För oss hardcoresekterister är det Tesla-lånebil eller ingen lånebil som gäller, därför kan man säkert anta att "lånebil" betyder Tesla
Innebörden av ordet "bil" är Tesla. Det är två synonyma begrepp liksom. Det finns inga andra fordon som förtjänar att kallas för bil.
Säger inte emot, men vad ska vi kalla alla de där andra mojängerna som gör ungefär samma sak som Model S och X, fast på ett mycket sämre sätt?
Dom har ju redan en benämning, fossiler! Det säger väl allt
Hmm... så det där man kan hacka fram i gamla stenar är egentligen forntida transportmedel?
Jo men det låter inte helt osannolikt.
Fossil (av latin fossus, "uppgrävd") är djur- eller växtdelar som bevarats i typer i sediment eller sedimentära bergarter. En fossilisering kräver att växtdelarna och/eller det omgivande sedimentet mineraliseras. Wikipedia
Man får väl inkludera artefakter (märkvärdigt ord för något tillverkat?) som dött ut och begravts. Prognos för det vi benämner " fossiler" i "den nya tidsåldern".
Åter till huvudämnet. De ringde i em och sa att jag kunde hämta bilen. Hon kunde inte förklara vad som varit fel, utan det skulle teknikern göra. Full förståelse för det, jag förstod inte riktigt heller.
Felet, som egentligen inte var ett fel, var så osannolikt att det knappt kan hända. De hade hört talas om två fall innan mitt. Ni får läsa själva nedan...
Tycker egentligen inte att det är acceptabelt oavsett. Jag hade faktiskt 4%, möjligen 3‰, när jag började ladda. Vad ska jag nu våga tänka är minimum att köra till när det är minusgrader, 5 eller rent av 10?
Nöjer mig hur som helst med detta. Sannolikheten var ju så liten från början och att det då skulle hända samma bil igen måste ju vara extremt liten. Nästan obefintlig... Hm... Känner igen detta...
"Sen är det också det att om det som hände i Uddevalla, verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Uddevalla hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen"
Tage Danielsson, lite modifierad.
Bra att du fick en analys av vad som hänt också, det är man inte bortskämd med på verkstäderna. Skönt att det inte var något allvarligare fel. Dock tycker jag att mjukvaran skulle kunnat förutse/se problem av den här typen eller gett lite vägledande felmeddelande, då hade du ju kunnat ladda AC en stund...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Bra att det inte var något allvarligt fel på bilen, men det väcker ändå några frågor:
Hade du kört långt när du kom fram till SuCen i Uddevalla? Låter märkligt att batteriet kan vara för kallt för att laddas om man kört en bra stund för att komma dit.
Var det begränsningar på max "regen" när du kom fram till SuCen?
Vad var det för utetemperatur?
Det var för lite kräm i batteriet för att bilen skulle kunna värma batteriet, om jag förstår det hela rätt. Men gick det ändå att köra med bilen? Du flyttade väl den mellan olika laddstolpar för att prova?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Åter till huvudämnet. De ringde i em och sa att jag kunde hämta bilen. Hon kunde inte förklara vad som varit fel, utan det skulle teknikern göra. Full förståelse för det, jag förstod inte riktigt heller.
Felet, som egentligen inte var ett fel, var så osannolikt att det knappt kan hända. De hade hört talas om två fall innan mitt. Ni får läsa själva nedan...
Tycker egentligen inte att det är acceptabelt oavsett. Jag hade faktiskt 4%, möjligen 3‰, när jag började ladda. Vad ska jag nu våga tänka är minimum att köra till när det är minusgrader, 5 eller rent av 10?
Nöjer mig hur som helst med detta. Sannolikheten var ju så liten från början och att det då skulle hända samma bil igen måste ju vara extremt liten. Nästan obefintlig... Hm... Känner igen detta...
"Sen är det också det att om det som hände i Uddevalla, verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Uddevalla hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen"
Tage Danielsson, lite modifierad.
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla? Men det är ju då man gör det, eller hur? Och i så fall borde det dyka upp en varning om man närmar sig riskabla gränsfall, kan jag tycka. Inte för att det är för ont om nanny-software precis, men här vore det faktiskt på sin plats! Kanske kommer med 8.1 ...
Edit eftertanke: hade du räddat situationen om du hade kunnat ladda AC på plats i Uddevalla? Det låter så. Finns det såna uttag där? Hade det gått att köra Chademo? Typ2? (Kanske finns mitt över vägen, på pendlarparkeringen?) Frågorna staplas. Man vill gärna vara redo för det oväntade.
Det finns AC laddning precis bredvid då vattenfall har en laddare där med AC ,Chademo och CCS-laddare.
Såg dessutom att torp har satt upp laddboxar på väggen mellan ICA och Bahaushuset.
Inte lätt att veta när man står mitt i frustrationen förstår jag.
/Magnus
Det finns AC laddning precis bredvid då vattenfall har en laddare där med AC ,Chademo och CCS-laddare.
Såg dessutom att torp har satt upp laddboxar på väggen mellan ICA och Bahaushuset.
Inte lätt att veta när man står mitt i frustrationen förstår jag.
/Magnus
Tack för tipset! Ska scouta nogare vid tillfälle. Hoppade över att kolla in Håby härom natten, det kändes lite för mörkt och dimmigt.
Snacka om bra att känna till iaf! Det finns ju faktiskt några situationer då detta mkt väl kan hända, och OM
Det händer så har vi en walkaround nu iaf (förutsatt att man har möjlighet till AC i närheten...
Snacka om bra att känna till iaf! Det finns ju faktiskt några situationer då detta mkt väl kan hända, och OM
Det händer så har vi en walkaround nu iaf (förutsatt att man har möjlighet till AC i närheten...
Det här låter ju som en bra anledning av flera, att sätta upp destinationsladdare bredvid SuC. Om DC laddning av någon anledning inte skulle fungera på bilen, så kanske AC gör det. Sen gör det ju möjligt att felsöka lite till, samt kanske göra så att du kan linka hem bilen i värsta fall.
Om det sedan finns destinationsladdare bredvid SuC, så kanske man skulle kunna begränsa laddningen på SuC till 90-95% soc. Måste man göra en range charge, så får man flytta bilen för att ladda fullt. Skulle nog vara en del av lösningen på Taxi-problematiken.
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla?
Kunde detta bara inträffa om Range Mode är påslaget? Är det så att batterierna inte hålls uppvärmda i Range Mode? Eller hur var kopplingen?
Var det nödvändigt att köra med Range Mode på? Själv har jag aldrig använt det - hade noll problem att köra mellan Superchargers i 135km/h förra vintern när det var -24 grader ute.
Det här låter ju som en bra anledning av flera, att sätta upp destinationsladdare bredvid SuC. Om DC laddning av någon anledning inte skulle fungera på bilen, så kanske AC gör det. Sen gör det ju möjligt att felsöka lite till, samt kanske göra så att du kan linka hem bilen i värsta fall.
Om det sedan finns destinationsladdare bredvid SuC, så kanske man skulle kunna begränsa laddningen på SuC till 90-95% soc. Måste man göra en range charge, så får man flytta bilen för att ladda fullt. Skulle nog vara en del av lösningen på Taxi-problematiken.
Plus att det helt enkelt skulle finnas ett alternativ om det är fullt på alla SuC, säkert billigt jämfört med fler SuC oxo
Så, betyder detta att din första diagnos var korrekt -- att det hela faktiskt berodde på att du hade kört på Range mode i kyla?
Kunde detta bara inträffa om Range Mode är påslaget? Är det så att batterierna inte hålls uppvärmda i Range Mode? Eller hur var kopplingen?
Var det nödvändigt att köra med Range Mode på? Själv har jag aldrig använt det - hade noll problem att köra mellan Superchargers i 135km/h förra vintern när det var -24 grader ute.
Kör du 135 så blir batteriet värmt
så då får ej detta fel
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Som jag förstått det så är batterivärmning avslaget med Range Mode och blir alltså totalt kontraproduktivt i kyla. Det är nog faktiskt betydligt smartare att göra som du och köra fort mellan SC och hålla batteriet varmt.
Jag har fått informationen att värme till batteri och kupé reduceras till hälften eller så vid Range mode. Inget slås av helt men om man bara skall köra kort tid eller sträcka går det åt mindre energi till " onödig" uppvärmning. Kör man länge blir det varmt ändå med den lägre påkopplade effekten men då tjänar man inget på Range mode, påstods det. Tvärt emot vad jag trodde. Främre motorn, som är lite snålare, prioriteras också.
Slutsatsen blir att Range mode blir lite meningslöst för mig. Jag bryr mig inte om förbrukning vid daglig körning. Batteriet blir ju ändå fullt under natten. Dessutom ser jag gärna att det blir varmt i kupén samt att batteriet kan leverera max vid Insane mode. På långresor förstår jag inte meningen. Jag vill ju ha den värme jag vill och jag ser gärna att batteriet blir varm fort och sedan håller sig varmt.
Rätt eller fel?
Känns som att Tesla borde uppdatera programvaran för att klara det här scenariot. Att den inte kan ta emot supercharge laddning (borde även gälla chademo) när batteriet har låg % och är kallt? Varför kan inte suc börja med att värma batteriet...case solved?
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot