Vindrutetorkarspolare

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vindrutetorkarspolare

Inlägg av Bjelke »

Och jag som trodde att det skulle funka sjukt mkt bättre på X:en med den tekniken lixom :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Samma på vår X.
Nedre delen av förarrutan blir ej ren.

På vår bil kommer det bara vatten ur de högra torkarbladen. De vänstra är ej täta, jag testade ju med tryckluft. Massor med hål.

Har inte orkat analysera slangdragning från spolarpumpen men går allt/det mesta av vattnet ut i högra bladet och sen finns inte tryck och flöde för det vänstra?

Får jag lust kanske jag nyper hop högra slangen och testar men fel prisnivå för att bygga om spolarsystemet själv.

Det är inte bara svenskt vatten som har svårt att komma ut på rutan, även norskt vatten har svårt att rengöra deras rutor såg jag på
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31525.0.html
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare

Inlägg av Johanb »

Flaco, jag tog tag i slangen och drog fram det "överskott" som finns längst ned vid torkararmsfästet. Böjen får lite mer radie så man slipper vecket, efter ett par dagars testande så kan jag konstatera att det är renare framför föraren men lite sämre mitt på rutan. Låter helt absurt att det är så många som har problemet. Ni andra kan väl testa att filma slowmotion med iphonen för att se om spolarvätskan sprutar bort från bilen. Jag visade filmen för SC och mejlade över den till dom för fortsatt felsökning.

https://vimeo.com/200888412
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Det verkar som Tesla behöver konstruera om spolarsystemet. Bästa vore ett par ordentliga spolmunstycken som sprutar upp på rutan. Volvo V60 har tre st med två hål varje som sitter under huvkanten precis som armarna gör. De är inte ivägen för luftmotstånd.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Har inte det här problemet med vindrutetorkaren lösts för många många år sedan? Jag menar, det funkar ju utmärkt på de flesta bilarna numera. Varför är det så dåligt på just Tesla? Har de hittat på nåt eget som är sämre än andras lösningar? Lite komiskt att det är ganska dåligt på min gamla Model S, men uppenbarligen nästan ännu sämre på nya Model X.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

mati skrev:
Har inte det här problemet med vindrutetorkaren lösts för många många år sedan? Jag menar, det funkar ju utmärkt på de flesta bilarna numera. Varför är det så dåligt på just Tesla? Har de hittat på nåt eget som är sämre än andras lösningar? Lite komiskt att det är ganska dåligt på min gamla Model S, men uppenbarligen nästan ännu sämre på nya Model X.
Tror inte lösningen är dålig i sig verkar ju vara samma som ex Mercedes. På min bil funkar det helt ok men Tesla verkar ha problem att hålla jämn kvalitet på det de gör. Många saker som varierar mellan bilarna.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

När jag var inne på SC i Upplands Väsby för byte av en skadad kromlist, passade jag på att gnälla lite till om den dåliga spolningen. Mitt förslag var att kolla om det var väck i slangarna eller något eller om de kunde prova byte av torkarblad.

Efter många om och men fick jag tillbaka bilen och torkarbladen hade bytts till en "nyare revision".

Glädjande nog verkar det fungera bättre nu!
Även i motorvägsfart kommer vätska på hela bladet nu!
Aerodynamiken gör fortfarande så att man måste spola länge, men det blir rent.
Fantastiskt!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

flaco skrev:
När jag var inne på SC i Upplands Väsby för byte av en skadad kromlist, passade jag på att gnälla lite till om den dåliga spolningen. Mitt förslag var att kolla om det var väck i slangarna eller något eller om de kunde prova byte av torkarblad.

Efter många om och men fick jag tillbaka bilen och torkarbladen hade bytts till en "nyare revision".

Glädjande nog verkar det fungera bättre nu!
Även i motorvägsfart kommer vätska på hela bladet nu!
Aerodynamiken gör fortfarande så att man måste spola länge, men det blir rent.
Fantastiskt!
Härligt! :)
Kan man få det på en model S oxo? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar