Om du "bara" behövde betala 78k mer så låter det ju ganska givet tycker jag.olarsson skrev:Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )
Det är ju mindre än 10%, och 100D är väl mer än 10% bättre än 90D.

Moderator: Redaktion
Om du "bara" behövde betala 78k mer så låter det ju ganska givet tycker jag.olarsson skrev:Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )
Ja det som skavde mer var att jag tappar fri SuC. Jag hade ändå kalkylerat med att 100 skulle lanseras innan min bil går i produktion och jag skulle uppgradera och räknat med att påslaget skulle kunna bli någonstans 50-100kkr, så det låg i kalkylen så att säga. Och jag räknar inte med att behöva betala mer än högst 4-5 kkr/år för laddning. Men det är känslan av att det är gratis du vet hahaha. Nu när man har bestämt sig så ter det sig lite fjuttigt. Min merkostnad för leasing/förmånsvärde/el per månad blir kanske 1500:-. Marginellt i den stora konkursen ändå.taliz skrev:Om du "bara" behövde betala 78k mer så låter det ju ganska givet tycker jag.olarsson skrev:Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )
Det är ju mindre än 10%, och 100D är väl mer än 10% bättre än 90D.
Nejdå den finns kvar men man måste välja 90D först.TiborBlomhall skrev:BORTA!
100D modellen har försvunnit från designstudion!
Nu finns bara P100D igen.
Har Trump börjat sudda på Teslas hemsida också?
Faan, nu börjar jag bli tveksam.olarsson skrev:Ja det som skavde mer var att jag tappar fri SuC. Jag hade ändå kalkylerat med att 100 skulle lanseras innan min bil går i produktion och jag skulle uppgradera och räknat med att påslaget skulle kunna bli någonstans 50-100kkr, så det låg i kalkylen så att säga. Och jag räknar inte med att behöva betala mer än högst 4-5 kkr/år för laddning. Men det är känslan av att det är gratis du vet hahaha. Nu när man har bestämt sig så ter det sig lite fjuttigt. Min merkostnad för leasing/förmånsvärde/el per månad blir kanske 1500:-. Marginellt i den stora konkursen ändå.taliz skrev:Om du "bara" behövde betala 78k mer så låter det ju ganska givet tycker jag.olarsson skrev:Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )
Det är ju mindre än 10%, och 100D är väl mer än 10% bättre än 90D.
Men Superchargern kommer efter att du laddat 400kWh att kosta bara 1,90kr/kWh, alltså 315kWh i månaden på SC.Tars skrev:Man kanske skaffar ett clever flatrate abonnemang för 599:- och laddar på dessa istället.
Jag utgår hemmifrån när jag åker ut till kunderna och har självklart laddat hemma innan jag åker, och räknar med att jag behöver ladda 50% av det jag förbrukar ute på SuC, hos kund eller annan laddmöjlighet.LarsL skrev:Men Superchargern kommer efter att du laddat 400kWh att kosta bara 1,90kr/kWh, alltså 315kWh i månaden på SC.Tars skrev:Man kanske skaffar ett clever flatrate abonnemang för 599:- och laddar på dessa istället.
De flesta betalar 1-1,50kr/kWh hemma, så jag vet inte om det ens är något att ta med i beräkningen? Jag menar kostnaden för el kommer helt drunkna i kostnaden för bilen.
Verkar som att vissa måste torska handpenning och vissa inte beroende på hur lång tid in i beställningen det gått. Eller?aalto skrev:Har ni lagt era ordrar i januari eftersom du klarar en uppdatering under 100'. Jag la order i december och får ca 215000kr i mellanskillnad (både på Xen och Sen).
Sedan jag la ordrarna har priserna gått upp 9,5% vilket inklusive torsk på handpenningen ska bli över 200' enligt Tesla.
Man har 14 dagars ångerrätt på lagd order, så drar man tillbaka ordern innan dess får man tillbaka handpenningen.apkungen skrev:Verkar som att vissa måste torska handpenning och vissa inte beroende på hur lång tid in i beställningen det gått. Eller?aalto skrev:Har ni lagt era ordrar i januari eftersom du klarar en uppdatering under 100'. Jag la order i december och får ca 215000kr i mellanskillnad (både på Xen och Sen).
Sedan jag la ordrarna har priserna gått upp 9,5% vilket inklusive torsk på handpenningen ska bli över 200' enligt Tesla.
Ja, laddkostanden blir ju verkligen en spott i havet på en bil som kostar över miljonen. Lite som att ta bort sin order för att man får betala extra för gummimattor, inte helt logiskt!apkungen skrev:Många verkar verkligen tycka att gratis SuC är väldigt viktigt. Känns som ett misstag av tesla att ta bort det helt. Borde åtminstone varit ett tillval.
Men pga att SuC ändå inte är så dyrt så borde inte värdet skattas så högt. Om man laddar mycket på SuC så laddar man väl typ 50 procent där. Max 2000 mil. Jo det blir ju ändå 7200kr/år va. Då är det ju värt en del så klart.
Vilka i-landsproblem vi dras med.aalto skrev:Funderar på att boka av ena bilen och beställa någon av dem som 100D.
Frågan är då:
X100d för långfärder, familjebil, men trots allt inte så mycket längre räckvidd än vad vi har på P85an idag. Behålla order på S 90D med fri SuC om man ska ut i Europa. Känns som minst vinst i räckvidd för pengarna att ta X100D.
eller
S100d för att ha maximal räckvidd för dagsbehovet, enmanskörning mest jobb, räcker då oftast ända hem utan att stanna och ladda. Utgår med fullt hemifrån, egentligen inget större behov av SuC.
Behålla order på X90D med fri SuC men tyvärr kortaste räckvidden där laddning blir mer frekvent på långresor.
Torsk på ventilerade stolar och högre pris gäller ju båda men stolarna är inte superviktiga om nu skinnet ändå varit bristfälliga.
Eller skita i att frestas av att få 100-loggan på bakluckan och behålla båda som 90D.... tar emot liiiiite.
LarsL skrev:Nejdå den finns kvar men man måste välja 90D först.TiborBlomhall skrev:BORTA!
100D modellen har försvunnit från designstudion!
Nu finns bara P100D igen.
Har Trump börjat sudda på Teslas hemsida också?
Tidigare pratade de om 100 000 snarare.MagnusG skrev:LarsL skrev:Nejdå den finns kvar men man måste välja 90D först.TiborBlomhall skrev:BORTA!
100D modellen har försvunnit från designstudion!
Nu finns bara P100D igen.
Har Trump börjat sudda på Teslas hemsida också?
Det står 87500 kr bensin- och skattebesparing på 5 år. Är den summan ändrad nu när det inte är "gratis" SuC?
Besparingen måste vara högre om det är gratis SuC. Vad var det för siffra där före 15 januari.
105.000:- för att vara exakt.bylund skrev:Tidigare pratade de om 100 000 snarare.MagnusG skrev:LarsL skrev:Nejdå den finns kvar men man måste välja 90D först.TiborBlomhall skrev:BORTA!
100D modellen har försvunnit från designstudion!
Nu finns bara P100D igen.
Har Trump börjat sudda på Teslas hemsida också?
Det står 87500 kr bensin- och skattebesparing på 5 år. Är den summan ändrad nu när det inte är "gratis" SuC?
Besparingen måste vara högre om det är gratis SuC. Vad var det för siffra där före 15 januari.
Petade in ordern precis före deadline 15/1. Ville ha så sen order det bara gick, hoppades kunna uppdatera till 100D innan bilen gick i produktion men räknade inte med att i så fall tappa SuC. Räknade dock med att det skulle kosta en slant. Det var planen.aalto skrev:Har ni lagt era ordrar i januari eftersom du klarar en uppdatering under 100'. Jag la order i december och får ca 215000kr i mellanskillnad (både på Xen och Sen).
Sedan jag la ordrarna har priserna gått upp 9,5% vilket inklusive torsk på handpenningen ska bli över 200' enligt Tesla.