste ladda 30 min var 20-25 mil, medan med fossilare behöver man bara stanna var 60 mil, säg 30 min för tankning och mat" (och det är ju onekligen sant i krass mening. Visst, köra 2h, vila 30 min är bättre från säkerhetsperspektiv, men detta är ett "andra ordningens" argument ... tid är pengar, och många har inte själva färden som målet ... Hur många tar t.ex. två dagar på sig till skidresan i Alperna och njuter vs sträckkör 125 mil över natten för att nå målet (hur gör ni själva?

).... )
2. Elbil blir också dyrare att köra långt med jmf med att köra korta sträckor. Hemmakörning kostar det 2 kr milen, medan långkörning kostar 6-10 kr milen. Alltså ju längre sträckor jag kör,
desto mer tid förlorar jag jmf med min fossilare, och desto mer samma i pris kostar det per mil (visst man kan hävda vackra miljöargument, men det är också ett "högre ordningens" argument som inte syns i "bottom line" ... plånboken".
Precis som någon tidigare sa i tråden, när man försöker räkna hem en så oerhört dyr bilinvestering som Tesla är jmf med andra bilar, så försvann ett av argumenten just nu

. Detta kommer inte dra upp försäljning av Tesla .... (om man inte sänker priset med de ca 20 kkr, och
basunerar ut det i marknadsföringen)...
Fast för oss som redan köpt är det ju win-win .... högre andrahandsvärde och mindre köer på SuC, så egentligen borde jag säga hurra för denna ändring
Vi kan fortsätta med jämförelserna: WIFI på hotell utomlands (gratis SuC) vs användande av Mobilt bredband (SuC kostar) . Ta t.ex. Europa. Med Telia kostar det 200 kr vecka så får man "surfa fritt" i Europa med smärtfri täckning och uppkoppling (inga köer på SuC) ... ändå väljer många att försöka koppla upp sig på hotellet/restaurangens WIFI, fast uppkopplingen är långsam, ibland inte funkar (köer på SuC) .... bara för att det är gratis. Hur väljer du själv? det är ju "bara" en kostnad på 200 kr, jmf med smartphonen du köpte för 7000 .....