100D lanserad.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: 100D lanserad.

Inlägg av taliz »

olarsson skrev:
Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )
Om du "bara" behövde betala 78k mer så låter det ju ganska givet tycker jag.
Det är ju mindre än 10%, och 100D är väl mer än 10% bättre än 90D. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

taliz skrev:
olarsson skrev:
Ja det som skavde mer var att jag tappar fri SuC. Jag hade ändå kalkylerat med att 100 skulle lanseras innan min bil går i produktion och jag skulle uppgradera och räknat med att påslaget skulle kunna bli någonstans 50-100kkr, så det låg i kalkylen så att säga. Och jag räknar inte med att behöva betala mer än högst 4-5 kkr/år för laddning. Men det är känslan av att det är gratis du vet hahaha. Nu när man har bestämt sig så ter det sig lite fjuttigt. Min merkostnad för leasing/förmånsvärde/el per månad blir kanske 1500:-. Marginellt i den stora konkursen ändå. :roll:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

BORTA!

100D modellen har försvunnit från designstudion!
Nu finns bara P100D igen.

Har Trump börjat sudda på Teslas hemsida också?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
BORTA!

Nejdå den finns kvar men man måste välja 90D först.
IMG_0686.PNG
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Idiotisk placering. Häromdan när jag tittade listades 100D för sig. (På amerikanska sidan dock)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

100D lanserad.

Inlägg av Tars »

olarsson skrev:
taliz skrev:
olarsson skrev:
Ja det som skavde mer var att jag tappar fri SuC. Jag hade ändå kalkylerat med att 100 skulle lanseras innan min bil går i produktion och jag skulle uppgradera och räknat med att påslaget skulle kunna bli någonstans 50-100kkr, så det låg i kalkylen så att säga. Och jag räknar inte med att behöva betala mer än högst 4-5 kkr/år för laddning. Men det är känslan av att det är gratis du vet hahaha. Nu när man har bestämt sig så ter det sig lite fjuttigt. Min merkostnad för leasing/förmånsvärde/el per månad blir kanske 1500:-. Marginellt i den stora konkursen ändå. :roll:
Faan, nu börjar jag bli tveksam.
Känner lite att det är onödigt att betala 400.000 extra bara för att få några hundra hk på en redan väldigt potent bil, men sen har vi fri SuC....
Svårt val. Använder SuC ofta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Man kanske skaffar ett clever flatrate abonnemang för 599:- och laddar på dessa istället.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tars skrev:
Man kanske skaffar ett clever flatrate abonnemang för 599:- och laddar på dessa istället.
Men Superchargern kommer efter att du laddat 400kWh att kosta bara 1,90kr/kWh, alltså 315kWh i månaden på SC.
De flesta betalar 1-1,50kr/kWh hemma, så jag vet inte om det ens är något att ta med i beräkningen? Jag menar kostnaden för el kommer helt drunkna i kostnaden för bilen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Tars skrev:
Men Superchargern kommer efter att du laddat 400kWh att kosta bara 1,90kr/kWh, alltså 315kWh i månaden på SC.
De flesta betalar 1-1,50kr/kWh hemma, så jag vet inte om det ens är något att ta med i beräkningen? Jag menar kostnaden för el kommer helt drunkna i kostnaden för bilen.
Jag utgår hemmifrån när jag åker ut till kunderna och har självklart laddat hemma innan jag åker, och räknar med att jag behöver ladda 50% av det jag förbrukar ute på SuC, hos kund eller annan laddmöjlighet.
Så frågan är om det är lönt att stirra sig blint på fri SuC.
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Inlägg av aalto »

Har ni lagt era ordrar i januari eftersom du klarar en uppdatering under 100'. Jag la order i december och får ca 215000kr i mellanskillnad (både på Xen och Sen).
Sedan jag la ordrarna har priserna gått upp 9,5% vilket inklusive torsk på handpenningen ska bli över 200' enligt Tesla.
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

aalto skrev:
Har ni lagt era ordrar i januari eftersom du klarar en uppdatering under 100'. Jag la order i december och får ca 215000kr i mellanskillnad (både på Xen och Sen).
Sedan jag la ordrarna har priserna gått upp 9,5% vilket inklusive torsk på handpenningen ska bli över 200' enligt Tesla.
Verkar som att vissa måste torska handpenning och vissa inte beroende på hur lång tid in i beställningen det gått. Eller?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Många verkar verkligen tycka att gratis SuC är väldigt viktigt. Känns som ett misstag av tesla att ta bort det helt. Borde åtminstone varit ett tillval.

Men pga att SuC ändå inte är så dyrt så borde inte värdet skattas så högt. Om man laddar mycket på SuC så laddar man väl typ 50 procent där. Max 2000 mil. Jo det blir ju ändå 7200kr/år va. Då är det ju värt en del så klart.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Räknar man med verklig kostnad per mil att äga en Tesla är SuC-laddkostnaden verkligen ingenting. Men psykologiskt är det en stor skillnad för många - gratis är gott.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
aalto skrev:
Verkar som att vissa måste torska handpenning och vissa inte beroende på hur lång tid in i beställningen det gått. Eller?
Man har 14 dagars ångerrätt på lagd order, så drar man tillbaka ordern innan dess får man tillbaka handpenningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Många verkar verkligen tycka att gratis SuC är väldigt viktigt. Känns som ett misstag av tesla att ta bort det helt. Borde åtminstone varit ett tillval.

Men pga att SuC ändå inte är så dyrt så borde inte värdet skattas så högt. Om man laddar mycket på SuC så laddar man väl typ 50 procent där. Max 2000 mil. Jo det blir ju ändå 7200kr/år va. Då är det ju värt en del så klart.
Ja, laddkostanden blir ju verkligen en spott i havet på en bil som kostar över miljonen. Lite som att ta bort sin order för att man får betala extra för gummimattor, inte helt logiskt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det som lockar är ju att gratis SuC varar hela bilens livslängd. Och dessutom det psykologiska med att man kan göra en roadtrip runt hela sverige eller hela europa utan att betala något för driften.

Hela ägandet av en Tesla är väldigt psykologiskt, och att minimera driftskostnaderna motiverar ett högre inköpspris. Jag tror definitivt inte att Tesla hade sålt så bra de första åren om inte SuC hade varit gratis.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Inlägg av aalto »

Funderar på att boka av ena bilen och beställa någon av dem som 100D.

Frågan är då:
X100d för långfärder, familjebil, men trots allt inte så mycket längre räckvidd än vad vi har på P85an idag. Behålla order på S 90D med fri SuC om man ska ut i Europa. Känns som minst vinst i räckvidd för pengarna att ta X100D.

eller

S100d för att ha maximal räckvidd för dagsbehovet, enmanskörning mest jobb, räcker då oftast ända hem utan att stanna och ladda. Utgår med fullt hemifrån, egentligen inget större behov av SuC.
Behålla order på X90D med fri SuC men tyvärr kortaste räckvidden där laddning blir mer frekvent på långresor.

Torsk på ventilerade stolar och högre pris gäller ju båda men stolarna är inte superviktiga om nu skinnet ändå varit bristfälliga.

Eller skita i att frestas av att få 100-loggan på bakluckan och behålla båda som 90D.... tar emot liiiiite.
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

aalto skrev:
Funderar på att boka av ena bilen och beställa någon av dem som 100D.

Frågan är då:
X100d för långfärder, familjebil, men trots allt inte så mycket längre räckvidd än vad vi har på P85an idag. Behålla order på S 90D med fri SuC om man ska ut i Europa. Känns som minst vinst i räckvidd för pengarna att ta X100D.

eller

S100d för att ha maximal räckvidd för dagsbehovet, enmanskörning mest jobb, räcker då oftast ända hem utan att stanna och ladda. Utgår med fullt hemifrån, egentligen inget större behov av SuC.
Behålla order på X90D med fri SuC men tyvärr kortaste räckvidden där laddning blir mer frekvent på långresor.

Torsk på ventilerade stolar och högre pris gäller ju båda men stolarna är inte superviktiga om nu skinnet ändå varit bristfälliga.

Eller skita i att frestas av att få 100-loggan på bakluckan och behålla båda som 90D.... tar emot liiiiite.
Vilka i-landsproblem vi dras med.
Känner lite att boka av min s p100d till en 100d. Kanske gå helt banans och köra på en x igen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Inlägg av aalto »

mmm verkligen i-landsproblem men ändå extremt irriterande att göra fel val.

Lägger till en tanke... vilken kan tänkas hålla andrahandsvärdet bäst. S med fri SuC eller X med fri SuC. Vilken kan taxi vara mest intresserad av om den rullat kanske max 1000mil?
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns en enkel och billig lösning på dilemmat!

Köp två 100D emblem som reservdel och sätt på bakluckan för att få sinnesro! Sen kan du åka omkring med gratis SuC och offra en minut nu och då och ladda lite extra... :D

Tror den "mentala biten" är den stora faktorn i fri SuC snarare än den ekonomiska.

Själv laddar vi nog närmare 90% på SuC då bilen bara används på långväga resor. På alla korta resor hemmavid föredrar både jag och frun vår e-Golf.

Så jag tror att fri SuC liksom AP1/2 jämfört med de som saknar det kommer att värderas högt på andrahandsmarknaden. Högre än vad både ekonomiska och användarmässiga skäl egentligen borde motivera.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Känns som att det kan bli gott om P85D (L) snart :)
Kanske blir ett köp ändå snart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MagnusG

Inlägg av MagnusG »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
BORTA!

Det står 87500 kr bensin- och skattebesparing på 5 år. Är den summan ändrad nu när det inte är "gratis" SuC?
Besparingen måste vara högre om det är gratis SuC. Vad var det för siffra där före 15 januari.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

MagnusG skrev:
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
BORTA!

Det står 87500 kr bensin- och skattebesparing på 5 år. Är den summan ändrad nu när det inte är "gratis" SuC?
Besparingen måste vara högre om det är gratis SuC. Vad var det för siffra där före 15 januari.
Tidigare pratade de om 100 000 snarare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
MagnusG skrev:
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
BORTA!

Tidigare pratade de om 100 000 snarare.
105.000:- för att vara exakt. :mrgreen:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

aalto skrev:
Petade in ordern precis före deadline 15/1. Ville ha så sen order det bara gick, hoppades kunna uppdatera till 100D innan bilen gick i produktion men räknade inte med att i så fall tappa SuC. Räknade dock med att det skulle kosta en slant. Det var planen.
Fortfarande i mitt 14-dagarsfönster att ändra/avboka så ingen tappad handpeng.
Som bonus kan jag nu välja PUP och slippa ventilerade stolarna som jag inte vill ha. (Har iofs snackat mig till att slippa dem även om jag låter ordern på min X90D med fri SuC gälla.)
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar