Fast på SC i Uddevalla :-(

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
danni skrev:
För oss hardcoresekterister är det Tesla-lånebil eller ingen lånebil som gäller, därför kan man säkert anta att "lånebil" betyder Tesla ;)
Innebörden av ordet "bil" är Tesla. Det är två synonyma begrepp liksom. Det finns inga andra fordon som förtjänar att kallas för bil. ;)
Säger inte emot, men vad ska vi kalla alla de där andra mojängerna som gör ungefär samma sak som Model S och X, fast på ett mycket sämre sätt?
Dom har ju redan en benämning, fossiler! Det säger väl allt :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
danni skrev:
För oss hardcoresekterister är det Tesla-lånebil eller ingen lånebil som gäller, därför kan man säkert anta att "lånebil" betyder Tesla ;)
Innebörden av ordet "bil" är Tesla. Det är två synonyma begrepp liksom. Det finns inga andra fordon som förtjänar att kallas för bil. ;)
Säger inte emot, men vad ska vi kalla alla de där andra mojängerna som gör ungefär samma sak som Model S och X, fast på ett mycket sämre sätt?
Dom har ju redan en benämning, fossiler! Det säger väl allt :D
Hmm... så det där man kan hacka fram i gamla stenar är egentligen forntida transportmedel? :o
Jo men det låter inte helt osannolikt. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Foluke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
danni skrev:
För oss hardcoresekterister är det Tesla-lånebil eller ingen lånebil som gäller, därför kan man säkert anta att "lånebil" betyder Tesla ;)
Innebörden av ordet "bil" är Tesla. Det är två synonyma begrepp liksom. Det finns inga andra fordon som förtjänar att kallas för bil. ;)
Säger inte emot, men vad ska vi kalla alla de där andra mojängerna som gör ungefär samma sak som Model S och X, fast på ett mycket sämre sätt?
Dom har ju redan en benämning, fossiler! Det säger väl allt :D
Hmm... så det där man kan hacka fram i gamla stenar är egentligen forntida transportmedel? :o
Jo men det låter inte helt osannolikt. :lol:
Fossil (av latin fossus, "uppgrävd") är djur- eller växtdelar som bevarats i typer i sediment eller sedimentära bergarter. En fossilisering kräver att växtdelarna och/eller det omgivande sedimentet mineraliseras. Wikipedia
Man får väl inkludera artefakter (märkvärdigt ord för något tillverkat?) som dött ut och begravts. Prognos för det vi benämner " fossiler" i "den nya tidsåldern".
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av mati »

Ångmaskiner, ånglok, droskor, ice-fordon... you name it.
Sen finns ju förvisso även Leaf och Zoe & Co. De går under benämning "annan bil".

Sammanfattningsvis finns det:
Bilar - Tesla
Andra bilar - Zoe, Leaf, i3 ...
Resten...

En enkel och tydlig definition.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Ångmaskiner, ånglok, droskor, ice-fordon... you name it.
Sen finns ju förvisso även Leaf och Zoe & Co. De går under benämning "annan bil".

Sammanfattningsvis finns det:
Bilar - Tesla
Andra bilar - Zoe, Leaf, i3 ...
Resten...

En enkel och tydlig definition.
Fast som särskiljande benämning på ersättningsfordon från SU, duger väl Bil respektive Fossil.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av lator »

Något besked från Mölndal ännu? (utöver vilken typ av lånefordon som kan erbjudas...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
IrmaIsfot
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 okt 2014 00:06
Ort: Gävle

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av IrmaIsfot »

Veteranbilar brukar jag kalla dom!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Bjelke »

IrmaIsfot skrev:
Veteranbilar brukar jag kalla dom!
+1
Lite bättre än fossiler kanske :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av tofriis »

Åter till huvudämnet. De ringde i em och sa att jag kunde hämta bilen. Hon kunde inte förklara vad som varit fel, utan det skulle teknikern göra. Full förståelse för det, jag förstod inte riktigt heller.

Felet, som egentligen inte var ett fel, var så osannolikt att det knappt kan hända. De hade hört talas om två fall innan mitt. Ni får läsa själva nedan...

Tycker egentligen inte att det är acceptabelt oavsett. Jag hade faktiskt 4%, möjligen 3‰, när jag började ladda. Vad ska jag nu våga tänka är minimum att köra till när det är minusgrader, 5 eller rent av 10?

Nöjer mig hur som helst med detta. Sannolikheten var ju så liten från början och att det då skulle hända samma bil igen måste ju vara extremt liten. Nästan obefintlig... Hm... Känner igen detta...

"Sen är det också det att om det som hände i Uddevalla, verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Uddevalla hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen"
Tage Danielsson, lite modifierad.
20161111_194518.png
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av tofriis »

Oavsett vad felet nu var, vill jag tillägga att jag är mycket nöjd med hjälpen, servicen och bemötandet jag fått från Tesla!!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Gustafsson »

Bra att du fick en analys av vad som hänt också, det är man inte bortskämd med på verkstäderna. Skönt att det inte var något allvarligare fel. Dock tycker jag att mjukvaran skulle kunnat förutse/se problem av den här typen eller gett lite vägledande felmeddelande, då hade du ju kunnat ladda AC en stund...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bra att det inte var något allvarligt fel på bilen, men det väcker ändå några frågor:

Hade du kört långt när du kom fram till SuCen i Uddevalla? Låter märkligt att batteriet kan vara för kallt för att laddas om man kört en bra stund för att komma dit.

Var det begränsningar på max "regen" när du kom fram till SuCen?

Vad var det för utetemperatur?

Det var för lite kräm i batteriet för att bilen skulle kunna värma batteriet, om jag förstår det hela rätt. Men gick det ändå att köra med bilen? Du flyttade väl den mellan olika laddstolpar för att prova?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Lessmog »

tofriis skrev:
Åter till huvudämnet. De ringde i em och sa att jag kunde hämta bilen. Hon kunde inte förklara vad som varit fel, utan det skulle teknikern göra. Full förståelse för det, jag förstod inte riktigt heller.

Felet, som egentligen inte var ett fel, var så osannolikt att det knappt kan hända. De hade hört talas om två fall innan mitt. Ni får läsa själva nedan...

Tycker egentligen inte att det är acceptabelt oavsett. Jag hade faktiskt 4%, möjligen 3‰, när jag började ladda. Vad ska jag nu våga tänka är minimum att köra till när det är minusgrader, 5 eller rent av 10?

Nöjer mig hur som helst med detta. Sannolikheten var ju så liten från början och att det då skulle hända samma bil igen måste ju vara extremt liten. Nästan obefintlig... Hm... Känner igen detta...

"Sen är det också det att om det som hände i Uddevalla, verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Uddevalla hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen"
Tage Danielsson, lite modifierad.
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla? Men det är ju då man gör det, eller hur? :roll: Och i så fall borde det dyka upp en varning om man närmar sig riskabla gränsfall, kan jag tycka. Inte för att det är för ont om nanny-software precis, men här vore det faktiskt på sin plats! Kanske kommer med 8.1 ... :?:

Edit eftertanke: hade du räddat situationen om du hade kunnat ladda AC på plats i Uddevalla? Det låter så. Finns det såna uttag där? Hade det gått att köra Chademo? Typ2? (Kanske finns mitt över vägen, på pendlarparkeringen?) Frågorna staplas. Man vill gärna vara redo för det oväntade. ;)
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Musikmannen66 »

Det finns AC laddning precis bredvid då vattenfall har en laddare där med AC ,Chademo och CCS-laddare.
Såg dessutom att torp har satt upp laddboxar på väggen mellan ICA och Bahaushuset.
Inte lätt att veta när man står mitt i frustrationen förstår jag.
/Magnus
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Lessmog »

Musikmannen66 skrev:
Det finns AC laddning precis bredvid då vattenfall har en laddare där med AC ,Chademo och CCS-laddare.
Såg dessutom att torp har satt upp laddboxar på väggen mellan ICA och Bahaushuset.
Inte lätt att veta när man står mitt i frustrationen förstår jag.
/Magnus
Tack för tipset! Ska scouta nogare vid tillfälle. Hoppade över att kolla in Håby härom natten, det kändes lite för mörkt och dimmigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Bjelke »

Snacka om bra att känna till iaf! Det finns ju faktiskt några situationer då detta mkt väl kan hända, och OM
Det händer så har vi en walkaround nu iaf (förutsatt att man har möjlighet till AC i närheten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Lessmog »

Bjelke skrev:
Snacka om bra att känna till iaf! Det finns ju faktiskt några situationer då detta mkt väl kan hända, och OM
Det händer så har vi en walkaround nu iaf (förutsatt att man har möjlighet till AC i närheten...
Just så! Knowledge is POWER! 8-)
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Hammar »

Det här låter ju som en bra anledning av flera, att sätta upp destinationsladdare bredvid SuC. Om DC laddning av någon anledning inte skulle fungera på bilen, så kanske AC gör det. Sen gör det ju möjligt att felsöka lite till, samt kanske göra så att du kan linka hem bilen i värsta fall.
Om det sedan finns destinationsladdare bredvid SuC, så kanske man skulle kunna begränsa laddningen på SuC till 90-95% soc. Måste man göra en range charge, så får man flytta bilen för att ladda fullt. Skulle nog vara en del av lösningen på Taxi-problematiken.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Herr X »

Lessmog skrev:
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla?
Kunde detta bara inträffa om Range Mode är påslaget? Är det så att batterierna inte hålls uppvärmda i Range Mode? Eller hur var kopplingen?
Var det nödvändigt att köra med Range Mode på? Själv har jag aldrig använt det - hade noll problem att köra mellan Superchargers i 135km/h förra vintern när det var -24 grader ute.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Bjelke »

Hammar skrev:
Det här låter ju som en bra anledning av flera, att sätta upp destinationsladdare bredvid SuC. Om DC laddning av någon anledning inte skulle fungera på bilen, så kanske AC gör det. Sen gör det ju möjligt att felsöka lite till, samt kanske göra så att du kan linka hem bilen i värsta fall.
Om det sedan finns destinationsladdare bredvid SuC, så kanske man skulle kunna begränsa laddningen på SuC till 90-95% soc. Måste man göra en range charge, så får man flytta bilen för att ladda fullt. Skulle nog vara en del av lösningen på Taxi-problematiken.
Plus att det helt enkelt skulle finnas ett alternativ om det är fullt på alla SuC, säkert billigt jämfört med fler SuC oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Stefan T »

Herr X skrev:
Lessmog skrev:
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla?
Kunde detta bara inträffa om Range Mode är påslaget? Är det så att batterierna inte hålls uppvärmda i Range Mode? Eller hur var kopplingen?
Var det nödvändigt att köra med Range Mode på? Själv har jag aldrig använt det - hade noll problem att köra mellan Superchargers i 135km/h förra vintern när det var -24 grader ute.

Kör du 135 så blir batteriet värmt
så då får ej detta fel
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Lessmog skrev:
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla?
Kunde detta bara inträffa om Range Mode är påslaget? Är det så att batterierna inte hålls uppvärmda i Range Mode? Eller hur var kopplingen?
Var det nödvändigt att köra med Range Mode på? Själv har jag aldrig använt det - hade noll problem att köra mellan Superchargers i 135km/h förra vintern när det var -24 grader ute.
Som jag förstått det så är batterivärmning avslaget med Range Mode och blir alltså totalt kontraproduktivt i kyla. Det är nog faktiskt betydligt smartare att göra som du och köra fort mellan SC och hålla batteriet varmt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av bullen »

Kör riktigt fort så hinner du fram innan batteriet tar slut
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av Foluke »

Herr X skrev:
Lessmog skrev:
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla?
Kunde detta bara inträffa om Range Mode är påslaget? Är det så att batterierna inte hålls uppvärmda i Range Mode? Eller hur var kopplingen?
Var det nödvändigt att köra med Range Mode på? Själv har jag aldrig använt det - hade noll problem att köra mellan Superchargers i 135km/h förra vintern när det var -24 grader ute.
Jag har fått informationen att värme till batteri och kupé reduceras till hälften eller så vid Range mode. Inget slås av helt men om man bara skall köra kort tid eller sträcka går det åt mindre energi till " onödig" uppvärmning. Kör man länge blir det varmt ändå med den lägre påkopplade effekten men då tjänar man inget på Range mode, påstods det. Tvärt emot vad jag trodde. Främre motorn, som är lite snålare, prioriteras också.
Slutsatsen blir att Range mode blir lite meningslöst för mig. Jag bryr mig inte om förbrukning vid daglig körning. Batteriet blir ju ändå fullt under natten. Dessutom ser jag gärna att det blir varmt i kupén samt att batteriet kan leverera max vid Insane mode. På långresor förstår jag inte meningen. Jag vill ju ha den värme jag vill och jag ser gärna att batteriet blir varm fort och sedan håller sig varmt.
Rätt eller fel?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 358
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Fast på SC i Uddevalla :-(

Inlägg av matsm »

Känns som att Tesla borde uppdatera programvaran för att klara det här scenariot. Att den inte kan ta emot supercharge laddning (borde även gälla chademo) när batteriet har låg % och är kallt? Varför kan inte suc börja med att värma batteriet...case solved?
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Skriv svar